Ny jobbdator för postproduktion/grafik

Permalänk
Medlem

Ny jobbdator för postproduktion/grafik

Hej!

Det är så att jag jobbar som "Motion Graphic Designer" och jobbar mkt i After Effects men även lite Photoshop/Illustrator.
Den datorn jag sitter på nu har några år på nacken och skulle kanske behöva uppgradera den. Det jag märker framförallt är att det tar lång tid för "preview" samt "exportering".

Nuvarande specs är:
i7, 7700K @ 4.20GHz
64GB RAM
1080 Ti
Sitter också på 2x SSDs, varav ena är 500gb och den andra 1GB. Enligt "Speccy" så är det Samsung SSD 960 diskar som jag sitter på.

Hade ni uppgraderat till helt ny eller hade det räckt med att uppgradera till snabbare SSD diskar?

Mvh,
Benjamin

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ditt moderkort stödjer så mycket snabbare diskar (men kan ha fel).
Dagens SSDer är nvme, vilket är betydligt snabbare men kräver specifika kortplatser på moderkortet (går att installera som externt pcie kort).
Osäkert vad jag skulle göra, blir ju en del pengar för att uppgradera.
Men då det är för jobb så kan det vara värt det, du får ju dra moms.
Testa med externt nvme pciekort och nvme disk om budgeten är strikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Jag tror inte ditt moderkort stödjer så mycket snabbare diskar (men kan ha fel).
Dagens SSDer är nvme, vilket är betydligt snabbare men kräver specifika kortplatser på moderkortet (går att installera som externt pcie kort).
Osäkert vad jag skulle göra, blir ju en del pengar för att uppgradera.
Men då det är för jobb så kan det vara värt det, du får ju dra moms.
Testa med externt nvme pciekort och nvme disk om budgeten är strikt.

Tack för svar!

Tror du man kan få en dator runt 30k eller behöver man lägga sig högre i dagens läge?
Och som du säger, man kan ju dra moms inom företaget.

Permalänk
Medlem

Du kan få betydligt billigare dator om du kan bygga själv.