Jag vill skapa mig ett eget ritprogram med vissa enkla funktioner där jag kan skapa mig olika former. Kvadrat, Cirkel, Triangel, Rektangel osv. Vill även kunna rita. Frihand, rak linje, halvcirkel osv. Byta färg i formen och även dess linjer, hämta färg med pipett, göra en form transparent osv, typ som i paint.
Tanken är att bakgrunden är ett rutnät och att varje form ska följa rutnätets linjer, alternativt att de också kan placeras mitt emellan två linjer. Alltså att de går att placera med 1, 1,5, 2, 2,5 i X och Y led, men omöjligt att det blir typ 1,48753. Jag vill kunna styra denna skala i antingen mm, cm, dm eller meter.
Jag vill kunna ta tag i varje form och dra i hörnet så att storleken ändras, antingen proportionerligt (om man håller in en knapp) eller fritt antal steg i sidled/höjd beroende på vart jag flyttar musen.
Vill kunna skapa egna grupper så att flera former kan skapa en ny, unik form.
Jag vill även kunna skapa mina egna lager, så att om jag har skapat en form och vill tilldela den en viss färg, då ska alla former som har tilldelats detta lager ändras till samma färg.
Sist men inte minst så vill jag kunna styra i vilken ordning respektive form, lager eller grupp ska ligga ovan varandra.
Har försökt att googla mig fram hur man ska lyckas bygga något sådant här, men har inte hittat någon vidare bra information. Så jag hoppas på några bra svar här 😊