Permalänk
Medlem

Byter kylpasta på gpu

Plockade precis isär mitt gigabyte rtx 2080 och när jag tog isär det ramlade något gummigaktig material som suttit på chippen som omgärdar gpun isär.

Se bild
Https://imgshare.io/image/rrLm0j

Det satt på chippen vid röda pilen, ser ut som det vid blåa pilen. Grön pil visar var på kylaren det befunnit sig. Det är klibbigt och ramlar isär när man tar på det.

Måste man ersätta det som försvann? Det kan ju inte vara torkad kylpasta väl? Den funktion jag gissar att det fyller är som nån slags skrapskydd mot kylaren?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arch:

Plockade precis isär mitt gigabyte rtx 2080 och när jag tog isär det ramlade något gummigaktig material som suttit på chippen som omgärdar gpun isär.

Se bild
Https://imgshare.io/image/rrLm0j

Det satt på chippen vid röda pilen, ser ut som det vid blåa pilen. Grön pil visar var på kylaren det befunnit sig. Det är klibbigt och ramlar isär när man tar på det.

Måste man ersätta det som försvann? Det kan ju inte vara torkad kylpasta väl? Den funktion jag gissar att det fyller är som nån slags skrapskydd mot kylaren?

Tacksam för svar!

Det är "thermal pads", små värmeledande kuddar. De leder bort värme från VRMs, minnen och liknande komponenter på kortet. De ska sitta kvar eller ersättas, och då behöver du nya av samma tjocklek som originalet. De kan inte ersättas med kylpasta.

Permalänk
Medlem

Det är "thermal pads".
I detta fall för att överföra värmen från minnena till kylaren.
Böt nyss pads + pasta på mitt 3080 för att få ned tempsen lite.
Jag körde med dessa:
https://www.amazon.se/dp/B08PKKMX76/ref=mp_s_a_1_1?crid=2MU9H...

Kom ihåg att mäta eller googla vad du behöver för tjocklekar för ditt kort.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Aj då. Det var den julgamingen det. Tack för svar!

Permalänk

Hej!
Hittade denna video på Youtube. Det är en RTX 2080 TI Gigabyte.
https://www.youtube.com/watch?v=pMJr5MFCxms&ab_channel=FrogRa
Det verkar vara s.k. Thermal Pads.

Om du läser kommentarerna så står det om Thermal Pads och Temp:
"Hi,thanks for comment! Its 0.5mm and 1.0mm in front and on back 2.0mm.
I got 10 digreaseas lower,from 77c do 67c on furmark test fhd high preset".

Men som någon sade. Kolla vad som gäller för just ditt kort.

Permalänk
Medlem

Yes tack! Såg på ett annat ställe att nån körde utan thermal pads på vram framgångsrikt, men om jag inte är helt ute och cyklar så är det pads för mosfets som jag sumpat, vramen är väl den längre raden på mitten av kortet som det står lr22 på?

Permalänk
Medlem

Om du inte lägger nya "pads" så finns ju risk att kortet kommer gå varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arch:

Yes tack! Såg på ett annat ställe att nån körde utan thermal pads på vram framgångsrikt, men om jag inte är helt ute och cyklar så är det pads för mosfets som jag sumpat, vramen är väl den längre raden på mitten av kortet som det står lr22 på?

De finns där av en anledning, kör inte utan thermal pads. Om du beställer nu är det kanske inte helt kört att få det innan jul? Idag är nog sista dagen skulle jag gissa på.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mike27nomad:

Yep, jag speedade iväg ett par mil med bilen och lyckades få fatt på ett par. Datorn spinner som en katt igen. Tack för all hjälp!

Permalänk

Good that it worked for you. One more thing to take care (for others that might replace their thermal pads) is the thermal conductivity of the pads. These Thermal Grizzly have 8 W/mK but there are also others which are worse.

One really interesting post I read recently on Reddit

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ojkyy0/psa_thermal_pads...

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.