Skapa eget simpelt 2D CAD program?

Permalänk
Medlem

Skapa eget simpelt 2D CAD program?

Jag vill skapa mig ett eget ritprogram med vissa enkla funktioner där jag kan skapa mig olika former. Kvadrat, Cirkel, Triangel, Rektangel osv. Vill även kunna rita. Frihand, rak linje, halvcirkel osv. Byta färg i formen och även dess linjer, hämta färg med pipett, göra en form transparent osv, typ som i paint.

Tanken är att bakgrunden är ett rutnät och att varje form ska följa rutnätets linjer, alternativt att de också kan placeras mitt emellan två linjer. Alltså att de går att placera med 1, 1,5, 2, 2,5 i X och Y led, men omöjligt att det blir typ 1,48753. Jag vill kunna styra denna skala i antingen mm, cm, dm eller meter.

Jag vill kunna ta tag i varje form och dra i hörnet så att storleken ändras, antingen proportionerligt (om man håller in en knapp) eller fritt antal steg i sidled/höjd beroende på vart jag flyttar musen.

Vill kunna skapa egna grupper så att flera former kan skapa en ny, unik form.

Jag vill även kunna skapa mina egna lager, så att om jag har skapat en form och vill tilldela den en viss färg, då ska alla former som har tilldelats detta lager ändras till samma färg.

Sist men inte minst så vill jag kunna styra i vilken ordning respektive form, lager eller grupp ska ligga ovan varandra.

Har försökt att googla mig fram hur man ska lyckas bygga något sådant här, men har inte hittat någon vidare bra information. Så jag hoppas på några bra svar här 😊

Permalänk
Medlem

Det första du bör göra är att välja språk och plattform.
Det vill säga ska det vara ett fristående program eller en webbapplikation. Vid fristående applikation behöver du bestämma vilket/vilka operativsystem och därefter programmeringsspråk och UI-ramverk.
För webbapplikationer slipper du fundera på operativsystem, men ramverk att utgå från kvarstår.

När du vet ovanstående kan du börja titta på bibliotek för att hjälpa dig skapa upp det som din applikation behöver.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Enklast är nog https://love2d.org/wiki/love.graphics , den här är också bra att ha att göra med: https://www.cairographics.org/ Håller med Zajin om att du behöver begränsa din frågeställning.

Permalänk
Medlem

Jag är bara nyfiken på syftet? Finns enkla, gratis CAD-program som gör det mesta, så är det mest för skojs skull, lära sig programmera eller ska programmet skapas för ett syfte? Lite som att inte uppfinna hjulet igen, tänker jag.

Jag är nybörjare, men jag tror att det mesta du efterfrågar att rita upp kan enkelt lösas i Freecad, opencad eller 360 Fusion.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma tanke som @mrTLU ända tills jag började fundera på biten med skalningen.

Vet inte om något av CAD-programmen ovan faktiskt löser den biten, att det faktiskt hoppar till ett heltal när man skalar och inte till ett decimaltal. Det kan mycket väl finnas en inställning.
Värt att tänka på är om du vill att punkterna skall vara så nära heltalet som möjligt efter skalning så är det viktigt att komma ihåg det utsprungliga värdet såvida inte tanken är att skapa konst genom "korrupta värden" genom att skala om "modellen" många gånger.

Permalänk
Medlem

Lägg tiden i AutoCad istället så får du det du vill ha fast bättre.
Är det för skoj du vill göra detta så kör på.
Hade varit smutt med ett webbaserat CAD-program för enklare prylar.

Har testat onshape lite, rätt smidigt faktiskt när allt är i molnet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Lägg tiden i AutoCad istället så får du det du vill ha fast bättre.

Lite så jag också tänkte, fast med Fusion 360 som också är från Autodesk och är gratis.
Fast med den lilla begräsningen att man bara kan ha 10 aktiva modeller samtidigt, sen får man skicka ut dem i read-only-arkivet för att kunna skapa fler. Men det går alltid att flytta fram-tillbaka som man vill.

Sen, angående skalning @Viita så kan man styra mått mha andra, t.ex att längd B ska vara hälften av längd A. Så i teorin borde man kunna styra skalning av en hel modell med ett enda mått. Eller så styr man måtten i ritningen med en parametersättning som gör ungefär samma sak. Åter igen, jag är nybörjare, men det är funktioner jag har sett beskrivits i Youtube-videor.

Lager...
Jag ser framför mig Photoshop när jag läser det ordet. Man stänger av/aktiverar lager som förändrar/modifierar bilden i sig.
Om det är vad som avses, så vet jag inte om sådan kan lösas i CAD-program.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället