Ett fel i MemTest86 för G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 Trident Z5 RGB

Permalänk
Medlem

Ett fel i MemTest86 för G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 Trident Z5 RGB

Har precis byggt om min dator med ett Asus Z690-F moderkort och en i9-12900K med G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 Trident Z5 RGB Silver.

Jag har uppgraderat till senaste BIOS för moderkoret, version 2204.

När jag körde MemTest86 v9.4 som finns som ett inbyggt verktyg i BIOS så fick jag ett fel, i Test: 7 i fjärde passet. Efter detta laddade jag ner senaste versionen av MemTest86 v10.1 och körde från en USB-sticka och då gick hela testet igenom utan några fel. Har även efter detta kört OCCT med standardintsällningar i ca. 20 min utan några fel

Är detta något att oroa sig för, bör jag felsöka vidare? Någon som har mer erfarenhet av MemTest86 som har några råd?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Stresstesta en (eller flera) längre perioder. MemTest86 brukar väl köra fyra(?) omgångar som kan pågå 3-4 timmar. Även med OCCT eller andra minnestest så bör du stresstesta flera timmar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AlpAne:

Har precis byggt om min dator med ett Asus Z690-F moderkort och en i9-12900K med G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 Trident Z5 RGB Silver.

Jag har uppgraderat till senaste BIOS för moderkoret, version 2204.

När jag körde MemTest86 v9.4 som finns som ett inbyggt verktyg i BIOS så fick jag ett fel, i Test: 7 i fjärde passet. Efter detta laddade jag ner senaste versionen av MemTest86 v10.1 och körde från en USB-sticka och då gick hela testet igenom utan några fel. Har även efter detta kört OCCT med standardintsällningar i ca. 20 min utan några fel

Är detta något att oroa sig för, bör jag felsöka vidare? Någon som har mer erfarenhet av MemTest86 som har några råd?

Tack på förhand!

Ett enda fel kan ju vara bitflip från kosmisk strålning. Men, ett fel kräver att du undersöker ordentligt.

Jag hade kört datorn som den är tänkt att brukas (XMP, alla grejer inkopplade). Kör sedan Memtest under natten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Ett fel i memtest86 ledde till vissa krascher på Core 2 duo tiden. Byte av RAM moduler genom Corsair direkt gjorde att krascherna upphörde.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Någon som vet något annat bra verktyg förutom MemTest86 och OCCT som är gratis där man köra uatn begränsning på tid. MemTest86 Free är begränsad till fyra pass och OCCT till en timme.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AlpAne:

Någon som vet något annat bra verktyg förutom MemTest86 och OCCT som är gratis där man köra uatn begränsning på tid. MemTest86 Free är begränsad till fyra pass och OCCT till en timme.

MemTest86+ är det som gäller senast jag kollade. (Inte att förväxla med MemTest86)

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fortsatte testa med MemTest86, OCCT och slutligen långtest med MemTest86+ och fortsatte få intermittenta fel. Började med att plocka bort en DDR5-modul (2) från slot DIMM_B2 (längst till höger, längst ifrån CPU) och testkörde med endast en DDR5-modul (1) för att utesluta om det var fel på en av de två DDR5-modulerna, körde test utan problem. Bytte ut DDR5-modulen (1) i DIMM_A2 (andra till höger från CPU) mot DDR5-modul (2) och kunde köra test även nu utan problem. Nu kommer det intressanta, satte i DDR5-modulen (1) som tidigare suttit i DIMM_A2 i DIMM_B2 då DDR5-modulen (2) från DIMM_B2 nu var isatt i DIMM_A2 efter senaste testet, alltså slutresultatet blev att de två DDR5-modulerna bytt plats med varandra utifrån ursprunglig konfiguration. Nu kan jag köra MemTest86+ en en hel natt och dag utan några fel!

Tack till alla som kommit med tips och försökt hjälpa till!