Bygga fläktlös dator till studio

Permalänk
Medlem

Bygga fläktlös dator till studio

Hej alla!
Jag sitter och räknar och funderar på att bygga en fläktlös dator för användning i min studio, och jag skulle uppskatta alla möjliga råd och tankar kring detta!
Det jag spelar in är ljudböcker, vilket innebär att kraven på prestanda är relativt låga, men specifika. Jag behöver kunna köra windows xp i virtualbox för ett användningsscenario, och öppna tio flikar samtidigt i chrome för det andra scenariot (lång historia varför), och fläktljud är egentligen inte acceptabelt i något av fallen. OS blir Ubuntu studio eller Mint. Inget spelande eller videoredigering, utan bara lättare kontorsarbete i övrigt.
Därför har jag tänkt bygga den runt en core i3-12100 kyld av en Noctua NH-P1 (inspirerad av denna video från Noctua https://www.youtube.com/watch?v=khbvxsPTI84). Finns det några alternativ som kan vara bättre/billigare/tystare? Kan jag spara/tjäna något på att kolla på AMD istället, eller satsa på en äldre processor?
Inget separat grafikkort behövs, tänker jag, eller finns det något tyst kort som skulle bidra med annat än mer värme i det här fallet?
Någon som har erfarenheter av fläktlösa nätaggregat? Är det t.ex. onödigt ifall datorn (enligt olika psu-calculators online) bara verkar dra runt 100W, så ett "vanligt" nätaggregat kanske inte kommer låta något heller ifall det inte belastas mer än till ca 25%? Jag har inte hittat någon beräknare där det går att ange internt grafikkort, så jag vet inte om det ingår i effektförbrukningen eller inte...
Någon idé att lägga extra pengar på "finare" alder lake moderkort, eller räcker det med ett b660 med ddr4 av något slag? Jag ser ingen större risk för att jag kommer behöva mer prestanda inom överskådlig tid. Det vore toppen med ett par usb-c portar, mest för att jag gillar skärmen jag använder idag där jag kopplar in min laptop via usb-c och låter skärmen vara hubb för tangentbord mm.
Case tänkte jag något av dem som Noctua rekommenderar här: https://ncc.noctua.at/recommended/NH-P1-68/cases, t.ex. Meshify 2 (för att jag gillar hur det ser ut...).
En ssd, såklart, men spelar det någon roll i detta fall om det är en sata eller m.2 eller nvme (här har jag en del googling kvar innan jag fattar nyanserna)? Jag kan inte tänka mig att prestanda är en issue, utan jag tänker mer att jag vill ha något som är helt tyst och som inte bidrar med någon värme som behöver blåsas ut. 256GB borde vara overkill, men jag är tyvärr lite av en data hoarder...
Budget är typ vad jag skulle kunna tänkas få ut genom att sälja min Mac mini m1 (8/512GB) inkl magic keyboard och mus, så inte alltför långt norr om 8-9 000:-. Är det realistiskt? Skärm, ljudkort, mm finns alltså redan.

Hur kommer detta bli tror ni, kommer det bli en helt tyst dator som kan stå inne i en ljuddämpad studio utan att låta något som går in i en väldigt känslig mikrofon (en Neumann TLM-103)? Jag kan ställa den under ett skrivbord, vilket borde underlätta en del, men jag blir ofta överraskad över hur små ljud som micken plockar upp, nästan så att den tar upp ljud som är för svaga för blotta örat.

Som sagt, jag uppskattar all input och tack för att du orkade läsa ner hit!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Seasonic Focus GX 550W. Det är semi-passivt; fläkten aktiveras vid 30% belastning. Har ett själv i en kontorsdator. Knäpptyst eftersom fläkten aldrig behöver aktiveras.

https://www.inet.se/produkt/6903697/seasonic-focus-gx-550w

10 års garanti.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/yCYEAT5o_DS3kslMsUc1LYoEusY/ljudlos-dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jäklar, vilken service! Tack!

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ kan vara att ta längre sladdar för skärm, t-bord osv och ställa datorn i ett angränsande rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Onion:

Jäklar, vilken service! Tack!

Tänk på att välja i3 12100 som kostar ca 1600 kr då F version inte har någon IGPU

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tänk på att välja i3 12100 som kostar ca 1600 kr då F version inte har någon IGPU

Ooh, bra tips!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/vyYEAc1exKzEURFJssgbBop2TYw/ryzen-4600g

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tur att du såg det, har uppdaterat min post. Hade blivit lite jobbigt annars

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mr.Onion:

Därför har jag tänkt bygga den runt en core i3-12100

Funderat på en Intel Core i3 12300T? (Finns en Intel Core i3 12100T också, men tillgänglighet verkar vara sådär...)
Kostar lite mer (1 821 kr vs 1 490 - 1 697 kr) för lite lite mindre prestanda, men är betydligt mer lättkyld, så då räcker det med mindre kylfläns, kabinett och effekt på nätaggregatet, så då går det att få tag på billigare alternativ där. Också lättare att hitta helt passiva nätaggregat med lägre effekt, tråkigt tvingas göra om en inspelning för att fläkten går igång...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Stort tack, jag har inte orkat sätta mig in i AMDs alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ett alternativ kan vara att ta längre sladdar för skärm, t-bord osv och ställa datorn i ett angränsande rum.

Absolut, och det är ju så man ofta gör i studios! Mitt problem är att det just i mitt fall inte är helt praktiskt att göra så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej, jag hade ingen aning om att T-modeller fanns ens, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Kan rekommendera Seasonic Focus GX 550W.

Vilket bra tips! Den tusingen, jämfört med ett fläktlöst agg, lägger jag gärna på något annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Onion:

En ssd, såklart, men spelar det någon roll i detta fall om det är en sata eller m.2 eller nvme (här har jag en del googling kvar innan jag fattar nyanserna)? Jag kan inte tänka mig att prestanda är en issue, utan jag tänker mer att jag vill ha något som är helt tyst och som inte bidrar med någon värme som behöver blåsas ut. 256GB borde vara overkill, men jag är tyvärr lite av en data hoarder...

Hmm, en fundering här: om inte prestandan är ett problem så kanske det kan vara värt att fundera på en vanlig tråkig SATA SSD? Det jag tänker på är temperaturerna i ett chassi utan kylning alls... Då kanske det blir ganska varmt på moderkortet och man kanske inte vill ha en M2 där?
En SATA disk är mycket större och har mer yta att fördela ut värmen på, och du kan ju dessutom placera den väldigt öppet i tex en 3.5" till 2.5" tums adapter om du vill ge den maximalt bästa förutsättningar.

Funderat på en Intel Core i3 12300T? (Finns en Intel Core i3 12100T också, men tillgänglighet verkar vara sådär...)
Kostar lite mer (1 821 kr vs 1 490 - 1 697 kr) för lite lite mindre prestanda, men är betydligt mer lättkyld, så då räcker det med mindre kylfläns, kabinett och effekt på nätaggregatet, så då går det att få tag på billigare alternativ där. Också lättare att hitta helt passiva nätaggregat med lägre effekt, tråkigt tvingas göra om en inspelning för att fläkten går igång...

Med tanke på strömkravet så kan en T-processor vara tänkvärd!
Å andra sidan så borde det gå att undervolta den vanliga 12100 processorn litegrann och åstadkomma ungefär samma sak om trådskaparen är villig att experimentera med det
(förstås med risken att cpun inte svarar bra på underklockning)

...

Helt passiva nätagg är ju tyvärr rätt dyra De är väl dock enda sättet att vara 100% säker att inte nätagget går igång.
På andra så kan ju fläkten vakna till liv vid fel tillfälle.
Om du ska köra ett semipassivt agg kan det kanske vara värt att överväga ett 650W snarare än 550W för att öka chansen en smula att den inte behöver dra igång fläkten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mr.Onion:

jag har inte orkat sätta mig in i AMDs alternativ!

Skrivet av Mr.Onion:

Nej, jag hade ingen aning om att T-modeller fanns ens, tack för tipset!

Även AMD har varianter som drar mindre ström. De har suffixet E (ofta GE då de även har inbyggd grafik). De är dock tyvärr väldigt svåra att få tag på då de bara säljs till OEM.

Det blir då att köpa en vanlig APU som till exempel 5600G. Eller om man vill ha något billigare 3200G eller 3400G, men de är riktigt gamla nu, kom 2019 men var redan då "utdaterade" då de använder Zen+ precis som Ryzen 2000 som kom 2018. Det finns en modell, Ryzen 3 5300G, som är nyare och billigare, men även den är exklusiv för OEM.

Så för en billig, strömsnål processor med inbyggd grafik så har Intel de bättre valen just nu om man inte skall spela på iGPU:n.

Skrivet av Mr.Onion:

Vilket bra tips! Den tusingen, jämfört med ett fläktlöst agg, lägger jag gärna på något annat!

Nämnvärt är väl att Corsair RM650 först startar fläkten vid 40% belastning.

Om du är säker på att du köper ett kabinett med plats för nätaggregat av ATX formfaktor så skulle jag passa på att direkt klicka hem en RM750 som är på kampanjpris just nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/-ykEASPpnCcUOeJJo3prksE9zbg/corsair-rm750

Skrivet av Roger W:

Å andra sidan så borde det gå att undervolta den vanliga 12100 processorn litegrann och åstadkomma ungefär samma sak om trådskaparen är villig att experimentera med det
(förstås med risken att cpun inte svarar bra på underklockning)

Absolut kan man undervolta och få ett liknande resultat, men T & E processorerna är väl precis som X "binnade" fast för låg strömförbrukning istället.

Skrivet av Roger W:

Helt passiva nätagg är ju tyvärr rätt dyra

Inte så farligt om de har låg effekt...

Skrivet av Roger W:

Om du ska köra ett semipassivt agg kan det kanske vara värt att överväga ett 650W snarare än 550W för att öka chansen en smula att den inte behöver dra igång fläkten.

+1

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tror inte det spelar någon roll.
Min 95W APU har aldrig dragit så mycket av mitt 450W nätaggregat så att fläkten har startat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Min 95W APU har aldrig dragit så mycket av mitt 450W nätaggregat så att fläkten har startat på det.

Bra med ett praktiskt exempel
... men är det ett helt passivt bygge? Det lär vara skillnad på värmeutvecklingen i chassit och i nätagget om det inte finns någon naturlig cirkulation... Och risken finns fläkten drar igång när tempen går upp för högt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Måste kanske inte vara senaste generationen?:

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... men är det ett helt passivt bygge? Det lär vara skillnad på värmeutvecklingen i chassit och i nätagget om det inte finns någon naturlig cirkulation... Och risken finns fläkten drar igång när tempen går upp för högt.

Nu så sitter nätaggregatet så att fläktöppningen pekar mot CPU kylaren.
Men innan så satt den åt andra hållet med fläktsidan mot en perforerad utsidan, utan någon hjälp med extra luftflöde. Aldrig sett/hört att den snurra då heller. Är ett Corsair SF450 om ni undrar.

Så skall man bara använda den inbyggda grafiken, så spelar det inte så stor roll hur mycket effekt man har om det är halvpassivt (så länge det inte är i7-i9 av senaste generation vill säga). Men så öppet chassi som möjligt ör ju att föredra.

Annars finns ju passivspecifika chassin med inbyggd kylning. Bör ju inte kosta mycket mer egentligen. Då de i vissa fall ersätter chassi/kylare och i vissa fall nätaggregatet i en produkt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av loefet:

Behövs ju inte, men om man vill ha 80+ Gold (vilket jag skulle vilja ha om jag lägger uppåt 10K på en dator) så kostar ju 650W lika mycket...
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ASsEAXGcDuAY9mdIuV-abhf4cRA/psu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behövs ju inte, men om man vill ha 80+ Gold (vilket jag skulle vilja ha om jag lägger uppåt 10K på en dator) så kostar ju 650W lika mycket...
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ASsEAXGcDuAY9mdIuV-abhf4cRA/psuhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/ASsEAXGcDuAY9mdIuV-abhf4cRA/psu

Absolut, är det samma/liknande pris så spelar det mindre roll.
Men menade mest att man inte behöver stirra sig blind, då datorn i alla fall kommer att klara den passiva gränsen oavsett maxeffekten på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Inte så farligt om de har låg effekt...

Jag hittar bara seasonic prime fanless på 500w och uppåt och de kostar 1000-1500 mer än ett "vanligt", har du några tips?

Permalänk
Medlem

Noctua rekommenderar fläktlösa aggregat (i filmen i originalposten), då de menar att den högre temperaturen i caset leder till att fläktarna annars kommer dra igång tidigt. Fast diagram över när nätaggregat drar igång fläktarna brukar visa att fläktarna drar igång vid en viss effekt, inte temperatur. Vet någon hur det ligger till med det?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mr.Onion:

Jag hittar bara seasonic prime fanless på 500w och uppåt

Över 500 W är det nog bara Seasonic, men om du kör T processor klarar du dig på 120 W, icke T så räcker 160 W nog i alla fall. Streacom Nano och ZeroFlex är de som finns hos Svenska återförsäljare, inte ATX formfaktor, så man får vara kreativ... Men 240W på ZF är ju lika mycket som en del semi passiva kan leverera utan att starta fläkten också. Så en passivt kyld i ett ATX chassi är väl inte min rekommendation, skrev att det kan vara något om man går mindre och att fläktlösa inte nödvändigtvis behöver vara så kostsamma (som Seasonic Prime Fläktlös). Kolla på RM750 istället som jag länkat om du vill ha ATX formfaktor och komma billigt undan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/IDIEASrbhpokbpRLiXswDV6_0oE/atx-flaktlos

https://www.inet.se/kundvagn/visa/JzIEAS2ika4WfxVCnMxvIWJzcKg/atx-semipassiv

https://www.inet.se/kundvagn/visa/IjIEAQpQAI851DlIl3V63fIPFdU/t-processor-och-mini-tower-flaktlost

Sen är T processor och Mini - ITX moderkort lite dyrare, men då snackar vi enstaka hundralappar, inte flera tusenlappar.

Mindre blir billigare om man vill ha fläktlöst

Skrivet av Mr.Onion:

seasonic prime fanless kostar 1000-1500 mer än ett "vanligt"

Inte direkt, om du jämför dem emot motsvarande nätaggregat med Platinum och Titanium certifiering men med fläkt så är priserna liknande.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/FjIEAUxX-w3X1rNMovcFUmnMh40/platinum-titanium

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Risken med semipassiva är snarare att fläkten inte drar igång. Vissa förlitar sig på att få kylning från chassifläkten för att gå passivt.

Hade ett fall med ny dator och semipassivt agg. Körde tunga beräkningar på den i ca 2 veckor. Ett par dagar efter att beräkningarna var klara brann kragget. Orsak: endast temperatursensor på kylflänsen i kragget så när fläkten stängde av blev andra komponenter utan kylning och överhettades.

Så för min del skulle jag satsa på ett helt passivt agg i detta fall.

Permalänk
Medlem

Hmm... Nu funderar jag starkt på att byta spår och köra med något liknande detta: https://youtu.be/vG7pOR8_tEI
Dvs ett Streacom DB4-case och nätaggregat, vilket skulle innebära inte en enda fläkt. Det hela verkar bli lite dyrare, då den tusenlappen jag sparar in på cpu-kylare äts upp av ett dyrare case och moderkort (för visst är mITX-moderkort dyrare överlag?). Någon som har någon erfarenhet av det?
Apropå moderkort har jag sett att några som testat att bygga i db4 råkat ut för att komponenter på moderkortet blivit för varma när det inte finns någon fläkt alls i närheten, så därför tänkte jag att det kanske är värt att undvika moderkort som heter något med "Gaming", men det är inte helt lätt... Någon som har några tips på moderkort (ITX eller ATX) som är tänkta till "lugnt kontorsarbete" och som kanske därför inte utvecklar så mycket värme av sig själva?

Permalänk
Medlem

En tanke kan vara att skaffa en stor högkvalitativ fläkt med lågt varvtal. T.ex. 1 x 200 mm i ca 2-300 varv.

T.ex: Noctua NF-A20 PWM Premium 200mm
18.1 dB i max, men med 30% varvtal (ca 250) så bör den vara nere i mindre än 10 dB kan jag tänka mig.

Den bör ensam kunna kyla om du väljer rätt prylar. Om den sen är riktad bort från din mikrofon så minskar du ytterligare risken.

Självklart vore det bästa om du kunde testa fläkten i det rum du tänker använda, för att se om mikrofonen tar in något brus från den. Detta kanske du kan göra om du har en fläkt liggandes redan som du kan köra i mindre än 300 rpm.

PS: Om du kör ett nätagg passivt så har jag för mig att man bör vända det så att det har lufthålen uppåt, in i lådan. Den skulle då dra nytta av 1 stor utblåsfläkt i toppen t.ex.

PS2: Kan vara svårt att hitta en vettig låda med 200mm i toppen, så kanske 140-180 kan få duga?

PS3: Noctua NF-A14 ULN 140mm -> 12 dB normalt, 9.1 dB med adapter. Och om du sen har en fläktkurva bör den gå att få närmare 8 dB säkert.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tänkte som alternativ till stationär dator skulle kunna vara en intel nuc med ett Akasa chassi Jag har själv denna uppsättning med en intel nuc 8 i5 som htpc och temperaturerna är helt ok.

Bara en tanke som alternativ...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Finns även passiva chassin för intel nuc, de brukar även ha bra Linux stöd. (Eazy var snabbare)

Annat alternativ är mini-pc med integrerad APU men där finns risken att de har för låg prestanda (typ intel N6000, finns en uppsjö av mini-pc som använder och är passivt kylda). Även mac-mini m1 är passiv, svårt att få den att köra Linux vettigt dock.

credits för post ovan.
Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)