Fungerar en CPU utan GPU på moderkort som stöder integrerad GPU? [LÖST]

Permalänk
Medlem

Fungerar en CPU utan GPU på moderkort som stöder integrerad GPU? [LÖST]

Jag har precis fått hem mitt nya moderkort (z790 chipset) och intel i7. Det slog mig nu att moderkortet stöder integrerad grafik men CPUn: i7 13700KF har ingen integrerad GPU som jag förstått det.
Det var inget jag tänkte på när jag beställde prylarna då jag alltid använder vanligt grafikkort.
Tänkte jag frågar dessa kanske dumma frågor innan jag packar upp:

Kommer det att fungera eller måste jag byta ut processorn? Eller om det fungerar, är det någonting negativt att inte ha integrerad GPU på ett sånt moderkort?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera bra. Största problemet är att du får svårare att felsöka om det inte blir någon bild när du startar datorn. Med en iGPU kan man koppla där och testa utan grafikkortet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

så om jag förstår det rätt så kör du med en dedikerad GPU?
det går att köra med i7 13700KF utan problem, det finns ingenting negativt med att inte ha integrerad GPU, jag själv beställde en KF när jag köpte ny dator för 2 år sedan för att spara ett par hundralappar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har precis fått hem mitt nya moderkort (z790 chipset) och intel i7. Det slog mig nu att moderkortet stöder integrerad grafik men CPUn: i7 13700KF har ingen integrerad GPU som jag förstått det.
Det var inget jag tänkte på när jag beställde prylarna då jag alltid använder vanligt grafikkort.
Tänkte jag frågar dessa kanske dumma frågor innan jag packar upp:

Kommer det att fungera eller måste jag byta ut processorn? Eller om det fungerar, är det någonting negativt att inte ha integrerad GPU på ett sånt moderkort?

Det är ingen nackdel att moderkortet stödjer integrerad grafik även om din CPU inte har det.
Kan du ens hitta ett moderkort som inte stödjer integrerad grafik?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag vet inte om det finns moderkort som inte stödjer integrerad grafik. Kände jag var tvungen att fråga då jag aldrig tänkt på att processorer kan ha GPU inbyggt. Plötsligt började jag tänka för mycket antar jag

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.