Permalänk

är datateknik svårt?

Hej! jag har nog tänkt att söka till datateknik nu efter sommarn har aldrig programmerat innan men har fastnat mycket för detta. Jag tycker ibland matten kan vara svårt kommer detta vara ett problem?

Permalänk

Inom området datateknik så kan du se skillnad på ett kylskåp och en datormaskin så har du goda försättningar, då de utgår ifrån noll men snabbt går igenom allt.
Inom området matematik. Så om vi pratar civilingenjörsmatematiken så anser jag steget i matematik ungefär är som steget mellan matten i årskurs 9 och Matematik B i gymnasiet. Hade man då det tufft med matematiken i årskurs 9, så säger jag grattis till att få sitta upp sena kvällar och plugga.

*edit*
Exakt samma är det för de som läser elektronikingenjör etc. De utgår ifrån att man inte vet hur man byter batteri i en fjärrkontroll. Dock går det väldigt snabbt fram så man bör ha lätt för att lära sig. De som har läst El på gymnasiet + teknisk basår har bara viss fördel, redan första veckan är man inne på elberäkningar som de ej gjorde i gymnasiet.

När man kommer till arbetslivet så är en stor bredd inom datorteknik bra för ett sådant jobb. Men inom skolväsendet speciellt högskola så är man ofta väldigt fokuserad på att endast följa läroplanen och man blir serverad det mesta på ett silverfat, när det gäller konfigurera datorer för att få dem fungera med utbildningen. Detsamma med programmering, man börjar helt från grunden. Det gäller endast att ha lätt att lära sig. Sedan självklart är det ej fel att kunna lite innan.

Jag tycker dock folk idag borde göra det då det är så lätt att få information. Så tänker man läsa datorteknik och är 20år suttit med datorn varenda kväll och aldrig hört talas om en for eller whileloop, så ifrågasätter jag lite ens datorteknikintresse. Och jag tror just detta mer kan vara ett hinder än att man inte kan.

*edit2*
När jag läste datateknik fanns det några olika grupper.

De som var bra på allt, de klarade sig fint.
De som var bra på datateknik men dålig på matematik. Många av dessa fick sluta första året.
De som var dålig på datateknik men bra på matematik. Dessa gick det ofta riktigt bra för. Visst hade de lite svårt med vissa labbar, men de fick ofta hjälp om de hjälpte andra med matematik. Sedan var de inte usla på att programmera. Bara det att de hade en otrolig begränsad och snäv kunskap inom datorteknik som var fokuserad på det skolan tog upp. Det lilla minsta utanför och de kunde inte ett skit.

Permalänk
Medlem

Om det är civilingenjör i datateknik du tänker på så är väl utbildningen ungefär en fjärdedel matte, och matten är som sagt något steg upp från gymnasiematten. Den första tiden är nog tuffast, när jag pluggade så var det många som hoppade av efter första terminen och i slutändan var det väl kanske hälften som fullföljde utbildningen. Men om datateknik är något man verkligen är intresserad av så brukar det bli lättare med tiden allt eftersom man får välja egna kurser.

Permalänk
Medlem

Studerar själv datorteknik och de antar att du aldrig kodat tidigare. Dock så är det svårt för många i början och kräver en hel del plugg på fritiden.

Själv var jag rätt lat i gymnasiet så mina matte färdigheter var sådär men uni matten gick bra. Krävde dock massvis med plugg utanför skolan. Förutsatt att du har disciplinen, viljan och intresset så går det nog bra.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Skrivet av perost:

Om det är civilingenjör i datateknik du tänker på så är väl utbildningen ungefär en fjärdedel matte, och matten är som sagt något steg upp från gymnasiematten. Den första tiden är nog tuffast, när jag pluggade så var det många som hoppade av efter första terminen och i slutändan var det väl kanske hälften som fullföljde utbildningen. Men om datateknik är något man verkligen är intresserad av så brukar det bli lättare med tiden allt eftersom man får välja egna kurser.

En fjärdedel matematik så ren matematik. Min bild var att varenda kurs vi läste så var det en tenta med matematiska frågor. Och man skulle ha lätt för sig att lära sig dessa matematiska regler som kanske mer är "knep och knåp matematik".

T.ex. kurserna realtidssystem och datakommunikation som jag hade. Frågorna på tentorna var nästan enbart rent matematiska.