Permalänk
Medlem

Fiber flaskhals

Vet knappt hur jag ska skriva utan att det blir fel, hur som helst så vänder jag mig till er som troligen har mer koll än någon annan support vad gäller fiber kan jag tänka mig.

Sitter med Telia 100/100 sedan 2008 som då var snabbast i kommunen då vårt nybyggda hus var ett s.k. testområde för Telia, för något år sedan fick vi öppen fiber utan info. från Telia, vi kan nu välja annan leverantör men fortfarande max 100/100.

På kommunens sida står att läsa att snart har alla i kommunen fått möjlighet till fiber och 1Gb i hastighet nergrävt, det betyder att vi som bor i ett av de nyare områdena numera har bland det lägsta hastigheterna i kommunen.

Här kommer några funderingar jag har och hoppas jag kan få svar på:

Att den media converter som sitter i huset bara klarar 100/100 (tror jag) har jag koll på, det är en Fiber2home, men vad mer kan begränsa vår hastighet, är det en switch i ett skåp någonstans som Telia har eller hur fungerar det ?

Vad gjordes när vi gick över till öppen fiber, om det är en switch någonstans som byttes ut eller var det just det som de gav fan i ?

Att Telia inte informerade oss när vi fick öppen fiber trots att vi alla hade anmält intresse om när det skulle göras är riktigt dåligt, att de skulle informera oss när vi kan få högre hastighet är ju inget vi förväntar oss heller.

Kan det vara så här enkelt att vi redan nu kan få högre hastighet, enl. bredbandsval.se så kan andra leverantörer men inte Telia göra det, är switchen bytt i samband med övergången till öppen fiber och det bara hänger på media convertern i varje hushåll ?

Finns det något sätt alls att få reda på detta annat än från någon på Telia, de har ju som sagt varken koll eller intresse av att ge oss ett bra svar, det senaste svaret på NÄR, löd så här

-Nån gång kanske, vi vet inte när, det är inget jag kan se i min dator ?!?

Hoppas någon kan ge lite klarhet i var begränsningarna finns och hur vi ska kunna lösa det inom snar livstid.

Mvh ! J

Permalänk
Hedersmedlem

Det sitter en fiberrepeater i båda ändar av din fiber. Att det är låst till 100/100 antyder att det är någon större enhet i källaren eller liknande som inte klarar mer, annars hade man ju bara kunnat uppgradera lägenheterna efter hand som folk köper snabbare bredband.

Nätverk brukar vara konstruerade så att det sitter en knutpunkt som är uppkopplad mot internet och sedan vidare mot de olika lägenheterna/villorna. Någon äger nätet fram till slutanvändaren och den personen bestämmer hur användarna ska kunna koppla upp. Det är bara en konfigureringsfråga. Där jag bor är vi 128 villor som äger vårt fibernät. Just nu gör vi en gruppupphandling av en standardnivå som alla som är med får, men vi skulle lika gärna kunna sluta ett avtal om öppen fiber och få en marknadsplats för det.

Dock ställer jag mig väldigt frågande till att ni inte fick någon info. Upphörde det bara att fungera en dag? För byter man från gruppupphandlad till öppen fiber så står ju alla utan avtal när det förra går ut. Så det känns konstigt att inte informera om detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det sitter en fiberrepeater i båda ändar av din fiber. Att det är låst till 100/100 antyder att det är någon större enhet i källaren eller liknande som inte klarar mer, annars hade man ju bara kunnat uppgradera lägenheterna efter hand som folk köper snabbare bredband.

Nätverk brukar vara konstruerade så att det sitter en knutpunkt som är uppkopplad mot internet och sedan vidare mot de olika lägenheterna/villorna. Någon äger nätet fram till slutanvändaren och den personen bestämmer hur användarna ska kunna koppla upp. Det är bara en konfigureringsfråga. Där jag bor är vi 128 villor som äger vårt fibernät. Just nu gör vi en gruppupphandling av en standardnivå som alla som är med får, men vi skulle lika gärna kunna sluta ett avtal om öppen fiber och få en marknadsplats för det.

Dock ställer jag mig väldigt frågande till att ni inte fick någon info. Upphörde det bara att fungera en dag? För byter man från gruppupphandlad till öppen fiber så står ju alla utan avtal när det förra går ut. Så det känns konstigt att inte informera om detta.

Ingen info. från Telia att vi gått över till öppen fiber utan det var först när säljare från andra leverantören gick runt och knackade dörr som vi fick reda på att vi numera har öppen fiber. Senaste säljaren från Allente försökte sälja på oss högre hastighet vilket enl. bredbandsval skulle vara möjligt men då en granne redan testat med Tele2 som sagt att de minsann skulle kunna leverera högre hastighet innan de försökt uppgradera och fick backa med sitt uttalande om att det skulle inte vara några problem att få högre hastighet.

Så problemet är ju hastigheten och visst kan vi alla lämna Telia för samma hastighet men då tänker man ju att Telia har ännu mindre anledning att uppgradera och ge oss möjlighet till högre hastighet om de ändå inte har några kunder kvar på vår gata med runt 30 hushåll.

Tråkigt läge då kommunen "bara" skriver att alla ska ha möjlighet till minst 100 och det har vi ju redan, så inget krav därifrån heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jarker:

Ingen info. från Telia att vi gått över till öppen fiber utan det var först när säljare från andra leverantören gick runt och knackade dörr som vi fick reda på att vi numera har öppen fiber. Senaste säljaren från Allente försökte sälja på oss högre hastighet vilket enl. bredbandsval skulle vara möjligt men då en granne redan testat med Tele2 som sagt att de minsann skulle kunna leverera högre hastighet innan de försökt uppgradera och fick backa med sitt uttalande om att det skulle inte vara några problem att få högre hastighet.

Så problemet är ju hastigheten och visst kan vi alla lämna Telia för samma hastighet men då tänker man ju att Telia har ännu mindre anledning att uppgradera och ge oss möjlighet till högre hastighet om de ändå inte har några kunder kvar på vår gata med runt 30 hushåll.

Tråkigt läge då kommunen "bara" skriver att alla ska ha möjlighet till minst 100 och det har vi ju redan, så inget krav därifrån heller.

Det låter som att ni har kvar något form av gruppavtal men har möjlighet till öppen fiber också.

Men oavsett vilken leverantör ni väljer så betalar de garanterat en peng till Telia för att få koppla in dig som kund. Så bästa sättet att få högre fart är nog att så många som möjligt efterfrågar det.

Förstår fortfarande inte varför man vill ha något över 100/100. Vi kommer att uppgradera alla till 250/250 här, och det är så klart trevligt att det nya spelet laddar ner snabbare, men nödvändigt? Nah...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Förstår fortfarande inte varför man vill ha något över 100/100. Vi kommer att uppgradera alla till 250/250 här, och det är så klart trevligt att det nya spelet laddar ner snabbare, men nödvändigt? Nah...

Nödvändigt är det inte mycket som är i livet. Är det så svårt att förstå att folk gillar när det går fortare?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det låter som att ni har kvar något form av gruppavtal men har möjlighet till öppen fiber också.

Men oavsett vilken leverantör ni väljer så betalar de garanterat en peng till Telia för att få koppla in dig som kund. Så bästa sättet att få högre fart är nog att så många som möjligt efterfrågar det.

Förstår fortfarande inte varför man vill ha något över 100/100. Vi kommer att uppgradera alla till 250/250 här, och det är så klart trevligt att det nya spelet laddar ner snabbare, men nödvändigt? Nah...

Latensen förbättras också med snabbare hastighet men det kanske var för svårt för dig att förstå. Inte sista gången man ser dessa dumma argument.

Och inte alla sitter och laddar ner spel. Finns många användningsområden som förbättras med snabbare hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Förstår fortfarande inte varför man vill ha något över 100/100.

Att du inte förstår det betyder inte att vi andra inte vill ha en trevligare och rappare version av internet.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk

Iom att du säger att ditt område var ett av telias "testområden" kan det vara så att dels hårdvaran i deras station kanske inte blivit uppgraderad sen ni var testområde eller att testfibern de grävde ner är för dålig för att kunna köra högre hastigheter och den behöver bytas ut för att kunna hantera högre hastigheter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Iom att du säger att ditt område var ett av telias "testområden" kan det vara så att dels hårdvaran i deras station kanske inte blivit uppgraderad sen ni var testområde eller att testfibern de grävde ner är för dålig för att kunna köra högre hastigheter och den behöver bytas ut för att kunna hantera högre hastigheter.

Det fetade hade jag inte tänkt på skulle kunna vara en anledning, någon som vet mer om vad man använde för fiber i början av 2000-talet, tror att den är nergrävd runt 2003-2005 nån gång, då lär det ju vara fråga om lite mer arbete och pengar än att bara uppgradera hårdvaran i ändarna av fibern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Latensen förbättras också med snabbare hastighet men det kanske var för svårt för dig att förstå. Inte sista gången man ser dessa dumma argument.

Och inte alla sitter och laddar ner spel. Finns många användningsområden som förbättras med snabbare hastighet.

Sen ska man kanske tillägga att detta gäller per hushåll. Består hushållet av en person eller en större, aktiv familj?

Permalänk
Medlem

hade faktiskt exakt samma problem i förra bostaden. området/byggnaden har hårdvara där fibern kommer in från nätet och sen delas upp till bostäderna i området/lägenheterna och med stor sannolikhet så är just den hårdvaran som inte klarar av mer än 100/100 per bostad.

bytte från 200mbit coaxial via comhem till 250mbit via banhof några månader innan vi skulle flytta men fibern kom aldrig igång. visade då sig att just detta va problemet. Ringde ner till Mälarenergi/fibra (dom som äger nästan hela nätet i Västerås) och hon jag prata med såg detta typ direkt och erbjöd sig faktiskt att skicka ut en tekniker och uppgradera hårdvaran. Kände dock att jag inte va rätt person att be dom göra något sånt iom att vi skulle flytta och jag bara hyrde min bostad.

men precis som du skriver så kan det gott och väl vara någon form av "switch" i närområdet som också begränsar. Och är det Telia som äger och underhåller nätet där ni bor så är det bara dom som kan svara på vad som faktiskt begränsar er. Gäller dock att komma förbi dom där på kundtjänst och felanmälan och komma till någon som vet vad dom pratar om.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen lite I-landsproblem när man tycker 100/100 är otillräckligt. Tänk på oss andra som inte har fiber ens.

Själva single-mode fibern har ingen begränsning, däremot kan utrustningen mellan såklart ha. 2008 känns det docks om allt borde varit Gigabit Ethernet-baserat, men kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja det är verkligen lite I-landsproblem när man tycker 100/100 är otillräckligt. Tänk på oss andra som inte har fiber ens.

Själva single-mode fibern har ingen begränsning, däremot kan utrustningen mellan såklart ha. 2008 känns det docks om allt borde varit Gigabit Ethernet-baserat, men kanske inte.

Nä, 2008 var det nog inte vanligt. Vi fick fiber 2013, och då var det rätt nytt att det var förberett för Gigabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Latensen förbättras också med snabbare hastighet men det kanske var för svårt för dig att förstå.

Hmm nej

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinkefing:

Latensen förbättras också med snabbare hastighet men det kanske var för svårt för dig att förstå. Inte sista gången man ser dessa dumma argument.

Nja...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Latensen förbättras också med snabbare hastighet men det kanske var för svårt för dig att förstå. Inte sista gången man ser dessa dumma argument.

Och inte alla sitter och laddar ner spel. Finns många användningsområden som förbättras med snabbare hastighet.

Nä det är otroligt små skillnader på latensen pga det, de långa sträckorna går via samma fibers ute i i världen och du ändrar liiiite på vad som maximalt är den sista milen i kedjan, det handlar om nanosekunder i skillnad som beror på hastigheten i sig, men ändras det påtagligt beror det mer troligt på att man bytt hårdvara men då kan du ju själv begränsa mätdatorn till 100 Mbitlänk och mäta skillnaden mot när den har 1000 Mbitlänk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Latensen förbättras också med snabbare hastighet men det kanske var för svårt för dig att förstå. Inte sista gången man ser dessa dumma argument.

Och inte alla sitter och laddar ner spel. Finns många användningsområden som förbättras med snabbare hastighet.

vart har du fått för dig att man skulle få bättre latsens bara för att man har snabbare bredband ? liksom sitter idag på 4ms på laptopen med 250mbit och hade 4ms när jag körde 100mbit fiber och även via koaxial för typ 10 och 5 år sedan. och något säger mig att även om jag skulle uppgradera till 1gbit så skulle jag fortfarande ha 4ms

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Det fetade hade jag inte tänkt på skulle kunna vara en anledning, någon som vet mer om vad man använde för fiber i början av 2000-talet, tror att den är nergrävd runt 2003-2005 nån gång, då lär det ju vara fråga om lite mer arbete och pengar än att bara uppgradera hårdvaran i ändarna av fibern.

fiber blir inte dålig. Det enda problemet är om det skulle vara multi-mode fiber, som är begränsande i bandbreddsmöjligheterna.

Switchen som delar ut fiber till er skulle kunna vara uråldrig och använda vanliga GBIC:ar, men det känns inte jättetroligt. Däremot är det mer troligt att den har SFP:er och det sitter 100MBit-SFP:er i den.

Någon är ju nätägare hos er, och det är gissningsvis Telia. De bör kunna uppgradera eran CPE (din fiberomvandlare) och SFP:n till högre hastigheter mot en kostnad. En anledning till att de inte vill göra det skulle kunna vara att det saknas kapacitet upstream eller att det kräver lite mer hårdvarukostnader.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem

Wifi är bra för latensen
Ja radio är faktisk snabbare än fiber men det är inte riktigt det mina mätningar visar utan att jag har mer säkerhetsprogram i datorn än i surfplattan, men jag föredrar ändå kabel n och filtren i datorn fastän den har 2,5 ggr högre latens mot BBK.
Telia 250 Mbit via surfplattewifi.

och kablad dator.

Edit: Jag ändrade min länkhastighet till 100 och testade igen och jag fick faktisk lite lägre latens

Men vid 10 Mbit så ökar faktisk latensen men då känns det segt att även göra nått i webbläsaren pga bandbredden men 100 upplever man inte som segare än 300 som min "fullfart" är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Latensen förbättras också med snabbare hastighet men det kanske var för svårt för dig att förstå. Inte sista gången man ser dessa dumma argument.

Och inte alla sitter och laddar ner spel. Finns många användningsområden som förbättras med snabbare hastighet.

Skrivet av Errek:

Att du inte förstår det betyder inte att vi andra inte vill ha en trevligare och rappare version av internet.

Hoppla. Här tog vi illa upp. Argumentera gärna, men kom med korrekta argument.
Och vilka användningsområden förbättras med snabbare hastighet än 100Mbit/s?

Vanlig slösurf lär du inte märka någon skillnad på. Det som tar tid med att ladda en websida är mycket oftare beroende av serverns kapacitet. Det är de stora överföringarna där högre hastighet gör skillnad. Upp och nedladdning av stora filer eller streaming.

Jag kan förstå om man villhöver en högre hastighet bara för att, men det är ju just det, något man vill snarare än behöver.
För kommersiell användning så kan jag mycket väl förstå att man kan ha nytta av mer bandbredd, eller om man är mer än standardfamiljen på fyra personer som vill sitta och streama var sin 4k film på kvällen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wifi är bra för latensen
Ja radio är faktisk snabbare än fiber men det är inte riktigt det mina mätningar visar utan att jag har mer säkerhetsprogram i datorn än i surfplattan, men jag föredrar ändå kabel n och filtren i datorn fastän den har 2,5 ggr högre latens mot BBK.
Telia 250 Mbit via surfplattewifi.
https://i.imgur.com/onO3iMr.jpg
och kablad dator.
https://i.imgur.com/zPxaj21.png

Edit: Jag ändrade min länkhastighet till 100 och testade igen och jag fick faktisk lite lägre latens
https://i.imgur.com/FC2u0wC.png
Men vid 10 Mbit så ökar faktisk latensen men då känns det segt att även göra nått i webbläsaren pga bandbredden men 100 upplever man inte som segare än 300 som min "fullfart" är.
https://i.imgur.com/TOkt81X.png

Vet inte hur du gjorde ditt test med för att få så hög svarstid vid ändring av hastighet, jag fick typ samma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mobe06:

Vet inte hur du gjorde ditt test med för att få så hög svarstid vid ändring av hastighet, jag fick typ samma
https://i.imgur.com/eIEwhFV.jpg

https://i.imgur.com/XcP5XTI.jpg

Spännande, jag mätte ändå ett par gånger i olika webbläsare med liknande resultat, kanske är det nån "cloud-genomsökning" som stryps av 10 Mbit, det var hur som helst bara en snabb mätning främst för att se om 100 Mbit verkligen skulle vara påtagligt sämre och det verkar det inte vara och man känner inte heller att bandbredden tar slut, rena nerladdningar går ju lite snabbare med 250 men om man konsumerar data i realtid är det ingen som helst skillnad mot 100Mbit för inga tjänster använder så mycket data, det är svårt att förbruka så mycket på 2 personer att 100 Mbit begränsar men för ett hushåll med fler än 2 kan det nog slå i taket ibland om man tex streamar 3 olika hd videos.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hoppla. Här tog vi illa upp. Argumentera gärna, men kom med korrekta argument.
Och vilka användningsområden förbättras med snabbare hastighet än 100Mbit/s?

Vanlig slösurf lär du inte märka någon skillnad på. Det som tar tid med att ladda en websida är mycket oftare beroende av serverns kapacitet. Det är de stora överföringarna där högre hastighet gör skillnad. Upp och nedladdning av stora filer eller streaming.

Jag kan förstå om man villhöver en högre hastighet bara för att, men det är ju just det, något man vill snarare än behöver.
För kommersiell användning så kan jag mycket väl förstå att man kan ha nytta av mer bandbredd, eller om man är mer än standardfamiljen på fyra personer som vill sitta och streama var sin 4k film på kvällen.

Ja. Jag använder stora överföringar ofta. Låt fantasin vandra för vad, därmed en rappare version av internet - för mig.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Latensen förbättras också med snabbare hastighet men det kanske var för svårt för dig att förstå.

Det där är en ren lögn. Jättekul att du vill bidra till diskussionen men håll dig till fakta.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt utgångspunkten för tråden, men rapporterar Telia in till leverantörerna att det ska gå att leverera mer än 100 Mbit/s så får du beställa mer och felanmäla. Efter felanmälan kommer Telia och byter ut mediaomvandlaren utan kostnad. Telia brukar inte ta betalt för underhåll, medan man i vissa nät får betala när omvandlaren går sönder t.o.m. och betala för att uppgradera.

Enda problemet med detta är ju att du inte har något nät innan de bytt ut den.

Switchen i station lär de bytt ut några gånger redan, har de inte bytt SFP där så är det en liten kostnad för Telia att ta. Det är också i princip underhåll då de också brukar gå sönder med tiden.

Permalänk
Medlem

@giplet, nja. Jag tyckte också så förut att man klarar sig bra på 100/100 och visst är det så. Men efter att ha kört full blås på fibern i cirka ett år pga pandemin så vill jag påstå att 250/100 eller 250/250 är bra att ha.

Det är inte så ofta man behöver ladda ner grejer men det går definitivt fortare och jag som ändå körde på som vanligt och allt användande kan säga att man definitivt får ut den högre hastigheten nästan alltid eller mycket ofta så det är inte bortkastade pengar. Dessutom har priset fallit så pass mycket nu att det lilla extra som t.ex. 250/250 kostar idag så är det värt pengarna bara för att kunna ladda ner minst dubbelt så fort när det är stora saker.

Så länge prisskillnaden mellan 100/100 och 250/250 inte är för stor så bör man skaffa den snabbare hastigheten om man har det behovet. Man får ut den högre hastigheten i praktiken oavsett tid på dygnet och antagligen oberoende av vilket leverantör och stadsnät man använder.

Däremot var det mycket sällan jag lyckades komma upp i 500Mbit, det gick ibland men inte så ofta. För det mesta pendlade det mellan 300-400Mbit och då har jag ingen skräprouter så det är ingen flaskhals. Jag pratade med Bredband2 (förut hade jag A3) och då sa dom att just mitt nät (IP-Only) orkar inte pusha mer data pga den totala belastningen i hela stadsnätet. Jag fick ännu högre hastigheter när det var låg belastning och klättrade lätt upp över 500Mbit men i genomsnitt oavsett tid på dygnet och allt jag gjorde så är det inte värt betala för de extremt höga hastigheterna. Antingen får man inte ut hastigheten eller så är det sällan man har det behovet.

Så det var tursamt att man kunde testa gigabit fart under så lång tid gratis och därefter inse att det inte är värt pengarna. Har man behov av att ladda ner då och då, större filer, streama etc då är 250Mbit mest fart för pengarna utan att man kastar pengar i sjön. I alla fall för de flesta som är anslutna till stadsnät med bra priser.