Introduktion till sql
Azure SQL tycks vara gratis de första 12 månaderna om man inte är rädd att för att sälja sin själ till MS, men det är nog redan för sent om man pysslar med PowerBI. Jag kan inte PowerBI, men det vore ju ytterst märkligt om det inte skulle funka tillsammans med Azure SQL. Så här kanske.
Om du vill vara kompis med programmerarna behöver du så klart lära dig att knacka SQL-frågor (och manipuleringen av databsstrukturen) för hand. Det gör du med fördel i SQL Server Maqnagement Studio, som numera är gratis. Det verktyget kan också användas för att bygga databasen halvgrafiskt.
När jag pluggade databasteknik på 90-talet gillade jag verkligen min föreläsare, "TPM". Han är numera aktiv vid Örebro och lägger ut föreläsningar på YouTube. Länk till kursinnehåll, inklusive YouTube-föreläsningar. Jag vet inte hur kvaliteten är nu för tiden, men om man siktar på halvdjup kunskap, snarare än bara praktik, så gissar jag att det är en bra väg in.
Som ny databasdesigner kommer du att göra bort dig. Det är bara att öva tills du lärt dig hur man gör egentligen, och då kan det vara bra att ha lite koll på begreppet "normalformer" och framför allt vad det innebär i praktiken. Jag tror därför att lite teoretisk kunskap sparar väldigt mycket tid i längden, speciellt om man ska göra något som faktiskt ska användas i verkligheten (och en hel del försökslösningar blir permanentade när de visar sig användbara).
SQL och det teoretiska tänket bakom det var ju i princip färdigt i mitten av 80-talet, så om du gillar att studera med böcker kan du köpa i princip vilken begagnad kurslitteratur som helst.
- Lenovo LOQ el HP Vitus 15 L vettigt köp?5
- Koppla N64 via reciever till tv6
- Tråden om Nintendo Switch 23,0k
- Hur kan man få bort limmad 4-pin PWM-kabel?31
- Var hittar jag "Säljes"?2
- [LEK] Gissa spelet18k
- Apple upptäcker Vista Aero Glass och dumpar Intel-stöd74
- Testresultat från Nvidias Arm-processor läcker45
- IBM presenterar kvantdatorgenombrott2
- RTX 5080/5090 lagerstatus1,5k
- Köpes Söker handheld konsol
- Säljes Uppgraderingspaket: Intel 14600kf + Asus Prime 790p och 64gb ram
- Köpes Söker mini PC / NUC för emulation
- Säljes GeForce GTX 1660 ARMOR 6G OC
- Bytes Önskar byta : AMD 9070 RX Asus Prime mot 4080/5070ti
- Säljes LG 34GN850-B
- Säljes Playstation 5 disc version, tre handkontroller, två laddstationer och diverse spel
- Säljes 2st OBS! - Samsung 990 PRO PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD. 4TB - Oanvända, plombering ej brutna
- Säljes Gigabyte 3090 Eagle OC 24GB
- Bytes PS5 digital bytes mot Xbox Series X
- IBM presenterar kvantdatorgenombrott2
- Datorbyggare ger dig komplett dator i grafikkort6
- Här är vinnaren i t-shirt-tävlingen!7
- Testresultat från Nvidias Arm-processor läcker45
- Apple upptäcker Vista Aero Glass och dumpar Intel-stöd74
- Alienware släpper Lego‑dator10
- GOG gör det enklare att installera populära moddar13
- TV-guiden Special: Välj rätt OLED-TV26
- Youtube trappar upp jakten på reklamblockerare116
- Microsoft släpper fettfritt Windows 11-gränssnitt45
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- 30 minuter från Dying Light: The Beast: "För oss är det Dying Light 3" igår
- FZ High Score – spå snittbetyget på Date Everything innan midnatt igår
- Zelda-filmen försenas – med en dryg månad igår
- PS5-kontrollen Dualsense kommer kunna kopplas till flera enheter samtidigt igår
- Black Ops 7 kan komma till Switch 2, antyder Activision igår