Permalänk
Medlem

Introduktion till sql

Jag började att jobba med att skriva verksamhetskrav för Power BI rapporter i en ganska utbredd bransch i sverige för ca 1 år sedan och har fattat tycke för framförallt verktyget men är också nyfiken på modellerna i bakgrunden.

Jag skulle tycka det var kul att bygga en egen databas i form av en SQL databas, typ samla in en liten mängd data från vardaglig användning och ha en egen datakälla att laborera i Power BI med. Är det någon som har några tips på hur man skulle kunna komma igång med det? Kurser, guider etc.

Permalänk
Medlem

Azure SQL tycks vara gratis de första 12 månaderna om man inte är rädd att för att sälja sin själ till MS, men det är nog redan för sent om man pysslar med PowerBI. Jag kan inte PowerBI, men det vore ju ytterst märkligt om det inte skulle funka tillsammans med Azure SQL. Så här kanske.

Om du vill vara kompis med programmerarna behöver du så klart lära dig att knacka SQL-frågor (och manipuleringen av databsstrukturen) för hand. Det gör du med fördel i SQL Server Maqnagement Studio, som numera är gratis. Det verktyget kan också användas för att bygga databasen halvgrafiskt.

När jag pluggade databasteknik på 90-talet gillade jag verkligen min föreläsare, "TPM". Han är numera aktiv vid Örebro och lägger ut föreläsningar på YouTube. Länk till kursinnehåll, inklusive YouTube-föreläsningar. Jag vet inte hur kvaliteten är nu för tiden, men om man siktar på halvdjup kunskap, snarare än bara praktik, så gissar jag att det är en bra väg in.

Som ny databasdesigner kommer du att göra bort dig. Det är bara att öva tills du lärt dig hur man gör egentligen, och då kan det vara bra att ha lite koll på begreppet "normalformer" och framför allt vad det innebär i praktiken. Jag tror därför att lite teoretisk kunskap sparar väldigt mycket tid i längden, speciellt om man ska göra något som faktiskt ska användas i verkligheten (och en hel del försökslösningar blir permanentade när de visar sig användbara).

SQL och det teoretiska tänket bakom det var ju i princip färdigt i mitten av 80-talet, så om du gillar att studera med böcker kan du köpa i princip vilken begagnad kurslitteratur som helst.