Permalänk
Medlem

Mac eller Windows

Kikar på en ny dator. Beställde hem en Lenovo yoga 7 slim pro carbon. Men fläktarna var horribla på den. Gick igång på en väldigt obekväm nivå av att bara surfa med laddaren i. Samt att de även gick igång när den var ihopfälld.
Kikat på en surface laptop 4. Samt MacBook Air m1.
https://www.webhallen.com/se/product/343514-Microsoft-Surface...

har tidigare använt mig av en dator med Touch. Det är smidigt. Men samtidigt ser skärmen ut därefter. Men sen är frågan om man kan ställa om till en dator utan Touch.
Har tidigare erfarenhet av Mac. Gillade systemet. Och upplevde aldrig något större problem i övergång från Windows.
Användningsområden. Studier på distans , se serier och lättare fotoredigering. Spelar ytterst lite och då handlar de om gamla spel och Sims Det är Viktigt för mig att datorn inte låter som ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prada1:

Kikar på en ny dator. Beställde hem en Lenovo yoga 7 slim pro carbon. Men fläktarna var horribla på den. Gick igång på en väldigt obekväm nivå av att bara surfa med laddaren i. Samt att de även gick igång när den var ihopfälld.
Kikat på en surface laptop 4. Samt MacBook Air m1.
https://www.webhallen.com/se/product/343514-Microsoft-Surface...

har tidigare använt mig av en dator med Touch. Det är smidigt. Men samtidigt ser skärmen ut därefter. Men sen är frågan om man kan ställa om till en dator utan Touch.
Har tidigare erfarenhet av Mac. Gillade systemet. Och upplevde aldrig något större problem i övergång från Windows.
Användningsområden. Studier på distans , se serier och lättare fotoredigering. Spelar ytterst lite och då handlar de om gamla spel och Sims Det är Viktigt för mig att datorn inte låter som ett flygplan.

Just sett till att inte låta är ju Macbook Air M1 idealisk, iaf. Sedan om du vill ha touch... ja, där finns ju inte det helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om pekskärm är viktigt kan du ju köpa en ipad, då får du mac med pekskärm

Permalänk
Medlem

@prada1:
Jag har också kört med touch i Windows tidigare, men saknar det absolut inte på min MacBook Air M1.

Har för övrigt även slutat att köra med touch i Windows, då jag mest kommit åt pekskärmen av misstag.

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft en Lenovo Legion 5 Pro och har nu en Macbook M1 air och jag vill påstå att tar du bort spelandet ur ekvationen så är Mac bättre på allt utom tangentbord och skärm. Visst skärmen på Macbook är fin och så men den är fruktansvärt långsam och jag har hört att det är liknande på de nya 120hz modellerna, man märker det redan med muspekaren men scrollar du text t.ex. så har du inte en chans att se vad det står macbooken men på Lenovo med 165hz så är det nästa som att läsa text i stillbild. Tangentbordet känns också väldigt billigt på ALLA macbooks jämfört me de flesta Lenovo modellerna.

I övrigt ser jag touch funktioner på en laptop som en nackdel snarare än en fördel men Macbookens operativsystem däremot känns som ett halvfärdigt operativsystem jämfört med Windows imo, det är mycket jag saknar från Windows i MacOs. MacOs känns snarare som ett Linuxsystem (typ Ubuntu) som du bara fixar snabbt åt mormor så hon kommer igång och surfa på sin nya dator

Permalänk

Har själv en Lenovo slim 7 carbon: https://www.inet.se/produkt/1966125/lenovo-yoga-slim-7-carbon...

Inte säker på om det är samma då min inte har ”pro” i produktnamnet. Min är tyst måste jag säga… i de allra flesta fall. Kul och snygg i vit, men inte optomalt med cita tangenter. Nu fick inte jag välja, men hade jag fått det hade jag nog gått på macbook Air M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantedali:

Har själv en Lenovo slim 7 carbon: https://www.inet.se/produkt/1966125/lenovo-yoga-slim-7-carbon...

Inte säker på om det är samma då min inte har ”pro” i produktnamnet. Min är tyst måste jag säga… i de allra flesta fall. Kul och snygg i vit, men inte optomalt med cita tangenter. Nu fick inte jag välja, men hade jag fått det hade jag nog gått på macbook Air M1.

Det var den jag hade. Fast med en i5. För mig var den högljud så fort man kopplade in strömadapter. Även vid uppstart drog fläkten igång. Kanske fick ett måndagsexemplar? För har aldrig varit med om att en dator låter när den laddas och den är ihopfälld.
När man körde utan strömadapter så var den någorlunda tyst men fläkten gick upp och ner. Även vid lättare användning.

Permalänk
Medlem

Vad gäller laptops anser jag att Macbooks är överlägset bäst.

Byggkvalitén grundligt stabil med chassit som är CNC-skuret i aluminiumblock istället för pressade aluminiumskivor och plast som den absoluta majoriteten av PC-laptops är. Touchpad är som natt och dag jämfört med en PC-laptop; många gånger när jag använt en PC-laptop har jag seriöst känt nästan parkinsonsbesvär från att annars använda en Macbook. Skärmen är stabil och har bra upplösning. Den är tyst och aldrig varm om man inte gör något som maxar prestandan en längre tid. Livstiden på en Macbook är i bra skick mycket, mycket längre och tappar inte prestanda nämnvärt, något som jag aldrig sett på PC-laptops.

Vad gäller stationära datorer är valet mellan PC och Mac inte självklart det ena eller andra.

Permalänk
Medlem

Mac eller Windows? Mamma eller pappa? Ja du, bara du kan svara på det

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mac eller Windows? Mamma eller pappa? Ja du, bara du kan svara på det

Eller så installerar man bara Linux dvs flyttar till styvföräldrar