Permalänk

Internet för gård

Hej!
Jag ska bygga ett nätverk för en gård.

Routern ska vara i hus A på första våningen, det ska det även vara 2 ethernet portar på markplan och och 4 stycken på övre plan.
I hus B, vilket är en väldigt dammig miljö, ska det finnas en ap.
Mellan hus A och B är det tänkt att dra kabel.
Till C som är en ö är det tänkt att finnas en radio länk från hus A.
Jag tänkte mig 2st såna här där det https://eu.store.ui.com/collections/operator-airmax-and-ltu/p...
På ön som är ca 150x70m ska det finnas ethernet uttag i alla 3 husen och wifi över hela ön.

Routern I hus A ska det gå göra olika vlan för smarta prylar, gäster, servrar och annat. Hade tänkt mig en edgerouter x för det eller behöver man något kraftfullare?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag fixade till bildlänken åt dig så att den syns.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

jag hade nog sänkt ner en fiberkabel i vattnet beroende på hur ön ligger till, är det motortrafik? är marken privat?. annars är det radio länk som du har linkat som gäller.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är hastigheten/stabiliteten på uppkopplingen på ön?
Har som för mig att radiolänk kan påverkas av väder, så som regn och liknande.

Hur många samtidiga användare?
Krav på hastigheter?

Permalänk

Marken är privat
Stabilitet är viktig och dagsläget är hastigheten 100mbit/s finns möjlighet för upp till 10gbit/s.
4 familjer samtidigt ska nätverket klara av.
Skulle vara bra om det interna nätverket klarar av 1gbit/s.

Har funderat på sjöfiber men den jag har hittat kostar ca 50kr m och när man behöver ca 500m drar det iväg.

sjöfiber
Permalänk
Medlem
Skrivet av NeedHelp!:

Marken är privat
Stabilitet är viktig och dagsläget är hastigheten 100mbit/s finns möjlighet för upp till 10gbit/s.
4 familjer samtidigt ska nätverket klara av.
Skulle vara bra om det interna nätverket klarar av 1gbit/s.

Har funderat på sjöfiber men den jag har hittat kostar ca 50kr m och när man behöver ca 500m drar det iväg.

Ja då lär du inte köra nå radio länkar utan kabel överallt. Lite meck o sänka kabel i vattnet men det går ju.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Går det att få helt fri sikt mellan sändarma?

Permalänk
Skrivet av hjalp:

Går det att få helt fri sikt mellan sändarma?

De här inga problem att få fri sikt mellan, kanske får man sätta upp en stolpe för att komma upp över eventuella båtar men annars ska det vara fri sikt.

Permalänk
Medlem

Finns ju dessa om man vill hålla sig till Ubiquity

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeedHelp!:

Marken är privat
Stabilitet är viktig och dagsläget är hastigheten 100mbit/s finns möjlighet för upp till 10gbit/s.
4 familjer samtidigt ska nätverket klara av.
Skulle vara bra om det interna nätverket klarar av 1gbit/s.

Har funderat på sjöfiber men den jag har hittat kostar ca 50kr m och när man behöver ca 500m drar det iväg.

24,80kr/metern, det är ju ingen elektricitet i kabeln så är ju lugnt att sänka den i vatten, se till att båda ändarna är ovan vattennivån eller med en böj så eventuell kondens och liknande på utsidan droppar av innan den når inkopplingen.
Se också till att kabeln ligger still på botten och inte rör på sig, den friktionen kan nog slita en del.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Permalänk

Jag kör med Mikrotik över 1,37km
https://mikrotik.com/product/lhg_60g
Men finns också denna med 5ghz failover
https://mikrotik.com/product/wireless_wire_cube_pro

Inte kört stenhårt med det än, väntar på fiber på ena sidan, men tänkte köra med nån typ av 4g failover i de fall något krånglar

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

24,80kr/metern, det är ju ingen elektricitet i kabeln så är ju lugnt att sänka den i vatten, se till att båda ändarna är ovan vattennivån eller med en böj så eventuell kondens och liknande på utsidan droppar av innan den når inkopplingen.
Se också till att kabeln ligger still på botten och inte rör på sig, den friktionen kan nog slita en del.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Om man skulle köpa förkontakterad fiber vad för utrustning behöver man då för att ta emot och skicka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeedHelp!:

Om man skulle köpa förkontakterad fiber vad för utrustning behöver man då för att ta emot och skicka den.

om allt skall vara på samma lan så räcker det med 2x switchar som har sfp+ portar

edit:
vet ej om det ingår sfp+ moduler om du köper kabeln så kan vara så att du behöver 2x av dom också

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Enklast är ju verkligen att sätta upp radiolänkar men skulle jag dra kabel skulle jag nog köpa den från fs.com.

De har tåliga kablar som klarar vatten, exempelvis denna: https://www.fs.com/products/70220.html

Permalänk

Dra kabel i vatten för 450m med fri sikt??? Nhäää dagens länkar är super. gigaBeam ska vara väldigt prisvärda. Tänk på att det är väldigt viktigt med rätt riktnig, så skulle investera i deras "60G Precision Alignment Mount" också. Stolpar på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

jag hade nog sänkt ner en fiberkabel i vattnet beroende på hur ön ligger till, är det motortrafik? är marken privat?. annars är det radio länk som du har linkat som gäller.

Måste ju vara 2022-års bästa kommentar, ändå bara inne i Maj.
Helt fantastiskt...

" Lägg ner fiberkabel i vattnet " @Selmalagerlöf
" Motortrafik på ön " alltså det är inte Gotland han menar, om man kan läsa mellan raderna...

Om hen hade pengar att gräva ner fiber, under vatten dessutom, hade frågan inte kommit upp här på Swec...

Nivåhöjning, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Måste ju vara 2022-års bästa kommentar, ändå bara inne i Maj.
Helt fantastiskt...

" Lägg ner fiberkabel i vattnet " @Selmalagerlöf
" Motortrafik på ön " alltså det är inte Gotland han menar, om man kan läsa mellan raderna...

Om hen hade pengar att gräva ner fiber, under vatten dessutom, hade frågan inte kommit upp här på Swec...

Nivåhöjning, tack.

Snarare nivåhöjning på ditt inlägg som ska till...
Det är uppkoppling till ett fåtal privata hus, varför skulle kabeln grävas ner? Räcker ju med att sänka den och se till att den ligger hyffsat still. Angående motortrafik så är det ju SJÖtrafik som avses, om man kan läsa mellan raderna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeedHelp!:

Om man skulle köpa förkontakterad fiber vad för utrustning behöver man då för att ta emot och skicka den.

Som @Selmalagerlöf skrev ovan så krävs även två fiberomvandlare, lättast är en switch i varje ände med SFP, eller SFP+ om du vill köra 10Gbit.
Du skrev att det är ca 450 meter till ön, jag antar att det är fågelvägen så tänk då på att kabelvägen antagligen är längre.

Direktronik som jag länkade i mitt förra inlägg tycker jag är vettiga att handla från, och dom hjälper gärna till över telefon med att sätta ihop ett paket som funkar för dig.

Kabel på det avståndet kommer vara dyrare än en radiolänk så utvärdera båda alternativen innan du bestämmer dig.
Radiolänk är lättare att komma igång med, men prestandan kanske inte räcker till och är mer störningskänsligt än en fiber.
Fibern å sin sida har "obegränsad" prestanda (det är utrusningen som sätter stopp idag, inte fibern i sig). Men du får tänka på t.ex isbildning på vintern där kabeln går ner i vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeedHelp!:

Om man skulle köpa förkontakterad fiber vad för utrustning behöver man då för att ta emot och skicka den.

Hej!

Jag handlade förkontakterad fiber där för ett par år sedan med mycket gott resultat. För att få rätt prylar mailade jag med dem och beskrev behovet så gott som möjligt och fick efter ett par veckor en låda grejerer.

Jag handlade:
- 75m fiber kontakterad
- Två mediaomvandlare. (Från fiber till två rj45-uttag.)

Om du ska köra på medieomvandlare eller inte låter jag vara osagt då det kan vara smart i vissa lägen låta fibern gå direkt in i switchen istället.

Jag valde att förlägga fibern i samma 50mm skyddsrör som strömkabel. Ska du dra långa sträckor på botten kanske det skulle vara möjligt att använda en vanlig PEM-slang (för vatten) eller något annat som skydd för fibern så att den inte blir utsatt för yttre åverkan så enkelt. Att använda skyddsrör tror jag även är bra på land hela vägen fram till switchen för att det ska bli robust över tid.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]