Finns det någon här som är bra på att serva och laga 5,25 diskettstationer?

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som är bra på att serva och laga 5,25 diskettstationer?

Jag har en 1541 diskenhet som jag är högst osäker på om den funkar. Jag får inte igång något, load funkar men det står aldrig found och sen ska man skriva run. Men så långt kommer jag aldrig, datorn bootar om och så blir den som den var när den var nystartad. C64. Dock lyckades jag skriva en diskett från Star Commander när jag kopplade diskettstationen till MS-DOS på min 1999 retrodator.

Men mitt stora problem är min interna 5,25 enhet som sitter i min 1999 retrodator, den läser disketter till en viss sektor och sen blir allt bad blocks. Oavsett vilken diskett jag sätter i. Något skumt är det. Jag har 3 andra diskdrives men vissa har olika fel. Jag får heller inte tag på någon bättre beg 5,25 diskdrive så jag har bestämt mig för att laga det jag har.

Är det någon här som kan detta?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Du kommer troligen inte hitta nån som är bra på alla olika typer av 5,25 diskettstationer.
Då dom troligen är byggda på många olika sätt och har dom tex gummiband så vilken storlek är det på dom, går det att hitta nya.
Är det kugghjul så samma sak där med storlek/antal kuggar/axelhåls storlek, och JA kugghjulen kan gå sönder dom med.
Tex så kan dom krympa när dom blir äldre, samtidigt blir dom skörare med åldern och den väldigt lilla krympningen kombinerat med ökad skörhet gör att kugghjulet spricker för att axeln helt enkelt är för stor.

Tex Sega cd så krymper kugghjulen i och det minsta till cd släden (heller om det var att lyfta lasern) finns i stort sett inga hela kvar längre och är dom hela så spricker dom om man blåser på dom.
Det kan ibland vara svårt att se detta men det är ett kugghjul som ej ska snurra på axeln och när det spruckit men det är svårt att se så är det stor risk att det snurrar på axeln.

Det finns ju en hel del guider för att reparera 1541 drives runtom på nätet/youtube, finns troligen till andra drives med men är nog svårt att hitta just dom du har.
Så du får nog titta/läsa många olika och sedan följa dom löst när du provar rep dina egna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag har lagat många 5,25" diskettenheter, både 1541 och till PC. Det är robusta grejer, de brukar inte vara trasiga på riktigt. Allt som krävs är att smörja alla rörliga delar inuti, sen motionera allt och se till att allt rör sig som det ska, från ändläge till ändläge (dra och snurra i allt som kan röra sig).

Vad du använder för att smörja är inte särskilt viktigt. Har du bara matolja så funkar det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har en 1541 diskenhet som jag är högst osäker på om den funkar. Jag får inte igång något, load funkar men det står aldrig found och sen ska man skriva run. Men så långt kommer jag aldrig, datorn bootar om och så blir den som den var när den var nystartad. C64. Dock lyckades jag skriva en diskett från Star Commander när jag kopplade diskettstationen till MS-DOS på min 1999 retrodator.

Men mitt stora problem är min interna 5,25 enhet som sitter i min 1999 retrodator, den läser disketter till en viss sektor och sen blir allt bad blocks. Oavsett vilken diskett jag sätter i. Något skumt är det. Jag har 3 andra diskdrives men vissa har olika fel. Jag får heller inte tag på någon bättre beg 5,25 diskdrive så jag har bestämt mig för att laga det jag har.

Är det någon här som kan detta?

Ska inte påstå att jag kan C64 på något större djup, men har hittat felet och fixat ett par C64 med snarlika problem med den allmänna elektronikfelsökningskoll jag besitter (läs: kolla om de involverade diskreta komponenterna på moderkortet bär sig åt som förväntat, men inget rotande i den integrerade skiten). Visade sig vara kortslutna signaldioder (typ 4148 eller liknande) i anslutning till IEC-bussen i båda fallen. Du kan ju börja där.

Vad det gäller PC-driven skulle jag börja med en rejäl rengöring och uppsmörjning. Silikonfett är bra. Kolla eventuella remmar. Om det inte hjälper kan man fundera vidare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Okej, ska börja rengöra rejält och sedan felsöka efter det. Jag tänkte börja med tryckluft och sedan ny smörja.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Gammal olja/fett kan vara svårt att få bort utan att lösa upp det med isopropanol heller startgas dåd et kan ha torkat ut och kan sitta rätt bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har en 1541 diskenhet som jag är högst osäker på om den funkar. Jag får inte igång något, load funkar men det står aldrig found och sen ska man skriva run.

Hänger inte riktigt med på din syntax här.

LOAD fungerar bara på kassettdäck.

LOAD "*" ,8,1 alternativt LOAD "$" ,8,1 är det som gäller för diskenheten.

Sedan kör du LIST för att se innehållet och stegar dig fram till programmet du vill starta, exempelvis;

LOAD "Commando" ,8,1 och slutligen RUN när programmet är inladdat.

Permalänk
Medlem

Precis grizzly666, men lösa upp gammalt fett är nog ibga problem för mig om det inte sitter otillgängligt, t ex i en stegmotor. Men det kanske inte behövs.

Tack för påminnelsen walkir, jag ska testa igen. Men efter första load kommandot, borde det inte stå found när man kört det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tack för påminnelsen walkir, jag ska testa igen. Men efter första load kommandot, borde det inte stå found när man kört det?

Borde stå;

SEARCHING FOR *
LOADING
READY.

Hoppas du får ordning på maskinen! Ångrar att jag sålde bort alla C=64 prylar i samband med att jag skaffade Amiga i början på 90-talet.

Kanske är det däremot LOAD "$",8,1 som gäller på en riktig maskin för att lista innehållet på disketten. Blir lurad av alla emulatorer där filerna ofta enbart innehåller ett program.