HBO Max lanseras 26 oktober – sänker priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Det verkar som att det blir halva priset för nya kunder.

https://i.imgur.com/j6CDqgg.png
https://i.imgur.com/D6yLMWC.png

Då var ju inte årserbjudandet för oss befintliga kunder så bra. Får väl skapa ett nytt konto då helt enkelt. Om det du klistrat in stämmer? Vart hittade du det?

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Då var ju inte årserbjudandet för oss befintliga kunder så bra. Får väl skapa ett nytt konto då helt enkelt. Om det du klistrat in stämmer? Vart hittade du det?

Det står i morgondagens Göteborgs-Posten, som finns att läsa som e-tidning nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Det står i morgondagens Göteborgs-Posten, som finns att läsa som e-tidning nu.

Ok!

Alltid ska befintliga kunder nedvärderas, vilket är lite tråkigt. Men som tur är så är det ju alltid lätt att skapa ett nytt konto. Halva priset är gott.

Permalänk
Medlem

I USA kostar HMAX $14.99 (129 kr). Fast man brukar väl säga man ska x10 för att få ett svenskt pris? Det måste vara ganska stor skillnad i utbud då om det bara kostar 89 kr i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Intressant för jag tycker att prime har hyfsad kvalite och då är jag inte kräsen när det kommer till streaming. Tycker att många filmer jag ser har grynig bild sen har jag varit med om att ljudet är osynkad (sällan) och har varit med en gång att filmen har extremt låg fps. Det var så svårt att se den att jag blev tvungen att stänga av.

Det beror ju på hur man ser det, men att bilden är grynig är ett gott tecken för många. I den kontexten jag pratar om är att Prime är den enda tjänsten jag använt som har hög bitrate för gamla HD titlar som inte är deras egna. Dessa är ju plåtade på film och är alltså som oftast gryniga. Prime kör runt 10Mbps för 1080p, sätter man på en 90tals film på netflix så är det betydligt lägre. Kort å gott kan man säga att ju grynigare ju mindre komprimerat.

Men låter ju sådär med dom problemen du beskriver, inget jag upplevt själv dock.

Skrivet av BooliBoo:

Har bara Viaplay själv även om jag använt Netflix och HBO men Viaplay via live sändningar i fotboll känns som otroligt låg bitrate. Känns grynigt, artefakter men men vill man se PL så. Jag är inte jätte kräsen annars på filmer för där känns det ändå bättre...... hur mycket nu bättre är från kasst? Men skönt med streaming men de borde kunna leverera lite högre bandbredd kan man tycka alla fall i länder där infrastrukturen av fiber är rätt stor. Men så länge folk inte klagar och de tappar prenumeranter så varför ska de bry sig.

Tänker du på viaplay specifikt då eller? För som jag skrev i mitt inlägg så beror det till väldigt stor del på vad det är för material. material som är premium för tjänsten där UHD HDR erbjuds ser väldigt bra ut hos de flesta stora internationella tjänsterna. Bra nog för att det blir diminishing returns rätt fort av att öka bandbredd, som ärligt talat en minoritet hade uppskattat. Mitt stora problem med streaming är att mindre populära titlar får oftast betydligt sämre bandbredd. Detta beror nog till stor del av CDN kostnaden, där lagring kommer in bilden, där tiotusentals titlar ska lagras över hela världen.

Men pratar vi sport, då är ju valen mer begränsade, och ja Viaplay är väl inte att hurra för där när det kommer till bildkvalitet. Även om jag tycker att dom låg i framkant för många år sedan (var tidiga med 50p streaming om jag inte missminner mig), men dom har inte hängt med i utvecklingen på den biten. Kvantitet framför kvalitet osv.

Skrivet av jecretur:

Ja, det är ju stor skillnad i kvalitet mellan HBON och HBO Max USA.

T.ex. Doom Patrol 1080p
HBON: ~3000 kb/s
HBOMax: ~8000 kb/s

Mejlade med kundtjänst förra veckan om bitrate:
Att prata om fall till fall och en film från 2005 är konstigt. De som driver tjänsten har ju själv bestämt vad maxbitraten ska vara och själva/utomstående företag har sedan komprimerat videon avseende maxbitraten.

Sista svaret jag fick var:

Ja det är lite konstigt svar. Det man kan syfta på är att när man lägger till nya format eller profiler (med t ex högre bitrate) så transkoderar man inte om hela sitt arkiv, så bara nya och populära titlar får höjd bitrate och bättre kodning osv. Men det är så märkligt formulerat att det är omöjligt att veta vad hen menar (har antagligen ingen koll). Är ju oklart vad för legacy dom för med sig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt logiken med att man ska signa upp 1 år för att få sänkt pris (48kr/månaden) men man kan också välja att bli medlem hos HBO Max och löpande få 50% rabatt så länge man fortsätter att prenumerera?

Jag försöker också vara positiv, det står ju nya HBO Max-kunder, dvs alla i Sverige, även om man har Nordic idag? Annars är det ju bara att skapa nytt som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Mejlade med kundtjänst förra veckan om bitrate:
I vissa fall kan original materialet till exempelvis komma från ett äldre årtal (Som "War of the worlds" från 2005), när filmen/serien inte hade denna bitrate tillgänglig för att bli inkodad i formatet.

Lol? Det finns garanterat en master hos filmbolaget med betydligt högre bitrate "inkodat i formatet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Någon med HBO som kan rekommendera bra serier på tjänsten?

The expanse

Permalänk
Medlem

Det verkar som att dom kör 4k på vissa grejer, mycket bättre än hbo nordic som envisades med 1080p.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

The expanse

Är inte det en amazon-serie…?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

I USA kostar HMAX $14.99 (129 kr). Fast man brukar väl säga man ska x10 för att få ett svenskt pris? Det måste vara ganska stor skillnad i utbud då om det bara kostar 89 kr i Sverige.

Kan också vara så att de tänker köra lågt pris första året/åren för att växa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Är inte det en amazon-serie…?

Ja Amazon köpte rättigheterna efter säsong 3.

Permalänk
Medlem

Jag har en panasonic plasma tv från 2009 i vardagsrummet, 720p. Det gör mig rätt så resistent mot dålig kvalite på det som streamas 😀 Tänkte som en liten återkoppling till att många nämner kvalitet på det som streamas. Tycker hur som att min tv håller bra än. Blev nog aldrig så att jag hoppade på högupplöst tv tåget …..

Permalänk
Medlem

Ställt frågan 100 gånger på HBOs favebook sida de kan aldrig svara på om 4K HDR osv blir aktuellt i Sverige det verkar ju inte så? Hittar noll information om det…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ställt frågan 100 gånger på HBOs favebook sida de kan aldrig svara på om 4K HDR osv blir aktuellt i Sverige det verkar ju inte så? Hittar noll information om det…

Finns några filmer iaf på HBO Max med Dolby Vision/Atmos nu när jag testade på Apple TV 4k.

Permalänk
Medlem

Hittar inte HBO max till min LG tv. Någon som vet om dom släpper den senare?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Hittar inte HBO max till min LG tv. Någon som vet om dom släpper den senare?

HBO Max har iaf automatiskt lagts till på min LG OLED 55B7, LG WebOS 3 tror jag det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajj:

Jag har en panasonic plasma tv från 2009 i vardagsrummet, 720p. Det gör mig rätt så resistent mot dålig kvalite på det som streamas 😀 Tänkte som en liten återkoppling till att många nämner kvalitet på det som streamas. Tycker hur som att min tv håller bra än. Blev nog aldrig så att jag hoppade på högupplöst tv tåget …..

Jag har också en plasma tv (Panasonic G20 1080p) i vardagsrummet men köpte en ny 4K tv till min dotter föra helgen. Det är stor skillnad mellan dessa tv bilder och jag tänker att man har vant sig vid bilden på teven. Har Viaplay, Netflix och HBO Nordic. Alla dessa streaming tjänster har bra och dålig kvalitet. Skulle våga säga att mycket lite som sänds idag kräver en 4K tv. Det mesta materialet som sänds idag är 720p eller 1080p. Extremt lite är 4K om du inte har satellit. Så det är ju inte så konstigt att vi med äldre modeller på tv klarar oss rätt så bra i dagens utbud.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Deimos Sweden:

Det verkar som att det blir halva priset för nya kunder.

https://i.imgur.com/j6CDqgg.png
https://i.imgur.com/D6yLMWC.png

Var hittade du det erbjudandet? Verkar inte ligga på deras första sida just nu åtminstone.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

HBO Max har iaf automatiskt lagts till på min LG OLED 55B7, LG WebOS 3 tror jag det är.

Tack. Var och sökte i content store. Såg nu att den låg sist på homeraden

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag ladda just hem HBO Max till iOS, funkade perfa att bara logga in med gamla HBO Nordic inloggen, verar funka fint, får kolla prestandan i appen ikväll

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Var hittade du det erbjudandet? Verkar inte ligga på deras första sida just nu åtminstone.

Det står i Göteborgs-Posten. Erbjudandet finns på deras hemsida nu. https://www.hbomax.com/se/sv/promo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Var hittade du det erbjudandet? Verkar inte ligga på deras första sida just nu åtminstone.

Finns nu tror jag. Jag fick ta del av erbjudandet när jag registrerade mig nu.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Deimos Sweden:

Det står i Göteborgs-Posten. Erbjudandet finns på deras hemsida nu. https://www.hbomax.com/se/sv/promo

Yes, hittade nu när jag laddade om sidan. 45 spänn kan det ju vara värt, bara för att få se John Olivers fula nuna.

EDIT:
Last Week Tonight verkar inte finnas på HBOMax just nu. Vad i helvete?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Angående 50 % RABATT LIVET UT - Saxat ifrån det finstilta...

Gäller så länge du behåller ditt månadsabonnemang. Erbjudandet gäller endast nya HBO Max-kunder och enbart via HBOMax.com och utvalda partners t.o.m. den 30 november 2021. Rabatten på 50 % gäller så länge abonnemanget är aktivt och gäller endast månadspriset, som kan komma att ändras över tid. Det rabatterade priset är 44,50 kr (standardpriset är 89 kr). Kunder kan välja att avsluta sitt abonnemang när som helst.

Vilket förvisso inte är så konstigt med tanke på att priset alltid ökar över tid, men bör nämnas så att ingen får för sig att de bara blir debiterade 44,50 per månad livet ut, vilket skulle vara lite väl optimistiskt.

Permalänk

Tur för mig då att jag aldrig upplevde några kvalitetsproblem med HBON. Men jag kanske inte har så höga krav, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Det står i Göteborgs-Posten. Erbjudandet finns på deras hemsida nu. https://www.hbomax.com/se/sv/promo

Jahapp, då bör man alltså registrera om sig med ny mail.
Känns ju lite dumt att befintliga kunder alltid får en sämre deal.

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig att fler serier skulle vara i 4k med HDR. Typ Succession, Bosch, Chernobyl m.fl

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det beror ju på hur man ser det, men att bilden är grynig är ett gott tecken för många. I den kontexten jag pratar om är att Prime är den enda tjänsten jag använt som har hög bitrate för gamla HD titlar som inte är deras egna. Dessa är ju plåtade på film och är alltså som oftast gryniga. Prime kör runt 10Mbps för 1080p, sätter man på en 90tals film på netflix så är det betydligt lägre. Kort å gott kan man säga att ju grynigare ju mindre komprimerat.

Om den blir grynig på en vanlig TV i 1080p så låter det ju dock som en konstig konvertering från film. Måste ju nästan vara att det är äldre nedskalade videor de får tag på som de sen skalar upp igen. Bildinformationen tillgänglig i en välbevarad 35mm film är annars långt över vad vi blivit vana vid i hemfilmseran. För att inte snacka om 70mm film som användes till högbudgetfilmerna.

Så även om inte streamingtjänsterna får tillgång till master-kopior för att göra vettiga konverteringar så känns det ändå fint att kvalitén är så pass hög även på riktigt gamla filmer. Man kan tycka att studiorna kunde sätta lite tryck på tjänsterna och vara lite mer behälpliga för att få ut sina grejer i så hög kvalité som möjligt, tror det skulle vara en win-win för alla parter.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DeepBlue:

Angående 50 % RABATT LIVET UT - Saxat ifrån det finstilta...

Gäller så länge du behåller ditt månadsabonnemang. Erbjudandet gäller endast nya HBO Max-kunder och enbart via HBOMax.com och utvalda partners t.o.m. den 30 november 2021. Rabatten på 50 % gäller så länge abonnemanget är aktivt och gäller endast månadspriset, som kan komma att ändras över tid. Det rabatterade priset är 44,50 kr (standardpriset är 89 kr). Kunder kan välja att avsluta sitt abonnemang när som helst.

Vilket förvisso inte är så konstigt med tanke på att priset alltid ökar över tid, men bör nämnas så att ingen får för sig att de bara blir debiterade 44,50 per månad livet ut, vilket skulle vara lite väl optimistiskt.

Fair enough, men 50% är ändå 50%. En ökning på 20kr på standardpriset blir en ökning på 10kr för den som tecknat under det här erbjudandet. Bättre än inget, och betydligt tydligare än många andra "livstidserbjudanden" från andra leverantörer genom åren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield