Permalänk
Medlem

Ownits router eller egen?

Hej,

Flyttade in i min nya bostad och upptäckte att 5Ghz Wi-Fi nätet är sönder på routern som sitter inbyggd i väggen.

Ringde ownit och de bekräftade att den signalen från routern gått sönder.

Om de ska skicka ut en tekniker för att byta ut routern till en ny så kostar det mig 1900kr men det finns också ett alternativ där jag köper en egen router som jag kopplar in via den inbyggda i väggen.

Min fråga till er, vad hade ni gjort?
Boka in ownit eller köpa ny router för samma pris/billigare?

Har en hastighet på 1000mbit up och ner.

Permalänk
Medlem

Du får rätt mycket router för 1900.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Är det den som också agerar mediaomvandlare? Är den ansluten med fiberkabel eller nätverkskabel? Om fiberkabel så behöver den bryggas för att du ska köra egen.

Handpåläggningen som krävs med en egen är i stort sett att göra installationen där du väljer namn och lösenord på nätverket.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Precis som jag misstänkte.

Jag tror inte att det är en mediaomvandlare. Sen är ansluten direkt in till routern. Inte via något hål utan med sladd direkt in.

Har ni några förslag på bra routers? Något man bör tänka på?

Edit: Gäller ett tvåvåningshus på 62 kvm på varje våning ungefär.
Just nu ligger routern ganska centralt på nedanvåningen.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga om du uppskattar att din internetleverantör kan logga in i din router och ge support så kan deras router vara värt pengarna.
Gör du allt själv (och vill hålla dem ute ur ditt nätverk) så köp en egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea4:

Tack för svar. Precis som jag misstänkte.

Jag tror inte att det är en mediaomvandlare. Sen är ansluten direkt in till routern. Inte via något hål utan med sladd direkt in.

Har ni några förslag på bra routers? Något man bör tänka på?

Edit: Gäller ett tvåvåningshus på 62 kvm på varje våning ungefär.
Just nu ligger routern ganska centralt på nedanvåningen.

Varför skulle de skicka en tekniker för något som är kopplat med nätverkskabel?

Ta en bild på "inkommande", går att ladda upp på bilddelningssidor eller här på forumet.

Permalänk
Medlem

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt?
Kan ju vara som så att det skall ingå och då ska den ju även fungera. Annars kan du ju alltid fråga om garanti på routern.
Att 5GHz delen slutar fungera lär ju inte bero på handhavandefel precis om den nu är inbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle de skicka en tekniker för något som är kopplat med nätverkskabel?

Ta en bild på "inkommande", går att ladda upp på bilddelningssidor eller här på forumet.

Jag är inte i huset just nu tyvärr, de sa något i supporten om att det är fiber som går rakt in i routern. Dvs ingen internetsladd som går in till WAN uttaget. Routern sitter fast på väggen och jag har inte undersökt mer om hur den sitter fast. Sladdarna går in bakom routern så är lite osäker på hur det är kopplat.

Skrivet av SuperNova:

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt?
Kan ju vara som så att det skall ingå och då ska den ju även fungera. Annars kan du ju alltid fråga om garanti på routern.
Att 5GHz delen slutar fungera lär ju inte bero på handhavandefel precis om den nu är inbyggd.

Det är äganderätt.
Jag har mailat Ownit och bett dem dubbelkolla garantin samt om det inte bör ingå då vi betalar för en tjänst där jag tycker att routern också bör ingå.

Permalänk
Medlem

Köp och koppla in en trådlös accesspunkt och stäng av WiFi via routern.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

AX5400 är nog snabbast i sin prisklass. För 1900 kr får du förmodligen en sämre router.

https://www.computersalg.se/i/7450425/asus-tuf-gaming-ax5400-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Att WiFi-delen skulle vara trasig och inget annat är lite ovanligt.
Ta bilder av boxen i fråga, inklusive ev. antenner och där kablar går in/ut.

Eftersom du specifikt säger att 5GHz inte fungerar, betyder det att 2,4GHz gör det?
Kan du logga in på boxen och kika på inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Att WiFi-delen skulle vara trasig och inget annat är lite ovanligt.
Ta bilder av boxen i fråga, inklusive ev. antenner och där kablar går in/ut.

Eftersom du specifikt säger att 5GHz inte fungerar, betyder det att 2,4GHz gör det?
Kan du logga in på boxen och kika på inställningarna?

Jag återkommer med bilder imorgon.
2.4GHz fungerar och jag kan logga in och kika på inställningar. Hittar ingenting som har med 5Ghz där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea4:

Jag är inte i huset just nu tyvärr, de sa något i supporten om att det är fiber som går rakt in i routern. Dvs ingen internetsladd som går in till WAN uttaget. Routern sitter fast på väggen och jag har inte undersökt mer om hur den sitter fast. Sladdarna går in bakom routern så är lite osäker på hur det är kopplat.

Det är äganderätt.
Jag har mailat Ownit och bett dem dubbelkolla garantin samt om det inte bör ingå då vi betalar för en tjänst där jag tycker att routern också bör ingå.

Då agerar den mediaomvandlare.

Alltså (om du är intresserad av det tekniska) antingen att den har en SFP/SFP+ som omvandlar fibersignalen eller att det är inbyggt i hårdvaran. Vet att Ownit har använt Inteno EG500 och FG500 förut.

EG500 och FG500 går att brygga (du kan behöva be Ownit göra det), och en vettig router med WiFi-6 (11ax-standarden) bör du få för 649 kr inkl frakt.

Du ska säkert kunna brygga själv om du har tillgång till inställningarna. FG500 bör sitta ihop med en "underdel" där fiberkabeln (ofta patchkabel) går in.

Varken FG500 eller EG500 har 11ac, den har bara 2,4 GHz och det är alltså inte något fel på den om du har denna modell. Du kan antingen komplettera med eget WiFi via accesspunkt/er eller ersätta routerfunktionen och köra egen router med WiFi, bara det sista kräver bryggning och det första fungerar inte (om du inte har en egen router utöver dessa) med bryggning.

EG300 och EG400 har 11ac och 5 GHz WiFi, men hur Ownit gör med garanti har jag ingen aning om. Ska det bytas från exempelvis FG500 till EG300 så kommer kanske även "underdelen" där fibern går in behöva bytas.

Är det ett slutet nät från (låst till) Ownit är det säkert via en samfällighet eller fiberförening, kan vara värt att fråga de om det handlar om ren uppgradering (t.ex. EG/FG500 till nyare).

Även om det går att byta ut kan det vara värt med en egen router för 600-800 kr för dessa kommer fungera med tillverkarens egna mesh-system om du vill lägga till en till router (alternativt förstärkare) som agerar accesspunkt.

Är detta mycket text? Samma som förut, ta en bild på boxen så kan vi få en uppfattning om vilken utrustning det handlar om och kunna ge mer raka svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså (om du är intresserad av det tekniska) antingen att den har en SFP/SFP+ som omvandlar fibersignalen eller att det är inbyggt i hårdvaran. Vet att Ownit har använt Inteno EG500 och FG500 förut.

EG500 och FG500 går att brygga (du kan behöva be Ownit göra det), och en vettig router med WiFi-6 (11ax-standarden) bör du få för 649 kr inkl frakt.

Du ska säkert kunna brygga själv om du har tillgång till inställningarna. FG500 bör sitta ihop med en "underdel" där fiberkabeln (ofta patchkabel) går in.

Varken FG500 eller EG500 har 11ac, den har bara 2,4 GHz och det är alltså inte något fel på den om du har denna modell. Du kan antingen komplettera med eget WiFi via accesspunkt/er eller ersätta routerfunktionen och köra egen router med WiFi, bara det sista kräver bryggning och det första fungerar inte (om du inte har en egen router utöver dessa) med bryggning.

EG300 och EG400 har 11ac och 5 GHz WiFi, men hur Ownit gör med garanti har jag ingen aning om. Ska det bytas från exempelvis FG500 till EG300 så kommer kanske även "underdelen" där fibern går in behöva bytas.

Är det ett slutet nät från (låst till) Ownit är det säkert via en samfällighet eller fiberförening, kan vara värt att fråga de om det handlar om ren uppgradering (t.ex. EG/FG500 till nyare).

Även om det går att byta ut kan det vara värt med en egen router för 600-800 kr för dessa kommer fungera med tillverkarens egna mesh-system om du vill lägga till en till router (alternativt förstärkare) som agerar accesspunkt.

Är detta mycket text? Samma som förut, ta en bild på boxen så kan vi få en uppfattning om vilken utrustning det handlar om och kunna ge mer raka svar.

Inte alls mycket text. Detta uppskattas!

Jag får helt enkelt återkomma med bilder imorgon. Det finns dock en lapp påklistrad på routern som gav namn på både 2.4GHz och 5GHz nätet. Det var lite därför jag reagerade på att den inte hittade 5GHz nätet.

Tack för ditt utförliga svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea4:

Jag får helt enkelt återkomma med bilder imorgon. Det finns dock en lapp påklistrad på routern som gav namn på både 2.4GHz och 5GHz nätet. Det var lite därför jag reagerade på att den inte hittade 5GHz nätet.

Då får vi se då om det kan vara en modell som faktiskt har det, eller om det var en lapp ämnad för de som har det som bara råkade användas här.

Även när (radio för) 5 GHz går sönder i en router så brukar alternativet kunna komma upp, men det fungerar då inte att starta/använda. Ser inte programvaran funktionen för att den är trasig är det säkert möjligt att den försvinner ur inställningarna, men inställningarna brukar vara ganska "hårdkodade". Ska säga att jag inte har någon erfarenhet av programvaran för Inteno (JUCI etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får vi se då om det kan vara en modell som faktiskt har det, eller om det var en lapp ämnad för de som har det som bara råkade användas här.

Även när (radio för) 5 GHz går sönder i en router så brukar alternativet kunna komma upp, men det fungerar då inte att starta/använda. Ser inte programvaran funktionen för att den är trasig är det säkert möjligt att den försvinner ur inställningarna, men inställningarna brukar vara ganska "hårdkodade". Ska säga att jag inte har någon erfarenhet av programvaran för Inteno (JUCI etc).

Här kommer bilder på routern. Verkar vara en EG400.

https://imgur.com/a/S0s4mMZ

Permalänk
Skrivet av Bea4:

Du har kollat att det inte finns någon fysisk Reset knapp på routern för att nollställa den för att utesluta att tidigare ägare inte inaktiverat 5Ghz? (vet att du skrev att du inte hittar 5Ghz inställningar i routerns interface men ändå, låter konstigt att det inte syns även om det inte funkar).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har kollat att det inte finns någon fysisk Reset knapp på routern för att nollställa den för att utesluta att tidigare ägare inte inaktiverat 5Ghz? (vet att du skrev att du inte hittar 5Ghz inställningar i routerns interface men ändå, låter konstigt att det inte syns även om det inte funkar).

Yes, jag har kört en reset på routern ca 3 gånger. Hållt in den i allt mellan 5-10 sekunder. Allting känns som det har återställts iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea4:

Kan du gå in på routern med en dator istället? Det skulle vara intressant att se hur inställningarna för WiFi ser ut.
Man kanske ser fler menyval lättare när skärmen är större.

Edit: Är det inte ganska dumt av installatören att sätta 5GHz routern i ett metallskåp? Om det inte sitter externa antenner anslutna som inte syns på bilderna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Kan du gå in på routern med en dator istället? Det skulle vara intressant att se hur inställningarna för WiFi ser ut.
Man kanske ser fler menyval lättare när skärmen är större.

Bra idé, jag tar med datorn nästa gång jag åker dit.

Permalänk
Ownit Broadband AB
Skrivet av Bea4:

Hej,

Flyttade in i min nya bostad och upptäckte att 5Ghz Wi-Fi nätet är sönder på routern som sitter inbyggd i väggen.

Ringde ownit och de bekräftade att den signalen från routern gått sönder.

Om de ska skicka ut en tekniker för att byta ut routern till en ny så kostar det mig 1900kr men det finns också ett alternativ där jag köper en egen router som jag kopplar in via den inbyggda i väggen.

Min fråga till er, vad hade ni gjort?
Boka in ownit eller köpa ny router för samma pris/billigare?

Har en hastighet på 1000mbit up och ner.

Skrivet av Petterk:

Hej Bea4!

Vi har redan besvarat dig i ditt ärende, men vi vill också ge dig ett svar här.

Jag ser att du har kontaktat oss för en felsökning och att våra tekniker har fastställt att 5Ghz-modulen förmodligen har lagt av, därav ser du endast en 2,4Ghz-signal. Vi har nyligen felsökt med dig för att lokalisera felkällan, men vi kunde tyvärr inte hitta några mjukvarurelaterade fel. Dessvärre har en hard reset och andra felsökningsmetoder inte haft någon effekt. Jag vill passa på att nämna att ett sådant fel är ovanligt, men i ditt fall verkar det ha skett.

Vi lämnar alltid 24 månaders garanti på vår hårdvara, och så vitt vi kan se har du fortfarande kvar garantin på din router. Kostnaden som vi har informerat dig om gäller endast vid självförvållat fel eller om garantin har utgått. Eftersom du har en bakomliggande SFP behöver vi skicka ut en tekniker för att hjälpa till med byte samt installation av en ny router.

Som PetterK har nämnt kan vi även hjälpa dig att brygga din EG400 om du funderar på att skaffa en egen router. Du kan när som helst kontakta vår kundtjänst och begära detta så hjälper vi dig.

Jag hoppas att det här svaret ger dig lite klarhet. Tveka inte att kontakta oss om du har ytterligare frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,
Kadir - Ownit Bredband

Visa signatur

Öppettider kundtjänst:
Vardagar: 08:00 - 20:00
Helger: 10:00-18:00
Växelnummer: 08 525 07 300
#InItToOwnit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownit Broadband:

Hej Bea4!

Vi har redan besvarat dig i ditt ärende, men vi vill också ge dig ett svar här.

Jag ser att du har kontaktat oss för en felsökning och att våra tekniker har fastställt att 5Ghz-modulen förmodligen har lagt av, därav ser du endast en 2,4Ghz-signal. Vi har nyligen felsökt med dig för att lokalisera felkällan, men vi kunde tyvärr inte hitta några mjukvarurelaterade fel. Dessvärre har en hard reset och andra felsökningsmetoder inte haft någon effekt. Jag vill passa på att nämna att ett sådant fel är ovanligt, men i ditt fall verkar det ha skett.

Vi lämnar alltid 24 månaders garanti på vår hårdvara, och så vitt vi kan se har du fortfarande kvar garantin på din router. Kostnaden som vi har informerat dig om gäller endast vid självförvållat fel eller om garantin har utgått. Eftersom du har en bakomliggande SFP behöver vi skicka ut en tekniker för att hjälpa till med byte samt installation av en ny router.

Som PetterK har nämnt kan vi även hjälpa dig att brygga din EG400 om du funderar på att skaffa en egen router. Du kan när som helst kontakta vår kundtjänst och begära detta så hjälper vi dig.

Jag hoppas att det här svaret ger dig lite klarhet. Tveka inte att kontakta oss om du har ytterligare frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,
Kadir - Ownit Bredband

Hej,

Tyvärr så framgick det inte i mitt första samtal med er att garantin var kvar och att jag endast skulle betala kostnaden ifall det var självförvållat. Utan jag meddelades bara att det är den kostnaden som gäller och därför ställde jag min fråga här på forumet.

Det var först när SuperNova nämnde garantin här på forumet som jag kom att tänka på garantin och därefter så mailade jag er. Fick idag bra information över telefon om hur läget ligger till och ser nu fram emot att få hit en tekniker som kan kika på problemet.

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Ownit har nu varit här och bytt ut routern. Nu dyker 5Ghz upp och allting fungerar mycket bättre.

Tack för alla svar!