Två svenskar i toppen i 3DMark Time Spy

Permalänk
Melding Plague

Två svenskar i toppen i 3DMark Time Spy

I topplistan för syntetiska 3DMark Time Spy med ett ensamt grafikkort intar nu två SweClockers-profiler topp tio.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker titeln är lite missvisande, förväntade mig att de låg etta respektive tvåa. Oavsett är det väldigt imponerande, snyggt jobbat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

När jag var lite så rådde ett skämtsamt samband som löd. Den som köpte sin dator senast hade den mest kraftfulla. Detta samband var inte helt korrekt men det låg mycket i det då utvecklingen gick så snabbt. Det känns lite åt detta håll idag speciellt mobiltelefoner, men kommer nog snart stagnera igen.

Nå roligt med svenskar i toppen.

Permalänk
Medlem

Kanske "Två svenskar med i toppen" vore bättre.

Permalänk
Medlem

ända funderingen är hur relevant time spy är? eller är det något som kom iom AMD korten? då port royal va mer eller mindre det dom flesta verkligen kämpade för =P

Sen känns det dock inte så speciellt när det är i en av flertalet tester. Då ör Rauf's placering överlag en mycket bättre bedrift liksom top tre på time spy extreme med 1 och två grafikkort samt även på port royal med ett grafikkort =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av norrby89:

ända funderingen är hur relevant time spy är? eller är det något som kom iom AMD korten? då port royal va mer eller mindre det dom flesta verkligen kämpade för =P

Sen känns det dock inte så speciellt när det är i en av flertalet tester. Då ör Rauf's placering överlag en mycket bättre bedrift liksom top tre på time spy extreme med 1 och två grafikkort samt även på port royal med ett grafikkort =p

Jag vet inte varför man skulle behöva minimera någons insats genom att kvantifiera vad som är viktigast på det sättet.
De är två personer i Sverige som kvalar in liksom. Det är väl coolt i sig?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Tycker titeln är lite missvisande, förväntade mig att de låg etta respektive tvåa. Oavsett är det väldigt imponerande, snyggt jobbat.

Kan det vara så att Kenneth funderar på en framtida karriär hos Aftonbladet som rubriksättare?😀

Imponerande att vi har två svenskar på listan men hur kommer det sig att tyskarna är så väldigt bra inom detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Roligt att det är så olika hårdvara på både gpu och cpu som ligger på topp 10.
Brukar oftast vara en viss cpu och ett visst grafikkort som ger mest poäng som det är värt att satsa på för att nå highscore.

Permalänk
Medlem

Kul

Något helt annat: Jag saknar tiden när folk körde SETI@home och "tävlade" i vem som hade mest datorkraft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan det vara så att Kenneth funderar på en framtida karriär hos Aftonbladet som rubriksättare?😀

Imponerande att vi har två svenskar på listan men hur kommer det sig att tyskarna är så väldigt bra inom detta?

Överklockarna vill inte att ni ska känna till dessa två tricks, Rauf använde dem och ni kan inte ana vad som hände sedan!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kul

Något helt annat: Jag saknar tiden när folk körde SETI@home och "tävlade" i vem som hade mest datorkraft.

Kan tänka mig att det var kul! Jag sysslade med det också lite för ca 10 år sedan, fast då var det folding@home och man försökte skrapa hop poäng mha att lura till sig såna där riktigt stora "working blocks" (det fanns någon proper term.. kommer inte ihåg) för CPU som tog ganska lång tid men gav galet mycket poäng. Hade inte en chans mot andra sweclockare men på lite andra ställen stod man sig helt ok!

Det lustiga var ju att jag minns att jag satt i valet o kvalet att lära mig "folding" eller "bitcoin" och valde förstnämna för Nvidia var lite sämre på bitcoin och jag satt med två GTX 460. Hoppas verkligen att mina foldingbidrag lyckades lösa någon svår cancersort!!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag var lite så rådde ett skämtsamt samband som löd. Den som köpte sin dator senast hade den mest kraftfulla. Detta samband var inte helt korrekt men det låg mycket i det då utvecklingen gick så snabbt. Det känns lite åt detta håll idag speciellt mobiltelefoner, men kommer nog snart stagnera igen.

Nå roligt med svenskar i toppen.

Det var länge sedan det stagnerade med hårdvara. Min dator är lastgammal förutom grafikkort som uppgraderades nyligen och den hänger med väl i alla spel som jag använder. Och telefoner behövs inte bytas varje år som förr då dom blev oanvändbara vid minsta lilla uppgradering av OS:et. När jag köper "nytt" angående mobil så brukar det bli 1-2 år gamla modeller vilka flyter på hur bra som helst men till en bråkdel av priset.

Permalänk
Medlem

måste vara timespy vanliga testet dom körde ? inte extreme där fick jag runt 10,104 poäng med 3090 och 12900K i 5100mhz och i vanliga timespy drog jag runt 19.900 poäng

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av KillerTofu:

Det var länge sedan det stagnerade med hårdvara. Min dator är lastgammal förutom grafikkort som uppgraderades nyligen och den hänger med väl i alla spel som jag använder. Och telefoner behövs inte bytas varje år som förr då dom blev oanvändbara vid minsta lilla uppgradering av OS:et. När jag köper "nytt" angående mobil så brukar det bli 1-2 år gamla modeller vilka flyter på hur bra som helst men till en bråkdel av priset.

Det går lite upp och ner. Jag tycker mest du talar om stagnation i konsumentmjukvara.
Jag tänker på DDR5 precis har kommit, Intels nya CPU 12K som nyttjar denna. Supersnabba ssd med snart pci express 5.
På mobilsidan så om man ska ha den allra bästa så är det byta varje år fortfarande, men ytterst få har detta behov.

Så behovet av senaste hårdvaran håller jag helt med om att den för den stora skaran har minskat.

Permalänk
Avstängd

Det går lite upp och ner. Jag tycker mest du talar om stagnation i konsumentmjukvara.
Jag tänker på DDR5 precis har kommit, Intels nya CPU 12K som nyttjar denna. Supersnabba ssd med snart pci express 5.
På mobilsidan så om man ska ha den allra bästa så är det byta varje år fortfarande, men ytterst få har detta behov.

Så behovet av senaste hårdvaran håller jag helt med om att den för den stora skaran har minskat.

Visst kommer det ny hårdvara hela tiden men då vi pratar om att minska uppstart på ett program från 10 sekunder till 8 sekunder så är det egentligen inget den vanliga användaren störs av även om det är skönt att slippa sitta och vänta.
Den senaste som gjorde stor skillnad var när man bytte från HD till SSD.

Klart ett nytt grafikkort är bättre och snabbare än modellen före men här pratar vi om ca 10-15%, inte som tidigare när man dubblade CPU-kraften på något år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med Svenskar i topp! Betyder att det fortfarande finns gott om tekniskt kunnande i forumet och det är därför jag är här.

Slog mig just, utan att dessa kommentarer ovan stack ut på nått sätt:
Detta forumet har gått från teknisk support av högsta klass till 90% gnäll på varför folk köper dessa dyra prylar så priserna sticker iväg till folk som, titta vad mitt nya 3090 presterar fett! Jag spelar i 300fps och har 30 graders temp”. Hjälptrådarna är i stort sett tomma medans sånna här nyheter fylls av åsikter åt ena eller andra hållet.
Har jag fel?

Sorry OT, bara en iakttagelse jag ville lufta och undra om folk tänker samma.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Imponerande, hårt arbete! Bra jobbat!

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Misstänker att just det testet valdes ut för att där var två svenskar med i top10 listan och att vi får se mer av @Swensson@xtreme, kanske ett konto på HWbot också?

Sen har du så klart rätt i att Rauf spelar i en annan liga överlag men han är ju proffs så

Permalänk
Medlem

Ja jösses där ligger man i lä med sina 18846poäng som jag för övrigt tycker är bra hahahaha men ändå. Jösses vilka poäng dom får ihop

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Riktigt sköna frekvenser de fått upp korten i. Mitt 6900XT Red Devil ger 2575 Mhz på GPUn som mest (Fast med originalkylaren).
Får strax över 23k poäng.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ja där ligger jag i lä med mina 6715 poäng 😂
Testat system: Intel Core i7-8550U och NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti över Thunderbolt 3.

Hoppas på att någon släpper en kraftfull Intel Gen 12 laptop utan dGPU i år. Blir en given uppgradering isf.

EDIT: Kom att tänka på att jag ju har (varit med och) vunnit ett överklocknings-SM för en tio år sedan. Långt ifrån förstaplats men ändå 😁

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

måste vara timespy vanliga testet dom körde ? inte extreme där fick jag runt 10,104 poäng med 3090 och 12900K i 5100mhz och i vanliga timespy drog jag runt 19.900 poäng

Står ju om du klickar till 3dmark. Time Spy grafik. Alltså vare sig Time Spy eller Time Spy extreme.

Förövrigt imponerande av Rauf då han ligger högt uppe i de flesta tester.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk

Hej !
Kul med olika reaktioner på det här
Jag har nyligen tagit upp överklockar intresset, efter en herrans massa år

Har alltid tyckt det är kul att tänja på gränserna
Anl till just Time Spy med AMD är att kortet presterar väldigt bra där, likaså Fire Strike

Port Royal är mindre kul med AMD, Då dom inte presterar i närheten av 3090 där

Krutet har lagts på Vanliga Time Spy då det är mest kamp där

Vill även tillägga att jag inte är någon extrem överklockare (inte än iaf )

Lite info om resultaten
XFX 6900 XT Limited Black (XTXH Navi21) vattenkylt
AMD LC bios med hårt justerade inställningar vi More Power tool
För att flasha ett LC bios krävs ett XTXH, inte alla kort som tar den flashen.

Med LC bios innebär det att man kan köra minnena på betydligt högre frekvens än std bios, upp till ca 2400mhz ist för Max 2150mhz

Alla power limits är släppta!
Kortet drar som mest ca 650 watt.
Kortet bör kylas rejält för att klara den belastningen.
Ca 1.3-1.35 volt används på gpu core
2900-3000 mhz

Sen är det en herrans massa timmar av utprovning av olika inställningar samt test av drivrutiner

Ikväll kommer det troligen att köras lite mer
Kanske hinner med några rundor i Time Spy Extreme

Fråga gärna på om det är något ni undrar över

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk

Top 4 med en i9900k, snacka om grym cpu den är fortfarande. Har själv en:)

Har jag missat något men varför är 6900xt så mycket starkare än 3090 rtx? Trodde det var tvärtom.

själv har man 13000 med en i9900k och 3070 rtx

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kul att se swensson!

6900 XT och framförallt då xtxh-versionen är riktigt snabba kort, med lite (eller mycket) tweaking. Tyvärr har AMD valt att inte låsa upp dom för (extrem)överklockning, till skillnad mot Nvidia. Trots det så slår ju faktiskt 6900xt 3090 i många benchmarks. Port royal är såklart undantaget p.g.a. ray tracing. I time spy, fire strike och 3dmark11 är AMD på topp nu. Time spy extreme är 3090 något före, men jag tror att 6900xt kan konkurrera om någon bara ger sig på det med flytande kväve.

Jag har själv kört lite med gamla (non xtxh) 6900xt, och sen ett kort test med ett oc formula xtxh. Med mitt ex av oc formula var så dåligt tyvärr att det fick göras av med snabbt igen. Har dock varit sugen länge på att prova ett nytt xtxh, men de har blivit så himla dyra.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis görs det framsteg hela tiden. Men det jag menar är att vi kommit till den punkt att gammal hårdvara räcker rätt så långt jämfört hur det var förut. En burk ifrån 2000 hade inte fungerat speciellt väl 2010 att spela nya titlar med. Medans min nu 10 år gamla burk (förutom 3060 gpu) fungerar bra till de titlar jag spelar, även om jag såklart är sugen på att uppgradera, men jag har inte direkt behov utav det då jag hellre köper en Ps5 och uppgraderar PC:n om ett par år istället.

Samma gäller många telefoner som släppt de sista 2-3 åren (ej de billigaste då).

Permalänk
Medlem

Att dom inte skrev om mitt topp 100-resultat på hwbot i Aida64 memory read för ddr4 som jag la in igår!

Rätt ny bench dom har så det är lätt att komma bra till nu... jag ligger 97:a av 138. HAHA! Men jag satt och fixade rätt timings på minnena och testade olika grejer och ville samtidigt se hur man lägger in ett resultat. Sen finns det otroligt lite info om stabila 64 GB-kombinationer med hyffsad prestanda även på AMD. Man ligger ju automatiskt i lä mot folk med 16 GB B-die som endast bryr sig om resultatet.

För bevis av min topp 100 i VÄRLDEN!: https://hwbot.org/submission/4916700_

Stabilt än så länge iaf, men bara kört 1 timme OCCT och 400 % memTestPro. Det tar TID att validera 64 GB ram.

Har någon något tips på förbättringar så tas det gärna emot... men kanske inte spöka ner den här tråden för sånt. Kul att se svenska flaggor i topp iaf!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk

Körde lite Time Spy extreme ikv
Lyckades klämma mig in på Hall of fame listan där med
Där är @rauf stark med sitt 3090 på en 4e plats
Jag är dock jäkligt nöjd med en 10e plats där med mitt 6900 XT, utan extrem kylning (3090 något vassare i extreme)
Dock går det nog putsa med minst 100 poäng
2a snabbaste AMD i världen

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swensson@xtreme:

Hej !
Kul med olika reaktioner på det här
Jag har nyligen tagit upp överklockar intresset, efter en herrans massa år

Har alltid tyckt det är kul att tänja på gränserna
Anl till just Time Spy med AMD är att kortet presterar väldigt bra där, likaså Fire Strike

Port Royal är mindre kul med AMD, Då dom inte presterar i närheten av 3090 där

Krutet har lagts på Vanliga Time Spy då det är mest kamp där

Vill även tillägga att jag inte är någon extrem överklockare (inte än iaf )

Lite info om resultaten
XFX 6900 XT Limited Black (XTXH Navi21) vattenkylt
AMD LC bios med hårt justerade inställningar vi More Power tool
För att flasha ett LC bios krävs ett XTXH, inte alla kort som tar den flashen.

Med LC bios innebär det att man kan köra minnena på betydligt högre frekvens än std bios, upp till ca 2400mhz ist för Max 2150mhz

Alla power limits är släppta!
Kortet drar som mest ca 650 watt.
Kortet bör kylas rejält för att klara den belastningen.
Ca 1.3-1.35 volt används på gpu core
2900-3000 mhz

Sen är det en herrans massa timmar av utprovning av olika inställningar samt test av drivrutiner

Ikväll kommer det troligen att köras lite mer
Kanske hinner med några rundor i Time Spy Extreme

Fråga gärna på om det är något ni undrar över

Najs att kunna få prata direkt med källan!

Jag gjorde tack vare denna tråd ett försök med mitt eget ASUS TUF 6900XT men jag kommer ändå inte i närheten.
Har höjt Power och TDC limit i More Power Tool och lyckas köra GPU i 2800MHz utan problem, men det gav mig som mest en ökning på 1000 poäng.

Tror inte att jag kan flasha till LC BIOS med detta kort, så minnet står alltså på 2150MHz som högst.
Är det denna som ger dig så fina siffror?

Och just det, vad är "okej" temp? Hot Spot kan gå upp och nosa runt 100 grader, men kortet i sig håller sig runt 80 i TimeSpy.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

2900 mhz average.. mysssigt