Hittar inte 2 diskar...

Permalänk

Hittar inte 2 diskar...

Hej
Har en server där jag petat in 6 diskar
4st 4Tb WD Red
2st 3Tb WD Red
+
1st 1Tb WD Blue som OS disk

Började med att trycka in 4Tb diskarna, syns i BIOS, syns i Server 2022. Precis som det ska vara.
Tryckte sen in de resterande 2 3Tb diskarna och ... ingenting. Dom syns inte i BIOS eller i OS´et.
Provat att:
Uppdaterat till senaste BIOS (ASUS PRIME B350M-A MB AM4)
Byta kablar
Omformatterat dom i min arbetsstation, en och en. Där syns dom fint.
Kört List Disk i DOS prompten utan att dom dyker upp där.

Likaså min M2 syns inte heller i BIOS men den funkar fint att installera på och dyker upp i Server 2022

Så misstänker att det är moderkortet som spökar... Hittade följande:
Lagring:
AMD B350 chipset :
4 x SATA 6Gb/s port(s), gray,

AMD Ryzen™/7th Generation A-series/Athlon™ Processors :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray,
AMD Ryzen™ Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)*2
AMD 7th Generation A-series/Athlon™ Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 2 mode)*3

Kan NÅGON tolka detta, har en AMD Ryzen 7 1800X 8C...

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Från moderkortets manual kan man läsa följande:

"* When a SATA / PCIe mode M.2 device is installed, the M.2 socket shares bandwidth
with the SATA6G_5/6 ports."

Vilket betyder att du inte kan både ha en m.2 ssd och de sata portarna samtidigt. Det är tyvärr en vanlig begränsning på många konsument komponenter. Du skulle kunna komma undan med en PCI-E adapter till m.2, (ex denna https://www.webhallen.com/se/product/277410-Delock-PCIe-3-0-till-M-2-adapter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Du skulle kunna komma undan med en PCI-E adapter till m.2, (ex denna https://www.webhallen.com/se/product/277410-Delock-PCIe-3-0-till-M-2-adapter)

Moderkortet har dock bara en PCIe x16-port och 2 st. PCIe 2.0 x1-portar, så man kan i så fall inte ha något grafikkort. Det kan förstås vara ok för en server, men bra att vara medveten om i alla fall.

Ett alternativ skulle vara att försöka hitta någon sorts adapter för att köra M.2-SSDn på en av x1-portarna, om prestandan inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moderkortet har dock bara en PCIe x16-port och 2 st. PCIe 2.0 x1-portar, så man kan i så fall inte ha något grafikkort. Det kan förstås vara ok för en server, men bra att vara medveten om i alla fall.

Ett alternativ skulle vara att försöka hitta någon sorts adapter för att köra M.2-SSDn på en av x1-portarna, om prestandan inte spelar någon roll.

Ah det är sant, missade faktiskt att det var 2.0 x1 portar. Ja då ryker det ev. grafikkortet isf

Permalänk

Aaaaahhhhh... fakk
Okej tack för infon! Funderar isf på att som jag har det nu men istället köpa ett SATA kort så man kan köra in fler diskar vid behov, exempelvis:
https://www.amazon.se/dp/B08DFK4LZ7/?coliid=I3ATH0RTQFF85D&co...

Men tappar man mkt i prestanda då?
Har ett grafikkort i PCIe 3 slotten (pga att min CPU inte har inbyggd grafikdel) och 1st PCIe 2.0 x1 slot över.

Edit : Såg att ni lagt till lite svar, men frågan kvarstår

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

En adapter för PCIe x1 är inte så svårt att hitta:

https://www.amazon.se/Tangxi-expansionskort-m-tangent-profilf...

Men visst begränsar det bandbredden rätt rejält att göra så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Aaaaahhhhh... fakk
Okej tack för infon! Funderar isf på att som jag har det nu men istället köpa ett SATA kort så man kan köra in fler diskar vid behov, exempelvis:
https://www.amazon.se/dp/B08DFK4LZ7/?coliid=I3ATH0RTQFF85D&co...

Men tappar man mkt i prestanda då?
Har ett grafikkort i PCIe 3 slotten (pga att min CPU inte har inbyggd grafikdel) och 1st PCIe 2.0 x1 slot över.

Edit : Såg att ni lagt till lite svar, men frågan kvarstår

Lättaste lösningen då är väl att sätta resterande diskar på de USB 3.0-portar du kan tänkas ha över. Så länge din adapter stödjer UAS så blir det väl OK prestanda ändå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Lite osäker på vad UAS betyder, men tror ni det skulle funka att flytta M2 disken över till en sån där adapter och fortfarande köra OS´et utan att göra en ominstallation?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Jag körde ett liknande system och köpte ett gammalt quadrokort billigt på ebay som bara använde pcie x1 port och lämnade x16 sloten ledig för annat mumsmums.
(innan jag uppgraderade till en 5600G för att slippa jiddra så)

Permalänk
Medlem

UAS = USB-attached SCSI. En standard för att hantera lagring över USB 3.0 eller nyare. USB har ett extremt simpelt protokoll för lagring kallat Bulk Only Transfer, som i princip innebär att värden (alltså datorn) måste vänta på ett OK på varje överföring innan den ber om nästa. UAS är ett helt vanligt lagringsprotokoll som mest påminner om FireWire, fast över USB. Om du köper adapter från USB till SATA, kolla att adaptern pratar UAS. Det är nämligen inget krav.

Har ingen aning om du kan flytta systemdisken från PCIe 3.0 x4 till PCIe 2.0 x1. Om den ens fungerar, så kan du säkert få det att funka genom att generalisera Windows innan du flyttar disken!

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufactur...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

@mpat Tack för förklaringen!

@holo Skulle det funka tro att byta ut min X1700 CPU mot en liknande AMD CPU med integrerad grafik? Eller är mitt kort för gammalt?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

@holo Skulle det funka tro att byta ut min X1700 CPU mot en liknande AMD CPU med integrerad grafik? Eller är mitt kort för gammalt?

Det står lite luddig info på asus sida om det, hittade inget konkret :
"AMD AM4 Socket for 3rd/2nd/1st Gen AMD Ryzen™/2nd and 1st Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics/Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics/7th Generation A-series/Athlon X4 Processors"

Det finns ju G modeller av 2000,3000,4000 och 5000 serien så beroende på hur de klassar generation så borde en 3000modell passa, 4000 borde vara gen2 med.

Bäst är nog att maila Asus och fråga, eller finns dom här på forumen och fråga? (hur man nu gör det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Skulle det funka tro att byta ut min X1700 CPU mot en liknande AMD CPU med integrerad grafik? Eller är mitt kort för ammalt?

Här ser du kompatibla CPU/APU

https://www.asus.com/us/supportonly/prime%20b350m-a/helpdesk_...

Se till att uppdatera BIOS innan du byter CPU, om du bestämmer dig för att uppgradera.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Om detta är korrekt moderkort, så stöder det några olika processorer med integrerad grafik.

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Att den inte ser 2 av diskarna beror väl på att en M2 disk är installerad och då fungerar inte 2 av sata portarna, så är de i alla fall på mitt B-450 moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

UAS = USB-attached SCSI. En standard för att hantera lagring över USB 3.0 eller nyare. USB har ett extremt simpelt protokoll för lagring kallat Bulk Only Transfer, som i princip innebär att värden (alltså datorn) måste vänta på ett OK på varje överföring innan den ber om nästa. UAS är ett helt vanligt lagringsprotokoll som mest påminner om FireWire, fast över USB. Om du köper adapter från USB till SATA, kolla att adaptern pratar UAS. Det är nämligen inget krav.

Har ingen aning om du kan flytta systemdisken från PCIe 3.0 x4 till PCIe 2.0 x1. Om den ens fungerar, så kan du säkert få det att funka genom att generalisera Windows innan du flyttar disken!

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufactur...

Många USB-SATA-chip bygger på JMicrons chipset och en del modeller är ökända för att vara buggiga i UAS-mode och hänger sig och har sig och host måste göra USB-reset ofta för att de skall vakna till liv igen. ASMEDIA brukar vara bättre.

Du kan sätta 4 och 8xPCIe-kort även i en 1X PCIe-hållare om man sågar upp gjutna täckskivan i ändan av hållaren så att kontaktlisten på kortet kan gå förbi slutet av sockeln (om det inte redan är en open-end socket, vilket ibland fins på nyare moderkort) - det ingår i PCIe-standarden att kunna köras med färre PCIe-fingrar anslutna i sockeln än vad kortet har i antal anslutningar - men totala överföringshastigheten begränsas till typ 600 MB/s fördelat över diskarna i överföringshastighet vid 1X PCIe v.2

Annars så köper man någon LSI-SAS-92xx SAS-kort för upp till 8 direkta SATA-anslutningar - sök typiskt på '9211-8i ZFS IT-mode' så lär du få upp kort för under 500:- inklusive kablar (kablarna är viktiga då att köpa sådana löst kan gå på lika mycket till)

kortet kan också ta SAS-diskar men då är det annan kabel gentemot de medföljande som bara går att koppla mot SATA-diskar (det går att slipa upp så att de också fungerar mot SAS-diskar - men donet blir bräckligt och ej bra styrt när de monteras på SAS-diskarna).

Dessa kort är _mycket_ beprövade i arbetsstation och serversammanhang och fins under en rad olika OEM-namn hos Dell, IBM, Lenovo, HPE med mycket små skillnader (främst kontaktplaceringen) och samma grundläggande chipset - man kan ofta byta mjukvara mellan dessa - dvs. köra en Dell-firmware i en HPE-kort, så lika är dessa på HW-nivå...

På en 8X PCIe-slot kan du köra 8x600MB/s parallellt.

- Obs LSI-SAS9211-8i fins också med RAID-firmware och skulle man få fel så går de att flasha om till IT-mode. - men vill man slippa fippla med detta och hitta program som laddar in mjukvara så titta efter de som säljer dito kort och det är angivet IT-mode och ofta ZFS

Permalänk

Tusen tack för alla fina inlägg, råd och tips! Varit medlem i över 20 år och man blir lika glad varje gång
Jag tänker göra så här, i alla fall för nu:
Bort med grafikkortet
Köra M2 på en GLOTRENDS M.2 PCIe NVMe 4.0/3.0-adapter
Köra de "försvunna" diskarna på moderkorters sista 2 portar som nu förhoppningsvis "låses" upp

Återkommer med resultat!

Ännu en gång tack för all hjälp!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]