Bygga fläktlös dator till studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Onion:

Hmm... Nu funderar jag starkt på att byta spår och köra med något liknande detta: https://youtu.be/vG7pOR8_tEI
Dvs ett Streacom DB4-case och nätaggregat, vilket skulle innebära inte en enda fläkt. Det hela verkar bli lite dyrare, då den tusenlappen jag sparar in på cpu-kylare äts upp av ett dyrare case och moderkort (för visst är mITX-moderkort dyrare överlag?). Någon som har någon erfarenhet av det?
Apropå moderkort har jag sett att några som testat att bygga i db4 råkat ut för att komponenter på moderkortet blivit för varma när det inte finns någon fläkt alls i närheten, så därför tänkte jag att det kanske är värt att undvika moderkort som heter något med "Gaming", men det är inte helt lätt... Någon som har några tips på moderkort (ITX eller ATX) som är tänkta till "lugnt kontorsarbete" och som kanske därför inte utvecklar så mycket värme av sig själva?

Eller Streacom DB1
https://www.inet.se/produkt/6905424/streacom-db1-mini-itx-sil...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Tänkte som alternativ till stationär dator skulle kunna vara en intel nuc med ett Akasa chassi Jag har själv denna uppsättning med en intel nuc 8 i5 som htpc och temperaturerna är helt ok.

Bara en tanke som alternativ...

Jag kollade en del på NUCer men har inte orkat förstå vad man ska köpa exakt, och huruvida de orkar med att köra xp i virtualbox utan att kämpa. (Ifall processorn får kämpa finns det stor risk att det blir artefakter i ljudet som man inte hör vid inspelning, vilket jag redan råkat ut för och det var en hel del extrajobb som jag gärna slipper...) Som jämförelse kör jag nu med en laptop, dell xps 9370 med en core i7-8550U och den surrar på bra i virtualbox, men fläktarna går igång när jag kör chrome (vilket jag måste göra pga en beställares system).
Köper man ett NUC-case och sedan ett moderkort med processor och ram som man kompletterar med hårddisk, eller har jag fattat helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Även mac-mini m1 är passiv, svårt att få den att köra Linux vettigt dock.

För att inte tala om att det är helt omöjligt att köra windows xp som en virtuell maskin med en m1-mac, man kan bara emulera det. Vilket jag fattade efter att jag köpt en mac mini m1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Eller Streacom DB1

Det skulle ju kunna vara något, men 35W total effekt är ju ganska begränsat. Även om 65W inte är så mycket heller, så går det ju att utöka kylningen i db4:an till 105W, och i så fall borde det klara av att kyla en i3-12100 utan att behöva underklocka.
Fast mest tycker jag nog bara att db4 är lite snyggare än db1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Onion:

Jag kollade en del på NUCer men har inte orkat förstå vad man ska köpa exakt, och huruvida de orkar med att köra xp i virtualbox utan att kämpa. (Ifall processorn får kämpa finns det stor risk att det blir artefakter i ljudet som man inte hör vid inspelning, vilket jag redan råkat ut för och det var en hel del extrajobb som jag gärna slipper...) Som jämförelse kör jag nu med en laptop, dell xps 9370 med en core i7-8550U och den surrar på bra i virtualbox, men fläktarna går igång när jag kör chrome (vilket jag måste göra pga en beställares system).
Köper man ett NUC-case och sedan ett moderkort med processor och ram som man kompletterar med hårddisk, eller har jag fattat helt fel?

Du köper en nuc och kompletterar med ssd och ram. En nuc är i princip laptop-hårdvara som de stoppat in i en liten låda. Nu är det svårt att sia om vad för prestanda du faktiskt kräver men jag skulle bli förvånad om en nuc 8 med i5 inte skulle räcka till. Min nuc är sjukt snabb men jag har inte testat med virtuella maskiner. Kanske nån annan kan svara på det...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Du köper en nuc och kompletterar med ssd och ram. En nuc är i princip laptop-hårdvara som de stoppat in i en liten låda. Nu är det svårt att sia om vad för prestanda du faktiskt kräver men jag skulle bli förvånad om en nuc 8 med i5 inte skulle räcka till. Min nuc är sjukt snabb men jag har inte testat med virtuella maskiner. Kanske nån annan kan svara på det...

Tar man Intel Core i7-8550U som referens så är senast snittet (gen11) Intel Core i5 snabbare (tex Intel Core i5-1135G7), för virtualisering stödjs hårdvaru-accelerering för samtliga Intel NUC (i alla fall senaste generationen men antagligen äldre med). Är möjligt att du behöver slå på detta i UEFI/BIOS. En av säljpunkterna för Intel NUC är just stöd för virtualisering, har personligen inte kört Windows XP VM på dessa men på äldre varianter (gen6) har det fungerat bra.

Kort och gott ska en Intel NUC med i5 (gen11) köra virtuella maskiner snabbare/bättre än din bärbara med Intel Core i7-8550U.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Missade att det finns chassi till senare generationer.
Detta för nuc 11 ser ju bra ut:
https://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detai...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable