Digital Foundry tar en första titt på DLSS 3

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att DLSS 3 använder 2 tidigare frames för att extrahera "motion vectors", som dom använder för att skapa en ny frame, mellan senaste frame och nästa framtida frame. Eftersom denna frame gissas fram med AI blir det massor med artifakter men sänker latensen.

Skillnaden från en tv med hz högre än 30, är att dom stoppar in flera blendade frames så det ser mer smooth ut. Denna teknik ser mkt bättre ut men ökar latens marginellt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Digital Foundry är en av ett minskande antal kanaler som känns som dom inte försöker sälja något, utan förmedla kunskap. Det kallar jag integritet.

Dom flesta kanaler nuförtiden gör reviews genom att ställa olika företag mot varandra och sedan deklarerar en vinnare och vad du skall köpa. Så jäkla ledsamt. Som om jag inte kan bestämma det själv.

Va? Det är ganska uppenbart att dom försöker sälja in rtx 4000 serien och DLSS 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Va? Det är ganska uppenbart att dom försöker sälja in rtx 4000 serien och DLSS 3.

Jag tror du misstar Digital Foundry för Blondinbella

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror du misstar Digital Foundry för Blondinbella

???

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Va? Det är ganska uppenbart att dom försöker sälja in rtx 4000 serien och DLSS 3.

Är det för att de inte hoppar på internettåget där allt med DLSS är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tror du 5000 serien blir billigare?

Jag kan svara som har ett RTX 3080: Säkert inte, men ska man lägga 100% mer på att köpa kortet så får det nog vara lite snabbare än de ~20-25% snabbare 4080 16 GB sannolikt kommer vara i rastrering.

Fantasisiffrorna med DLSS-hjälp och/eller någon annan RTX-teknologi är inte intressant nog för att motivera prisskillnaden, framförallt inte när det inte existerar ett (1!) intressant spel som nyttjar den tekniken på horisonten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Jag undrar vad dom gör för fel. Skall dom reviewa denna teknologin utan att nämna Nvidia, utan att någonsin säga DLSS eller vad menar du att dom försöker sälja?

Det dom försöker sälja är sin egen kanal, med en exklusiv förtitt på en ny teknologi. Om du följer DF vet du om att dom arbetar så här. Ingenstans får jag uppfattningen att dom försöker sälja grafikkort till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Förstår inte allt gnäll. Det ser ju ut som en skitbra teknik som både ökar fps och sänker latens.

På bekostnad av bildkvalitet.

Det är lite samma diskussion som att vissa kunde sitta och spela med kraftig tearing bara för att slippa använda Vsync, medan jag anser att tearing gör spel fullständigt ospelbara till graden att jag oroar mig för permanent synnedsättning vid blotta åsynen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det för att de inte hoppar på internettåget där allt med DLSS är dåligt?

Det är ganska självklart att det är betald marknadsföring av Nvidia när endast digital foundry har tillgång till kort och drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

För ett par veckor sedan gick DF igenom XESS före alla andra också. Försökte dom sälja intel kort då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag undrar vad dom gör för fel. Skall dom reviewa denna teknologin utan att nämna Nvidia, utan att någonsin säga DLSS eller vad menar du att dom försöker sälja?

Det dom försöker sälja är sin egen kanal, med en exklusiv förtitt på en ny teknologi. Om du följer DF vet du om att dom arbetar så här. Ingenstans får jag uppfattningen att dom försöker sälja grafikkort till någon.

Om du följer DF så bör du ha sett att dom är kraftigt sponsrade av Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det för att de inte hoppar på internettåget där allt med DLSS är dåligt?

Det är väl tvärtom så att de flesta varit överdrivet positiva till DLSS trots problemen med artefakter i bilden, men sen är det ju många användare som upptäckt avigsidorna vid verkligt spelande.

Om de hade marknadsfört DLSS3 med att de hade snarlik FPS som föregångaren med fem gånger bättre bildkvalitet och färre artefakter så hade jag varit intresserad… men hög FPS och medioker bildkvalitet (kolla screenshotsen av Portal där en massa detaljer försvunnit) är en klen tröst för de som har periferiseende när de spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Digital Foundry är en av ett minskande antal kanaler som känns som dom inte försöker sälja något, utan förmedla kunskap. Det kallar jag integritet.

Dom flesta kanaler nuförtiden gör reviews genom att ställa olika företag mot varandra och sedan deklarerar en vinnare och vad du skall köpa. Så jäkla ledsamt. Som om jag inte kan bestämma det själv.

Nja, digital foundry var bland de första som hade något om 3000 serien eftersom de fick en paket av Nvidia att demonstrera för folket. Och det var precis bara sådant som Nvidia ville att folket skulle se.
Det var inte vetenskaplighet som folket fick se utan PR.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Jag tolkar det som att DLSS 3 använder 2 tidigare frames för att extrahera "motion vectors", som dom använder för att skapa en ny frame, mellan senaste frame och nästa framtida frame. Eftersom denna frame gissas fram med AI blir det massor med artifakter men sänker latensen.

Skillnaden från en tv med hz högre än 30, är att dom stoppar in flera blendade frames så det ser mer smooth ut. Denna teknik ser mkt bättre ut men ökar latens marginellt.

De säger klart och tydligt att de endast genererar frames mellan två existerande, inte gissar in i framtiden. De säger också att det faktiskt påverkar latensen negativt. Precis som förväntat med denna typ av lösning

Framtidsgissning skulle inte påverka latensen nödvändigtvis, men skulle nog skapa en del artefakter också. Kanske något för #framtiden, möjligen DLSS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det är ganska självklart att det är betald marknadsföring av Nvidia när endast digital foundry har tillgång till kort och drivrutiner.

Det är väl lag på att det i så fall måste klargöras? Det finns en anledning till varför alla sponsrade videos har stora disclaimers angående det. Det finns inget sådant på den här videon vad jag såg. Sen är det såklart sunt att vara skeptisk eftersom DF & Nvidia uppenbarligen har någon form av sammanbete iom att dom har en del exlusiva förhanstittar på nvidia relaterade nyheter/tekniker.

Men samtidigt så är DF bäst i branchen på just den här typen innehåll så även fast jag principellt ogillar dessa typer av exklusivitet och tester under embargo, så såg jag inga större problem med det producerade materialet i det här fallet, eller valet av producent till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Va, hur är det inte en rättvis jämförelse?

Du har 60fps i native-upplösning och det ger 95ms i latens. Slår du på DLSS 3.0 får du 120fps och 35ms latens. Påhittade siffror nu - se videon för riktiga siffror. Hur är det en orättvis jämförelse?

Sen kan man tycka det borde funka si eller så, men de siffror vi har visar en annan sak.

Nu vet jag inte om man kan stänga av uppskalningen medans man fortfarande har interpoleringen (eller DLLS Frame generation som det heter i Spidermans inställningar) igång, men jag antar man kan det, därför är det fel att jämföra latens mellan en renderad frame i native upplösning mot en en som är renderad i lägre upplösning o sen interpolerad. Päron o äpplen.

Skrivet av medbor:

De säger klart och tydligt att de endast genererar frames mellan två existerande, inte gissar in i framtiden. De säger också att det faktiskt påverkar latensen negativt. Precis som förväntat med denna typ av lösning

Framtidsgissning skulle inte påverka latensen nödvändigtvis, men skulle nog skapa en del artefakter också. Kanske något för #framtiden, möjligen DLSS4?

Det var just extrapolering jag trodde det handlade om först eftersom det verkade dumt att interpolera just eftersom det gör högre latens, men tydligen så tyckte inte Nvidia så. Är som sagt väldigt nyfiken på lite mer opartiska tester från några som inte är betalda. Men som sagt så kan det funka fint i praktiken i långsammare spel eller i snabba spel när man kommer upp i typ 200+ native framerate som sedan interpoleras, då kommer den extra delayen inte märkas o bilden kommer bli sååå smooth o fin. Dessutom tror jag att eventuella artefakter kommer bli betydligt mindre då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För att…?

Skrivet av Lussarn:

Digital Foundry är en av ett minskande antal kanaler som känns som dom inte försöker sälja något, utan förmedla kunskap. Det kallar jag integritet.

De pratar inget om de negativa aspekterna av DLSS3.0, ifrågasätter inte varför tex inte RTX3000-serien kommer få det, kvalitén på bilden, e-sportaspekten, 1 och 0.1% i FPS, hackande skärmar mm. Sånt som de brukar prata om när de testar spel i vanliga fall. Men här är allt bara guld och gröna skogar. Inte ens frågetecken tas upp. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nu vet jag inte om man kan stänga av uppskalningen medans man fortfarande har interpoleringen (eller DLLS Frame generation som det heter i Spidermans inställningar) igång, men jag antar man kan det, därför är det fel att jämföra latens mellan en renderad frame i native upplösning mot en en som är renderad i lägre upplösning o sen interpolerad. Päron o äpplen.

Det var just extrapolering jag trodde det handlade om först eftersom det verkade dumt att interpolera just eftersom det gör högre latens, men tydligen så tyckte inte Nvidia så. Är som sagt väldigt nyfiken på lite mer opartiska tester från några som inte är betalda. Men som sagt så kan det funka fint i praktiken i långsammare spel eller i snabba spel när man kommer upp i typ 200+ native framerate som sedan interpoleras, då kommer den extra delayen inte märkas o bilden kommer bli sååå smooth o fin. Dessutom tror jag att eventuella artefakter kommer bli betydligt mindre då också.

Frågan är dock om den ökade bildfrekvensen spelar mycket roll när latenskillnaden blir mindre viktig. Rörelsekänslan ökar ju främst vid låg bildfrekvens inte vid hundratals fps, där är allt redan mjukt nog.

Dock verkar det inte som att den lägger på mycket latens, gissar dock att native då kör utan reflex för att inte skada nya tekniken för mycket. Men oavsett om det rör sig om en halv bildruta i snitt latensökning så får du välja på kanske 30 fps med ~33ms latens eller 60fps med ~50ms latens (totalt rövdragna siffror)

Frågan är om det är värt det (märkbart) att latensen är 50% högre eller att bildfrekvensen är dubblerad (om vi antar att artefakterna är minimala). Vad skulle man välja? Inte helt uppenbart, men det är ju på den nivån man måste lägga diskussionen. Det är inte bara guld och gröna fps man får

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, digital foundry var bland de första som hade något om 3000 serien eftersom de fick en paket av Nvidia att demonstrera för folket. Och det var precis bara sådant som Nvidia ville att folket skulle se.
Det var inte vetenskaplighet som folket fick se utan PR.

Dom slog hål på Nvidias marknadsföring att 3080 är 2x2080 performance. Tror du verkligen Nvidia sa till DF att göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det är ganska självklart att det är betald marknadsföring av Nvidia när endast digital foundry har tillgång till kort och drivrutiner.

DF har varit för alla andra med annat också.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är väl tvärtom så att de flesta varit överdrivet positiva till DLSS trots problemen med artefakter i bilden, men sen är det ju många användare som upptäckt avigsidorna vid verkligt spelande.

Om de hade marknadsfört DLSS3 med att de hade snarlik FPS som föregångaren med fem gånger bättre bildkvalitet och färre artefakter så hade jag varit intresserad… men hög FPS och medioker bildkvalitet (kolla screenshotsen av Portal där en massa detaljer försvunnit) är en klen tröst för de som har periferiseende när de spelar.

DLSS har funkat skitbra i vissa titlar och mindre bra i andra. Som vanligt är det en avvägning. Det gör inte tekniken dålig. Att jämföra stillbilder är inte heller så relevant om man inte tänkt analysera bildruta för bildruta.

Skrivet av Gurrrra:

Nu vet jag inte om man kan stänga av uppskalningen medans man fortfarande har interpoleringen (eller DLLS Frame generation som det heter i Spidermans inställningar) igång, men jag antar man kan det, därför är det fel att jämföra latens mellan en renderad frame i native upplösning mot en en som är renderad i lägre upplösning o sen interpolerad. Päron o äpplen.

Det spelar ingen roll för jämförelsen. Den intressanta frågan är vad du får med DLSS 3 på respektive av.

Skrivet av employed:

De pratar inget om de negativa aspekterna av DLSS3.0, ifrågasätter inte varför tex inte RTX3000-serien kommer få det, kvalitén på bilden, e-sportaspekten, 1 och 0.1% i FPS, hackande skärmar mm. Sånt som de brukar prata om när de testar spel i vanliga fall. Men här är allt bara guld och gröna skogar. Inte ens frågetecken tas upp. Tråkigt.

De är under strikt NDA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte.
Det här är gammal teknik som länge hetat interpolering.
Att kalla interpolering för AI generated frames... ja då har du antagligen redan den fräcka AIn i plattTVn du köpte för 12 år sedan som du redan kört till tippen med.

Jag är inte emot att använda interpoleringen däremot. Jag kan absolut se vinsten i att offra några millisekunders latens för att dubbla frameraten. Säkert en väldigt trevlig tradeoff för lite långsammare spel.
Det är nog mer marknadsföringsupplägget som får det att krypa lite i kroppen. Typ som samsungs produktnamn q-led.

Skillnaden här är att det är uppskalning inblandat, det brukar inte ingå i vanlig interpolering Det kräver ju också att en ny bildruta renderas för att ha något närmre sanningen att utgå ifrån.

Hade det varit ren interpolering och att de påstått att ”titta du får 4x framerate” men 3/4 frames är interpolerade så hade jag köpt dina argument

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Nvidia Foundry alltså.
Inte så man kan lita på något de säger.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det spelar ingen roll för jämförelsen. Den intressanta frågan är vad du får med DLSS 3 på respektive av.

Jo det spelar visst roll, uppskalning är en sak o interpolering en annan. Om vi ska jämföra interpolering mot inte interpolering så ska antingen ingen av dom uppskalas eller så ska båda uppskalas, nåt annat göra att resultaten blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo det spelar visst roll, uppskalning är en sak o interpolering en annan. Om vi ska jämföra interpolering mot inte interpolering så ska antingen ingen av dom uppskalas eller så ska båda uppskalas, nåt annat göra att resultaten blir fel.

Varför skulle det spela någon roll? Återigen, testerna visar vad du får för resultat om du slår på tekniken i 4K. Hur det funkar är i sig helt ointressant. Slår du på tekniken får du jättemånga fler fps och lägre latens, med eventuellt lite sämre bildkvalitet. Skitsamma om Nvidia offrar en enhörning vid varje fullmåne för att göra det möjligt - resultatet är fortfarande det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför skulle det spela någon roll? Återigen, testerna visar vad du får för resultat om du slår på tekniken i 4K. Hur det funkar är i sig helt ointressant. Slår du på tekniken får du jättemånga fler fps och lägre latens, med eventuellt lite sämre bildkvalitet. Skitsamma om Nvidia offrar en enhörning vid varje fullmåne för att göra det möjligt - resultatet är fortfarande det samma.

Men om det nu är så att man i spelens grafikinställningar kan stänga av uppskalningen men fortarande ha interpoleringen igång så spelar det precis all roll. Jag ser inte varöfr man inte skulle kunna köra så så därför ska man inte heller testa det på nåt annat sätt heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Dom slog hål på Nvidias marknadsföring att 3080 är 2x2080 performance. Tror du verkligen Nvidia sa till DF att göra så?

Sa och sa. Vi vet att Nvidia t.ex. valde titlarna som ska testas. Möjligt att kritik kom från DF senare men den var inte där i förstadie-hypen innan andra började recensera.

Men det gör inte DF till något bara dåligt förstås men helt neutrala känns de inte. Ekonomiska intressen är styrande

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Framerate-racet, det nya megapixelracet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Va? Det är ganska uppenbart att dom försöker sälja in rtx 4000 serien och DLSS 3.

Liksom de rekommenderade alla att köpa förr(förr)a generationens Nvidiakort vid en tidpunkt då alla som följde industrin visste att de skulle släppa nya kort inom någon månad.

Också kunniga människor kan köpas för pengar.
Om man jobbar med sånt som DF gör är det lite klumpigt när pengarna lyser igenom tydligt. I praktiken är de en reklamkanal, men en teknisk sådan, och ibland uppskattar jag deras tekniska innehåll. Men finner tyvärr deras översäljande lite störande och får mig att ifrågasätta hur de väljer ut de resultat de väljer att presentera.

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan hur mycket snabbare korten är utan uppskalning. Var ju en del som spekulerade om siffrorna Nvidia kastade runt var med DLSS 2.0 på 3000 mot 3.0 med 4000 och då blir ju den dubbla prestandan på 4090 mot 3090, iaf i mina ögon, klart mindre imponerande eller intressant om så är fallet.

Nåväl, om några veckor vet vi, jag föredrar att inte använda en massa uppskalning utan kör native så det är ju den prestandan jag kikar på uteslutande när kort testas iaf. Tänk om hela kretsytan på 3000/6000 gått till rastereringsprestanda liksom, ujuj. Tänk om de sålt två versioner av säg 4090 och 7900. En RT version och en ren rastereringsversion. Vi vet ju alla vilken version som gått åt som smör i solsken och vilken som skulle damma på hyllorna av dem....just sayin'.

Förstår hypen med raytracing och någonstans måste man ju börja förstås. Men ändå. När uppskalning osv är fokuset snarare än ökningen i rå prestanda tappar jag intresset lite. Tekniken inte mogen då tycker jag. Känns framtvingat på något sätt.

Bättre de ruvat lite på RT både AMD och Nvidia och kommit med det på bred front när konsolerna kan komma med det på bred front. Uppskalningen är väl iofs bra den är på plats för konsolerna i framtiden så...yay?

Men nu har vi haft kapaciteten att rendera RT i realtid i över 4 år. På konsolerna lite vingklippt prestanda i två år. Och det är inget mer än en gimmick fortfarande där det används. Och jag ser inte detta ändras förän absolut tidigast nästa Xbox och Playstation kommer, det jag sagt hela tiden. Så om jag kunde slippa betala för RT kapacitet i mitt grafikkort i utbyte mot mer rastereringsprestanda hade jag utan att ens tveka gjort det.

Att mitt grafikkort skulle få nära noll i RT testerna hade inte gjort mig ngt. För jag vet att den vanliga prestandan är högre i utbyte...Eller så är själva kortet billigare om inte annat iom en mindre krets. Och det är långt till jag kommer känna att RT är något jag vill ha prestanda inom...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har ni ens kollat videon? Det är bättre latens än native-upplösning i samtliga test och bara något sämre än DLSS 2.

Skulle precis säga det. Det här är inte samma sak som interpolering. Man gör det väldigt enkelt för sig att kalla det för det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm