Permalänk
Medlem

Hur dra kablar i väggarna?

Köpte hus förra året och trots att det är ganska nytt (2005) så saknas det draget nätverk och fiber. Har beställt fiber men får det inte ännu på ett tag. Däremot så går jag lite i tankarna hur jag ska dra nätverkskablarna. Som tur är är det en enplansvilla så det borde vara relativt enkelt att dra det mesta över vinden för att sedan få ner det i rummen. Våra innerväggar saknar isolering dessutom så det kanske underlättar? Men jag undrar hur man gör rent praktiskt? Borrar man bara hål från vinden rakt ner i inneväggen och halar ner kabeln? Sågar ut ett hål i innerväggens underkant och fångar upp den? Finns det enklare sätt?

I nästan alla rum finns det redan telejack och en tanke var att jag kanske kunde återanvända dem? Dock så verkar de terminera ut från huset någonstans så där hade jag ju behövt få in dem till fiberomvandlaren.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Men jag undrar hur man gör rent praktiskt? Borrar man bara hål från vinden rakt ner i inneväggen och halar ner kabeln? Sågar ut ett hål i innerväggens underkant och fångar upp den? Finns det enklare sätt?

I nästan alla rum finns det redan telejack och en tanke var att jag kanske kunde återanvända dem?

Exakt så gör man, funkar kanonbra. Gör det rätt från början och montera ordentliga nätverksuttag i väggarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Exakt så gör man, funkar kanonbra. Gör det rätt från början och montera ordentliga nätverksuttag i väggarna!

Ja okej. Såhär ser det ut, antar att man kommer in i väggen under takstol och isolering där.

Får se om jag orkar göra det själv. Om man vill ha hjälp, är det elektriker som gör sånt då? 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Ja okej. Såhär ser det ut, antar att man kommer in i väggen under takstol och isolering där.

Får se om jag orkar göra det själv. Om man vill ha hjälp, är det elektriker som gör sånt då? 😃

Lägg gärna inte kablarna löst på vinden bara utan använd VP-rör eller flexslang för att skydda dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lägg gärna inte kablarna löst på vinden bara utan använd VP-rör eller flexslang för att skydda dom.

Ja, lättare vid uppgradering sen också.

Permalänk
Medlem

Skissade upp lite snabbt i telefonen. Rött är där fibern ska ligga idag. Så jag tänkte gräva ut runt garaget och dra in vid gult och sätta fiberomvandlare, router och switch där på en hylla och sätta ett rör genom taket. Där sedan dra kablar till resten av huset. Tänkte sätta en AP i mitten. Tror ni det räcker? Totalt är huset 140 kvadrat. I alla rummen idag får jag 80-150 Mbit/s på mobilt bredband och tillhörande router som står i hallen förutom på kontoret vid garaget då det är en tjock yttervägg mellan dessa delar av huset. Samtidigt minskar behovet av trådlöst när man har kablar. Men kanske en AP i gästhallen också men lätt att lägga till i efterhand.

Permalänk
Medlem

Kör lite detektivarbete och lista ut hur telefonjacken är kopplade. Även eventuella tv-uttag som kanske inte används kan utnyttjas.
Bara att riva ut de gamla kablarna och dra nätverkskabel istället. Eftersom de ofta är kopplade i en kedja istället för ett stjärnnät kan man behöva använda slim tp kabel (finns tex på direktronik). Då går det att få i 3-4 kablar i ett 16mm rör.

Har du tur så går någon del av tele/tv slingar nära fiberkonvertern.

Om du gör genomföringar mellan vind/bostadsyta så var noga med att få det tätt. Beroende på husets konstruktion och ventilation finns en risk att få ut varm inomhusluft i konstruktionen vilket kan ge kondens och fuktproblem. Även i VP-rör som går mellan varm/kall yta kan det skapas kondens som i värsta fall kan rinna ut i väggen och skapa fuktproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Ja okej. Såhär ser det ut, antar att man kommer in i väggen under takstol och isolering där.

Får se om jag orkar göra det själv. Om man vill ha hjälp, är det elektriker som gör sånt då? 😃

Var lite försiktig med att dra rören upp på vinden och ner igen. Du vill ha rören en bra bit ner i isoleringen (så nära innertaket som möjligt) för att undvika att det kan bildas kondens som sedan rinner ner i dosan i väggen....

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Kör lite detektivarbete och lista ut hur telefonjacken är kopplade. Även eventuella tv-uttag som kanske inte används kan utnyttjas.
Bara att riva ut de gamla kablarna och dra nätverkskabel istället. Eftersom de ofta är kopplade i en kedja istället för ett stjärnnät kan man behöva använda slim tp kabel (finns tex på direktronik). Då går det att få i 3-4 kablar i ett 16mm rör.

Har du tur så går någon del av tele/tv slingar nära fiberkonvertern.

Om du gör genomföringar mellan vind/bostadsyta så var noga med att få det tätt. Beroende på husets konstruktion och ventilation finns en risk att få ut varm inomhusluft i konstruktionen vilket kan ge kondens och fuktproblem. Även i VP-rör som går mellan varm/kall yta kan det skapas kondens som i värsta fall kan rinna ut i väggen och skapa fuktproblem.

Huset är relativt nytt så har en del ritningar, blandannat på vattenledningar, men inget på telejack dessvärre. Utgången ligger nedgrävd någonstans. Ja vi har antennjack på två ställen redan så dessa tänkte jag återvinna. Plaströren för dessa gå dock synligt upp på vinden, ser inte så värst isolerat ut. Vi har undertryck i huset så dessa rör kanske redan nu drar ner luft? Jag tror dock det varit så sedan huset byggdes då dessa uttag står med som extra tillval i beställningen hos hustillverkaren. Kan klättra upp och fotografera imorrn.

Skrivet av zonar:

Var lite försiktig med att dra rören upp på vinden och ner igen. Du vill ha rören en bra bit ner i isoleringen (så nära innertaket som möjligt) för att undvika att det kan bildas kondens som sedan rinner ner i dosan i väggen....

/z

Kan man inte isolera rören så gott det går uppe på vinden också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Huset är relativt nytt så har en del ritningar, blandannat på vattenledningar, men inget på telejack dessvärre. Utgången ligger nedgrävd någonstans. Ja vi har antennjack på två ställen redan så dessa tänkte jag återvinna. Plaströren för dessa gå dock synligt upp på vinden, ser inte så värst isolerat ut. Vi har undertryck i huset så dessa rör kanske redan nu drar ner luft? Jag tror dock det varit så sedan huset byggdes då dessa uttag står med som extra tillval i beställningen hos hustillverkaren. Kan klättra upp och fotografera imorrn.

Kan man inte isolera rören så gott det går uppe på vinden också?

Rören blir "isolerade" och håller sig varma när de är nära innertaket då merparten av isoleringen är ovanpå rören. Det blir kallare och kallare desto längre bort du kommer från utrymmena inne i huset. Det är lätt att göra det enkelt och bara låta rören ligga uppe på isoleringen i de kalla utrymmena och sticka ner i väggen men då finns risken med fukt som kondenserar i rören och sedan rinner ner.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla om det finns lediga kabelgenomföringar på vinden, nyare hus har ofta färdiga lediga vp-rör som går till tomma apparatdosor för extra installationer.

Sen som nämnts så skulle jag undersöka noggrant om det går att komma in i rör till annat som ni ej behöver (telefonjack, antennjack etc).

Har själv bytt ut mina antennuttag till nätverksuttag. Jag har även varit tvungen att gräva i isoleringen för o hitta åt och täta ett hål som förra ägaren borrat genom taket och ångspärren för att få ner en antennkabel till sovrummet, trots att det fanns en ledig dosa i väggen med vp-röret upp på vinden alldeles bredvid.

Uppdatering: Du har även möjligheten att använda rotdosor som du kan montera bredvid andra apparatdosor om det finns plats att få ner extra kabel i röret som går till befintlig apparatdosa.

Permalänk
Medlem

Woho, fick papper från Telia om fiber för 9999kr.🥳

Dock innebär det att jag blev lite stressad att fixa kabeldragningen nu. Var uppe för ett tag sedan på vinden. I vissa rum har jag både rör för antenn och telejack så där är det ju enkelt:

Men tyvärr inte överallt så jag skulle ändå behöva dra en eller två uttag till.

Hur är det att sätta fiberomvandlare och switch i tvättstugan? Idiotiskt med all fukt? Blir bara lite krångligt att ha det i garaget nämligen.

Permalänk
Medlem

Att fiska ner sladdarna från vinden genom väggarna kräver ju att snickaren inte satt kortlingar i väggen.

Att bara kasta ner kablar i väggen blir knepigt också. Lättare att köra ner ett rakt (styvt) vp-rör men det kan bli knepigt med tanke på takhöjden på vinden.

Utnyttja tele-rören så långt det bara går. Däremot är de ju i regel satta i serie men det går ju att lösa ändå med lite planering.

Permalänk
Medlem

Jag har dragit en hel del nätverkskablar hemma, lite tankar.

För det första, det är helt onödigt dra till massa rum där det aldrig kommer användas. Jag började själv med tanken att alla rum skulle ha, men i slutändan blev det ett par. Men det är bra sätta kabel/rör/slangar till bra ställen att ha AP på. Ett par bra placerade AP och sen till de rum man vill ha kabel är perfekt.

Tänk på att inte sabba fuktspärren allt för mycket när du drar upp kablarna på vinden.

Det går även bra att dra i golvlisterna, finns ihåliga så drar man bara in sladden in i vägen och fiskar upp till senildosan/uttaget.

Det är riktigt jobbigt få in fler än 2 kat6 i ett 16mm vprör, och är det massa svängar är det omöjligt. Samma sak med slang. Behöver man fler än 2 så dra 25mm rör. Det finns sån där extra tunn kabel, men de får inte användas till POE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

För det första, det är helt onödigt dra till massa rum där det aldrig kommer användas.

Problemet är som jag ser det att idag veta vilka rum det aldrig kommer att användas. Om jag skulle dra om kablarna hemma eller bygga nytt så skulle jag dra multipla kablar till alla rum förutom möjligtvis badrum. Den extra kostnaden att dra till alla rum överväger absolut i mitt tycke frustrationen som man drabbas av när man inser att man har snålat in.

Permalänk
Medlem

Har du otur så sitter det en regel mitt på väggen och då blir det tufft utan att knacka gips.
Det är oftast lättare att plocka bort golvlisterna och fräsa ut (om det ens behövs) och dra kablarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Jag har dragit en hel del nätverkskablar hemma, lite tankar.

För det första, det är helt onödigt dra till massa rum där det aldrig kommer användas. Jag började själv med tanken att alla rum skulle ha, men i slutändan blev det ett par. Men det är bra sätta kabel/rör/slangar till bra ställen att ha AP på. Ett par bra placerade AP och sen till de rum man vill ha kabel är perfekt.

Tänk på att inte sabba fuktspärren allt för mycket när du drar upp kablarna på vinden.

Det går även bra att dra i golvlisterna, finns ihåliga så drar man bara in sladden in i vägen och fiskar upp till senildosan/uttaget.

Det är riktigt jobbigt få in fler än 2 kat6 i ett 16mm vprör, och är det massa svängar är det omöjligt. Samma sak med slang. Behöver man fler än 2 så dra 25mm rör. Det finns sån där extra tunn kabel, men de får inte användas till POE.

Skrivet av joakim99:

Problemet är som jag ser det att idag veta vilka rum det aldrig kommer att användas. Om jag skulle dra om kablarna hemma eller bygga nytt så skulle jag dra multipla kablar till alla rum förutom möjligtvis badrum. Den extra kostnaden att dra till alla rum överväger absolut i mitt tycke frustrationen som man drabbas av när man inser att man har snålat in.

Skrivet av Spiffman:

Har du otur så sitter det en regel mitt på väggen och då blir det tufft utan att knacka gips.
Det är oftast lättare att plocka bort golvlisterna och fräsa ut (om det ens behövs) och dra kablarna där.

Verkar svårare än jag trodde. 😂

I vardagsrummet kan vi använda antenkabeln bara.

I sovrummen finns det rör från vinden som på bilden förutom i sovrummet närmast ytterdörren. Det kanske är seriekopplat?

Men sen behöver jag sätta en AP i vardagsrum och en i gästrum då väggarna är så tjocka. Jag tänkte inte sätta uttag i taket, bara kabel.

Och såklart ett hål i garaget upp till vinden.

Så det blir en del genomföringar helt klart. Men hur förhindrar man egentligen kondens och liknande? Vi har undertryck i huset så luft sugs in.

Föresten så ringde jag Telia nu. Priset för komplett installation är 9999kr. Haken är sen att man måste ha Telia i 12 månader för 999kr/mån. Sen kan man välja vad man vill, så kallad öppen fiber. Vettig deal? 22 000kr totalt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Verkar svårare än jag trodde. 😂

I vardagsrummet kan vi använda antenkabeln bara.

I sovrummen finns det rör från vinden som på bilden förutom i sovrummet närmast ytterdörren. Det kanske är seriekopplat?

Men sen behöver jag sätta en AP i vardagsrum och en i gästrum då väggarna är så tjocka. Jag tänkte inte sätta uttag i taket, bara kabel.

Och såklart ett hål i garaget upp till vinden.

Så det blir en del genomföringar helt klart. Men hur förhindrar man egentligen kondens och liknande? Vi har undertryck i huset så luft sugs in.

Föresten så ringde jag Telia nu. Priset för komplett installation är 9999kr. Haken är sen att man måste ha Telia i 12 månader för 999kr/mån. Sen kan man välja vad man vill, så kallad öppen fiber. Vettig deal? 22 000kr totalt alltså.

Är rören öppna idag? Då sugs det redan in luft via dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är rören öppna idag? Då sugs det redan in luft via dessa.

Nej de som inte används har en plugg/lock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej de som inte används har en plugg/lock.

Är de som används tätade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är de som används tätade?

Ska upp och kolla lite närmare imorrn. Om du ser min tidigare bild där antennsladden går ner så ser det ut som att det är någon runt, typ vit tejp eller nåt.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara nog så enkelt att riva gipsen på en sida väggen och dra ner kabeln.
Problemet är annars att du ska hitta åt var du ska borra på vinden för att hamna mitt i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Ibland kan det vara nog så enkelt att riva gipsen på en sida väggen och dra ner kabeln.
Problemet är annars att du ska hitta åt var du ska borra på vinden för att hamna mitt i väggen.

Ja precis. Riva väggar är inte aktuellt.

Ska sägas att jag har krypgrund också så man kan ju dra under huset men det blir lite samma problem tänker jag.

Permalänk
Medlem

Jag har dragit ner tp kabel från vinden till flera rum. I samtliga fall har jag dragit ner i hörn. Borra upp till vinden från hörnet, sen lirka genom kabel. Samtlig installation är utanpåliggande och man tänker inte på den. I ett hörn ska det mycket till för att synas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja precis. Riva väggar är inte aktuellt.

Ska sägas att jag har krypgrund också så man kan ju dra under huset men det blir lite samma problem tänker jag.

Golvbjälklaget är nog ännu tjockare än innertaket. Jag avråder.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Jag har dragit ner tp kabel från vinden till flera rum. I samtliga fall har jag dragit ner i hörn. Borra upp till vinden från hörnet, sen lirka genom kabel. Samtlig installation är utanpåliggande och man tänker inte på den. I ett hörn ska det mycket till för att synas.

Du behöver nog glasögon 🧐

Permalänk
Medlem

Finns det som kallas senildosa, som man kan montera i väggen i efterhand. Och som det sagts i tråden om det inte är några kortlingar i väggen så kan man borra ner från vinden in i väggen och föra ner ett vp-rör till senildosan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ska upp och kolla lite närmare imorrn. Om du ser min tidigare bild där antennsladden går ner så ser det ut som att det är någon runt, typ vit tejp eller nåt.

Eventuellt en brandtätning i stil med Novastripe. Den bör just vara för brandtätning snarare än tätning mot tjuvdrag, brandtätning expanderar vid värme/brand (och täpper då till) för att brand inte ska spridas lite förenklat.

Jag vet inte om du behöver ta hänsyn till brandskydd. Med grannar runtom kan det vara krav åtminstone i vissa väggar. Känns däremot som brandskydd är något man har runt vp-rör och inte i.

Kolla med en elektriker vad de brukar använda om de vill täta öppning med kabel genom.

Hur som bör du kunna göra på samma sätt som de gjort tidigare. Inte för att man ser något på din bild, men möjligen att det är röd flexslang på 16 eller 20 mm de kör.

Skrivet av Baxtex:

Ja precis. Riva väggar är inte aktuellt.

Ska sägas att jag har krypgrund också så man kan ju dra under huset men det blir lite samma problem tänker jag.

Att laga hål i gipsväggar är relativt enkelt, men man får såklart måla/tapetsera om. Du behöver inte ta större hål än att du kommer åt och borra eller dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eventuellt en brandtätning i stil med Novastripe. Den bör just vara för brandtätning snarare än tätning mot tjuvdrag, brandtätning expanderar vid värme/brand (och täpper då till) för att brand inte ska spridas lite förenklat.

Jag vet inte om du behöver ta hänsyn till brandskydd. Med grannar runtom kan det vara krav åtminstone i vissa väggar. Känns däremot som brandskydd är något man har runt vp-rör och inte i.

Kolla med en elektriker vad de brukar använda om de vill täta öppning med kabel genom.

Hur som bör du kunna göra på samma sätt som de gjort tidigare. Inte för att man ser något på din bild, men möjligen att det är röd flexslang på 16 eller 20 mm de kör.

Att laga hål i gipsväggar är relativt enkelt, men man får såklart måla/tapetsera om. Du behöver inte ta större hål än att du kommer åt och borra eller dra.

Skrev precis ett jättelångt meddelande sen kraschade webbläsaren och allt försvann och jag blev blockerad av Sweclockers att ladda upp fler bilder så jag lägger nedladdningslänkar länkar istället.

Detta är en friliggande villa. Var uppe på vinden nu och såhär ser det ut där vi har antennrör.
https://mega.nz/file/i51wFTZa#dgo17TQkWXPoDm7QRVgn4olrjdvm7I8...
Ser ut att saknas tätning helt på röret som används. Vad går att täta med egentligen? Duger isolering? Såhär ser det ut i rummet under:
https://mega.nz/file/6pkH1QSL#shaNN43KLGBjqj5IHbS3YLBZd2vmr45...
Antennuttaget är ju där som förväntat men det finns även ett telejack. Men jag saknar helt telekablar på både vind och krypgrund så jag antar att det ligger i bjälklaget någonstans. Här är resten av uttagen:
https://mega.nz/file/3lUWzDoT#r7xtXsm0R_SvhRhsL4c2M109JsBv8wt...
https://mega.nz/file/C01S2bpK#wMo4jSJ09N_eFdXiaH6qrG-20eqhomL...
https://mega.nz/file/P91SBabQ#CTV9VE2Uwqu7jrJarh9AKxJn6L_7hqp...

Sen kollade jag lite i huspärmen. Hittade faktiskt en ritning där på ledningarna! Men den stämmer nog inte helt då det är standardritningen. Enligt kvitto finns det även extra tomrör så jag tog mig friheten att rita in dessa.
https://mega.nz/file/Klt0TT5Y#wy2Cb1TIvXcDaye11pTQ1LL36a8MaVU...
https://mega.nz/file/O40WGCwY#QWK_SCvF9tdA6f9H8ZiL5RJ5Vw32ggB...
Rött är telejack
Blått antennuttag
I vänstra hörnet tror jag man satt in extra, det är dessa man såg på bilden i rosa rummet.
Längst ner i högra hörnet där det står fm har jag elmätarskåpet. Jag vet inte om inkommande telefonledningen kanske ligger där någonstans.

Edit: Jag har testat att dra lite i alla telekablarna nu och de verkar vara seriekopplade. Men blir nog väldigt tight att få ut kablar till alla jacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skrev precis ett jättelångt meddelande sen kraschade webbläsaren och allt försvann och jag blev blockerad av Sweclockers att ladda upp fler bilder så jag lägger nedladdningslänkar länkar istället.

Detta är en friliggande villa. Var uppe på vinden nu och såhär ser det ut där vi har antennrör.
https://mega.nz/file/i51wFTZa#dgo17TQkWXPoDm7QRVgn4olrjdvm7I8...
Ser ut att saknas tätning helt på röret som används. Vad går att täta med egentligen? Duger isolering? Såhär ser det ut i rummet under:
https://mega.nz/file/6pkH1QSL#shaNN43KLGBjqj5IHbS3YLBZd2vmr45...
Antennuttaget är ju där som förväntat men det finns även ett telejack. Men jag saknar helt telekablar på både vind och krypgrund så jag antar att det ligger i bjälklaget någonstans. Här är resten av uttagen:
https://mega.nz/file/3lUWzDoT#r7xtXsm0R_SvhRhsL4c2M109JsBv8wt...
https://mega.nz/file/C01S2bpK#wMo4jSJ09N_eFdXiaH6qrG-20eqhomL...
https://mega.nz/file/P91SBabQ#CTV9VE2Uwqu7jrJarh9AKxJn6L_7hqp...

Sen kollade jag lite i huspärmen. Hittade faktiskt en ritning där på ledningarna! Men den stämmer nog inte helt då det är standardritningen. Enligt kvitto finns det även extra tomrör så jag tog mig friheten att rita in dessa.
https://mega.nz/file/Klt0TT5Y#wy2Cb1TIvXcDaye11pTQ1LL36a8MaVU...
https://mega.nz/file/O40WGCwY#QWK_SCvF9tdA6f9H8ZiL5RJ5Vw32ggB...
Rött är telejack
Blått antennuttag
I vänstra hörnet tror jag man satt in extra, det är dessa man såg på bilden i rosa rummet.
Längst ner i högra hörnet där det står fm har jag elmätarskåpet. Jag vet inte om inkommande telefonledningen kanske ligger där någonstans.

Edit: Jag har testat att dra lite i alla telekablarna nu och de verkar vara seriekopplade. Men blir nog väldigt tight att få ut kablar till alla jacken.

Skumt att forumet vägrar låta dig ladda upp bilder, bara stött på det när bilderna är lite för stora i storlek.

Nu syns det lite bättre, eftersom det inte är tätat och inte ligger någon meter+ isolering på vinden är det nog inget du behöver tänka på, huset är inte byggt för att vara tätt får man förmoda.

Så ser ut som vp-rör, men om bild https://mega.nz/file/O40WGCwY#QWK_SCvF9tdA6f9H8ZiL5RJ5Vw32ggB... inte visar var allt går får man nog lista ut det själv. Då det är serie (som är så telejack ska sitta) ska ju första uttaget gå vidare till andra via ett av rören o.s.v.

Om du inte har telekablar upp på vinden så går de i innerväggar och tak. Vill du använda de rören måste du någonstans öppna väggen, skarva vp-rör eller dylikt. Enligt ritningen går det inte att avgöra var telekabeln från Telia kommer in, men du behöver ju inte dra kablarna från samma punkt. Rören för tv är ditt säkra kort, där går nog röret rakt ner från vinden, du borde ha en antennförstärkare/splitter där uppe där alla antennkablar kommer ifrån. Rakt rör så ska det nog gå att dra två nätverkskablar.

Stämmer planlösningen/ritning så sitter det väl bara tv-uttag i vardagsrum och i sovrum vägg i vägg med badrum? I så fall kan du dra kabel från vardagsrum in i klädkammaren rakt genom väggen som ett alternativ. Om fiber sitter i garage finns det något tak du kan krypa och dra kablar i där?

Har de inte stängt telenätet där du bor kan du mäta med multimeter/voltmätare och genom att skruva bort par tills du hittar första jack/inkommande. Om det är bortkopplat kan du skicka in signal själv eller dra i kablarna. Inkommande röret kommer ju bara gå till utsidan av huset.

Edit: Ett alternativ om du inte vill dra egen kabel för AP är ju exempelvis en TP-Link EAP615-Wall eller någon annan AP som alltså är "in-wall" som du sätter mot apparatdosan och sedan har den inbyggd switch så du får några nätverkskontakter i samma rum.