Permalänk
Medlem

Är min tv bara att skrota?

Hallådär!

Behöver lite hjälp ang min tv. Jag har en Philips 65” 4k smarttv som är strax över 3 år gammal. För ett par månader sedan så kom det upp en vit lätt genomskinlig rand uppifrån och ner längs hela tvn på höger sida som är ungefär 30-40cm bred. Jag har testat allt med omstart, kollat uppdateringar, gjort tvn strömlös inatt dra ut alla sladdar osv, med problemet kvarstår. Har fått till mig att det kan vara panelen som är trasig och då kostar det mer att laga den än vad tv är värd.

Så min fråga är, är det bara till att skrota tvn eller finns det något jag kan göra?? Tack på förhand!!!

Permalänk
Medlem

Troligen inget att göra med tvn, dock kan du höra med ditt försäkringsbolag vad som gäller för dig.
Framförallt om du har sk allriskförsäkring

Permalänk
Moderator

Jag skulle vända mig till tillverkaren och höra om det går att reparera och hur mycket det skulle kosta i sådana fall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Troligen inget att göra med tvn, dock kan du höra med ditt försäkringsbolag vad som gäller för dig.
Framförallt om du har sk allriskförsäkring

Har redan kollat med försäkringen…

Permalänk
Medlem

Det här är nog ingen bra ide. Men om du har försökt allt annat och den ändå ska ner till skroten. Prova ge den en ordentlig smäll med handflatan på baksidan. Som sagt, inte bästa iden men det brukade fungera förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Kan Du lägga upp en bild på problemet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det här är nog ingen bra ide. Men om du har försökt allt annat och den ändå ska ner till skroten. Prova ge den en ordentlig smäll med handflatan på baksidan. Som sagt, inte bästa iden men det brukade fungera förr i tiden.

klassiker på gamla tjockTV. Dunka till den på toppen så fick man prima bild igen ett tag. Sen va det bara o dunka till igen. XD
Undra vad man åsdakom?
halvlösa lödningar som fick kontakt?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hehe

Skrivet av xSean145:

Jo men jag har varit där och bankat en helt del och inget händer men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan Du lägga upp en bild på problemet?

Har aldrig laddat upp bilder här förr men här är dem hoppas ni kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramenus:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Har aldrig laddat upp bilder här förr men här är dem hoppas ni kan se.

Om Du har tur så kan Du "laga" det.

Öppna upp TV:n och dra igång den. Se upp för 230VAC områden för annars kan Du bli lagom rostad/grillad till jul. Dessa är har oftast en symbol med en pil som påminner om blixt/högspänning.

Pressa med fingrarna på kontakterna(kring här finns inget som grillar dig) som förbinder panelen med ett kretskort. Om din TV hade problem redan i fabriken så kommer Du nog se en del lim från typ en limpistol på en eller flera kontakter.

Om bilden blir bättre så behöver Du något som pressar på samma plats när Du väl stänger igen TV:n.

Tips: Använd en mjuk yta som t.ex. sängen eller en ren tjock matta att lägga TV:n på.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Synd om du inte kan få något från försäkringen.

Det är ny/beg tv som gäller.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Veni:

Öppna upp TV:n och dra igång den. Se upp för 230VAC områden för annars kan Du bli lagom rostad/grillad till jul. Dessa är har oftast en symbol med en pil som påminner om blixt/högspänning.

Pressa med fingrarna på kontakterna(kring här finns inget som grillar dig) som förbinder panelen med ett kretskort. Om din TV hade problem redan i fabriken så kommer Du nog se en del lim från typ en limpistol på en eller flera kontakter.

Om bilden blir bättre så behöver Du något som pressar på samma plats när Du väl stänger igen TV:n.

Tips: Använd en mjuk yta som t.ex. sängen eller en ren tjock matta att lägga TV:n på.

Mycket bra tips.

Har gjort detta själv på 2 olika enheter och de är i drift fortfarande idag, flera år sedan det utfördes.

Har även hand problem med "ränder i tv'n" men då modellerna smalare och de försvann utav sig själv efter ett par minuter.
Efter lite sökning på nätet stod de klart att detta berodde på dåliga kondensatorer och bytte man ut denna/dessa beroende på modell så skulle det fixa problemet - och mycket riktigt, det gjorde det.

En del för 2kr typ, om ens det.

Men kräver lite tid å andra sidan, och tid är inte heller gratis - så det är ju lite utav en vågskål.

Har man garanti eller rätt till service dock - använd alltid denna!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tack för svar. Vadå ska jag skruva upp tvn där bak och pressa ihop något? Finns det någon mer detaljerad beskrivning på hur jag ska gå tillväga för göra detta någonstans på internet eller kan du ta dig tiden att beskriva lite mer exakt. På det du skrev här så är det jag förstod, öppna upp tvn(skriva upp den på baksidan?) sen trycka upp/ihop något? Ursäkta är inte alls hemma på detta så behöver en lite mer ”Ikea med bilder-beskrivning”😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramenus:

Tack för svar. Vadå ska jag skruva upp tvn där bak och pressa ihop något? Finns det någon mer detaljerad beskrivning på hur jag ska gå tillväga för göra detta någonstans på internet eller kan du ta dig tiden att beskriva lite mer exakt. På det du skrev här så är det jag förstod, öppna upp tvn(skriva upp den på baksidan?) sen trycka upp/ihop något? Ursäkta är inte alls hemma på detta så behöver en lite mer ”Ikea med bilder-beskrivning”😂

Hur ska det fungera? Han har inte samma modell som dig antar jag.

Visst kan kablarna in till panelen glappa, men är det ingen värstingmodell så är det dags för ny tv. Vill du verkligen lägga flera timmar på det? Du kommer få göra det utan instruktioner.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ramenus:

Ta detta på rätt sätt nu. Den här typen av frågor är rätt vanliga, kommer ett par gånger i månaden och har två sidor som gärna stöter sig med mina svar...

En del blir lite sura när jag skriver detta för de känner sig lite nedvärderade av att jag påpekar det uppenbara. Medan andra stöter sig med mina svar eftersom dem själva har kunskaperna till att klargöra problemet. Fast samtidigt svårt att greppa att andras (o)färdigheter och (o)förmågor skiljer sig rejält från de egna. Låt oss kalla dem "Camp: Va? ...alla äger väl en lödtång?"

Din TV är rökt. Om du måste fråga efter en Ikea-beskrivning har du rimligen inte färdigheten att själv försöka fixa problemet. För hade du haft färdigheten hade du inte behövt fråga utan hade redan försökt och sedan rapporterat om framgång eller misslyckande.

Däremot skadar det inte, påhejad av Camp:Lödtång, att ge sig på innanmätet och se om det är något som bara är glappt. TV:n är ju ändå redo för skroten, finns då nästan inget (förutom tiden) att förlora. Har man byggt sin egen dator och dessutom felsökt bygget har man en bra grundplåt.

Med lite tur samt då enkla färdighet runt hur elektronik fungerar kanske man kan rädda TV:n från skroten. Även om det misslyckas och TV:n förblir randig bortom räddning för rimliga pengar kanske du påbörjar en ny färdighet och stärker intresse runt elektronik? Ifall det är vad du vill?

Men det finns inga Ikea-liknande fixar. Detta kräver färdigheten att själv identifiera och felsöka elektroniska komponenter.

Allt detta kräver tid, energi, pengar och framför allt viljan och intresset vilket är väldigt olika från person till person. En ny TV är den enklaste lösningen på alla sätt. Därför är det snabba rådet när någon postar bild på en TV med ränder att helt bara skriva: "Köp nytt ifall TV:n är äldre än garantierna och reklamationsrätten." För det är det mest allmängiltiga svaret.

Personligen äger jag ingen lödtång men kan identifiera kontakter, lossa dem, göra rent och sätta tillbaka. Viljan och intresset finns att gå djupare. Där det brister för mig är tid och energi och det faktum att vissa reservdelar kostar för mycket. Jag kan ägna den tiden och den energin till något annat (likt att jobba extra) vilket i slutändan ger mer pengar till att köpa något nyare och bättre – och det blir dessutom pengar över.

Reservdelar och laga själv är för mig förlustaffärer i tid, energi, vilja och pengar. Dock vinst i intresse. Så jag vet var jag drar min gräns efter ett par försök där jag köpt reservdelarna men aldrig fick tiden, energin och viljan. Små lådor av dåligt samvete som bara ligger på hyllan.

Alla är väldigt olika här. Det är också därför de här frågorna om vad man kan och ska försöka med en trasig TV främst handlar om ägaren. Inte så mycket om själva TV:n eller skärmen.