Permalänk
Medlem

Sydbrygga

Alltså, vad är sydbryggan och vart sitter den? Hur sätter man dit en kylfläns osv?

Visa signatur

AMD 2500+ barton | 512 mb ddr pc3200 | abit nf7-s | gf 4 ti 4800 128mb

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vilket moderkort du har.
Men man fäster oftast en kylfläns på sydbryggan med värmeledande lim, till denna (http://kylning.com/info.php?cPath=77_89&products_id=525&kylid...) så tror jag att det medföljer.

Visa signatur

Asus P7P55D Pro - Intel Core i5 720@3,25 GHz - 4 Gb Corsair DDR3 - 8800 GTS 640 Mb - 1,6 Tb - LianLi PC-60

Permalänk
Medlem

Samma fläns kostar 49 kr på:
http://www.datorprylar.com

De har även zalman nb32j som passar utmärkt till sydbryggan för 39 kr

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

ditt muff, sydbryggan behöver inte kylning! den är till för ljud och annat skräp, nordbryggan där emot är viktig att kyla....... nord och sydbryggan är dom 2 lite större kretsplattorna (vad heter det igentligen??), nordbryggan ligger traditionellt under CPU'n (snett ner till vänster) och sydbryggan ligger till höger om PCI-platserna....... pus o kram sej

Visa signatur

Min dator är bättre än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k!d-O
ditt muff, sydbryggan behöver inte kylning! den är till för ljud och annat skräp, nordbryggan där emot är viktig att kyla....... nord och sydbryggan är dom 2 lite större kretsplattorna (vad heter det igentligen??), nordbryggan ligger traditionellt under CPU'n (snett ner till vänster) och sydbryggan ligger till höger om PCI-platserna....... pus o kram sej

Vid högre fsb kan sydbryggan kräva kylning.Oklockat så behövs det inte men har läst att vissa fått problem med ljudet vid hög fsb och det fixat sig när de ordnat kylning på sydbryggan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k!d-O

Om du tänker efter så blir sb väldigt varm på nforce-kort. Där är det viktigt att kyla den för att kunna klocka... "ditt muff"

Permalänk
Permalänk
Medlem

k!d-O: på mitt a7n8x dlx blir sydbryggan _VÄLDIGT_ varm, oklockad. Det bränns när jag tar på den.. jag kan inte heller placera nån kylfläns där pga att den sitter bredvid AGP porten. haha... f*ck

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

sitter grejor ivägen på 8rda+ också, man kan inte använda de förborrade hålen, men med epoxylim fungerar det utmärkt, testa du också Yago

Permalänk
Medlem

no no, alltså, grafikkortskylningen hänger "över" sydbryggan så att en kylfläns skulle stöta emot den och inte få plats..

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
no no, alltså, grafikkortskylningen hänger "över" sydbryggan så att en kylfläns skulle stöta emot den och inte få plats..

hmm man får väl montera den snett eftersom jag har samma prob och funderar på det oxo.

Visa signatur

;)

Permalänk

Jo,min nordbrygga blir väldigt varm den också.
Har ett Epox 8RDA Nforce2.
Ska jag byta fläkten på nordbryggan?Även sydbryggan blir rätt varm när man haft igång datorn ett par timmar,har dock inte haft några problem med datorn,den är inte klockad.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Jo,min nordbrygga blir väldigt varm den också.
Har ett Epox 8RDA Nforce2.
Ska jag byta fläkten på nordbryggan?Även sydbryggan blir rätt varm när man haft igång datorn ett par timmar,har dock inte haft några problem med datorn,den är inte klockad.

Du behöver inte göra nåt om du inte clockar eller har problem...

Visa signatur

;)