Diablo II: Resurrected Patch 2.4 – Ladder, balansering av klasser, nya runord

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Diablo II: Resurrected Patch 2.4 – Ladder, balansering av klasser, nya runord

Jag var först inne på att skriva ihop en artikel om detta till idag, men när jag tänkte efter blir det bättre om jag bara dumpar hela press releasen här. Jag vill ändå försvara min shameless copy/paste med att det faktiskt tog en hel del tid att formatera om allt så det ser bra ut!

Diablo II: Resurrected Patch 2.4 Highlights | Coming Soon

Greetings Heroes of Sanctuary. We’d like to take this opportunity to highlight the exciting balance changes that will affect our ensemble of heroes, alongside a couple of new features coming in our next Diablo II: Resurrected update.

PLEASE NOTE: Game content discussed in this blog is not final and subject to change.

Table of content

  • Ladder rank play

  • Class Balances Changes

  • New Rune Words & Mercenary Changes

  • Developer Stream

_____________________________________________________________________________________

When we first started, our priority for Ladder Rank play has always been for this mode to be a smooth experience. The competitive nature surrounding this feature demands stability, as players race towards 99. Our teams have continued to invest time in making the game experience and performance smoother for everyone.

Ladder rank play

Like Diablo II Classic, Diablo II: Resurrected will feature four different Ladder modes, including:

Version

Description

Standard Ladder

The casual version of Ladder play that encompasses playing with four acts.

Hardcore Ladder

The hardcore (only 1 life) version of Ladder play that encompasses playing with four acts.

Standard Expansion Ladder

The casual version of Ladder play that encompasses playing five acts, as it includes the “Lord of Destruction” expansion content.

Hardcore Expansion Ladder

The hardcore (only 1 life) version of Ladder play that encompasses playing five acts, as it includes the “Lord of Destruction” expansion content.

Players that participate in the Ladder system have the chance to unlock a host of unique upgraded Rune Words. At the end of a Ladder season, Ladder characters will be moved into a “non-Ladder” version of the game. Then at the beginning of the next Ladder season, players will make a new character and start all over again to earn new rewards. Currently, we don’t have specific new Runewords to showcase, but if you tune-in to our Developer Stream (more details below) hosted by content creators MrLlamaSC, you’ll be able to receive a glimpse!

Lastly, we’ve been monitoring discussions around Ladder Rank play in the community. The duration of Ladder is an element our team is still trying to gauge as we progress forward, but we’re looking to create the “rush” of a new ladder and find the best timeframe for Ladder rotation that meets our players' expectations. We’ll continue monitoring our community’s opinion and preference on this front as we approach PTR for Patch 2.4 early next year.

Class Balance Changes

The last patch to make balance changes to classes in Diablo II was Patch 1.13c, which was released on March 23, 2010. Now, eleven years later, we’re making new changes to expand build diversity, and retain class fantasy and specialty. These goals are crucial. We’re reviewing underused skills, assessing casting delays, making tooltip quality-of-life changes, and more to fulfill these goals.

We want to empower players to be creative with the builds they want to play, but we don’t want to “reinvent the wheel” and steer classes from their core purposes. Without diving into the specifics, let’s take a peek at the philosophies behind various Class changes.

Amazon
The Amazon's agility and versatility are profound. Generally, we like the current state of the Amazon class and believe her to be quite balanced. Nonetheless, we see an opportunity to improve the Amazon's melee skills by buffing her power and freeing up skill synergy requirements to promote more build diversity. We’re evaluating synergy requirements, melee skills we think are underused, and other improvements to empower melee Amazons to have more freedom and viability.

Additionally, we are also considering buffing certain skills in the Bow and Crossbow tree to help improve bow gameplay in higher difficulties.

Assassin
The Assassin vanquishes evil from the darkness with great ease. However, for this class, we see an opportunity for the Martial Arts builds to shine brighter. Martial Arts skills can become increasingly challenging to perform in higher difficulties, so we are re-evaluating how to improve generating and spending Combo Points.

Furthermore, various Trap skills are not often used. So, we’re re-evaluating synergy requirements to promote more trap builds.

Barbarian
The brawn of the Barbarian is unmatched. Nonetheless, we see opportunities to add more diversity to Combat skills. We're looking into adding more possibilities with Combat Skills such as Leap Attack and Grim Ward.

Additionally, we think Throwing Barbarians can be more viable, so we are looking into enhancing the Double Throw and Throwing Mastery skills.

Druid
The bestial ferocity of the Druid makes all tremble. With that said, we see exciting opportunities to level up certain aspects of this class. From our perspective, Druid Fire skills are underperforming. We're re-evaluating Casting Delays for Fire skills, exploring improvements to some of their Physical Damage components, improving synergies. We’re also looking at potential tweaks affecting other Elemental skills that are underused. We want to improve the controls for Arctic Blast too, so it’s smoother to use in gameplay.

Regarding Summon skills, we believe Summons are weak in high difficulty. On this front, we’re evaluating health gains per level, quality-of-life improvements, damage output, and new synergies.

Lastly, we're evaluating improvements to the Werebear skills

Necromancer
The commander of death sends his foes to an early grave. Like the Amazon, we like the current state of the Necromancer class. Nonetheless, we see an opportunity to improve specific Summons we believe are underused. We're exploring improvements to Skeletal Mages and making lesser used Golems more effective.

Additionally, we see opportunities for Bone skill improvements in high difficulty. We’re tweaking synergies on this front.

Paladin
The wrath of the holy zealot is glorious. Despite this, we believe certain Combat skills are underused. We’re exploring ways to make lesser-used skills (I.e., Fist of the Heavens) more utilized, so players have more reasons to spend skill points to unlock these skills.

We also see an opportunity to scale Offensive Aura skills as well. This includes making improvements to AoE Damage auras to make them more effective at closer range. We also want to improve Thorns so that it can scale better and deal more reliable damage at higher levels.

Sorceress
There is no greater master of elemental magic than these mages. We're very satisfied with the Sorceress’s current state, but we see a few of opportunities for improvements.

Regarding Cold Skills, we believe there can be more diversity with the armor skills (I.e., Frozen Armor, Shiver Armor, and Chilling Armor) for distinctive advantages.

We are also looking into adding more build possibilities around lesser used Lightning skills by exploring more skill synergies.

Lastly, we’re also revisiting Fire skills, to improve underused ones, like Hydra. Additionally, we're exploring making player control improvements to the Inferno skill so that it is less clunky to use.
_____________________________________________________________________________________

New Rune Words & Mercenary Changes

The journey for treasure will enter a new chapter at Patch 2.4 release. New Horadric Cube Recipes, Set Item changes, and new Rune Words are on the horizon. New Horadric Cube Recipes being implemented will allow for the upgrading of Set Items to give more item build possibilities. Set Item changes will update underperforming Set Items, to have more bonuses, giving players more incentive to pursue Partial and Full set items that can complement the skill changes alluded above. Lastly, new Rune Words will be added to complement the Skill and Mercenary changes coming in Patch 2.4.

On the Mercenaries front, we’ve seen feedback from the community, and we are making improvements to Mercenaries in a variety of ways. We have seen that players are enjoying using the Desert Mercenary, and we want to give more reasons to use the other 3 mercenaries, so we are looking into improving their skills and stats to enhance their identity and fantasy.
_____________________________________________________________________________________

Developer Stream

This blog is just scratching the surface about upcoming changes and features coming in Patch 2.4 PTR (coming early next year)! To learn more, we invite you to join Community Content Creator, MrLlamaSC, and Studio Design Director, Robert Gallerani in their upcoming livestream. This broadcast will be both a presentation and an opportunity for members of the community to ask questions. We can’t wait to share more with you then!

When

December 16 | 11:00 AM (PST)

Where

https://www.twitch.tv/mrllamasc

This has been an incredible year for Diablo II: Resurrected. We wish our community a happy holiday season and a happy new year! Thank you for playing our game and thank you for your continued support!
If you want to learn more about Diablo II: Resurrected, check out our website here, or for real-time updates, follow our official Twitter @Diablo.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ge mig bara project diablo 2 med d2r grafik 😩

Permalänk

Varför ens kalla det Diablo 2 när de ändrar så mycket i spelet?

Permalänk

meh, lirar hellre Path of Diablo

Permalänk
Medlem

Lite detta jag var rädd att dom skulle göra. Kul för dom som ville ha ändringar, men inget för min egen del utan jag håller mig till single player i orginalet med PlugY istället.

Också, hello WoW-team? Det heter charges i D2...

Citat:

Martial Arts skills can become increasingly challenging to perform in higher difficulties, so we are re-evaluating how to improve generating and spending Combo Points.

Permalänk
Medlem

Hiss > stege

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Lite detta jag var rädd att dom skulle göra. Kul för dom som ville ha ändringar, men inget för min egen del utan jag håller mig till single player i orginalet med PlugY istället.

Också, hello WoW-team? Det heter charges i D2...

You and me buddy, spelar också fortfarande 1.14 med PlugY. 77 items kvar på min holy grail sorc

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tråkigt med förändringar, om man ska lira med förändringar så är Path of diablo att föredra helt klart.

Än bättre vore om vi hade kunna fått path of diablo i d2r motorn, men mod support gick ju bort så meh.

Permalänk
Medlem

Grymt! Längtar! Kan knappast vara nöjdare.

Permalänk
Testpilot

Meanwhile..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Tråkigt med förändringar, om man ska lira med förändringar så är Path of diablo att föredra helt klart.

Än bättre vore om vi hade kunna fått path of diablo i d2r motorn, men mod support gick ju bort så meh.

Finns massa moddar till d2r så där har du fel. Men du får spel sp om du ska köra med moddar.

****

Bästa vore om de tog bort Grief, gör alla andra vapen värdelösa.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SleeZy:

Tråkigt med förändringar, om man ska lira med förändringar så är Path of diablo att föredra helt klart.

Än bättre vore om vi hade kunna fått path of diablo i d2r motorn, men mod support gick ju bort så meh.

Skrivet av r1kkie:

Finns massa moddar till d2r så där har du fel. Men du får spel sp om du ska köra med moddar.

****

Bästa vore om de tog bort Grief, gör alla andra vapen värdelösa.

Är väl just denna biten som är sjukt tråkigt framförallt med D2R.

Absolut går det att modifiera spel-filerna, men det är då under förutsättningen att man som spelare inte vill spela med andra. Gamla Diablo 2 har ju helt fantastiska (overhaul)mods som även fungerar i Multiplayer: Se Median-XL som exempel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

Finns massa moddar till d2r så där har du fel. Men du får spel sp om du ska köra med moddar.

****

Bästa vore om de tog bort Grief, gör alla andra vapen värdelösa.

Last wish är rätt bra också men jag fattar vad du menar, grief är rätt billig och ger väldigt mycket.

ja nu har dom börjat, då kan det bara dessvärre bara gå utför. hoppas jag har fel men troligtvis inte. nåja dom har ju gamla kvar så man får väll köra det när andan faller på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför ens kalla det Diablo 2 när de ändrar så mycket i spelet?

För att de kallar spelet Resurrected.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Låter nice, får väl se hur de blir. Har dock redan tröttnat så blir väl att köra i framtiden igen när man blir sugen kanske.

Permalänk
Medlem

De borde lägga in så man kan slippa se alla start up videos och komma in i spelet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

De borde lägga in så man kan slippa se alla start up videos och komma in i spelet direkt.

Funkar inte gamla hederliga -skiptobnet i genvägen längre? Dåligt i så fall...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

.... förvånar mig faktiskt inte att dom gör ändringar.. inte det minsta :/. Jag kan garantera 100%! att dom kommer minska xp'n som behövs för att bli 99 inom 2-3 ladders, samt uppa droprate på runor.. jag hittade 14!! FJORTON HRs innan min första shako droppa.

edit:

dom kommer säkert buffa area lvln i cow också så det blir ett till endgame farm för xp + items

edit 2:
snart kommer vi göra 1+Biljoner i dmg också efter turisterna tycker det ser coolt ut med stora siffor...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

.... förvånar mig faktiskt inte att dom gör ändringar.. inte det minsta :/. Jag kan garantera 100%! att dom kommer minska xp'n som behövs för att bli 99 inom 2-3 ladders, samt uppa droprate på runor.. jag hittade 14!! FJORTON HRs innan min första shako droppa.

edit:

dom kommer säkert buffa area lvln i cow också så det blir ett till endgame farm för xp + items

edit 2:
snart kommer vi göra 1+Biljoner i dmg också efter turisterna tycker det ser coolt ut med stora siffor...

Fick min första shako innan någon HR så, det är bara RNG.

Permalänk
Medlem

Applåderar detta så länge det görs med måtta. Kolla de kommer inte sätta sig och börja buffa lightning-sorcs, hammerdins, eller builds som redan är OP. De vill uppa sånt som nu är oanvändbart, vilket är skitbra. Det är t.ex. skittråkigt att melee Ama är 100% värdelöst, när hälften av Amazonens dedikerade unika föremål är melee-spjut. Och det enda endgame-builden som är möjlig som ama är javazon. Kolla på druiden, ett helt skillträd (summoning) är helt oanvändbart för allt annat än de passiva spirit-buffarna för hp eller dmg. Paladin har 25 auror, men tre som används (fana, conviction, concentration) - detta är två hela skillträd! Och assassins figurerar till 99% som trap, vilket i själva verket innebär lightning sentry, när de har 10 andra traps och två skillträd till.

Ingen cookiecutter-soso/pala kommer dö av att ett par procent av playerbase tar sig an melee-ama, vengeance/sacrifice/charge paladin, claw assa, summon druic, etc. Däremot är det skitkul för oss som vill testa nya builds. Jag har spelat d2 sen de kom, och om jag vill vara purist skulle jag ändå inte köra D2R utan D2. Men jag vill inte vara purist, det finns för mig som ett levande spel och jag är helt ok med att de faktiskt betraktar det som det. De som vill köra OG har alltid D2.

Bästa tre förändringar (för mig, rent själviskt perspektiv, tror inte det kommer hända)
1. Buffa Whirlwind med en synergi, kanske två. Låt den beräkna IAS från hela utrustningen och inte bara vapen. WW är den mest populära skillen för barb, men den är designad så att otroligt många vapen är oanvändbara på grund av att de saknar 30-40%+ ias. Detta borde man istället kunna kompensera för med ias på övrig gear. Skulle t.ex. älska att kunna köra en WW-baba med Grandfather (har ingen ias). WW-mechanics är lite clunky, om man kan se över dem vore det kickass.
2. Gör så att Holy Shield appliceras på karaktären (som shout), och inte bara när man har sköld. Så kan 2h palas bli viable, teoretiskt. Gör så att zeal-mechanics funkar som frenzy, i.e. man behöver bara hålla inne en musknapp, blir en spamfest med musen annars.
3. Buffa strafe med en synergi eller två. Ta bort cooldown på Immolation arrow.
4. Bonuslevel: nerfa grief med ~30-35%. Hatar grief, gör alla andra melee vapen obsoleta till ett mkt lågt pris. Inför global CD på teleport från Enigma, till typ 3 sek. Nerfa fortitude med ~30-35%. ALLA föremål som är helt givna och femtio tiers över varje alternativ borde ses över, eller andra höjas upp, så att det blir lite mera öppet och build-specifikt vad som är BIS.
5. Bonuslevel2: nerfa droprate en del på bra föremål, runor. Öka exp som krävs för varje level med ca 20% 1-60, och 30% 60-80, 50% 80-99.

Permalänk
Medlem

Hela D2 handlar ju just om min/max och att inte råka spendera skillpoints på skräp, behöva spara poäng sjukt länge för att nå sina mål, etc

Att försöka få alla skills använda lika mycket är absolut inget bra mål att ha. Vissa skills är helt enkelt dåliga och har varit det sen de kom

Att lägga till lite runord och nya end-game items är väl helt fine, men att pilla bara för att göra det ’mer balanderat’ eller att alla skills ska användas är bara helt fel. Vissa skills kan man ta om man vill leka eller köra med handikapp, inte så att ändring alltid är bra.

D2Rs enda chans är ju att vara likt orginalet med lite quality of life förbättringar, titta annars hur bra ’WC3’ (om man ens kan kalla det vid det namnet) Reforged gick... ingen vill ha random ändringar i något som funnits i 20 år

Permalänk

Detta är helt underbart och exakt det jag önskade!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att D2 aldrig ska ändras... Ni måste vara "nya" och inte spelat när det begav sig. För det släpptes ju balance patches konstant! Var alltid nån skill de pilla på. 1.0 och 1.14 är två olika spel.
Så att fortsätta släppa dessa uppdateringar ser jag som positivt. Nu blir det som förr igen!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

hoppas det blir nånting riktigt bra, blev så förbannad när dom nerfade sönder Firewall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hela D2 handlar ju just om min/max och att inte råka spendera skillpoints på skräp, behöva spara poäng sjukt länge för att nå sina mål, etc

Att försöka få alla skills använda lika mycket är absolut inget bra mål att ha. Vissa skills är helt enkelt dåliga och har varit det sen de kom

Att lägga till lite runord och nya end-game items är väl helt fine, men att pilla bara för att göra det ’mer balanderat’ eller att alla skills ska användas är bara helt fel. Vissa skills kan man ta om man vill leka eller köra med handikapp, inte så att ändring alltid är bra.

D2Rs enda chans är ju att vara likt orginalet med lite quality of life förbättringar, titta annars hur bra ’WC3’ (om man ens kan kalla det vid det namnet) Reforged gick... ingen vill ha random ändringar i något som funnits i 20 år

Att göra vissa skills mer användbara end game är bara bra imo som tex Hydra, det är en lvl 30 skill men idag helt oanvändbar typ. Sen behöver dem inte vara exakt lika bra som andra.
Sen finns det ju några skills som är buggade som tex Fend, verkar ju som dem kommer fixa det nu vilket är bra.

Varför måste det vara likt orginalet? Vill man ha 1.14 kan man ju spela d2 LOD.

Permalänk
Medlem

Kul med förändringar, det jag ser fram emot mest är en ombalansering av set-items och att äntligen kunna uppgradera set-items. Förhoppnings betyder det här att det kommer vara värt att köra hela set som alternativ till runewords och nån enstaka unique som varit meta ända sen 1.10.

Permalänk
Medlem

Det är ju jättebra att ”Blizzard” uppdaterar spelet. Jag förstår inte gnället.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

har ingen tilltro till att blizzard gör detta bra.

Ser framför mig skräp som d3 och annat game as a service drivel.

Men men man kan ju hoppas på att det hamnar någonstans i skalan uselt----bra mer kan man nog inte hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

hoppas det blir nånting riktigt bra, blev så förbannad när dom nerfade sönder Firewall

Du menar fixade eftersom den var glitchad? Jag kan förstå en regelrätt nerf men att patcha något som inte fungerar som det var tänkt köper jag inte riktigt som en "nerf".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Spelet släptes år 2000, blev ni lika arga över förändringar år 2010 när senaste riktiga changen var eller sprängdes ni när tex charms lades till?

Att spelet utvecklas 20 år senare är väl helt fantastiskt!