Moderkort (Asus Z97-A) fungerar i Linux men inte Windows

Permalänk
Medlem

Moderkort (Asus Z97-A) fungerar i Linux men inte Windows

Hej, jag har ett Z97-A och en i7 4790k. Det fungerar att starta Ubuntu från ett USB-minne men när jag försöker starta Windows så startar datorn om, igen och igen. Samma om jag försöker starta en Windows installations-USB.

Är inte detta väldigt underligt - någon som har en idé vad som kan vara fel?

Edit: kan tillägga att SSD:n fungerar fint i en annan dator (använder den just nu) så det är något annat.

Permalänk
Medlem

har du kollat att den bootar på en hårddisk??
låter som den har problem att boota på en hårddisk kan vara fel i bios att den inte anger rätt bot hårddisk för bootning

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

har du kollat att den bootar på en hårddisk??
låter som den har problem att boota på en hårddisk kan vara fel i bios att den inte anger rätt bot hårddisk för bootning

Jo jag tänkte det men den bootar inte heller en windows USB (recovery/installation drive). Får väl pröva att installera Linux på en hårddisk och testa men tror att det är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Jo jag tänkte det men den bootar inte heller en windows USB (recovery/installation drive). Får väl pröva att installera Linux på en hårddisk och testa men tror att det är något annat.

mysko fel
men ofta är det i bios bootsektorn som är fel ställd men kan vara nått annat fel som stör bootningen med
typ en defekt minne grafikkort eller nåt på moderkortet de är exempel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz