Microsoft: "Xbox-priserna höjs inte"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Xbox-priserna höjs inte"

Sonys prishöjning får inget gensvar från spelkonsolrivalen Microsoft, som menar att det inte finns några planer på större prislappar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Grymt 👍🏻

Permalänk
Medlem

Ja sen är tillgången på deras konsoler betydligt bättre, de finns överallt. Det är skillnad.

Sonys PS5 säljs betydligt mer och behöver därmed produceras betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Xbox, vinnaren den här generationen hittills.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nu är det väl inte så stor efterfrågan på Xbox men smart av dem att nappa på konkurrensfördelen som Sony gav dem alldeles gratis

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Helt sjukt att det *fortfarande* inte bara går att gå och köpa en konsol, eller bara beställa på typ webhallen. Grafikkort finns det ju till höger och vänster, men konsoler är fortfarande liksom ovanliga (förutom Series S, men vem vill ha sen sån )

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Först tyckte jag GamePass var rätt bra, men efter alla uppköp av studior, integrering av Pluton i CPU:er från AMD och Qualcomm o.s.v. så är det tydligt att Microsoft försöker ta ett järngrepp om spelmarknaden och etablera ett mono/duo-pol. Min One X får fortsätta att spela blu-ray filmer, men jag kan ej fortsätta stödja inlåsta ekosystem, precis som jag aldrig skulle köpa en iPhone.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Men Microsoft Series X / Series S kräver uppkoppling mot Microsoft server?

Om jag förstått det rätt så om jag köper en PlayStation 5 med optisk läsare och köper spel på skiva så är det möjligt att aldrig någonsin ha konsolen uppkopplad och ändå kunna köra mina skivspel och spela Blu Ray filmer om jag vill.

Medan Xbox, även Series X inte går att använda överhuvudtaget utan att koppla upp sig mot Microsofts servrar och registrera sig eller dylikt?

Jag säger inte att jag inte har någon tillgång till Internet...
Men jag gillar inte principen.

Säg om jag vill spela ett Super Nintendo spel från en cartridge så kan jag fortfarande göra det om jag placerar spelet i ett fungerande Super Nintendo som är ansluten till en TV.
Behöver inte ansluta till någon Nintendo server. Ingen registrering, inloggning eller dyl.
Nintendo kan inte plötsligt bestämma sig för att, nä nu ska vi stänga ute alla nostalgiker och plötsligt bara avaktivera alla Super Nintendon.

.
Så klart att det finns fördelar med att ha en modern konsol ansluten till Internet.
Multiplayer spel. Streaming. mm.

Men om jag köper en konsol så vill jag fortfarande ha alternativet att köra Always Offline.
Säg om man av någon anledning behöver göra en nollställning eller dyl.
Om konsolen plötsligt blir obrukbar då om inte servrarna längre är uppe.

En konsol som fungerar även om man aldrig ansluter den till tillverkarnas servrar, där känns det mer som att jag KÖPER en konsol.
En konsol som är beroende av online även för grundläggande funktioner, där känns det mer som att jag HYR en konsol.

Nu kanske det låter som jag är från en tid när "Jag blev jagad av en Tyrannasorus Rex" var ett giltigt skäl att komma försent till jobbet.
Men för mig har konsoler både varit spelande och samlande och något man kan ta fram och lira även efter maskinen gått ur produktion.
Om de delarna försvinner känns det lite som att man lika gärna kan ha en HTPC med hyfsat grafikkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Helt sjukt att det *fortfarande* inte bara går att gå och köpa en konsol, eller bara beställa på typ webhallen. Grafikkort finns det ju till höger och vänster, men konsoler är fortfarande liksom ovanliga (förutom Series S, men vem vill ha sen sån )

Series S skulle varit den ultimata xboxen om den bara hade en diskläsare för en sådan som mig som mest är intresserad av att lira Xbox / Xbox 360 och Xbox One titlar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Series S konsolen är den bästa konsolen som någonsin gjorts. Den är bäst super och fetast.

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av esafesa:

Ja sen är tillgången på deras konsoler betydligt bättre, de finns överallt. Det är skillnad.

Sonys PS5 säljs betydligt mer och behöver därmed produceras betydligt mer.

Series s finns i mängder men x finns inte i överflöd, iaf inte i Finland

För mig hade xboxen varit perfekt om det funnits en med series x prestanda i series s format

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Helt sjukt att det *fortfarande* inte bara går att gå och köpa en konsol, eller bara beställa på typ webhallen. Grafikkort finns det ju till höger och vänster, men konsoler är fortfarande liksom ovanliga (förutom Series S, men vem vill ha sen sån )

Instämmer helt. Jag kan förstå att det inte finns överallt, men att de inte ens enkelt ska gå förboka än är ju väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Series s finns i mängder men x finns inte i överflöd, iaf inte i Finland

I Sverige kan man i alla fall just nu ganska enkelt få tag på en Series X
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147004
Men det har varierat lite under året.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I Sverige kan man i alla fall just nu ganska enkelt få tag på en Series X
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147004
Men det har varierat lite under året.

konstigt för att ingen köper den xd.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fire_Ice:

Först tyckte jag GamePass var rätt bra, men efter alla uppköp av studior, integrering av Pluton i CPU:er från AMD och Qualcomm o.s.v. så är det tydligt att Microsoft försöker ta ett järngrepp om spelmarknaden och etablera ett mono/duo-pol. Min One X får fortsätta att spela blu-ray filmer, men jag kan ej fortsätta stödja inlåsta ekosystem, precis som jag aldrig skulle köpa en iPhone.

Är inte Playstation eller för den delen Nintendo med Switch en mycket bättre definition av inlåsta ekosystem isåfall? Microsoft släpper åtminstone sina titlar på PC-sidan parallellt med Xbox, på steam dessutom – med andra ord på tre tjänster kontra en.

Om något törs jag påstå att Microsoft gör mer för spelbranschen än någon annan av de större aktörerna gör i dagsläget, som är positivt för slutkund än så länge det vill säga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är det väl inte så stor efterfrågan på Xbox ...

Är det inte? Så därför det är lika svårt att få tag på en Xbox series X som Playstation 5?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

konstigt för att ingen köper den xd.

Ok

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är det inte? Så därför det är lika svårt att få tag på en Xbox series X som Playstation 5?

Men detta stämmer ju inte. PS5:an är ju fortfarande svår att få tag på (till "ordinarie" pris iaf), medans Series X verkar finnas i lager nästan överallt hos de större kedjorna, så uppenbarligen så är antingen efterfrågan mindre eller tillgången mycket större på Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Men detta stämmer ju inte. PS5:an är ju fortfarande svår att få tag på (till "ordinarie" pris iaf), medans Series X verkar finnas i lager nästan överallt hos de större kedjorna, så uppenbarligen så är antingen efterfrågan mindre eller tillgången mycket större på Series X.

Verkar ju precis ha kommit in i lager i sådana fall. För har man följt PlayStation 5 och Xbox series - trådarna här på sweclockers så har det varit svårt att få tag på en av nya generationens konsoler.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är det inte? Så därför det är lika svårt att få tag på en Xbox series X som Playstation 5?

Gå in på prisjakt och kolla lagerstatus för ps5 kontra series x så ser du hur fel du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men Microsoft Series X / Series S kräver uppkoppling mot Microsoft server?

Med Series S måste du ha internetuppkoppling för att ladda ner spel då den saknar optisk läsare, och det är samma med PS5 Digital Edition. Med Series X behöver du inte vara uppkopplad mot internet, precis som med PS5, och när du väl har spelen installerade så behöver du inget internet med Series S.

Xbox har aldrig krävt internet uppkoppling, utan det finns ett dedikerat offline-läge för de som inte vill koppla upp sin Xbox. Microsoft ville ha Always Online med Xbox One, men ändrade sig innan lanseringen pga all kritik.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Gå in på prisjakt och kolla lagerstatus för ps5 kontra series x så ser du hur fel du har.

Som jag skrev ovan. Måste ha ändrats nyligen då om man följt respektive trådar om konsolerna så har det varit svårt att hitta båda.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Man kan väll tänka sig att känslan av begränsat utbud har sålt en och annan enhet, kanske är det i grunden ren marknadsföring

PS5 har sålt rejält mycket merän XBOX, undra hur det sett ut om hyllorna varit välfyllda.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som jag skrev ovan. Måste ha ändrats nyligen då om man följt respektive trådar om konsolerna så har det varit svårt att hitta båda.

Series X har varit mycket lättare att få tag i än ps5 de senaste 2 åren. X kunde komma in i lager och ligga kvar i någon timme/timmar medan ps5 ofta sålde slut på några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Series X har varit mycket lättare att få tag i än ps5 de senaste 2 åren. X kunde komma in i lager och ligga kvar i någon timme/timmar medan ps5 ofta sålde slut på några minuter.

Oj. Nu ska man tävla om minuter?
Båda har ju varit svåra att få tag i.

Detta beror ju även på hur många som kom in. Kommer det in fem st av vardera så är det klart att det tog slut på minuter.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men Microsoft Series X / Series S kräver uppkoppling mot Microsoft server?

Om jag förstått det rätt så om jag köper en PlayStation 5 med optisk läsare och köper spel på skiva så är det möjligt att aldrig någonsin ha konsolen uppkopplad och ändå kunna köra mina skivspel och spela Blu Ray filmer om jag vill.

Medan Xbox, även Series X inte går att använda överhuvudtaget utan att koppla upp sig mot Microsofts servrar och registrera sig eller dylikt?

Skulle säga att PS5 är lika värdelöst på den punkten.
Nästan inga moderna spel är färdiga längre när de går gold om du nu inte spelat några moderna spel sista 15 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Oj. Nu ska man tävla om minuter?
Båda har ju varit svåra att få tag i.

Detta beror ju även på hur många som kom in. Kommer det in fem st av vardera så är det klart att det tog slut på minuter.

Poängen är att det har inte varit lika svårt att få tag på ett series x som ett ps5 vilket du sa emot imo. Flera andra här i tråden verkar hålla med om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Poängen är att det har inte varit lika svårt att få tag på ett series x som ett ps5 vilket du sa emot imo. Flera andra här i tråden verkar hålla med om det.

Som jag skrev innan. Har man följt trådarna så har det varit svårt att få tag på båda konsolerna. Sedan vet vi ju inte riktigt hur många som har kommit in dom gånger det kommit in konsoler i lager. Så ditt exempel med tidsåtgången spelar liksom ingen roll direkt. Vilket var min poäng.

Nu verkar Microsoft ha fått igång tillverkningen och kan möta efterfrågan vilket Sony fortfarande tycks ha problem med.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

en gång så kunde jag lägga ps5 i korg på komplett i över 6 timmar.. men ja.. det är ju också minuter, många minuter...

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Om vi räknar bort Japan (eller inte), hur ser då försäljningen av xbox vs PS ut i världen idag? Säljer de långsammare än xbox one och ps4 gjorde?

Jag är tämligen oinsatt, än så länge är det Switch som gäller för barnen och den säljer ju som smör fortfarande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7