(intern) SSD att installera Win10 från och till.

Permalänk

(intern) SSD att installera Win10 från och till.

Är ute på vischan och behöver installera Win10 på en laptop.

Har inget USB-mnne.

Går det att ladda ner Win10-media och installera till samma SSD?

Alt. stoppa in den i den stationära, installera Win10 - in i den bärbara och uppdatera alla drivers?

På förhand tack.

Permalänk
Medlem

Det går att installera direkt från Media Creation Tool om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Det går att installera direkt från Media Creation Tool om jag inte missminner mig.

Det stämmer, men då måste man redan ha ett Windows installerat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Skrivet av jnsson:

Det stämmer, men då måste man redan ha ett Windows installerat

HDDn i laptopen är kaputt.

Finns det någon work around?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

HDDn i laptopen är kaputt.

Finns det någon work around?

Troligtvis skulle det gå att installera via stationära datorn, som du föreslog, däremot inget jag skulle rekommendera. Du har inte någon extern hårddisk? För du skulle kunna använda en extern hårddisk som "usb-minne"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Troligtvis skulle det gå att installera via stationära datorn, som du föreslog, däremot inget jag skulle rekommendera. Du har inte någon extern hårddisk? För du skulle kunna använda en extern hårddisk som "usb-minne"

Vad kan hända?

Tyvärr inte

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja det kan gå, du behöver partitionera disken med egen mindre del för installationen, innan det måste den partitionen göras bootbar. Kopiera sen setupfiler från ISO/folder till den partitionen

Edit: Kan inte använda active på GPT-partitioner.

https://www.softwarepro.org/blog/make-partition-bootable-wind...

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ja det kan gå, du behöver partitionera disken med egen mindre del för installationen, innan det måste den partitionen göras bootbar. Kopiera sen setupfiler från ISO/folder till den partitionen

Edit: Kan inte använda active på GPT-partitioner.

https://www.softwarepro.org/blog/make-partition-bootable-wind...

Tydligen inte MBR när jag provade CD-varianten och i diskanter aren hittar jag inget om att göra partitionen bootar.

Permalänk
Rekordmedlem

Eventuellt går det tekniskt men i praktiken är det kanske omöjligt om du inte förberett dig för det, det går att använda pxe boot om datorn stödjer det och du har förberder en pxe server med en passande installationsfil.
Datorn som fungerar kan säkert agera pxe server men det blir en del konfigurering för att få igång det så att skaffa ett usbminne blir mycket enklare.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/configur...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.