Vinn nätagg från Seasonic

Flera klienter mot en nätverks-TimeMachine-hdd

Permalänk
Medlem

Flera klienter mot en nätverks-TimeMachine-hdd

Har en APFS partition (en fysisk hdd) på en mac mini i nätverket som jag önskar dedikerat till TimeMachine.

Jag skulle vilja att samtliga iPhone, den aktuella mac minin och en macbook air säkerhetskopieras mot denna TimeMachine.

Möjligt?

Råd?

Någon guide att rekommendera?

Permalänk
Skrivet av heeMan:

Har en APFS partition (en fysisk hdd) på en mac mini i nätverket som jag önskar dedikerat till TimeMachine.

Jag skulle vilja att samtliga iPhone, den aktuella mac minin och en macbook air säkerhetskopieras mot denna TimeMachine.

Möjligt?

Råd?

Du kan inte ta lokala backuper av iPhones till Time Machine: Där är det automatiska backuper till iCloud eller manuella backuper i Finder (med fysiskt ansluten telefon) som gäller.

Att ta backup av flera olika datorer till en Time Machine-server är inga problem alls. Jag rekommenderar starkt att du lägger upp olika konton för de olika användarna, så att en användare inte kan råka (av misstag eller via malware) skriva över andras backuper.

Jag har inte kört Time Machine-server på Mac på evigheter. Jag tror att det fortfarande ingår i macOS Server, som brukade kosta ett par hundralappar på AppStore, men då är det bokstavligt bara att starta macOS Server-appen, klicka på Time Machine, lägga upp eventuella rättigheter och quotas (så inte en maskin snor all plats), och slå på servertjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Möjligt?

Råd?

Hej, lite kort svar , jag kör Apple TimeCapsule 802.11ac, och har läst men inte laborerat med o sätta upp min egen TimeMachine med AFPS disk. Mest eftersom TimeCapsule trots en del problem efter flera års backuper, ändå fungerat rätt så bra.

Men kan iaf också säga att tyvärr iPhone går inte o göra lokal backup på TimeMachine, och det är något jag protesterat emot sedan evigheter, man kunde tekniskt löst det redan kring iPhone 3GS/4 tiden, antar att det är marknadsfolket som fått bestämma där.

Däremot så har jag haft flera olika macar med mitt konto igång och TimeMachine är mkt bra o skilja datorbackuper åt. Och sedan när jag har fler i familjen, så har de gått o lägga in o lätt o hitta.

Däremot haft problem TimeCapsule kör HFS Plus på interna disken, emedan klienterna för OS X kör AFSP, men det har fixat sig i OS X 11.x. Dock inte skaffat någon M1 än, kör gammal Intel i5, för mkt andra kostnader just nu

Finns mycket lathundar hur man sätter upp en TimeMachineservern på olika sätt, NAS egna moduler, egen linuxmaskinosv.
Men du skall direkt kunna göra det på en delad mapp i nätverket på en OS X klient, skall inte kräva OS X Server.

Snabb googgling men kolla t.ex

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchl31533145/m...

Tar med utförligare länk om TImemachine på delad mapp under OS X