Teknikjättar lanserar UCI Express för gemensam chiplet-standard

Permalänk
Melding Plague

Teknikjättar lanserar UCI Express för gemensam chiplet-standard

Stora aktörer likt AMD, Intel, Microsoft, TSMC, ARM och fler därtill går samman med initiativet Universal Chiplet Interconnect Express.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cpu med amd chiplets och Intel arch grafikdel? =o

Alltid bra med standarder

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Häftigt, är det typ att man i framtiden kan byta chiplets eller vad är tanken?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Häftigt, är det typ att man i framtiden kan byta chiplets eller vad är tanken?

Jag är mer inne på att du har ett moderkort med UCIe platser som du sätter i styrkrets x400, när du sedan uppgraderar sätter du i styrkrets x500 och får mer nätverk eller något sånt.
Jag vet inte riktigt...känns mer som att det är på tillverkarnivå

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag är mer inne på att du har ett moderkort med UCIe platser som du sätter i styrkrets x400, när du sedan uppgraderar sätter du i styrkrets x500 och får mer nätverk eller något sånt.
Jag vet inte riktigt...känns mer som att det är på tillverkarnivå

Handlar mer om hur chiplets och styrkretsar kominucersr i en cpu, dvs ersättare till amd's infinite fabric som dom kallar det dom använder idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Häftigt, är det typ att man i framtiden kan byta chiplets eller vad är tanken?

Skrivet av SuperSverker:

Jag är mer inne på att du har ett moderkort med UCIe platser som du sätter i styrkrets x400, när du sedan uppgraderar sätter du i styrkrets x500 och får mer nätverk eller något sånt.
Jag vet inte riktigt...känns mer som att det är på tillverkarnivå

Nej, det är ju för trafik mellan olika kretsar på samma substrat. Spontant så kan jag väl inte tänka mig att tanken är för att kretsarna ska vara utbytbara på det sättet (eller ja, men inte för konsument), snarare att det ska vara enklare att använda kretsar från olika tillverkare på samma substrat (tänk t ex Hades Canyon nucen med intel cpu och vega gpu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag är mer inne på att du har ett moderkort med UCIe platser som du sätter i styrkrets x400, när du sedan uppgraderar sätter du i styrkrets x500 och får mer nätverk eller något sånt.
Jag vet inte riktigt...känns mer som att det är på tillverkarnivå

Det där hade ju varit riktigt skoj om det blev verklighet. Tror dock inte det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av norrby89:

Handlar mer om hur chiplets och styrkretsar kominucersr i en cpu, dvs ersättare till amd's infinite fabric som dom kallar det dom använder idag.

En öppen och tillverkaragnostisk motsvarighet till AMD:s Infinity Fabric är en ganska bra beskrivining av UCIe tycker jag. Där det ultimata målet, likt det @sKRUVARN skriver, är att göra det betydligt lättare att ta fram skräddarsydda systemkretsar med beståndsdelar (chiplets) från olika tillverkare och ansluta dem till sitt egenutvecklade IP – förutsatt då att alla delarna är kompatibla med UCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag är mer inne på att du har ett moderkort med UCIe platser som du sätter i styrkrets x400, när du sedan uppgraderar sätter du i styrkrets x500 och får mer nätverk eller något sånt.
Jag vet inte riktigt...känns mer som att det är på tillverkarnivå

Nej tack.

Att försöka göra framåtkompatibla grejer resulterar bara i att man låser fast teknikutvecklingen i gamla femårsplaner som slutar vara relevanta strax efter att de fastslagits.

Dagens konsumentplattformar följer redan en efterbliven utvecklingskurva utan att ens vara fastlåsta i att det ska gå att byta ut saker mellan olika generationer. Titta t.ex. på hur Intel praktiskt taget återanvände samma plattform till fem generationer styrkretsar som praktiskt taget var fastlåsta på PCIe 3.0 mellan 2015-2021. AMD är tyvärr inte bättre på den punkten heller, och begränsas sannolikt en hel del av systematiken med sina heliga socklar som inte får bytas ut förrän de är gamla reliker.

Permalänk
Medlem

Ja eftersom mer eller mindre alla kommer gå över till chiplets så är det ju bra om det finns en standard för kommunicering mellan chiplets istället för att varje tillverkare ska utveckla sitt eget system.

Permalänk
Medlem

Spännande nivå att skapa interface på, kanske man kan köra socklade chiplets inom en sockel så man kan bygga cpu själv och välja prio på cpu eller gpu eller till och med FPGA?

Ska bli kul att se vad som kommer av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej tack.

Att försöka göra framåtkompatibla grejer resulterar bara i att man låser fast teknikutvecklingen i gamla femårsplaner som slutar vara relevanta strax efter att de fastslagits.

Dagens konsumentplattformar följer redan en efterbliven utvecklingskurva utan att ens vara fastlåsta i att det ska gå att byta ut saker mellan olika generationer. Titta t.ex. på hur Intel praktiskt taget återanvände samma plattform till fem generationer styrkretsar som praktiskt taget var fastlåsta på PCIe 3.0 mellan 2015-2021. AMD är tyvärr inte bättre på den punkten heller, och begränsas sannolikt en hel del av systematiken med sina heliga socklar som inte får bytas ut förrän de är gamla reliker.

Du nämner PCIe, som nu UCI Express har som förebild, anser du då att PCIe är förlegat?

Det som glöms är att UCI Express med stor sannolikhet kommer att få revisioner likt alla andra standarder, å när UCI Express väl är förlegat så kommer säkert intressenterna att arbeta på en ny standard.

Uppriktigt så hade tekniken inte kommit så långt som den är idag om vi inte haft överenskomna standarder, tänk bara om alla tillverkare tagit fram deras egna trådlös teknik, då kanske vi haft 50+ olika typer av trådlösa nätverk som inte kunde kommunicera med varandra, som stört ut varandra och självdött.

Standard är en del av konceptet för att ha en gynnsam teknikutveckling, analogt likvärdigt med Carl Edvard Johansson passbitar som räddade Fords löpande band. Innan dess så fanns inte tanken på standardiserade mått, så utan C E Johanssons passbitar hade vi antagligen inte ens haft en transportsektor idag eller för den delen övrig teknik.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Antar att en stor del av UCI Express uppgift blir att lägga upp riktlinjer över hur olika patent skall fördelas, användas, värderas m.m.
Helt enkelt lägga upp en licens struktur för ingående företag, samt även regler för dom företag som inte är medlemmar, men som ändå kommer att få tillgång att använda tekniken.

Förutom då att spika hårdvaru och mjukvaruinterface.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Du nämner PCIe, som nu UCI Express har som förebild, anser du då att PCIe är förlegat?

Det som glöms är att UCI Express med stor sannolikhet kommer att få revisioner likt alla andra standarder, å när UCI Express väl är förlegat så kommer säkert intressenterna att arbeta på en ny standard.

Uppriktigt så hade tekniken inte kommit så långt som den är idag om vi inte haft överenskomna standarder, tänk bara om alla tillverkare tagit fram deras egna trådlös teknik, då kanske vi haft 50+ olika typer av trådlösa nätverk som inte kunde kommunicera med varandra, som stört ut varandra och självdött.

Standard är en del av konceptet för att ha en gynnsam teknikutveckling, analogt likvärdigt med Carl Edvard Johansson passbitar som räddade Fords löpande band. Innan dess så fanns inte tanken på standardiserade mått, så utan C E Johanssons passbitar hade vi antagligen inte ens haft en transportsektor idag eller för den delen övrig teknik.

Jag är såklart positiv till UCI Express.

Jag är dock negativ till grejer som ska vara uppgraderingsbara för slutanvändarna in absurdum, eftersom det bara låser fast teknikutvecklingen i gamla spår.

Carl Edvard Johansson bröt på samma sätt upp med gamla tiders tillverkningsteknik där man utgick från att kopiera en ’master’, vilket ledde till att det inte blev samma mått på produkterna och slutprodukten krävde individuell inpassning för hand.

Permalänk
Medlem

Förvånad att gröna laget inte är med här men o andra sidan inte. Att kunna låsa in med egen teknik är mer deras melodi och oftast haft ett rykte som besvärliga att samarbeta med.

Antagligen samma anledningar Apple inte är med!

Permalänk
Medlem

Så Infinitic Fabric 2.0 kommer antagligen bli UCIe 1.0?
Känns som att AMD har övertaget vad gäller interkommunikation mellan chiplets för CPUer.
Gissar även att Intels nedlåsning av delar i kislet kommer bakas in.

Hur ligger "de tre" till vad gäller chiplets/MCM för GPUer?
Skulle vara fantastiskt om man kunde byta ut sin MCM på sitt grafikkort och på så vis uppgradera
Dvs, jag köper ett AMD 8700XT med X GB RAM. Något år senare kan jag byta ut MCMen mot en 8900XT

Kanske rent av att det tillkommer en GPU MCM-sockel och GDDR-banker på moderkortet!
-"Tomten? Jag har en sak jag önskar mig...."