SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Tips på budget TV ca 40"

Hej, ska inreda ett vardagsrum och tänkte skaffa mig en TV. Tänkte att den mestadels kommer användas till film-tittande via en inkopplad laptop så behöver egentligen inte ha mängder av smarta funktioner. Tänker mig en storlek på runt 40". Några råd? Har ingen bra koll på vad det bör kosta men har kikat lite på denna från webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/347588-TCL-43-43P735-LED.... Kanske duger med något billigare?

Har 800kr presentkort på webhallen så om något där är att ha så vore det optimalt

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimeN 43:

Hej, ska inreda ett vardagsrum och tänkte skaffa mig en TV. Tänkte att den mestadels kommer användas till film-tittande via en inkopplad laptop så behöver egentligen inte ha mängder av smarta funktioner. Tänker mig en storlek på runt 40". Några råd? Har ingen bra koll på vad det bör kosta men har kikat lite på denna från webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/347588-TCL-43-43P735-LED.... Kanske duger med något billigare?

Har 800kr presentkort på webhallen så om något där är att ha så vore det optimalt

Tack på förhand!

Den känns väl rätt bra för det priset! Både 4K, HDR och google.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

TCL 43P735 är nog så bra som någon annan TV i basklassen. Så inget dåligt val på något sätt. Om du vill ha perspektiv vad kvalitet kostar är de bästa i den storleksklassen 42–43 tum modeller som LG OLED 42C2, Sony OLED 42A90K och Samsung 43QN90B. Det övriga i 40–43 tum är inte i närheten lika bra som dessa utan det mesta är ungefär samma lika som den du tittar på.

Permalänk
Medlem

Huh, samma pris för större skärm, vad är nackdelen?

Skrivet av Laxpudding:

TCL 43P735 är nog så bra som någon annan TV i basklassen. Så inget dåligt val på något sätt. Om du vill ha perspektiv vad kvalitet kostar är de bästa i den storleksklassen 42–43 tum modeller som LG OLED 42C2, Sony OLED 42A90K och Samsung 43QN90B. Det övriga i 40–43 tum är inte i närheten lika bra som dessa utan det mesta är ungefär samma lika som den du tittar på.

Ok, tack för infon!

Permalänk
Skrivet av LimeN 43:

Ok, tack för infon!

Ingen skulle jag säga, jag har själv en gammal Skantic, mycket bra bild, kasst ljud typ, men jag har en soundbar till den, och den funkar prima.

Skulle väl säga att Tlcn har bättre bild. Så det står väl mellan Storlek kontra bild. Man kan dock få riktigt bra paneler i vissa Skandtic, verkar lite random. Misstänker att dom köper inte paneler från större tillverkare som är "defekta" och sätter i Skandtic.

Min gamla Skantic 1080p har grym bild. Du kan nog se dom live i någon av Netonnets butiker. Och Tlcn kan du se i valfri Elgiganten butik, dock större storlekar, men samma modell.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimeN 43:

Annat än ett fåtal modeller så tillverkas inte längre vettiga paneler i de mindre storlekarna, definitivt inte i de volymer som krävs för att de ska bli billiga. Hur många paneler man får ut per "mother glass" påverkar också tillverkningskostnaden.

Du får därför ofta 55" för samma eller lägre pris i många fall, ofta med bättre panel. Den enda anledningen att köpa de mindre storlekarna är om man fysiskt inte får plats med 55".

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ingen skulle jag säga, jag har själv en gammal Skantic, mycket bra bild, kasst ljud typ, men jag har en soundbar till den, och den funkar prima.

Skulle väl säga att Tlcn har bättre bild. Så det står väl mellan Storlek kontra bild. Man kan dock få riktigt bra paneler i vissa Skandtic, verkar lite random. Misstänker att dom köper inte paneler från större tillverkare som är "defekta" och sätter i Skandtic.

Min gamla Skantic 1080p har grym bild. Du kan nog se dom live i någon av Netonnets butiker. Och Tlcn kan du se i valfri Elgiganten butik, dock större storlekar, men samma modell.

Skrivet av blunden:

Annat än ett fåtal modeller så tillverkas inte längre vettiga paneler i de mindre storlekarna, definitivt inte i de volymer som krävs för att de ska bli billiga. Hur många paneler man får ut per "mother glass" påverkar också tillverkningskostnaden.

Du får därför ofta 55" för samma eller lägre pris i många fall, ofta med bättre panel. Den enda anledningen att köpa de mindre storlekarna är om man fysiskt inte får plats med 55".

Huh intressant, ska undersöka om 55" blir för stort annars kanske det blir den som köps. Tack för infon!

Permalänk
Medlem

Hej , jag kidnappar tråden lite. Köpte en LG 43UQ8100 från känd näthandlare. Skulle bara ha den till ett litet rum vi sällan använder, så ville inte lägga mer än 4k, vilket jag fick denna för.

Till min förvåning är bilden extremt medioker, slog på nyhetsprogram på kanalerna via Cmore och det var väldigt suddig och grynig bild. Har gjort en massa med inställningarna, blir lite bättre men inte helt nöjd.

Blir bilden bättre om man kör med en Apple TV istället för de inbyggda apparna TV´n har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejhopp1:

Till min förvåning är bilden extremt medioker, slog på nyhetsprogram på kanalerna via Cmore och det var väldigt suddig och grynig bild. Har gjort en massa med inställningarna, blir lite bättre men inte helt nöjd.

Jag vill inte vara sån, men man kan inte förvänta sig bra bild för 4000kr. Man kan förvänta sig att TVn kan visa bild men inte bra bild.

Skrivet av Hejhopp1:

Blir bilden bättre om man kör med en Apple TV istället för de inbyggda apparna TV´n har?

Nej, Apple TV, Chromecast eller liknande gör inte bilden bättre utan begränsas av TVns bildkvalitet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hejhopp1:

Hej , jag kidnappar tråden lite. Köpte en LG 43UQ8100 från känd näthandlare. Skulle bara ha den till ett litet rum vi sällan använder, så ville inte lägga mer än 4k, vilket jag fick denna för.

Förmodligen inte, utan du fick antagligen vad du betalade för. Din förväntan är gissningsvis högre än det faktiska resultatet för den typen av produkt. Tar upp detta i TV-guiden med basklassen och särskilt basklass i 43–50 tum. Kvaliteten är överlag är sämre för dessa.

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Du behöver sätta din förväntan av kvalitet i relation till den bild du är van med sedan innan. Låg förväntan och basklassen är ofta "helt okey"

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för svar. Jag förstod nästan att det skulle bli det svaret. Förvånad dock att min gamla LG från 10 år bakåt i tiden är klart bättre, dock premium.

Jag kan tycka synd om det var någon som köpte denna tv för 7-8k när den kom ut på marknaden. Och när man läser att ~170 engelsmän hyllar bildkvalitén i omdömen.

Men det är väl precis som ni säger, förväntningar som avgör hur bra det blir

Permalänk
Bildexpert 📺

Basklassmodeller hyllas ofta i användares omdömen. Man tenderar att vara nöjd med det man får och utan större förutsättningar till att jämföra eller en tydlig upfattning om vad gränserna går är man istället skitglad över sitt köp. Betyg: 5 av 5.

Ironin är att för toppmodeller, som är objektivt så mycket bättre, går köparna istället in med hög förväntan, läser på innan att det ska vara av högsta, bästa kvaliteten som finns att köpa. Och det lever kanske upp till förväntan fast inte mer. Hrrm. Okey då. Betyg: 3 av 5.