Dags att byta uråldrig skärm, köpråd uppskattas!

Permalänk
Medlem

Dags att byta uråldrig skärm, köpråd uppskattas!

Halloj gott folk, ytterligare en köpråds-tråd!

Dags för byte av huvudskärm(som jag haft i säkert 8-9 år nu) och skulle behöva lite tips vad man ska köpa eller höra lite åsikter på dom jag spanat in.

Det jag söker är en 27" 1440p, 144-165hz, med godkänd till bra bildkvalité/färg/ms för både gaming och filmer/serier. Det ska vara bra bild även vinklat nedåt, för det är så jag ser filmer/serier just nu. Hade väl tänkt spendera runt 3000-4000:- som max.

Eller om det nu finns ännu billigare som verkligen är nära perfekt när det kommer till "bang for the buck".

Har spenderat lite tid att läsa/kollat lite recensioner/tester och den det lutar åt denna just nu:

MSI OPTIX MAG274QRF-QD 27" för 3990:-. Ska man oroa sig över att den bara har DP 1.2a?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_msi-optix-mag274qrf-qd-...

Har även spanat in:

LG UltraGear 27GP850-B.AED för 3000:-

https://www.amazon.se/LG-UltraGear-27GP850-B-AED-Spelsk%C3%A4...

Samt denna som är lite billigare som ska vara ganska bra till det priset:

HP HP X27q 27" 2790:-

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Så innan jag tar något beslut, vad tycker ni kära Sweclockare, är MSI OPTIX MAG274QRF-QD ett bra val av skärm år 2022 för det priset? Eller skulle ni valt någon annan skärm, isåfall, varför?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Köp MSI:n skulle jag säga.

Alternativt Acer Nitro XV272UKV som presterar väldigt jämnlikt överlag, dessa är nog dom bästa 27'' skärmarna du kan införskaffa under 4 lök just nu.

Jämförelse mellan dom båda här

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Köp MSI:n skulle jag säga.

Alternativt Acer Nitro XV272UKV som presterar väldigt jämnlikt överlag, dessa är nog dom bästa 27'' skärmarna du kan införskaffa under 4 lök just nu.

Jämförelse mellan dom båda här

Rekommenderar också denna Acer skärm då den är fabrikskalibrerad och vet inte ifall MSIs skärmar är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Bildexpert 📺

Fabrikskalibrering är "kalibrering" och det papper som följer med visar inte någon egentligen kalibrering. Graferna säger faktiskt väldigt lite om att något är kalibrerat. Eller ens i vilken situation denna tänkbara kalibrering gäller.

En annan och helt random skärm kan mycket väl vara mer färgkorrekt ur kartong än den som påstås vara fabrikskalibrerad. Och det ska sägas att det är sällan skärmarna är galet fel ur kartong numera. Oavsett papper om kalibrering eller inte.

Vill inte kalla det för "scam" men det är ett försäljningsknep mer än något annat. Man plockat idén från hur tillverkare som Eizo och NEC har gjort det under alla år med sina yrkesprodukter avsedda för färgarbete. Men det är skärmar som kostar 3–10 ggr mer än en typisk spel- eller kontorsskärm och från början svarar mot högre nivåer på färgprecision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densetsu:

MSI OPTIX MAG274QRF-QD 27" för 3990:-. Ska man oroa sig över att den bara har DP 1.2a?

Nej, den har DP 1.2 eftersom den inte behöver mer. DP 1.2 klarar 2560x1440@165Hz, vilket är vad skärmen kör. Den enda anledningen att då ha DP 1.4 istället är för HDR, vilket den skärmen saknar.

De andra skärmarna har DP 1.4 för att kunna köra HDR i full upplösning (LG:n går även att överklocka till 180Hz vilket DP 1.2 inte klarar). Men likt de flesta spelskärmar handlar det bara om HDR400 vilket är den lägsta nivån av HDR och brukar vara rätt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fabrikskalibrering är "kalibrering" och det papper som följer med visar inte någon egentligen kalibrering. Graferna säger faktiskt väldigt lite om att något är kalibrerat. Eller ens i vilken situation denna tänkbara kalibrering gäller.

En annan och helt random skärm kan mycket väl vara mer färgkorrekt ur kartong än den som påstås vara fabrikskalibrerad. Och det ska sägas att det är sällan skärmarna är galet fel ur kartong numera. Oavsett papper om kalibrering eller inte.

Vill inte kalla det för "scam" men det är ett försäljningsknep mer än något annat. Man plockat idén från hur tillverkare som Eizo och NEC har gjort det under alla år med sina yrkesprodukter avsedda för färgarbete. Men det är skärmar som kostar 3–10 ggr mer än en typisk spel- eller kontorsskärm och från början svarar mot högre nivåer på färgprecision.

Så hur ska man kalibrera på riktigt ? Har 2st sådana skärmar och båda ser exakt likadana ut vad gäller färger jämfört med min LG Ultragear 27gl83a som ser helt fel ut i jämförelse.

Enligt rtings.com så är de flesta "gaming" IPS skärmar ganska dåligt kalibrerade out of the box och visar bilden väldigt "fel" jämfört med hur det var menat att se ut medans dessa Acer får väldigt högt betyg i färgkorrekthet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av reaperishere:

Så hur ska man kalibrera på riktigt ? Har 2st sådana skärmar och båda ser exakt likadana ut vad gäller färger jämfört med min LG Ultragear 27gl83a som ser helt fel ut i jämförelse.

Enligt rtings.com så är de flesta "gaming" IPS skärmar ganska dåligt kalibrerade out of the box och visar bilden väldigt "fel" jämfört med hur det var menat att se ut medans dessa Acer får väldigt högt betyg i färgkorrekthet.

Ifall de ser likadana ut så är det bra. Det är ofta viktigare att man har två som är lika varandra än att man har en som är korrekt och en som är mindre korrekt.

Fast det skulle alltså kunna vara så att din LG är den som är korrekt och dina Acer är båda är exakt lika fel. Eller att alla tre är fel fast på olika sätt. Eller att LG skulle kunna bli mer lik bara du finner den rätta inställningen i skärmen.

Kalibrering på riktigt kräver mätutrustning och utbildning i någon form. Man kan lära sig själv men får räkna med att det tar tid och kräver intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall de ser likadana ut så är det bra. Det är ofta viktigare att man har två som är lika varandra än att man har en som är korrekt och en som är mindre korrekt.

Fast det skulle alltså kunna vara så att din LG är den som är korrekt och dina Acer är båda är exakt lika fel. Eller att alla tre är fel fast på olika sätt. Eller att LG skulle kunna bli mer lik bara du finner den rätta inställningen i skärmen.

Kalibrering på riktigt kräver mätutrustning och utbildning i någon form. Man kan lära sig själv men får räkna med att det tar tid och kräver intresse.

Ser fortfarande inte varför Acer inte skulle kunna gör det och stämmer inte rtings recensioner isåfall ?
Har en https://www.rtings.com/monitor/reviews/acer/nitro-xv272u-kvbm... och en https://www.rtings.com/monitor/reviews/acer/predator-xb273u-g... och båda har exakt samma betyg i "Color Accuracy" så något gör dom ju rätt iaf.
Samtidigt har LG skärmen https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl83a-b en hel del sämre betyg på samma område.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm nu?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av reaperishere:

Ser fortfarande inte varför Acer inte skulle kunna gör det och stämmer inte rtings recensioner isåfall ?

Dina slutsatser drar iväg lite för långt där.

Jag förklarar varför "fabrikskalibrering" i sig självt säger väldigt lite om den individuella produktens färgkvalitet, vilket jag också påpekat i flera skärmtester här på Swec där samma typ av papper följer med produkter vilka inte alls är särskilt färgkorrekta.

Informationen som finns på pappret är inte tillräcklig för att visa att individen ens kan anses vara kalibrerad. Likt att de använder grafer för färgtemperatur istället för vitbalans och en EOTF-graf som är svår att tolka information från. Den det kan komma rätt stora avvikelser i EOTF (aka gamma) innan det syns på den typen av graf.

Därför är det ett missvisande att rekommendera skärmar som har fabrikskalibrering som försäljningsargument. Detta eftersom det papper som följer inte med kan bekräfta den informationen.

Att rtings m.fl kan visa att modellen är färgkorrekt är ett möjligt sätt att verifiera att det är så. Ju fler testare som kan bekräfta desto bättre. Detta ökar sannolikheten för att nästa exemplar är hyvens det med. Men du kan fortfarande ha en individ som inte är lika korrekt som de testade exemplaren eftersom pappret från fabrikskalibreringen inte visar rätt typ av information för att bekräfta detta. Och enda sättet att få svar är att mäta varje exemplar på egen hand.

Så för att bryta ned det:
• Papper från fabrikskalibrering: är inte alls tillräckligt för att visa att exemplaret är färgkorrekt
• Flera oberoende tester som visar en viss kvalitetsnivå: Ökar sannolikheten för nästa exemplar är lika välgjort – oavsett om det följer med något papper eller inte
• Ditt exemplar: Man vet först när man mäter själv. Annars är det endast sannolikheter

Den dag det kommer fabrikskalibreringar med mer utförlig information och grafer runt det individuella exemplaret kan det bli en annan sak. Fullt möjligt, men det finns tyvärr inte ännu. Och innan vi får det är det bara en fråga om sannolikheter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips! Och tack från självaste Skärm/bildgurun-Laxpudding för intressant läsning.

Lutade mot den tipsade Acer Nitro XV272UKV eller MSI'n. Av det jag hittade på nätet så ska båda vara bra för den pengen man ger och är nästintill av samma kvalité, men det fick bli MSI OPTIX MAG274QRF-QD.

Jag hoppas jag gjorde ett OK val och blir nöjd. Om inte, kanske man spanar in Acer Nitro XV272UKV(eller något annat) istället längre fram.

Nu ska man se om man vågar uppgradera firmware(om det behövs) då jag läst att en del skärmar paja under processen. Eller så gjorde dom bara helt enkelt fel.

Skrivet av perost:

Nej, den har DP 1.2 eftersom den inte behöver mer. DP 1.2 klarar 2560x1440@165Hz, vilket är vad skärmen kör. Den enda anledningen att då ha DP 1.4 istället är för HDR, vilket den skärmen saknar.

De andra skärmarna har DP 1.4 för att kunna köra HDR i full upplösning (LG:n går även att överklocka till 180Hz vilket DP 1.2 inte klarar). Men likt de flesta spelskärmar handlar det bara om HDR400 vilket är den lägsta nivån av HDR och brukar vara rätt värdelöst.

Tack för ett utförligt svar. Jo, vad jag läst så ska HDR på dom flesta 1440p skärmarna vara en liten "hit or miss" i många fall. Eller som du säger, HDR400 är ingen större höjdare.

Skrivet av PlogarN97:

Vad har du för skärm nu?

Uråldrigt skräp i dagens mått mätt!(Asus VG248QE, så blir en rejäl uppgradering)