Digital Foundry tar en första titt på DLSS 3

Permalänk
Melding Plague

Digital Foundry tar en första titt på DLSS 3

Med Geforce RTX 4000-serien släpper Nvidia lös uppskalaren DLSS i ny version. Digital Foundry ger försmak i Marvels Spider-Man, Cyberpunk 2077 och Portal RTX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow mäkta imponerad, jag skall dock inte köpa ett 4090, nån måtta får det vara på slöseriet, 3090 får duga tills 5000 serien.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig någonsin använda någonting i spel om det skapar en märkbar latens, är det värsta jag vet. Men sen kommer jag ju från cs träsket också iofs.

Permalänk
Medlem

Intressant teknik, behöver testa innan jag kan säga om det är bra eller inte.
Men det jag ställer mig frågande till är att inserta fejk frames och på så sätt öka fps counten. Vad händer näst, blenda i 10 steg mellan senast frame och ai genererad, så man får 1000fps?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Nvidia foundary

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Nvidia foundary

Kändes onekligen som mycket reklam med noll kritik.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Har svårt att ta dessa marknadsförings filmer seriöst

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Asså DLSS 3 låter ju nästan som någon form av fpsglädemätarskapare. Vi slänger in hyffsade bakade frames som man ibland kan lägga märke till men inte alltid gör det för att pumpa upp fpsnumret så vi kan säga "kolla va snabbt vårat kort är"

Permalänk

Synd att AMD inte är med i ML-uppskalnings racet på samma sätt. Detta vore perfekt för konsollerna, rendera i med hög detaljnivå i 1080p 60fps och skala sedan upp till 4k 120 fps. Enkelt också för utvecklarna och optimering av uppskalningen när man vet att det finns x-miljoner enheter med identisk hårdvara. Men men AMD lär väl knappast sitta stilla och det jobbas garanterat på FSR 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Intressant teknik, behöver testa innan jag kan säga om det är bra eller inte.
Men det jag ställer mig frågande till är att inserta fejk frames och på så sätt öka fps counten. Vad händer näst, blenda i 10 steg mellan senast frame och ai genererad, så man får 1000fps?

En lustig sidoeffekt kan ju då bli att Nvidia helt plötsligt inte kan sälja nya kort längre eftersom alla får 1000fps eller mer i alla spel.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Satariel:

Kändes onekligen som mycket reklam med noll kritik.

De är väl sponsrade så antagligen

Permalänk
Medlem

Inte för att jag nånsin kan ta ngt Digital Foundry säger om en nVidia produkt seriöst men jag tycker i de stillbilder jag sett, att det ser horribelt ut.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

De är väl sponsrade så antagligen

Det är mer en köpt recension av Nvidia där dom har full kontroll av vad som sägs och visas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Såg videon igår på en 48 tums OLED (som jag normalt spelar på). Kände att det var ganska lätt att framför allt notera en "halo" runt Spider-Man med DLSS3. Fick även känslan av att någon "färglagt" utanför linjerna i vissa scener då Spider-Man rörde sig snabbt. Undrar hur det ser ut vid snabba panoreringar? Blir det bara utsmetade färger, motion blur utan motion blur aktivt? Skulle nog behöva testa det själv för att helt kunna avgöra vad jag tycker om det, men ser personligen användningsområdet som ganska begränsat. Dels för att jag oavsett hur bra det ser ut inte vill ha responstider sämre än vad man har kring 50-60 fps, därmed inte aktuellt att använda DLSS3 om resultatet är regelbundet under 100fps med det påslaget, men också för att jag är fullt nöjd med fps kring 80-90 i native eller med hjälp av DLSS2 i den typ av spel jag spelar. Därmed torde det användbara omfånget för mig vara när DLSS 2 "endast" ger mig 50-80 fps för att då kunna maxa min 120Hz-display.
Jag ser detta personligen lite som DLSS1, dvs om 2 år när 5000-serien är på gång så kommer DLSS3 ha utvecklats tillräckligt för att vara aktuell att användas i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Jag och DF verkar vara på samma våglängd. Jag gillar uppskalning, och tycker DF är dom enda som på allvar försöker kvantifiera detta.

Alex har byggt upp förtroende på området senaste året, Inte konstigt alls att NV går till DF för att få en review av detta. Inget skitsnack skulle jag säga, DLSS 3 har både för och nackdelar och det tar Alex upp.

Permalänk
Medlem

För att generera dessa mellanliggande bilder krävs en färdig ny bildruta. Varför inte bara visa den?

Det är ingen magi, detta har vi sett förr, TV-apparater gör exakt detta för sina 200Hz och liknande lägen för sport

Det ökar latensen, försämrar kvalitet för att skapa ’flyt’. I spel är latensen oftast viktigast, snarare ön ren bildfrekvens. Reaktionsförmåga är inget som en TV behöver i sina lägen, bara bildupplevelse, därför stänger man av dessa struntsaker när man spelar

Kör Nvidia Reflex + DLSS2, mer behövs inte och är allvarligt talat skadligt för industrin

Finns en anledning att fria tester inte tillåts

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte.
Det här är gammal teknik som länge hetat interpolering.
Att kalla interpolering för AI generated frames... ja då har du antagligen redan den fräcka AIn i plattTVn du köpte för 12 år sedan som du redan kört till tippen med.

Jag är inte emot att använda interpoleringen däremot. Jag kan absolut se vinsten i att offra några millisekunders latens för att dubbla frameraten. Säkert en väldigt trevlig tradeoff för lite långsammare spel.
Det är nog mer marknadsföringsupplägget som får det att krypa lite i kroppen. Typ som samsungs produktnamn q-led.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känner samma entusiasm för DLSS3 som de här snubbarna, och då är jag ändå en av Jensens plånbokskastare:

Permalänk
Medlem

Även om tekniken skulle fungera bra så kan man se hur få spel som använde dlss1/2 från start. och hur långsamt den listan vuxit. kommer vi få se 10 spel med dlss 3 2024? Påstås att alla stora spelmotorer är kompatibla. men vad spelar det för roll när så få implementerar det i sina spel.

Permalänk
Medlem

Förstår inte allt gnäll. Det ser ju ut som en skitbra teknik som både ökar fps och sänker latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Kommer aldrig någonsin använda någonting i spel om det skapar en märkbar latens, är det värsta jag vet. Men sen kommer jag ju från cs träsket också iofs.

Ja det är just latensen som är problemet här. För om bilden renderas i 60fps o sen interpoleras upp till 120fps men måste vänta på att senaste framen ska renderas klart innan den ens kan interpolera fram o sen visa framen innan borde ju göra att man får samma respons som att spela i 30fps. Kanske funkar i lite långsammare singelplayer spel, men i riktigt snabba spel så som Spiderman så tror jag att lite vanare gamers kommer märka av det, alternativt att det görs för att interpolera spel med redan väldigt höga framerates till ännnnnu högre vilket gör att delayn inte kommer märkas alls lika mycket samtidigt som temporal aliasing minskar ännu mer.

Har dock inga problem med själva interpoleringen då det sker med med motion vectors, depth buffers etc vilket gör att det generellt sett ser väldigt bra ut i rörelse, visst pausar man o kollar varje frame så ser man en del småfel, men det är verkligen ingenting mot TV-apparater eller andra offline-lösningar som försöker interpolera upp 24fps till nånting högre utan nån som helst extra data att gå på, det ser så gott som alltid _skit_ ut.

Ska iaf bli intressant att se andra betydligt mer kritiska testare att leka med det där. För som många andra säger så är DF garanterat betalda av Nvidia nuförtiden. Jag skyller på Rich, har aldrig gillat han eller hans videos alls, o det känns som det är han som är chefen som tar alla DFs dåliga beslut. Hoppas på att den betydligt trevligare Alex tar sig nånannanstans o gör sina tester o snackar vidare om raytracing, det mesta han säger är ju vettigt o intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det är just latensen som är problemet här. För om bilden renderas i 60fps o sen interpoleras upp till 120fps men måste vänta på att senaste framen ska renderas klart innan den ens kan interpolera fram o sen visa framen innan borde ju göra att man får samma respons som att spela i 30fps. Kanske funkar i lite långsammare singelplayer spel, men i riktigt snabba spel så som Spiderman så tror jag att lite vanare gamers kommer märka av det, alternativt att det görs för att interpolera spel med redan väldigt höga framerates till ännnnnu högre vilket gör att delayn inte kommer märkas alls lika mycket samtidigt som temporal aliasing minskar ännu mer.

Har dock inga problem med själva interpoleringen då det sker med med motion vectors, depth buffers etc vilket gör att det generellt sett ser väldigt bra ut i rörelse, visst pausar man o kollar varje frame så ser man en del småfel, men det är verkligen ingenting mot TV-apparater eller andra offline-lösningar som försöker interpolera upp 24fps till nånting högre utan nån som helst extra data att gå på, det ser så gott som alltid _skit_ ut.

Ska iaf bli intressant att se andra betydligt mer kritiska testare att leka med det där. För som många andra säger så är DF garanterat betalda av Nvidia nuförtiden. Jag skyller på Rich, har aldrig gillat han eller hans videos alls, o det känns som det är han som är chefen som tar alla DFs dåliga beslut. Hoppas på att den betydligt trevligare Alex tar sig nånannanstans o gör sina tester o snackar vidare om raytracing, det mesta han säger är ju vettigt o intressant.

Har ni ens kollat videon? Det är bättre latens än native-upplösning i samtliga test och bara något sämre än DLSS 2.

Permalänk
Medlem

Tur vi har Digital Foundry som fokuserar på att förklara ny teknik och fokuserar på de som är intressant. Har verkligen svårt att förstå allt gnäll om att dom är köpta osv, dom har gjort väldigt mycket bra om FSR och XESS också. Men dom är väl köpta av alla... Synd å se så mycket bra arbete bli smutskastat.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har ni ens kollat videon? Det är bättre latens än native-upplösning i samtliga test och bara något sämre än DLSS 2.

Jo men att jämföra med native-upplösning som renderas med lägre framerate just för att det är renderat i högre upplösning är inte ritkigt rättvist då DLSS3 inte handlar om upplösning. O som sagt, om det renderas i 60fps o interpoleras upp till 120 o den alltid en frame innan den senast renderade så borde ju latensen öka med 16 eller 33ms eller vad det nu blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo men att jämföra med native-upplösning som renderas med lägre framerate just för att det är renderat i högre upplösning är inte ritkigt rättvist då DLSS3 inte handlar om upplösning. O som sagt, om det renderas i 60fps o interpoleras upp till 120 o den alltid en frame innan den senast renderade så borde ju latensen öka med 16 eller 33ms eller vad det nu blir.

Va, hur är det inte en rättvis jämförelse?

Du har 60fps i native-upplösning och det ger 95ms i latens. Slår du på DLSS 3.0 får du 120fps och 35ms latens. Påhittade siffror nu - se videon för riktiga siffror. Hur är det en orättvis jämförelse?

Sen kan man tycka det borde funka si eller så, men de siffror vi har visar en annan sak.

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket DF fick av Jensen och Nvidia för denna reklamsnutt. DFs integritet är ju betydligt lägre efter detta. -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Undra hur mycket DF fick av Jensen och Nvidia för denna reklamsnutt. DFs integritet är ju betydligt lägre efter detta. -_-

För att…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Undra hur mycket DF fick av Jensen och Nvidia för denna reklamsnutt. DFs integritet är ju betydligt lägre efter detta. -_-

Digital Foundry är en av ett minskande antal kanaler som känns som dom inte försöker sälja något, utan förmedla kunskap. Det kallar jag integritet.

Dom flesta kanaler nuförtiden gör reviews genom att ställa olika företag mot varandra och sedan deklarerar en vinnare och vad du skall köpa. Så jäkla ledsamt. Som om jag inte kan bestämma det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Wow mäkta imponerad, jag skall dock inte köpa ett 4090, nån måtta får det vara på slöseriet, 3090 får duga tills 5000 serien.

Tror du 5000 serien blir billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tur vi har Digital Foundry som fokuserar på att förklara ny teknik och fokuserar på de som är intressant. Har verkligen svårt att förstå allt gnäll om att dom är köpta osv, dom har gjort väldigt mycket bra om FSR och XESS också. Men dom är väl köpta av alla... Synd å se så mycket bra arbete bli smutskastat.

Får hålla med, i en tid där det känns som en stor del av teknikensfären är mer likt någon skvallertabloid där majoriteten av nyheterna fokuserar på negativt skvaller och långa talking head rants så är det imo skönt att se några som genuint är pepp på ny teknik och som faktiskt använder en ganska ordentlig expertis för att göra utforskande innehåll. Alex djupdykningar hos DF står imo ut i en värld med sensationsrubriker för att driva "engagment" och clicks. När Laxpudding skrev artiklar och tester här på sweclockers är också ett bra ett exempel på material iaf jag vill se mer av branchen, jag behöver inte veta varje gång någon fiser på twitter.

Ursäkta för lite rant... Men börjar bli trött på hur jävla syniskt allt ska vara nu, jaja vi vet att alla företag är jävulen, vi behöver inte älta det nyhet in nyhet ut, kan vi prata teknik nån gång istället? Sen är det självklart att det andra ska ha sin plats också, men det börjar bli lite väl tröttsamt.

Till nyheten, intressant teknik ändå, även om jag personligen är lite ljummen till det; uppskalning möjliggjorde att nå 60fps för RT och 2160p gaming på sämre hårdvara; och detta för att ta det till höga uppdateringsfrekvenser. Men iom att jag är kvar på 60Hz tåget, så ser jag faktiskt inte något behov av det. För som med all interpolering så kommer det ju kräva en relativt hög basfrekvens för att ge bra resultat. Och det är synd att det fortfarande är embargo som begränsar ganska mycket av datan som får pressenteras,