Ny jobbdator för postproduktion/grafik

Permalänk
Medlem

Ny jobbdator för postproduktion/grafik

Hej!

Det är så att jag jobbar som "Motion Graphic Designer" och jobbar mkt i After Effects men även lite Photoshop/Illustrator.
Den datorn jag sitter på nu har några år på nacken och skulle kanske behöva uppgradera den. Det jag märker framförallt är att det tar lång tid för "preview" samt "exportering".

Nuvarande specs är:
i7, 7700K @ 4.20GHz
64GB RAM
1080 Ti
Sitter också på 2x SSDs, varav ena är 500gb och den andra 1GB. Enligt "Speccy" så är det Samsung SSD 960 diskar som jag sitter på.

Hade ni uppgraderat till helt ny eller hade det räckt med att uppgradera till snabbare SSD diskar?

Mvh,
Benjamin

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ditt moderkort stödjer så mycket snabbare diskar (men kan ha fel).
Dagens SSDer är nvme, vilket är betydligt snabbare men kräver specifika kortplatser på moderkortet (går att installera som externt pcie kort).
Osäkert vad jag skulle göra, blir ju en del pengar för att uppgradera.
Men då det är för jobb så kan det vara värt det, du får ju dra moms.
Testa med externt nvme pciekort och nvme disk om budgeten är strikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Jag tror inte ditt moderkort stödjer så mycket snabbare diskar (men kan ha fel).
Dagens SSDer är nvme, vilket är betydligt snabbare men kräver specifika kortplatser på moderkortet (går att installera som externt pcie kort).
Osäkert vad jag skulle göra, blir ju en del pengar för att uppgradera.
Men då det är för jobb så kan det vara värt det, du får ju dra moms.
Testa med externt nvme pciekort och nvme disk om budgeten är strikt.

Tack för svar!

Tror du man kan få en dator runt 30k eller behöver man lägga sig högre i dagens läge?
Och som du säger, man kan ju dra moms inom företaget.

Permalänk
Medlem

Du kan få betydligt billigare dator om du kan bygga själv.
Du behöver enbart köpa nytt moderkort, troligen kan du återanvända ditt ramminne om du inte köper något som behöver DDR 5 (tror du har DDR 4).
Samt ny CPU och SSD (nvme).
Dock är nvme(gäller även vanliga SSD) diskar en djungel så läs lite recensioner först så du inte blir besviken.

Mellan tummen och pekfingret, kanske 8 000kr. (Inkl moms)

Återanvänd ditt grafikkort, du kan köpa nytt om ett eller två år om det inte längre duger.

Kommer säkert folk med rekommendationer skrivandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Det är så att jag jobbar som "Motion Graphic Designer" och jobbar mkt i After Effects men även lite Photoshop/Illustrator.
Den datorn jag sitter på nu har några år på nacken och skulle kanske behöva uppgradera den. Det jag märker framförallt är att det tar lång tid för "preview" samt "exportering".

Nuvarande specs är:
i7, 7700K @ 4.20GHz
64GB RAM
1080 Ti
Sitter också på 2x SSDs, varav ena är 500gb och den andra 1GB. Enligt "Speccy" så är det Samsung SSD 960 diskar som jag sitter på.

Hade ni uppgraderat till helt ny eller hade det räckt med att uppgradera till snabbare SSD diskar?

Mvh,
Benjamin

Jag skulle nog göra såhär:

Sälj gamla moderkortet och processorn, resten kan nog vara kvar, men kolla så att chassi, CPU-kylning och PSU är adekvat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.