Inom området datateknik så kan du se skillnad på ett kylskåp och en datormaskin så har du goda försättningar, då de utgår ifrån noll men snabbt går igenom allt.
Inom området matematik. Så om vi pratar civilingenjörsmatematiken så anser jag steget i matematik ungefär är som steget mellan matten i årskurs 9 och Matematik B i gymnasiet. Hade man då det tufft med matematiken i årskurs 9, så säger jag grattis till att få sitta upp sena kvällar och plugga.
*edit*
Exakt samma är det för de som läser elektronikingenjör etc. De utgår ifrån att man inte vet hur man byter batteri i en fjärrkontroll. Dock går det väldigt snabbt fram så man bör ha lätt för att lära sig. De som har läst El på gymnasiet + teknisk basår har bara viss fördel, redan första veckan är man inne på elberäkningar som de ej gjorde i gymnasiet.
När man kommer till arbetslivet så är en stor bredd inom datorteknik bra för ett sådant jobb. Men inom skolväsendet speciellt högskola så är man ofta väldigt fokuserad på att endast följa läroplanen och man blir serverad det mesta på ett silverfat, när det gäller konfigurera datorer för att få dem fungera med utbildningen. Detsamma med programmering, man börjar helt från grunden. Det gäller endast att ha lätt att lära sig. Sedan självklart är det ej fel att kunna lite innan.
Jag tycker dock folk idag borde göra det då det är så lätt att få information. Så tänker man läsa datorteknik och är 20år suttit med datorn varenda kväll och aldrig hört talas om en for eller whileloop, så ifrågasätter jag lite ens datorteknikintresse. Och jag tror just detta mer kan vara ett hinder än att man inte kan.
*edit2*
När jag läste datateknik fanns det några olika grupper.
De som var bra på allt, de klarade sig fint.
De som var bra på datateknik men dålig på matematik. Många av dessa fick sluta första året.
De som var dålig på datateknik men bra på matematik. Dessa gick det ofta riktigt bra för. Visst hade de lite svårt med vissa labbar, men de fick ofta hjälp om de hjälpte andra med matematik. Sedan var de inte usla på att programmera. Bara det att de hade en otrolig begränsad och snäv kunskap inom datorteknik som var fokuserad på det skolan tog upp. Det lilla minsta utanför och de kunde inte ett skit.