Python: Varför funkar inte mitt if statement med or här?

Permalänk

Python: Varför funkar inte mitt if statement med or här?

Är nybörjare med att programmera Python. Håller på med en regelbaserad chatbot för Telegram som funkar fint, dock inte när jag försöker stapla flera alternativ såhär

if "hej" or "hallå" or "tjena" in user_message: time.sleep(2) return random.choice(Hälsningar)

Vad är det som jag missförstår och hur kan jag göra så det fungerar på rätt sätt?

Tydliggjort med kod-formatering
Permalänk
Medlem

Du får nog göra "in"-kollen separat för varje sträng.

if "hej" in user_message or "tjena" in user_message osv

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Typ så här:

if 'a' in ['a','f','g'] or 'b' in ['a','f','g'] or 'c' in ['a','f','g']: print ("yep")

Permalänk
Medlem

Du kan använda expressions om du vill. Jag är också nybörjare på python, men tror att det här är lättare kod att använda.

words = {'hej', 'hallå', 'tjena'} message = "Hej, hur mår du?" has_word = any(word.casefold() in message.casefold() for word in words) print(has_word)

Permalänk
Medlem

Problemet är alltså att in har högre prioritet än or, så ditt villkor tolkas som:

("hej") or ("hallå") or ("tjena" in user_message)

Eftersom strängar i python anses vara "sanna" om de ej är tomma så är detta ekvivalent med:

True or True or ("tjena" in user_message)

vilket förstås alltid är sant.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det funkade! 🙂

Permalänk
Skrivet av stgr:

Typ så här:

if 'a' in ['a','f','g'] or 'b' in ['a','f','g'] or 'c' in ['a','f','g']: print ("yep")

Ok! Jag förstår inte riktigt hur jag översätter det till min kod bara?

Permalänk
Skrivet av patrik80:

Du kan använda expressions om du vill. Jag är också nybörjare på python, men tror att det här är lättare kod att använda.

words = {'hej', 'hallå', 'tjena'} message = "Hej, hur mår du?" has_word = any(word.casefold() in message.casefold() for word in words) print(has_word)