HBO Max lanseras 26 oktober – sänker priset

Permalänk
Medlem

Ajajaj, det där lät ju riktigt illa. Då har jag nog haft tur som hoppade på HBO via Canal Digital. Men dom köpte ju bara innehållet mer eller mindre så det är deras egen platform och streaming etc. Men då finns inte hela HBO utbudet, men jag klagar inte för det är eller var billigare än att skaffa separat HBO.

Sedan så har ju jag inte tittat på mycket för utbudet passar mig inte så bra men jag får ändå erkänna att sedan jag skaffade HBO så har jag börjat titta mer på filmer. Det blir liksom av att man tittar mer via streaming när grejer finns än om man har det liggandes någon stans på datorn eller kanske en skiva. Det är nog bekvämligheten.

Om inte HBO Max är bättre än HBO Nordic och det bara är namnbyte, sänkt pris etc och alla de problem som beskrivs i tråden är nog HBOs dagar räknade.

@jehuty, ja just det. Har du inte tittat på Westworld, TV-serien så kan jag tipsa om den. Grymt bra och snyggt gjort. Verkligen en fjäder i hatten till ursprungliga filmen som serien baseras på. True Detective borde jag titta på men som vanligt hade jag glömt bort den serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

hbo är bäst på tvserier i min mening, synd att tjänsten är värdelös.

game of throne
Euphoria
Chernobyl (bland det bästa jag har set)
Westworld
True detective (har bara orkat se säsong 1 som är FENOMENAL men S2 ska tydligen vara skit, trean vet jag inte)
Watchmen
Lovecraft Country (ingen aning vad det är men har hört att det ska vara bra)

Finns en massa annat jag inte orkat nämna.

Tack!

Har sett True Detective säsong 1 och 2, samt GoT. Westworld och Chernobyl är riktigt intressanta för mig. Även Watchmen har jag hört gott om.

Edit: Euphoria verkar spännande. Tvivlar dock på att jag får med mig frugan att kika på den. Hon vill ha ren verklighetsflykt.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på Max och Nordic förutom priset? En ny klient?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Antagligen inte, kör med blu-ray mestadels. Testade hbo ett tag för att se sista säsongen av game of thrones, det var ju direkt plågsamt, så fruktansvärt risig bild. Blir säkert bättre nu men ingen streamingtjänst kommer i närheten av blu-ray varken sett till bild eller ljud.
Att streama känns ofta som att se på en dvd, mjuk bild med artefakter och komprimerat dolby digital ljudspår..

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förhoppningsvis! Och 4K, tror inte de hade det innan.

Permalänk
Bildexpert

Jag tycker det är intressant att det filmbolag (Warner bros) som har störst marknadsandel i USA sett till antalet ägda produktioner tydligen erbjuder sämst bildkvalité genom sin egna tjänst i Norden iaf.

Jag säger tydligen. Har aldrig använt HBO då jag inte ser på serier och inte heller vill betala WB mer än nödvändigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tycker det är intressant att det filmbolag (Warner bros) som har störst marknadsandel i USA sett till antalet ägda produktioner tydligen erbjuder sämst bildkvalité genom sin egna tjänst i Norden iaf.

Jag säger tydligen. Har aldrig använt HBO då jag inte ser på serier och inte heller vill betala WB mer än nödvändigt.

HBO Nordic är typ deras försök att outsourca. Nu blir det förhoppningsvis bättre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha signat upp om det gick att titta på min PC, men som nästan alla andra tjänster vägrar de streama i 4K till PC. Märkligt att det fortfarande, mot slutet av 2021, bara är Netflix som lyckats med "det tekniska underverket".

Ja, jag vet att det är ett DRM-problem, men igen: Netflix har 4K support. Usel och dyr. förvisso, men det finns där. Det går m.a.o. att lösa problemet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Varit sugen på att se got,har inte gjort det ännu, men med tanke på ryktet om hbo nordics kvalitet har jag hållt mig borta. Om de löser det kanske jag kan bli lockad .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

True detective (har bara orkat se säsong 1 som är FENOMENAL men S2 ska tydligen vara skit, trean vet jag inte)

Säsong 1 är som du säger fenomenal, säsong 2 var riktigt usel i jämförelse, säsong 3 är också bra men inte lika bra som säsong 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Provade på HBO Nordic för några år sedan med GoT men slutade illa kvick med alla problemen som fanns.

Tänker absolut prova på HBO Max när det går Disney i spåren och släpper sina storfilmer direkt till streaming.
Förväntningen ligger ju på att deras 4K spottar ut 15mbit likt Netflix och Disney+ men skulle bli glad ifall man får närmare 30mbit som hos AppleTV fast där antar jag det har med hårdvaran å göra.

Jag har en del problem med AppleTV+ på just en AppleTV 4K. Där har det initialt blivit extremt dålig bitrate på t.ex Foundation. Sämre än VHS typ. Det är inget fel på min fiber som har stabil 250 mbit och klarar alla andra operatörer med glans. Omstart av AppleTV har fixat biffen de gånger det har strulat. Märkligt. Inget problem som sagt med Netflix eller de övriga på samma hårdvara. När väl typ Foundation väl kickar igång med full kvalitet så fortsätter det så.

HBO Nordic har känts som ett anings snäpp sämre överlag, men ok eller knappt ok kanske. Får hoppas de snäpper upp sig. Disney + är också riktigt bra. Missa inte Starz-utbudet där. Många klassiker i finfin kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns ett gäng nya grejer, åtminstone för deras plattform, vissa saker har ju konkurrenterna haft rätt länge.

1. Biofilmer från WB kommer till HBO Max 45 dagar efter att dem har haft biopremiär. T.ex. Matrix 4!!
2. 4k content.
3. Profiler. Äntligen på denna, rätt löjligt att inte HBO Nordic har haft det.
4. Priset sänks.
5. Streama på tre enheter samtidigt.

Läs mer här: https://www.hbomax.com/se/sv

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom som hanterar hbo nordic inte får som uppgift att förvalta svenska hbo max, då kommer tjänsten gå åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag skulle ha signat upp om det gick att titta på min PC, men som nästan alla andra tjänster vägrar de streama i 4K till PC. Märkligt att det fortfarande, mot slutet av 2021, bara är Netflix som lyckats med "det tekniska underverket".

Ja, jag vet att det är ett DRM-problem, men igen: Netflix har 4K support. Usel och dyr. förvisso, men det finns där. Det går m.a.o. att lösa problemet.

Köp en Cromecast Ultra och plugga in i skärmens HDMI-uttag?

Permalänk
Medlem

Svarade nej, men det kan ändra sig om de råkar börja visa något intressant.

Hade HBO Nordic enbart för Game of Thrones, sade upp det direkt efter sista avsnittet (och borde egentligen gjort det innan dess, med tanke på hur kassa sista säsongerna var).

För övrigt hade HBO Nordic väldigt risig bildkvalité (i ärlighetens namn så sög Nordic på mer eller mindre alla sätt) så får väl hoppas Max rampar up bitraten.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag såg på HBO nu men finns det någon streaming tjänst med kvalité?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

De måste verkligen fixa till kvalitén. Jag kollade på början av säsong 8 av GoT på min datorskärm och givetvis såg jag absolut ingenting. Så jag gick och hämtade min amoled surfplatta, loggade in på HBO och tänkte kolla om med perfekt svärta, för jag trodde det var min billiga datorskärms fel. Det var fortfarande helt omöjligt att tolka vad som hände i gråskalan på HBO.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Någon med HBO som kan rekommendera bra serier på tjänsten?

Några serier jag sett/ser och gillar är följande:

Doom Patrol
A Discovery of Witches
What we do in the Shadows
Avenue 5
Swamp Thing
och såklart Rick and Morty

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag kommer testa det, byter streamingtjänst varje månad för att få variation.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk

Jag bara säger... det kanske är lite dyrt men jag kollar på 2 tvserier... SuperGirl och Superman & Lois - suveräna tv serier... jag som gillar också smallville

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BooliBoo:

Länge sedan jag såg på HBO nu men finns det någon streaming tjänst med kvalité?

Beror väl lite på vad du menar med kvalité. Men jag skulle säga att dom högsta profilerna hos de flesta stora tjänster erbjuder bra bildkvalitet. Amazon Prime, Disney+ & HBOMAX (baserat på Amerikanska tjänsten) där UHD HDR erbjuds ser oftast väldigt bra ut (10bit HEVC med en bitrate på 15-20Mbps). Netflix har ett betydligt större spann sett till bandbredd/bitrate på sitt UHD material, men oftast ser deras egna premium-serier & filmer (om man nu vill kalla några av deras filmer premium) bra ut, dock är största problemet med Netflix att för allt annat material så är det väldigt inkonsekvent kvalitet, få tredjeparts titlar får bandbreddskärlek. I det hänseendet tycker jag av dom tjänster jag provat att Prime vart bäst. Där även 1080p titlar får hyfsad bandbredd.

Sen kan man ha åsikter om hur vida 15-20Mbps är högt eller inte för 2160p, men många produktioner nu för tiden som plåtas med moderna digital filmkameror produceras en väldigt ren bild, och där kan man komprimera rätt långt, även om man är långt ifrån det vi ser hos dom fysiska formaten. Är nog ingen tillfällighet att netflix typ inte producerar något med mycket grain. Är man ute efter gamla klassiker och är van vid fysisk media, ja då kommer man nog bli besviken, oavsett tjänst.

AppleTV+ har jag ingen erfarenhet av, men ska tydligen erbjuda högst bitrate av samtliga (för UHD iaf), så antar att det är rätt bra där också. Men oklart om dom lider av samma problem som Netflix, där titlar som inte är "viktiga" ser betydligt sämre ut.

Samtliga svenska spelare har jag ljumna erfarenheter av, Viaplay etc har väl vart dugligt men nu när vi faktiskt börjar få rätt bra kvalitet från jättarna så har dom hamnar rätt långt efter.

HBO Nordic har aldrig ens vart med i matchen, att dom försvinner är inget som kommer saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Prime vart bäst.

Intressant för jag tycker att prime har hyfsad kvalite och då är jag inte kräsen när det kommer till streaming. Tycker att många filmer jag ser har grynig bild sen har jag varit med om att ljudet är osynkad (sällan) och har varit med en gång att filmen har extremt låg fps. Det var så svårt att se den att jag blev tvungen att stänga av.

Permalänk
Medlem

Äh fortsätter med Netflix för random serier o filmer, o torrentar resten som jag vill ha i finkvalitet. Såg om Dune ifrån HBO Max häromdagen, 4k HDR och den höll helt okej kvalitet, hade kunnat vara bättre såklart men tror ni som väljer HBO Max kommer vara nöjda

Permalänk
Medlem

Det jag hatade mest med HBO nordic var att appen loggade ut mig med jämna mellanrum. För man älskar ju att fylla i sitt lösen lite då och då..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Beror väl lite på vad du menar med kvalité. Men jag skulle säga att dom högsta profilerna hos de flesta stora tjänster erbjuder bra bildkvalitet. Amazon Prime, Disney+ & HBOMAX (baserat på Amerikanska tjänsten) där UHD HDR erbjuds ser oftast väldigt bra ut (10bit HEVC med en bitrate på 15-20Mbps). Netflix har ett betydligt större spann sett till bandbredd/bitrate på sitt UHD material, men oftast ser deras egna premium-serier & filmer (om man nu vill kalla några av deras filmer premium) bra ut, dock är största problemet med Netflix att för allt annat material så är det väldigt inkonsekvent kvalitet, få tredjeparts titlar får bandbreddskärlek. I det hänseendet tycker jag av dom tjänster jag provat att Prime vart bäst. Där även 1080p titlar får hyfsad bandbredd.

Sen kan man ha åsikter om hur vida 15-20Mbps är högt eller inte för 2160p, men många produktioner nu för tiden som plåtas med moderna digital filmkameror produceras en väldigt ren bild, och där kan man komprimera rätt långt, även om man är långt ifrån det vi ser hos dom fysiska formaten. Är nog ingen tillfällighet att netflix typ inte producerar något med mycket grain. Är man ute efter gamla klassiker och är van vid fysisk media, ja då kommer man nog bli besviken, oavsett tjänst.

AppleTV+ har jag ingen erfarenhet av, men ska tydligen erbjuda högst bitrate av samtliga (för UHD iaf), så antar att det är rätt bra där också. Men oklart om dom lider av samma problem som Netflix, där titlar som inte är "viktiga" ser betydligt sämre ut.

Samtliga svenska spelare har jag ljumna erfarenheter av, Viaplay etc har väl vart dugligt men nu när vi faktiskt börjar få rätt bra kvalitet från jättarna så har dom hamnar rätt långt efter.

HBO Nordic har aldrig ens vart med i matchen, att dom försvinner är inget som kommer saknas.

Har bara Viaplay själv även om jag använt Netflix och HBO men Viaplay via live sändningar i fotboll känns som otroligt låg bitrate. Känns grynigt, artefakter men men vill man se PL så. Jag är inte jätte kräsen annars på filmer för där känns det ändå bättre...... hur mycket nu bättre är från kasst? Men skönt med streaming men de borde kunna leverera lite högre bandbredd kan man tycka alla fall i länder där infrastrukturen av fiber är rätt stor. Men så länge folk inte klagar och de tappar prenumeranter så varför ska de bry sig.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Aldrig prenumrerat på HBO, innehållsmässigt tycker jag det varit riktigt fattigt jämfört med Netflix, Disney+ och Prime video. Förutom GoT och Raised By Wolves hittar jag inget av intresse.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

HBO nordic har glömt att ladda upp dagens avsnitt av John Oliver. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Får man erbjudandet imorgon om man är prenumerant?

Permalänk

Det verkar som att det blir halva priset för nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Den stora frågan är om kvalitén på deras stream blir bättre. Ruggigt kass kvalitet som det har varit nu. Det skulle inte heller skada med bättre appar.

Ja, det är ju stor skillnad i kvalitet mellan HBON och HBO Max USA.

T.ex. Doom Patrol 1080p
HBON: ~3000 kb/s
HBOMax: ~8000 kb/s

Mejlade med kundtjänst förra veckan om bitrate:

Citat:

Med lanseringen utav HBO Max kommer det fler och även efterfrågade funktioner, därutav kommer 4k upplösning med HBO Max.

Vi har tyvärr ingenting bekräftat än så länge med just om bitraten och hur den kommer se ut nu när HBO Max, som även är en väldigt fluktuell siffra med att den är baserad från serie till serie och film till film.

I vissa fall kan original materialet till exempelvis komma från ett äldre årtal (Som "War of the worlds" från 2005), när filmen/serien inte hade denna bitrate tillgänglig för att bli inkodad i formatet.

Att prata om fall till fall och en film från 2005 är konstigt. De som driver tjänsten har ju själv bestämt vad maxbitraten ska vara och själva/utomstående företag har sedan komprimerat videon avseende maxbitraten.

Sista svaret jag fick var:

Citat:

Vi kommer att framföra det till våra utvecklare som får ta en närmare titt och se om det [bitrate] är något som dom planerar att ändra till HBO Max.