Permalänk
Medlem

C# .net på rätt sätt

Hej! Nu kommer det dumma frågor från mig, så var snälla

Senast jag programmerade var classic-asp, PHP och JSP / Java.
Så fick jag helt plötsligt ett uppdrag om att skapa en databasvy (komplex) och skapa ett gränssnitt mot denna vy.
Så jag laddade ner Visual Studio och .net Core /razor och satte igång precis som om det var 1999
i cshtml-filerna skapade jag även logiken och förstod samtidigt att detta var helt fel men fortsatte ändå. Allt fungerade ju fint (dödsstraff?).

Exempel på hur det kunde se ut i cshtml-filen

@{ using (SqlConnection connection = new SqlConnection("Server = ...; Database = ...DB; Trusted_Connection = True;")) { string sqlQuery = "SELECT * FROM ... massa sql"; SqlCommand commend = new SqlCommand(sqlQuery, connection); connection.Open(); SqlDataReader readData = commend.ExecuteReader(); while (readData.Read()) { @Convert.ToInt32(readData["Personid"]); @readData["Fornamn"].ToString(); @readData["Efternamn"].ToString(); @readData["Alder"].ToString(); ...osv } }

Jag inser ju att detta är helt fel utan man ska ju ha connectionstringen i json, skapa modeller för databasen, massa contexter m.m. ?!
Men jag fattar verkligen inte så jag behöver en enkel och bra guide för CRUD operationer i .net core
Finns det ?

PS. det lilla systemet jag gjort är uppe och rullar och alla tycker det är så bra DS.

Permalänk
Medlem

Låter som du pratar om entity framework till viss del. Det är en ORM som låter dig prata med databasen via metoder istället för egen SQL.

Du verkar ju ha koll på SQL så kika istället på dapper som är en så kallad mikroorm, du skriver fortfarande SQL men den hjälper dig att få datat till dina egna typer.

En till liten grej är att du inte längre behöver göra ett using-block utan det räcker att skriva using framför din SqlConnection i det här fallet så löser den resten i bakgrunden åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Låter som du pratar om entity framework till viss del. Det är en ORM som låter dig prata med databasen via metoder istället för egen SQL.

Du verkar ju ha koll på SQL så kika istället på dapper som är en så kallad mikroorm, du skriver fortfarande SQL men den hjälper dig att få datat till dina egna typer.

En till liten grej är att du inte längre behöver göra ett using-block utan det räcker att skriva using framför din SqlConnection i det här fallet så löser den resten i bakgrunden åt dig.

Tack för svar !!
Ok jag ska kolla på dapper. Har du någon bra sida eller är det google som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Tack för svar !!
Ok jag ska kolla på dapper. Har du någon bra sida eller är det google som gäller?

dapper
Kika där