Moccamaster kaffemått för stort, är detta fel vanligt?

Permalänk
Skrivet av MvonSchantz:

en kopp i Sverige

Typiskt när man inte använder SI-enheter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ppa

Väg kaffet, väg eller mät vattnet i gram respektive ml, så blir det rätt varje gång (när du trimmat in för olikheter i bönkvalitet/rostning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vattnet är väl lite ambitiöst att väga... *tycker*

Är väl valfritt, men det gör jag i alla fall när jag brygger manuellt (och espresso), tycker inte det är något särskilt konstigt med det. Börjar man med 1 liter vatten vid 10°C har man runt en halv deciliter till vid 100°C. Någon annan gradering än "koppar" är väl hur som helst att föredra.

Att mäta är att veta.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Korrekt. En annan grej som stör mig vid t ex. bakning är "3st ägg" .

Det finns ju förvisso olika stora ägg, men det är ju aldrig fel med mer ägg. Annars finns ju både vita och gula att köpa separat, bara att tillsätta 37g vita och 19g gula per ägg i receptet.

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av kode:

Är väl valfritt, men det gör jag i alla fall när jag brygger manuellt (och espresso), tycker inte det är något särskilt konstigt med det. Börjar man med 1 liter vatten vid 10°C har man runt en halv deciliter till vid 100°C. Någon annan gradering än "koppar" är väl hur som helst att föredra.

Att mäta är att veta.

Skulle säga det är betydligt viktigare med exakta mått vatten om man gör espresso än vid bryggning, iofs: 10 ml hit eller dit på en espresso gör betydligt mer skillnad än på en kanna bryggkaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Skalan på Moccamaster säger att en kopp = 1,25 dl.

Jag vet inte om det bara är i min egen tradition, eller det är en svensk "standard", men jag har sedan barnsben fått lära mig att en kopp i Sverige = 1.5 dl.

Kaffekopp är 1,5 dl och tekopp 2,5 dl enligt äldre svensk "standard". På mina metallmått som är av okänd ålder, men hyfsat gamla, är kaffekopp utmärkt både i tvådecilitersmåttet och halvlitersmåttet vid nivån 1,5 dl. Litermåttet verkar vara mer internationellt då det har literskala och pints istället. Fast jag har inte kollat vilken sorts pint och det står inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Det finns ju förvisso olika stora ägg, men det är ju aldrig fel med mer ägg. Annars finns ju både vita och gula att köpa separat, bara att tillsätta 37g vita och 19g gula per ägg i receptet.

Orkar inte googla, men jag har för mig att Size M börjar vid 53g, så där har du ju potentiellt tappat 9g tappat vid 3 ägg. Sen blir ju gräddtiden lite annorlunda med mer/mindre ägg. Äggsmaken kan även bli övertydlig med för stora ägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Orkar inte googla, men jag har för mig att Size M börjar vid 53g, så där har du ju potentiellt tappat 9g tappat vid 3 ägg. Sen blir ju gräddtiden lite annorlunda med mer/mindre ägg. Äggsmaken kan även bli övertydlig med för stora ägg.

53 gram med skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Javisst. Jag utgick ifrån vad stjärnägg påstår är ett genomsnittsägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Javisst. Jag utgick ifrån vad stjärnägg påstår är ett genomsnittsägg.

Ja, bästa resultat kan man nog inte räkna med iaf 5 första gångerna utan att tweaka några grader här eller där. Ugnar är ju oxå individer. Jag gick min konditorutbildning på 90-talet, men tror att man håller sig till vikt så ofta det går även idag. Ha en så trevlig måndag du bara kan. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

53 gram med skal.

Tänkte mer att size M är ett spann på 10g(?)

Edit:Ber om ursäkt. Kaffe ppl. Sry

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Att mäta är att veta.

Jo men då mäter du vattnet (i Liter) inte väger det (i gram)...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |