Bygga fläktlös dator till studio
Hej alla!
Jag sitter och räknar och funderar på att bygga en fläktlös dator för användning i min studio, och jag skulle uppskatta alla möjliga råd och tankar kring detta!
Det jag spelar in är ljudböcker, vilket innebär att kraven på prestanda är relativt låga, men specifika. Jag behöver kunna köra windows xp i virtualbox för ett användningsscenario, och öppna tio flikar samtidigt i chrome för det andra scenariot (lång historia varför), och fläktljud är egentligen inte acceptabelt i något av fallen. OS blir Ubuntu studio eller Mint. Inget spelande eller videoredigering, utan bara lättare kontorsarbete i övrigt.
Därför har jag tänkt bygga den runt en core i3-12100 kyld av en Noctua NH-P1 (inspirerad av denna video från Noctua https://www.youtube.com/watch?v=khbvxsPTI84). Finns det några alternativ som kan vara bättre/billigare/tystare? Kan jag spara/tjäna något på att kolla på AMD istället, eller satsa på en äldre processor?
Inget separat grafikkort behövs, tänker jag, eller finns det något tyst kort som skulle bidra med annat än mer värme i det här fallet?
Någon som har erfarenheter av fläktlösa nätaggregat? Är det t.ex. onödigt ifall datorn (enligt olika psu-calculators online) bara verkar dra runt 100W, så ett "vanligt" nätaggregat kanske inte kommer låta något heller ifall det inte belastas mer än till ca 25%? Jag har inte hittat någon beräknare där det går att ange internt grafikkort, så jag vet inte om det ingår i effektförbrukningen eller inte...
Någon idé att lägga extra pengar på "finare" alder lake moderkort, eller räcker det med ett b660 med ddr4 av något slag? Jag ser ingen större risk för att jag kommer behöva mer prestanda inom överskådlig tid. Det vore toppen med ett par usb-c portar, mest för att jag gillar skärmen jag använder idag där jag kopplar in min laptop via usb-c och låter skärmen vara hubb för tangentbord mm.
Case tänkte jag något av dem som Noctua rekommenderar här: https://ncc.noctua.at/recommended/NH-P1-68/cases, t.ex. Meshify 2 (för att jag gillar hur det ser ut...).
En ssd, såklart, men spelar det någon roll i detta fall om det är en sata eller m.2 eller nvme (här har jag en del googling kvar innan jag fattar nyanserna)? Jag kan inte tänka mig att prestanda är en issue, utan jag tänker mer att jag vill ha något som är helt tyst och som inte bidrar med någon värme som behöver blåsas ut. 256GB borde vara overkill, men jag är tyvärr lite av en data hoarder...
Budget är typ vad jag skulle kunna tänkas få ut genom att sälja min Mac mini m1 (8/512GB) inkl magic keyboard och mus, så inte alltför långt norr om 8-9 000:-. Är det realistiskt? Skärm, ljudkort, mm finns alltså redan.
Hur kommer detta bli tror ni, kommer det bli en helt tyst dator som kan stå inne i en ljuddämpad studio utan att låta något som går in i en väldigt känslig mikrofon (en Neumann TLM-103)? Jag kan ställa den under ett skrivbord, vilket borde underlätta en del, men jag blir ofta överraskad över hur små ljud som micken plockar upp, nästan så att den tar upp ljud som är för svaga för blotta örat.
Som sagt, jag uppskattar all input och tack för att du orkade läsa ner hit!