Permalänk

Långsam dator

Hej, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har försökt att fixa problemet själv, det är så att min fästmös dator är extremt seg. Den tar lång tid på sig att starta, den fryser när den ska starta webbläsaren, den tar lång tid på sig att öppna en mapp. Med lång tid så pratar jag om att det tar den ca 20-30 sek att öppna en vanlig mapp typ utforskaren och ca 1,5min i uppstart (från start till inloggad och alla ikoner laddade). Jag har uppdaterat grafikkortet, jag har kört windows update, jag har scannat efter virus med AVG, jag har uppdaterat bios, jag har rensat bort onödiga program som startar automatiskt, jag har kört ccleaner och då både rensat skräp filer samt kört en sväng med register-rensningen. Jag har även defragmenterat HDD om det skulle vart det som orsakade det.

Men inget hjälper, jag har försökt kolla om jag har gjort något allvarligt fel när vi beställde delarna (är inte helt grön på datorbygge men kanske lite rostig) är i det stadiet nu att jag hellre har köpt fel moderkort eller något sådant för att den är såååå seg men ICKE, så vitt jag kan se så ska alla delar funka med varandra. Den har varit lite seg till och från men detta är extremt, den är ca 2 år gammal och är segare än min dator som är inne på sitt 6:e år. Snälla hjälp jag vet inte vad som är fel, jag kommer inte på något som kan orsaka att den är så seg som den är.

SPEC på hennes dator
Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 8700K
Processorkylare: be quiet! Pure Rock 2
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Minne: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Tactical Tracer
Grafikkort: NVIDIA Geforce RTX 2060
Hårddisk: Seagate ST1000DM010-2EP102 (1TB)
Nätaggregat: Thermaltake Smart RGB 500W

SPEC på min dator
Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: be quiet! Pure Rock 2
Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance LED
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 8GB ARMOR OC
Hårddisk: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
Nätaggregat: Cooler Master GM 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyman91:

Hej, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har försökt att fixa problemet själv, det är så att min fästmös dator är extremt seg. Den tar lång tid på sig att starta, den fryser när den ska starta webbläsaren, den tar lång tid på sig att öppna en mapp. Med lång tid så pratar jag om att det tar den ca 20-30 sek att öppna en vanlig mapp typ utforskaren och ca 1,5min i uppstart (från start till inloggad och alla ikoner laddade). Jag har uppdaterat grafikkortet, jag har kört windows update, jag har scannat efter virus med AVG, jag har uppdaterat bios, jag har rensat bort onödiga program som startar automatiskt, jag har kört ccleaner och då både rensat skräp filer samt kört en sväng med register-rensningen. Jag har även defragmenterat HDD om det skulle vart det som orsakade det.

Men inget hjälper, jag har försökt kolla om jag har gjort något allvarligt fel när vi beställde delarna (är inte helt grön på datorbygge men kanske lite rostig) är i det stadiet nu att jag hellre har köpt fel moderkort eller något sådant för att den är såååå seg men ICKE, så vitt jag kan se så ska alla delar funka med varandra. Den har varit lite seg till och från men detta är extremt, den är ca 2 år gammal och är segare än min dator som är inne på sitt 6:e år. Snälla hjälp jag vet inte vad som är fel, jag kommer inte på något som kan orsaka att den är så seg som den är.

SPEC på hennes dator
Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 8700K
Processorkylare: be quiet! Pure Rock 2
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Minne: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Tactical Tracer
Grafikkort: NVIDIA Geforce RTX 2060
Hårddisk: Seagate ST1000DM010-2EP102 (1TB)
Nätaggregat: Thermaltake Smart RGB 500W

SPEC på min dator
Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: be quiet! Pure Rock 2
Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance LED
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 8GB ARMOR OC
Hårddisk: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
Nätaggregat: Cooler Master GM 750W

Byt till en SSD-disk för operativsystemet så är saken löst, gör detsamma med din egen när du ändå är igång

Det enda andra som skulle kunna vara lustigt är om du har höga CPU temps men det känns som ett underligt problem som skall komma smygandes, då borde kylaren suttit dåligt monterad eller varit otillräcklig hela tiden.
Kan CPU-fläkten ha slutat snurra måntro?

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle kunna vara någon del som inte fungerar som önskat.
Alltså att en komponent är trasig eller inte har rätt drivrutiner vilket ligger och stör.

Det här kan man kolla i device manager.
Sök på device manager (enhetshanteraren) i startmenyn.
Vid ikonerna till vänster kan en liten gul eller röd skylt med utropstecken visas om en enhet inte fungerar som tänkt. Det kan ringa in problemet. Inte säkert att det dyker upp något här - men det kan vara bra att kolla där iaf.

Men ja, med tanke på att det verkar ta tid att starta grejer så låter det som att det kan vara problem med disken. Långa laddningstider när något ska läsas in. Om ni har en disk över - byt ut och testa att installera windows på den istället. Mest för felsökning då.

Finns inte den möjligheten så kan man testa att installera om windows på samma disk.

En enklare grej att göra för att kolla disken är att installera crystaldiskinfo. Kolla att disken inte rapporterat in errors. Kan man ju göra innan man börjar installera om ;).

Det kan också vara läge att testa minnena så att de inte har något problem. Det brukar emellertid mer leda till ett instabilt system än långa laddtider. Men ja, who knows. Det här kan göras med programmet memtest86 eller memtest86+ (två olika pårogram - forkades för årtionden sedan).
Dessa körs inte från windows utan läggs på en USBsticka och så får man boota till USBminnet istället för windows.
Körs med fördel flera gånger så det kan stå igång över natten. Hittas inga fel där är det iaf inge fel på minnena.

Det är klart att det skulle kunna vara så att processorn går för varm också. Throttling. Det här kan testas genom att hämta exempelvis programmet OCCT som kan stresstesta processorn och visa temperaturer.

Oavsett så låter ju en SSD som ett bra tips som saturn5 nämnde. Det gör verkligen skillnad. Men det tillhör inte felsökningen riktigt så det är såklart sekundärt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kolla disken med chkdsk /r till att börja med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det skulle kunna vara någon del som inte fungerar som önskat.
Alltså att en komponent är trasig eller inte har rätt drivrutiner vilket ligger och stör.

Det här kan man kolla i device manager.
Sök på device manager (enhetshanteraren) i startmenyn.
Vid ikonerna till vänster kan en liten gul eller röd skylt med utropstecken visas om en enhet inte fungerar som tänkt. Det kan ringa in problemet. Inte säkert att det dyker upp något här - men det kan vara bra att kolla där iaf.

Men ja, med tanke på att det verkar ta tid att starta grejer så låter det som att det kan vara problem med disken. Långa laddningstider när något ska läsas in. Om ni har en disk över - byt ut och testa att installera windows på den istället. Mest för felsökning då.

Finns inte den möjligheten så kan man testa att installera om windows på samma disk.

En enklare grej att göra för att kolla disken är att installera crystaldiskinfo. Kolla att disken inte rapporterat in errors. Kan man ju göra innan man börjar installera om ;).

Det kan också vara läge att testa minnena så att de inte har något problem. Det brukar emellertid mer leda till ett instabilt system än långa laddtider. Men ja, who knows. Det här kan göras med programmet memtest86 eller memtest86+ (två olika pårogram - forkades för årtionden sedan).
Dessa körs inte från windows utan läggs på en USBsticka och så får man boota till USBminnet istället för windows.
Körs med fördel flera gånger så det kan stå igång över natten. Hittas inga fel där är det iaf inge fel på minnena.

Det är klart att det skulle kunna vara så att processorn går för varm också. Throttling. Det här kan testas genom att hämta exempelvis programmet OCCT som kan stresstesta processorn och visa temperaturer.

Oavsett så låter ju en SSD som ett bra tips som saturn5 nämnde. Det gör verkligen skillnad. Men det tillhör inte felsökningen riktigt så det är såklart sekundärt

Vad är det jag letar efter på Crystaldiskinfo? Har laddat hem och kört det men fattar inte vad jag ska se, den säger hälsostatus bra och 28°C men mer än så förstår jag inte, alltså alla aktuell/sämst/tröskel/raw -värden

Skrivet av Tarasus:

Kolla disken med chkdsk /r till att börja med.

Har kört det och fick fram att det inte var något problem med disken.

Permalänk
Medlem

Låter definitivt som att det är disken som håller på att ge upp. Ni kör alltså båda HDD som primär disk? Gör er själva en tjänst och köp er varsin SSD, behöver inte kosta så mycket.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyman91:

Vad är det jag letar efter på Crystaldiskinfo? Har laddat hem och kört det men fattar inte vad jag ska se, den säger hälsostatus bra och 28°C men mer än så förstår jag inte, alltså alla aktuell/sämst/tröskel/raw -värden

Har kört det och fick fram att det inte var något problem med disken.

Även om CrystaldiskInfo säger att HDD är bra så kan HDD vara problemet.

Känner igen scenariot från mina föräldrar HTPC där datorn var väldigt trög kommer inte ihåg ifall jag kollade CrystaldiskInfo men jag bytte ut HDD mot en extra SSD som jag hade över från en uppgradering.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Låter definitivt som att det är disken som håller på att ge upp. Ni kör alltså båda HDD som primär disk? Gör er själva en tjänst och köp er varsin SSD, behöver inte kosta så mycket.

Jag är i planerna att uppgradera min rig till en med en SSD osv osv, men trodde inte hennes dator skulle behöva en uppdatering redan då den bara är ca 2år gamal, min är ju inne på sitt 6:e år nu.

Permalänk
Sötast

Hastigheten på SSD och HDD går helt enkelt inte att jämföra när det kommer till random reads.
Datorer upplevs som tiotals gånger snabbare med en SSD som OS-disk jämfört med HDD.

Permalänk
Medlem

På beskrivningen låter det verkligen som att det är hårddisken som är orsaken. Inte att den är trasig utan bara hur hårddiskar är. Att öppna en fil eller mapp kräver att det hämtas information från hårddisken och om den informationen då ligger helt utspritt på hårddisken så kommer det ta lång tid för armen att hoppa runt och hitta alla delar.

Även den absolut billigaste SSDn kommer kännas som dag och natt gentemot en vanlig hårddisk. En vanlig hårddisk kan väldigt ofta gå ner till bara några få mb/s i läshastighet medans SSDn håller generellt samma hastighet. Skulle dock nästan rekommendera 240GB SSD då dom oftast bara är en bråkdel dyrare än 120GB. Det är lätt värt pengarna med en SSD dock.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Rekommenderar 1 TB idag, finns för drygt 800 kronor. Båda moderkorten har M.2 vad jag kan se.

https://www.komplett.se/product/1168464/datorutrustning/lagri...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Hur mycket ledigt utrymme finns kvar på disken? hdd:s blir som sirap om det blir för lite ledigt utrymme kvar.
MINST 20-25% ska finnas ledigt

Visa signatur

Foldar som FrogmanR2 @ foldingathome åt vårat Sweclockers TEAM 37451 Folding@SweClockers.com