Datorn startar inte men gör tickande ljud

Permalänk

Datorn startar inte men gör tickande ljud

Igår när jag satt och spelade ett spel på Steam krånglade en egenskap så jag tänkte jag skulle starta om datorn; det löser ju ibland problem. När jag startade om blev jag tvungen att installera en uppdatering på datorn.

När jag sedan gick in på Steam igen och startade upp spelet så stendog datorn. Det går inte starta den och inte ens ledlampan bredvid strömuttaget lyser när jag kopplar in laddaren.

Med jämna mellanrum gör den ett par tickande ljud. Jag har googlat lite och sett att det kan vara hårddisken som krånglar. Är det bara att lämna in den på en reparationsfirma?

Jag vet inte om Windows-uppdateringen har med det hela att göra eller om det bara var en slump. Datorn var helt stilla, dvs den fick ingen stöt. Den stod på ett hårt underlag och blev inte överhettad vad jag vet.

Permalänk
Avstängd

Kan vara hårdisken som tickar, men ibland är det ett tickade ljud när fläktar försöker dra igång men misslyckas också, och eftersom inget händer överhuvudtaget så gissar jag snarare på att nätagget är trasigt om något är trasigt, även fast det är ganska ovanligt.

Om det är en stationär, testa att dra ur strömsladden och hålla in powerknappen ganska länge utan någon ström i, sen sätta i sladden igen och testa på nytt. Det löste problemet för mig någon gång när jag hade liknande sak som hände för mig. Men det låter som att det troligt att det är något hårdvarufel också, så det kanske inte hjälper.

EDIT: Missade att du skrev laddaren, så då är det ju ingen stationär. Sätt datorn på laddning i en dag utan att försöka starta den. Se till så att den är helt av och inte i något slags vänteläge.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk

Tack för svar. Jag kollade med Netonnet där jag köpte den för knappt två år sedan och tydligen är bara garantitiden 1 år, så det suger ju. Ska lämna in den på felsökning hos en datorreparatör för jag tror inte jag reder ut det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenkarlsson_66:

Tack för svar. Jag kollade med Netonnet där jag köpte den för knappt två år sedan och tydligen är bara garantitiden 1 år, så det suger ju. Ska lämna in den på felsökning hos en datorreparatör för jag tror inte jag reder ut det själv.

Nej. Tänk på att du har tre års reklamationsrätt i Sverige. Nyttja den och nekas den på reklamation så får du ett kostnadsförslag på att reparera den istället.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Nej. Tänk på att du har tre års reklamationsrätt i Sverige. Nyttja den och nekas den på reklamation så får du ett kostnadsförslag på att reparera den istället.

Det har du rätt i. Dock måste jag kunna visa att felet var ursprungligt.

Permalänk
Medlem

Dör datorn bara "helt random" som du beskriver är det DEM som ska bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Dra dit och häva fabriksfel.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Så länge som du inte åsamkat skada på datorn så är det ursprungligt. Om du däremot har vätskefläckar på moderkortet och sprickor i datorn så är det annorlunda men om så inte är fallet så har du starkt bevis för att det är ursprungsfel.
Gå till butiken där datorn köptes, ha med dig kvittot och säg att du önskar reklamera datorn.
Se bara till att göra en backup på dina privata filer på datorn.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det är dock väldigt låga beviskrav för konsument då man inte förväntas ha några expertkunskaper. Har den stendött på det sättet, inte går att få liv i öht. och inte har någon fysisk åverkan (fallskada, fuktskada eller dylikt) är det bara att reklamera.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti