Dead Space Remake - Höga Temperaturer?

Permalänk
Medlem

Dead Space Remake - Höga Temperaturer?

Fråga till er som skaffat spelet som släpptes nyligen:

Är det bara min CPU som ballar ur och får riktigt höga temperaturer?
Min CPU hamnar mellan 73 och 78 grader i det spelet vilket verkar riktigt skumt och Dead Space är det enda spelet jag testat hittills som orsakat sådana temperaturer.

Sitter på en 75800X3D med en Arctic Freezer II 280.
Bra luftflöde in och ut ur chassit, en Corsair 4000D Airflow, försöker hålla en jämn balans i undertryck och övertryck.

Kan det möjligtvis ha och göra med deras Frostbite Engine som inte är gjorda för sådana öppna spel och egentligen shooters med mindre totalyta i de inladdade banorna?

"Seemingly, the major issue with Frostbite is that it was an engine built for a specific purpose: first-person shooting and multiplayer. The problem is manyEA games obviously aren't first-person shooters: BioWare builds RPGs, Ghost Games makes racing games, and Madden and FIFA are sports sims."

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

De temperaturerna är ju inget konstigt på en 5800x3d. Kör du undervolt?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

De temperaturerna är ju inget konstigt på en 5800x3d. Kör du undervolt?

Jajamen, undervolt på -20 för varje core kör jag på. Borde man öka på den?

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Vad är problemet du upplever till följd av de "höga" temperaturerna? Låg ljudnivå på fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vad är problemet du upplever till följd av de "höga" temperaturerna? Låg ljudnivå på fläktarna?

Haha snarare hög ljudnivå, trots att ljudnivån inte är särskilt hög skulle jag säga.
Är medveten om att 7 5800x3d till och med kan peaka i 90 grader. Det jag ville kolla var om det bara var jag som hade så här höga temperaturer i spelet. 75 grader kanske inte är onormalt för den CPU:n men jag är fortfarande lite ovan vid denna generations CPU:er haha.

Men om ni säger att 75 grader inte är onormalt så kanske jag oroar mig i onödan. Grejen var bara att jag inte har sett så höga temperaturer med CPU:n i något annat spel som jag testat hittils. Den har oftast varit i intervallet (50,65) grader.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Tror det är ett rätt så krävande spel som helt enkelt drar bra nytta av en kraftig cpu där många kärnor jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Jajamen, undervolt på -20 för varje core kör jag på. Borde man öka på den?

Jag kör -30 på alla cores samt PPT 95, TDC 60, EDC 90 (hittade dessa värden i någon reddit-tråd för länge sen). Minimal prestandaförlust men mycket mindre energiåtgång samt temp.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''