Samsung förbereder DDR5-minne på 1 TB

Permalänk
Melding Plague

Samsung förbereder DDR5-minne på 1 TB

I början av nästa år ämnar Samsung att spränga terabyte-gränsen på en enskild minnesmodul.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funderade på om man skulle ha 2x16GB när man byggde ihop senaste datorn, men det blev bara 2x8GB. Än så länge känns det inte som att minnet begränsar.

Sedan så är ju användningsområdet mest spel nu istället för vad jag hade tänkt först. Skaffade en separat arbetsdator för det ändamålet som var färdig, en Apple Mac Pro.

Permalänk
Medlem

Är väl servrar som har nytta av sådant i första hand gissar jag. Med allt cachat i RAM-minne så slipper man accessa diskarna så ofta.

Permalänk

Kom till pappa. 4st tack till min nästa tunna klient.

Nå dessa kommer såklart till server och på serversidan fanns det behov av 10TB stickor redan för typ 10år sedan.
Men undra vad nästa Intel/AMD blir max ram stöd? Och om det kommer större stickor till dessa. Som det är nu känns 4*32GB stickor, dv.s. 128GB blir begränsningen i nästa generation.

Det kommer dock supersnabba ssd som det hela tiden pratas om, men de har både kass random access tid och sedan har man byggt en lösningen som faller in under planerat åldrande, då ssd inte tål för många skrivningar.

Att prata om behov så finns det inget som direkt begränsning för powerusers, mer än att "bättre hårdvara" kostar mer, kan komma med nackdelar som högre strömförbrukning etc och även att andra saker flaskar.

Så för en poweruser så behöver de inte ha 4TB ram på sin desktop för att så mycket annat flaskar före.

Permalänk
Snusfri

Mysigt, kommer själv att ha minst 128GB i min nästa burk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Behövs när jag ska starta sambons The Sims 2 med alla mods/addons/expansions..

Permalänk
Medlem

Förstår att priset kan bli lite avskräckande. Men det skulle kunna snabba upp en del på jobbet för att slippa swappa mot M2 SSDn hela tiden. Vissa simuleringar skapara temporära swapfiler på SSDn på 600-800Gb, så 1-2Tb RAM skulle sitta fint. Kör endast 128Gb nu pga priset.

Permalänk
Medlem

Kul med 24/48/96GB också, undrar om de letar sig ut till oss?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när 1MB (512kB instickskort till Amigan) var stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kommer ihåg när 1MB (512kB instickskort till Amigan) var stort.

Du är gammal min vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Du är gammal min vän.

Jag med, jag hade 3MB RAM på min Amiga, 2.5MB var i en extra låda man tryckte fast på sidan

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag med, jag hade 3MB RAM på min Amiga, 2.5MB var i en extra låda man tryckte fast på sidan

Jo jag med. Jag hade 512kB+512kB i A500an + 2MB extra FastRAM i A590 hårddisken som låg på hiskeligt enorma 20MB. Hela Monkey Island 2 fick plats på den!

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... Som det är nu känns 4*32GB stickor, dv.s. 128GB blir begränsningen i nästa generation.
...

128 GB är inte så blodigt tom på DDR4 (sitter själv på 2x32 GB just nu och skulle kunna sätta i 2x32 GB ytterliggare) vilket jag räknar som förra/(denna) generationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Funderade på om man skulle ha 2x16GB när man byggde ihop senaste datorn, men det blev bara 2x8GB. Än så länge känns det inte som att minnet begränsar.

Sedan så är ju användningsområdet mest spel nu istället för vad jag hade tänkt först. Skaffade en separat arbetsdator för det ändamålet som var färdig, en Apple Mac Pro.

Antar att du inte siktar på "Next-Gen Server Performance" alltså.

Skrivet av ronnylov:

Är väl servrar som har nytta av sådant i första hand gissar jag. Med allt cachat i RAM-minne så slipper man accessa diskarna så ofta.

Du behöver inte gissa, det står i artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Funderade på om man skulle ha 2x16GB när man byggde ihop senaste datorn, men det blev bara 2x8GB. Än så länge känns det inte som att minnet begränsar.

Sedan så är ju användningsområdet mest spel nu istället för vad jag hade tänkt först. Skaffade en separat arbetsdator för det ändamålet som var färdig, en Apple Mac Pro.

Tycker minnen är så billigt så det är sällan där man behöver spara in på budgeten. 32gb kan faktiskt göra hela dator upplevelsen mysigare och mer flytande. Visst enbart gaming tar sällan mer än 16 men du får en mycket bättre allround upplevelse med 32gb för en tämligen liten extra peng.

1tb för privatpersoner är, än så länge, helt meningslöst såklart haha!

Permalänk
Inaktiv

Häftigt.

Själv kör jag nog på 2x8GB även i nästa burk

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi ramdisk kapacitet. Fast det har väl nvme hastigheterna tagit död på. Men coolt koncept. Bygga dator utan hårddisk, bara jobbigt varje gång man stänger av den.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Nu snackar vi ramdisk kapacitet. Fast det har väl nvme hastigheterna tagit död på. Men coolt koncept. Bygga dator utan hårddisk, bara jobbigt varje gång man stänger av den.

Många RAMdiskprogram sparar sessioner så det jobbiga blir i form av sega starter och avstängningar då den ska skriva all data till disk.
Kör själv en 6GB partition (ShadowPlay partition) i RAM och det märks just vid avstängningar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kommer ihåg när 1MB (512kB instickskort till Amigan) var stort.

Tyckte jag nog inte. Däremot 2 MB chip som A1200:an hade. Det var stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Tyckte jag nog inte. Däremot 2 MB chip som A1200:an hade. Det var stort.

Eller när man tryckte in 384MB i sin P2, sen kom DDR och hiskeliga 1GB blev normalt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Antar att du inte siktar på "Next-Gen Server Performance" alltså.

Nej jag använder privata datorn endast för spel och lite slösurfande. 🤡

Permalänk
Medlem

nice, nu kanske man kan putta upp minecraft graphics till medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Många RAMdiskprogram sparar sessioner så det jobbiga blir i form av sega starter och avstängningar då den ska skriva all data till disk.
Kör själv en 6GB partition (ShadowPlay partition) i RAM och det märks just vid avstängningar.

av-stä-ng-ing-ar? Never heard of. Är det något nytt sånt där ungdomsband?
Skämt åsido, har 32GB nu och det är ständigt på 80% kapacitet känns det som. Nästa maskin får nog bli på minst det dubbla men lämna utrymme för att öka till 128 också.

Permalänk
Medlem

Bara Chrome gör så att jag överväger 64 GB nästa bygge. Visar sig att även 32 GB slukas upp ganska kvickt för hur jag använder datorn.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

av-stä-ng-ing-ar? Never heard of. Är det något nytt sånt där ungdomsband?
Skämt åsido, har 32GB nu och det är ständigt på 80% kapacitet känns det som. Nästa maskin får nog bli på minst det dubbla men lämna utrymme för att öka till 128 också.

Auv-stääng... ning-aaaaar

https://www.youtube.com/watch?v=9PZJZrYu72Y

32GB här med (2x16GB).

Blir nog fortfarande 32GB i nästa dator, fast lite snabbare stickor och med dual rank som inte strular så mycket som dessa två (gratis ifs så kan inte klaga för mycket).

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hörde Hipp-hipp i huvudet redan när jag läste det

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Hörde Hipp-hipp i huvudet redan när jag läste det

Haha, samma. 👍
Därför jag postade den.
Fastnade en stund vid deras goa videoklipp.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ha mindre än 128gb i en dator.

Permalänk
Medlem

Händer att jag fyller mina 96GB (32x2 + 16x2) på 16 kärnor idag.
Hade jag haft möjligheten att ha hela projekt i ramdisk för bl.a. kompilering och ML så hade 512GB suttit fint för bara det på min nuvarande dator idag.
Har sneglat på TR med 64 kärnor som nästa burk och då skulle 1TB eller mer faktiskt vara intressant, blir tyvärr kanske till Zen5 om inget större projekt skulle kicka igång tidigare.
Synd att optane både inte blev som utlovat och som nu läggs ner

Permalänk
Medlem

Kraschar datorn ibland för jag överskrider mina 32 GiB, skulle behöva åtminstone det dubbla.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?