Permalänk

Prisvärd 4k skärm

Tja, skärmar är liten av en djungel och skulle uppskatta lite input.

Just nu har jag en Asus 24" som fungerar bra ihop med min 1070.

Till hösten är det dock dags att uppgradera till ny gpu, xx70/80 mest troligt och köra 1080p med det känns som bortkastade pengar!

Så min plan var att uppgradera till en 4k skärm och hoppa över 1440p.

Budget: 5000-10 000:-
Skärm tum 27-32", kommer bygga dotterns rum där jag sitter nu och tror inte mer än 32" kommer fungera.
Frekevens 120hz+
Paneltyp, sitter på TN just nu så är öppen för åsikter angående ips/va
Spel som liras: fps samt strategi
Plats för skärmen: ljust vardagsrum, om det spelar roll

Har kikat på LG27"gn och lg27"gp

Sen undrar jag också på fyndhörnan brukar man se pixel fel, hur störande är sådant? Då jag aldrig upplevt det själv.

All input om era skärmar och erfarenheter uppskattas!

/Joakim

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte tala för någon annan, men jag skulle inte se om en pixel var fast i vardagsbruk på en 27" 4k-skärm

Hade en sådan pixel som bara visade grönt på förra skärmen 3440*1440 34" (samma pixeltäthwt som 1440 *2560 27".
Det kunde jag bara se när jag satte igång helsvart bakgrund just för att leta efter detta. Så min erfarenhet är att man inte ser det med ännu högre upplösning i samma skärmstorlek iaf.
Ska väl tilläggas att jag inte kollat på film på skärmen. Kabske skulle synas i mörka scener i en dl filmer?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

4K är trevligt. I windows får du finare text och i spel så är det inga problem att driva då dagens spel stödjer DLSS/FSR, så jag tycker du gör helt rätt att gå på 4K.
HDR kan du ignorera om det inte är en OLED panel. Se det som marketing bara.
VA är väl ok men inget jag rekommenderat. IPS är mycket trevligare.

Sen har du nu så gammal skärm så istortsett allt hade varit en stor förbättring för dig, så du kan inte riktigt gå fel.

Ang pixelfel så är det svårt att säga hur störande det är. Tänk dig själv bara att du hade en liten liten liten prick som var fel färg på skärmen. Hade det stört dig? Det är en sån där grej också så om man inte vet om att den är där stör man sig inte på det. Men när man väl vet att den är där så stör man sig... sån är jag iaf.
Du kan ju göra rejäla fynd genom att köpa skärmar med pixelfel så om du vill prova så gör det. Speciellt om det är Inet är det lätt att returnera om du inte är nöjd.
T.ex. den här så låter det ju inte ens som att det är något fel på skärmen, bara på baksidan: https://www.inet.se/produkt/x175311/gigabyte-28-m28u-ips-4k-1...

Själv har jag en Acer XV273K sedan några år tillbaka. Hade den pajat hade jag nog kört på en av LG'arna, har förstått att dem är bra.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan inte tala för någon annan, men jag skulle inte se om en pixel var fast i vardagsbruk på en 27" 4k-skärm

Hade en sådan pixel som bara visade grönt på förra skärmen 3440*1440 34" (samma pixeltäthwt som 1440 *2560 27".
Det kunde jag bara se när jag satte igång helsvart bakgrund just för att leta efter detta. Så min erfarenhet är att man inte ser det med ännu högre upplösning i samma skärmstorlek iaf.
Ska väl tilläggas att jag inte kollat på film på skärmen. Kabske skulle synas i mörka scener i en dl filmer?

Tack för input, jag har också svårt att tänka mig att man lägger märke till det, dock kanske grön pixel ger större störning än de andra färgerna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av lambdan:

4K är trevligt. I windows får du finare text och i spel så är det inga problem att driva då dagens spel stödjer DLSS/FSR, så jag tycker du gör helt rätt att gå på 4K.
HDR kan du ignorera om det inte är en OLED panel. Se det som marketing bara.
VA är väl ok men inget jag rekommenderat. IPS är mycket trevligare.

Sen har du nu så gammal skärm så istortsett allt hade varit en stor förbättring för dig, så du kan inte riktigt gå fel.

Ang pixelfel så är det svårt att säga hur störande det är. Tänk dig själv bara att du hade en liten liten liten prick som var fel färg på skärmen. Hade det stört dig? Det är en sån där grej också så om man inte vet om att den är där stör man sig inte på det. Men när man väl vet att den är där så stör man sig... sån är jag iaf.
Du kan ju göra rejäla fynd genom att köpa skärmar med pixelfel så om du vill prova så gör det. Speciellt om det är Inet är det lätt att returnera om du inte är nöjd.
T.ex. den här så låter det ju inte ens som att det är något fel på skärmen, bara på baksidan: https://www.inet.se/produkt/x175311/gigabyte-28-m28u-ips-4k-1...

Själv har jag en Acer XV273K sedan några år tillbaka. Hade den pajat hade jag nog kört på en av LG'arna, har förstått att dem är bra.

Tack för input, jag tänkte jag håller lite utkik på fyndhörnan och ser om man hittar något fynd. Just LG skärmar verkar vara prisvärda.
Har lite svårt för gigabyte sedan deras psu fadäs och hur de hanterades det... Dock har skärmen bra reviews..

Är det några andra märken i prisklassen man skall titta på?

Visa signatur