Microsoft Word - Tvinga att spara om dokument innan man kan redigera?

Permalänk
Medlem

Microsoft Word - Tvinga att spara om dokument innan man kan redigera?

Hej.

Sitter som sekreterare i en mindre styrelse och har under min tid här gjort om och uppdaterat en del gemensamma dokument. Vi har dokumenten sparade i en gemensam OneDrive. De flesta av dokumenten är originalmallar som jag även har sparat på ett USB. Men jag stöter på ett problem hela tiden och det är när andra medlemmar i styrelsen använder mallarna så har de inte fått in rutinen att spara om dokumentet utan de brukar redigera dokumenten direkt. I bland sparas känslig information där eller så raderas man delar av dokumentet och jag behöver återställa dessa från USB stickan.

Så min fråga är, finns det möjlighet att "låsa" word dokumentet för redigering tills man sparat om dokumentet?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Vad händer om du tar bort skrivrättigheterna på filen, synkas inte rättigheter?

Permalänk
Medlem

Vi har ett gemensamt konto bara för åtkomst. Så kan inte styra via rättigheter. Så hade varit smidigt om man öppnade dokumentet och det sedan var låst tills man sparar ner en ny kopia.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk

Har du testat med mall. Du kan skapa egna mallar som när de sparas tvingar användaren att välja ett annat namn.
Se via länkar nedan hur det görs.
spara Word som mall
Skapa mall i Word
Detta kan även göras i Excel.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Har du testat med mall. Du kan skapa egna mallar som när de sparas tvingar användaren att välja ett annat namn.
Se via länkar nedan hur det görs.
spara Word som mall
Skapa mall i Word
Detta kan även göras i Excel.

Perfekt! Det var precis det jag behövde. Öppnar man mallen skapas automatiskt ett nytt dokument som man måste spara!

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013