Skrivet av Ramenus:
Tack för svar. Vadå ska jag skruva upp tvn där bak och pressa ihop något? Finns det någon mer detaljerad beskrivning på hur jag ska gå tillväga för göra detta någonstans på internet eller kan du ta dig tiden att beskriva lite mer exakt. På det du skrev här så är det jag förstod, öppna upp tvn(skriva upp den på baksidan?) sen trycka upp/ihop något? Ursäkta är inte alls hemma på detta så behöver en lite mer ”Ikea med bilder-beskrivning”😂
Ta detta på rätt sätt nu. Den här typen av frågor är rätt vanliga, kommer ett par gånger i månaden och har två sidor som gärna stöter sig med mina svar...
En del blir lite sura när jag skriver detta för de känner sig lite nedvärderade av att jag påpekar det uppenbara. Medan andra stöter sig med mina svar eftersom dem själva har kunskaperna till att klargöra problemet. Fast samtidigt svårt att greppa att andras (o)färdigheter och (o)förmågor skiljer sig rejält från de egna. Låt oss kalla dem "Camp: Va? ...alla äger väl en lödtång?"
Din TV är rökt. Om du måste fråga efter en Ikea-beskrivning har du rimligen inte färdigheten att själv försöka fixa problemet. För hade du haft färdigheten hade du inte behövt fråga utan hade redan försökt och sedan rapporterat om framgång eller misslyckande.
Däremot skadar det inte, påhejad av Camp:Lödtång, att ge sig på innanmätet och se om det är något som bara är glappt. TV:n är ju ändå redo för skroten, finns då nästan inget (förutom tiden) att förlora. Har man byggt sin egen dator och dessutom felsökt bygget har man en bra grundplåt.
Med lite tur samt då enkla färdighet runt hur elektronik fungerar kanske man kan rädda TV:n från skroten. Även om det misslyckas och TV:n förblir randig bortom räddning för rimliga pengar kanske du påbörjar en ny färdighet och stärker intresse runt elektronik? Ifall det är vad du vill?
Men det finns inga Ikea-liknande fixar. Detta kräver färdigheten att själv identifiera och felsöka elektroniska komponenter.
Allt detta kräver tid, energi, pengar och framför allt viljan och intresset vilket är väldigt olika från person till person. En ny TV är den enklaste lösningen på alla sätt. Därför är det snabba rådet när någon postar bild på en TV med ränder att helt bara skriva: "Köp nytt ifall TV:n är äldre än garantierna och reklamationsrätten." För det är det mest allmängiltiga svaret.
Personligen äger jag ingen lödtång men kan identifiera kontakter, lossa dem, göra rent och sätta tillbaka. Viljan och intresset finns att gå djupare. Där det brister för mig är tid och energi och det faktum att vissa reservdelar kostar för mycket. Jag kan ägna den tiden och den energin till något annat (likt att jobba extra) vilket i slutändan ger mer pengar till att köpa något nyare och bättre – och det blir dessutom pengar över.
Reservdelar och laga själv är för mig förlustaffärer i tid, energi, vilja och pengar. Dock vinst i intresse. Så jag vet var jag drar min gräns efter ett par försök där jag köpt reservdelarna men aldrig fick tiden, energin och viljan. Små lådor av dåligt samvete som bara ligger på hyllan.
Alla är väldigt olika här. Det är också därför de här frågorna om vad man kan och ska försöka med en trasig TV främst handlar om ägaren. Inte så mycket om själva TV:n eller skärmen.