Ljud via HDMI ARC till dator, till optisk utgång?

Permalänk
Medlem

Ljud via HDMI ARC till dator, till optisk utgång?

Jag har ett par högtalare anslutna med optisk kabel från datorn. Datorn är ochså ansluten med HDMI för bildöverföring till LG C8 TV. Jag önskar köra Netflix på TVns inbyggda smartTV men köra ljudet till datorn, och sedan vidare till högtalarna.

Rent tekniskt skulle det ju gå med HDMI ARC men hur får jag datorn att plocka upp ljudet från TVn och skicka ut det via den optiska utgången?

Permalänk
Medlem

Det torde alltså kräva att ditt grafikkort har stöd för att ta emot ljud. Kan inte påstå att jag är insatt i specifikt det området, men jag har aldrig sett något om det. [...] En snabb sökning verkar visa på ARC inte är en grej på PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Men varför ha datorn i mellan? Den TV:n borde ha en egen optisk utgång vilket du borde kunna använda direkt till de separata högtalarna med en Y-splitter.

https://www.amazon.se/Sonero-Premium-Toslink-splitter-kontakt...

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga grafikkort som stödjer arc, måste du koppla via datorn är det enklast att ta ut ljudet analogt från tvn och mata in det på ljudkortets linjeingång.
Det allra enklaste är däremot att koppla utan att blanda in datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ljud från TVn är inte ett alternativ

Skrivet av RooDoo:

Men varför ha datorn i mellan? Den TV:n borde ha en egen optisk utgång vilket du borde kunna använda direkt till de separata högtalarna med en Y-splitter.

https://www.amazon.se/Sonero-Premium-Toslink-splitter-kontakt...

Jag spelar ofta spotify från datorn, styrt via telefonen. När TVn går i sleep mode stänger den av ljudutgången. Därmed vill jag köra allt från en källa, datorn. Jag vill unvika att använda en förstärkare för att byta källa eller förmedla signalen vidare. Dessutom fungerade inte min förstärkare med högtalarna (Beolab 18) som är aktiva trots att jag körde pre-out. Högtalarna klarar egentligen trådlös WISA standard men då måste jag uppgrade TVn. Således, jag behöver få till att datorn är ständig bildkälla via HDMI till TVn och ljud, via optiskt till högtalarna. Men jag kanske måste ge upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga grafikkort som stödjer arc, måste du koppla via datorn är det enklast att ta ut ljudet analogt från tvn och mata in det på ljudkortets linjeingång.
Det allra enklaste är däremot att koppla utan att blanda in datorn.

Se svaret intill. Det tar emot att plocka ut ljudet annat än digitalt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av erikz:

Se svaret intill. Det tar emot att plocka ut ljudet annat än digitalt.

Jaha då får du göra en mer komplicerad lösning som inbegriper att skaffa ett "ljudkort" med digitala ingångar, endera ett riktigt ljudkort eller nått typ ett "videofångarkort" som ger dig en hdmiingång som stödjer arc och det gör inte de enklare billiga korten, det blir alltså en ganska dyr och komplicerad lösning pga att du från början låst in dig i en återvändsgränd med fel typ av ljudsystem.
B&O är jobbiga att ansluta till nått som inte ingår i deras egna system och så har det varit ända sedan 70 talet, de är snudd på värre än Apple med att hitta på egna interface i stället för att erbjuda några (läs "mer än eventuellt en") standardiserad ingångar.

Ska man ha dyrare "designprodukter" så är Meridian oftast ett bättre val för den som inte vill hålla sig helt inom B&O världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikz:

Således, jag behöver få till att datorn är ständig bildkälla via HDMI till TVn och ljud, via optiskt till högtalarna. Men jag kanske måste ge upp?

Just detta är inget problem. Du väljer bara ljudutgång med högtalarikonen till optical/spdif. Men om du har appar som du använder på tvn som du vill få ljudet till högtalarna så måste du hitta en annan lösning som dom andra som kommentaret är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikz:

Jag spelar ofta spotify från datorn, styrt via telefonen. När TVn går i sleep mode stänger den av ljudutgången. Därmed vill jag köra allt från en källa, datorn. Jag vill unvika att använda en förstärkare för att byta källa eller förmedla signalen vidare. Dessutom fungerade inte min förstärkare med högtalarna (Beolab 18) som är aktiva trots att jag körde pre-out. Högtalarna klarar egentligen trådlös WISA standard men då måste jag uppgrade TVn. Således, jag behöver få till att datorn är ständig bildkälla via HDMI till TVn och ljud, via optiskt till högtalarna. Men jag kanske måste ge upp?

Låter som att det just nu är enklast om allt går genom datorn, även Netflix. Skaffa ett trådlöst tangentbord med integrerad musplatta om du vill sitta kvar i soffan

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av erikz:

(1) Din situation med ljud från från flera källor är i grunden inte unik, men själva omständigheterna av hur just du vill lösa detta gör att du efterfrågar väldigt specifika lösningar. Det finns tusentals varianter på samma problem och ingen kommer bygga tusen produkter för att lösa just varje enskild kombination av prylar och hur man tänker sig – eller ofta missförstår – hur man vill koppla.

(2) På grund av (1) med att varje situation är så omöjligt specifik använder man olika former av ljudväxlar för att routa ljudet oberoende av källorna. Det vanligaste för en konsument är en hemmabioreceiver. Att du inte fått Pre-out att fungera som tänkt med Beolab 18 tyder på att det kan handla om hur just den (okända) förstärkaren fungerade. De är ju inte direkt under av tydlighet om man säger så...

Vad jag snabbt kan se av Beolab 18-handboken är det antingen toslink som seriekopplas eller alldeles vanlig L/R-linje direkt till varje högtalare. Detta borde alltså vara enkelt att lösa på traditionell väg enligt (2) och inte röra sig utanför någon udda specialllösning. HDMI från datorn, optiskt från TV och så en växel, det räcker med ett försteg, som växlar hdmi och toslink samt digitalomvandlar till vanlig L/R ut. Nu blir TV:n obereonde av datorn och datorn blir oberoende av TV:n för att du ska få ljud till högtalarna.

Eftersom du enbart kör tvåkanals stereo är det extra enkelt att lösa. Allt blir dyrare och bökigare när man vill köra multikanal. Du kan till exempel använda en USB-ljudkort till datorn för att få ut optiskt eller analog L/R direkt från datorn och då behöver du inte längre tänka på HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Låter som att det just nu är enklast om allt går genom datorn, även Netflix. Skaffa ett trådlöst tangentbord med integrerad musplatta om du vill sitta kvar i soffan

Så har jag det idag. Jag upplever dock att bildkvaliteten är bättre i den inbyggda appen i TV för just Netflix, och troligen andra filmströmningstjänster också. Detta trots att jag kör på en potent dator (Windows 11, Alder Lake i7 samt RTX 3080) och använder rekommenderad browser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

(1) Din situation med ljud från från flera källor är i grunden inte unik, men själva omständigheterna av hur just du vill lösa detta gör att du efterfrågar väldigt specifika lösningar. Det finns tusentals varianter på samma problem och ingen kommer bygga tusen produkter för att lösa just varje enskild kombination av prylar och hur man tänker sig – eller ofta missförstår – hur man vill koppla.

(2) På grund av (1) med att varje situation är så omöjligt specifik använder man olika former av ljudväxlar för att routa ljudet oberoende av källorna. Det vanligaste för en konsument är en hemmabioreceiver. Att du inte fått Pre-out att fungera som tänkt med Beolab 18 tyder på att det kan handla om hur just den (okända) förstärkaren fungerade. De är ju inte direkt under av tydlighet om man säger så...

Vad jag snabbt kan se av Beolab 18-handboken är det antingen toslink som seriekopplas eller alldeles vanlig L/R-linje direkt till varje högtalare. Detta borde alltså vara enkelt att lösa på traditionell väg enligt (2) och inte röra sig utanför någon udda specialllösning. HDMI från datorn, optiskt från TV och så en växel, det räcker med ett försteg, som växlar hdmi och toslink samt digitalomvandlar till vanlig L/R ut. Nu blir TV:n obereonde av datorn och datorn blir oberoende av TV:n för att du ska få ljud till högtalarna.

Eftersom du enbart kör tvåkanals stereo är det extra enkelt att lösa. Allt blir dyrare och bökigare när man vill köra multikanal. Du kan till exempel använda en USB-ljudkort till datorn för att få ut optiskt eller analog L/R direkt från datorn och då behöver du inte längre tänka på HDMI.

Jag skulle kunna återgå till att använda en receiver som du föreslår. Jag bör tillägga att jag bygger hus nu och den eftersökta lösningen skall helst inte innebära fler komponenter än jag använder mig av idag. Jag hittar heller inte en tillräckligt liten enhet som låter mig skippa TV-bänk helt och gömma alla enheter i ett annat rum. Volymen önskar jag styra från datorns tangentbord, precis som idag. En förstärkare resulterar dessutom i en oönskad fjärrkontroll =). En B&O core kan bli aktuellt om jag springer på en.

Jag är begränsad till hur många kablar som kan dras mellan dator, TV och högtalare. Jag har nu dragit en HDMI 2.1 10m från datorns framtida plats under trappan, genom väggen fram till TVs framtida plats. Det säkrar i alla fall 4K 120Hz. Längs med den går även en USB-3 kabel, till vilken jag kan koppla en hub, bakom TVn. På så vis kan jag koppla in web-kameror, trådlöst tangentbord via USB, trots att datorn är en bit därifrån i ett annat rum.

Angående multikanal och lite längre framtid; Nästa gång jag byter TV (till LG från ~20 års modell och framåt) kommer jag få möjlighet att använda mig av WISA-standarden för att trådlöst skicka ljud från TVn till B&O. Det ger mig också möjlighet att ansluta fler högtalare för multi-kanal. Nu duger dock stereo, som du påpekar. Jag har optisk utgång på datorn redan, om det inte framgick. Just nu seriekopplar jag högtalarna med optisk kabel.

Speciallösningar är roligt! Om det fungerar tekniskt och inte skapar fler manuella steg i dagligt användande =).