Får ej 7.1(atmos) 120hz att funka med Xbox series x Hjälp!

Permalänk
Medlem

Får ej 7.1(atmos) 120hz att funka med Xbox series x Hjälp!

Ska börja med att säga att jag är väldigt novis när de gäller ljud, men kan en basnivå.
Jag har köpt en ny Oled c1 just för att kunna nyttja mitt Xbox till max med 120hz.

Nu till problemet:
Kopplar jag in xboxet direkt i receivern så funkar allt finfint, men då får jag ”endast” ut 4K 60hz.
Jag pratade med hemmabioklubben där jag köpt allt, dom sa att om man kopplar xboxet direkt i tvn och sen earc till earc i receivern så ska de funka.
Xboxet säger att jag har atmos och allt men ljudet kommer endast ur fronthögtalarna.
Har soppas koll att jag vet att de är korrekt kablar etc.

Skulle denna kunna rädda problemet annars?

https://www.amazon.se/ljudutdragare-ljudomvandlare-optisk-Dig...

120hz
Permalänk
Hedersmedlem

Det korta svaret är att du inte ska förlita dig på ARC/EARC för bästa ljud.

Det är illa nog att två komponenter ska hitta en kombination av bithastigheter och annat som fungerar med båda. När du blandar in en tredje enhet som också måste vara kompatibel så blir det ibland svårt.

På pappret ska enheten du länkar fungera. Man kan ju alltid ångra köpet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du har antagligen inte ställt in LGn korrekt.
Minns att det var lite knepigt att få det att fungera.
Minns inte exakt vad som var avgörande, kanske ställa in pass trough till digital sound output och naturligtvis bitstream för hdmi aktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du har antagligen inte ställt in LGn korrekt.
Minns att det var lite knepigt att få det att fungera.
Minns inte exakt vad som var avgörande, kanske ställa in pass trough till digital sound output och naturligtvis bitstream för hdmi aktiverat

Jag har ”tvingat” LGn att bara välja arc utgången.
Har du något mer du kommer ihåg, va de i boxen eller tvn du gjorde mer saker?

Som sagt, xboxet tror ju att de är korrekt. Men ljudet kommer bara ur mina fronthögtalare.

Och vad jag kan se så kostar en receiver som klara 4K 120hz bra med pengar just nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirehall:

Jag har ”tvingat” LGn att bara välja arc utgången.
Har du något mer du kommer ihåg, va de i boxen eller tvn du gjorde mer saker?

Som sagt, xboxet tror ju att de är korrekt. Men ljudet kommer bara ur mina fronthögtalare.

Och vad jag kan se så kostar en receiver som klara 4K 120hz bra med pengar just nu :/

Får återkomma.
Jag har ingen 2.1-reciever men det fungerar att få ut atmos om det går via ARC.

Permalänk
Medlem

Har förstärkaren stöd för eARC? Har du aktiverat stöd för eARC i menyerna på TVn? Har du en HDMI-kabel med stöd för ARC mellan enheterna, dvs minst Premium High Speed-certifierad?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

eARC / extended HDMI, finns många namn på dem där settingsen. Kanske är nåt sånt?
Du har stöd för 4K 120hz hela vägen om du har kopplat via en förstärkare?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har förstärkaren stöd för eARC? Har du aktiverat stöd för eARC i menyerna på TVn? Har du en HDMI-kabel med stöd för ARC mellan enheterna, dvs minst Premium High Speed-certifierad?

Förstärkaren har earc
Earc är dedikerad på tvn, de är om de är något i receivern som behövs fixas.
Man kan inte lägga upp bilder här eller?

Detta är spec på min hdmi:

CABLEDECONN 8K HDMI-kabel UHD HDR 8K (7680x4320) hög hastighet 48Gbps 8K @ 60Hz 4K @ 120Hz HDCP2.2 HDR eARC 3D-HDMI-kabel för PS4 SetTop Box HDTV-projektor 1 M 3,3 FT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

eARC / extended HDMI, finns många namn på dem där settingsen. Kanske är nåt sånt?
Du har stöd för 4K 120hz hela vägen om du har kopplat via en förstärkare?

De är ju just de, förstärkaren klarar ”bara” 4K 60hz.
När jag kopplar via den så funkar 7.1 klockrent, så som jag vill ha de.

Jag va på g att köpa en ny receiver för att lösa detta, men då sa hemmabioklubben att de ska funka ändå med earc. Och kan jag slippa köpa nytt så inte mig emot!

Permalänk
Medlem

Du behöver aktivera arv på receivern också. Enklast är väl som vanligt att googla modellen för att förhoppningsvis få fram en video på youtube.

När jag ställt in tv och receiver korrekt var jag även tvungen att göra någon ”parning” mellan utrustningarna. Kolla manual vad som gäller för LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirehall:

Earc är dedikerad på tvn

Vet inte vad du menar med detta, men du måste aktivera stöd för eARC i menyerna på TVn. Per default får du bara ARC ur porten och då kan du inte få ut Atmos. Åtminstone är det så på min C2 och har svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda på ett år äldre C1. Och så förstås ställ in ljudet på passthrough, bitstream eller vad de nu valde att kalla det (minns inte) så att TVn inte gör någon dekodning på eget bevåg.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirehall:

De är ju just de, förstärkaren klarar ”bara” 4K 60hz.
När jag kopplar via den så funkar 7.1 klockrent, så som jag vill ha de.

Jag va på g att köpa en ny receiver för att lösa detta, men då sa hemmabioklubben att de ska funka ändå med earc. Och kan jag slippa köpa nytt så inte mig emot!

Då behöver du potentiellt två eARC portar på TVn? Sånt här blir alltid massa pill. Min TV tog nog 3h att ställa in för att få atmos att fungera korrekt med alla jäkla settings men jag har samsung så kan inte LG.
En från Xbox för bild och ljud till TV och sen en för ljud från TV till förstärkare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då behöver du potentiellt två eARC portar på TVn?

Nej. Vad får dig att överhuvudtaget komma till den en så orimlig slutsats?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vet inte vad du menar med detta, men du måste aktivera stöd för eARC i menyerna på TVn. Per default får du bara ARC ur porten och då kan du inte få ut Atmos. Åtminstone är det så på min C2 och har svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda på ett år äldre C1. Och så förstås ställ in ljudet på passthrough, bitstream eller vad de nu valde att kalla det (minns inte) så att TVn inte gör någon dekodning på eget bevåg.

De stämmer! De funkar nu:)
Man va tvungen att gå hundra steg för att aktivera just earc i tvn.
Fy fan va jag lagt ner tid på detta och så är de en jädra knapp!

Tack för engagemanget alla.
/Marcus