Hur skriva till web-sidan utan att nolla dokumentet? (Javascript)

Permalänk
Medlem

Hur skriva till web-sidan utan att nolla dokumentet? (Javascript)

Har problem med att hämta in valda alternativ från ett formulär, och skriva ut domsamma på HTML-sidan i textform.
Använder en enkel 'document.write' lösning, och den fungerar i princip. Problemet jag får, är att 'document.write' rensar hela sidan, blir helt vitt, och visar enbart texten "Valt alternativ: [värdet]" uppe i vänstra hörnet.

Har för mig att det kan ha något att göra med att tidpunkten när document write åkallas, samt om det kallas in inom en funktion eller inte. Men jag får inte till det här, har provat i- eller utanför funktionen, med eller utan formulär osv. Huvudkonstruktionen syns nedan (och referenserna till formuläret är korrekta, det är inte där felet sitter).

Vad är det jag inte greppar?
Tackar för lite push i rätt riktning

<script> document.getElementById("option1").onchange = function () { aa = 'Valt alternativ: ' + this.value; document.write(aa); } </script>

alternativt

<script> document.getElementById("option1").onchange = function () { aa = 'Valt alternativ: ' + this.value; } </script> -- mer HTML kod här -- <p> <script>document.write(aa); </script></p>

Permalänk
Medlem

Det du vill göra är att leta upp ett element på sidan och skriva till det, t.ex. som du har en p-tagg med id så kan du hämta den med getElementById och ändra innehållet:

var bla = document.getElementById("p-taggs-id"); bla.innerHTML = "asdasd";

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det du vill göra är att leta upp ett element på sidan och skriva till det, t.ex. som du har en p-tagg med id så kan du hämta den med getElementById och ändra innehållet:

var bla = document.getElementById("p-taggs-id"); bla.innerHTML = "asdasd";

Hm, kändes lite ... bakvänt på nåt sätt Så det borde bli typ såhär?
Funkar fortfarande inte, men rensar inte sidan längre iaf.

<script> var bb = document.getElementById("Varde"); document.getElementById("Option1").onchange = function () { bb.innerHTML = "Valt alternativ" + this.value; } </script> <p id="Varde"></p>

EDIT: Jo, jag fick till det! Hade råkat skriva "bb" på ett ställe där det skulle stått P-taggens ID istället. Tack för hjälpen! Första gången man fått hjälp av en ostbulle ;P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

EDIT: Jo, jag fick till det! Hade råkat skriva "bb" på ett ställe där det skulle stått P-taggens ID istället. Tack för hjälpen! Första gången man fått hjälp av en ostbulle ;P)

Nemas!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11