Undrar vilken smartwatch rekommenderas

Permalänk
Medlem

Undrar vilken smartwatch rekommenderas

Har tänkt köpa en smartwatch tillsammans med en ny telefon om några månader (tänker köpa S23U). Har aldrig haft en smartwatch innan så inte helt påläst vad som är bäst i klass etc. Tänker använda den för att bl.a träna med (stryketräning + springa) och sedan kunna använda den i vardagliga livet för att betala med Samsung Pay/Google Wallet. Vill kunna träna med den utan att behöva telefonen i närheten. Den behöver också ha följande funktionalitet:

  • Sensorer för att ge information hur min kropp mår under träningspass (hjärtslag, kalorier brända etc). Även bra GPS spåring

  • Lagring för musik från Spotify. Ska även kunna koppla BT lurar för att lyssna musik på den och inte behöva telefonen

  • Stöd för appar som låter en gå igenom ett träningspass, sätt stoppklocka och sparar allt (hört om GymRun)

  • Byta watch facet till något personligt som man kan ladda ner online (Lik denna: https://www.facer.io/watchface/wkfFN9sY93)

  • Bra batteri (vet inte vad standarden är för smartwatches)

Min prisbudget är runt priset för en Samsung Galaxy Watch 5 Pro (hört bra saker om den men GPS sensor ska inte vara så precise så letar runt för andra val). Hört bra saker om Garmin också.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Allt du vill ha finns från Galaxy Watch Active/Classic 4, galaxy active 5 och galaxy watch 5 pro.
Och du det räcker med WIFI versionen för spotify, då de har stöd för playlist download i klockan.

Fördelen med om du kör samsung klockorna, har en samsung telefon och även väljer några av deras träningsbuds, är att du får bra seamless handling mellan dina devices med. Hört mycket gott om t.ex. Galaxy buds pro 2 (eller vad de heter).

Samsung klockorna har i princip samma funktionalitet, och göra göra allt du beskrev ovan samt:

  • Blodtrycksmätning (efter en kalibrering med blodtrycksmätare)

  • EKG

  • Kroppsammansättning

  • Syresmätning.

Har personligen inte haft något problem med GPS. (inte heller på min gamla active 2)

Så här är lite av min analys av de olika samsung klockorna:

Galaxy active 4 vs Galaxy active 5
Största skillnaden mellan Galaxy watch 4 och 5 (active) är att femman har en sensor till (hud temperatur som ännu inte är aktiv vad jag vet) och att den har ett litet större batteri, dock tyvärr inte tillräckligt stort för att klara 2 dagar, så du måste ändå ladda den om natten. och det på någon milimiters bekostnad på tjocklek, så här föredrar jag faktiskt atictive 4, som är också väldigt billig för en sån kompetent klocka.
Notera att de har exakt samma SOC, minne etc, så performence och OS är helt samma.

Galaxy 4 classic
Största skillnaden emot klockorna ovan är att den har annan design och fysiskt roterande bezel, mitt tips är att åka till en affär och jämföra dem och se vad du gillar bäst.

Galaxy watch 5 pro
Största skillnaden emot klockorna ovan är det större batteriet, större skärm och större "footprint".
Vad jag hört så kan den klara 2 dagar battery usage, så om det är viktigt så kan det vara något, den är också mer tålig, speciellt också eftersom skärmen är något nedsänkt och mer skyddad än speciellt active klockorna.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Allt du vill ha finns från Galaxy Watch Active/Classic 4, galaxy active 5 och galaxy watch 5 pro.
Och du det räcker med WIFI versionen för spotify, då de har stöd för playlist download i klockan.

Fördelen med om du kör samsung klockorna, har en samsung telefon och även väljer några av deras träningsbuds, är att du får bra seamless handling mellan dina devices med. Hört mycket gott om t.ex. Galaxy buds pro 2 (eller vad de heter).

Samsung klockorna har i princip samma funktionalitet, och göra göra allt du beskrev ovan samt:

  • Blodtrycksmätning (efter en kalibrering med blodtrycksmätare)

  • EKG

  • Kroppsammansättning

  • Syresmätning.

Har personligen inte haft något problem med GPS. (inte heller på min gamla active 2)

Så här är lite av min analys av de olika samsung klockorna:

Galaxy active 4 vs Galaxy active 5
Största skillnaden mellan Galaxy watch 4 och 5 (active) är att femman har en sensor till (hud temperatur som ännu inte är aktiv vad jag vet) och att den har ett litet större batteri, dock tyvärr inte tillräckligt stort för att klara 2 dagar, så du måste ändå ladda den om natten. och det på någon milimiters bekostnad på tjocklek, så här föredrar jag faktiskt atictive 4, som är också väldigt billig för en sån kompetent klocka.
Notera att de har exakt samma SOC, minne etc, så performence och OS är helt samma.

Galaxy 4 classic
Största skillnaden emot klockorna ovan är att den har annan design och fysiskt roterande bezel, mitt tips är att åka till en affär och jämföra dem och se vad du gillar bäst.

Galaxy watch 5 pro
Största skillnaden emot klockorna ovan är det större batteriet, större skärm och större "footprint".
Vad jag hört så kan den klara 2 dagar battery usage, så om det är viktigt så kan det vara något, den är också mer tålig, speciellt också eftersom skärmen är något nedsänkt och mer skyddad än speciellt active klockorna.

När jag försöker googla runt för Galaxy Active 4 eller 5 så hittar jag inget online, har de något annat namn? Är det en annan variant på Galaxy Watch 4 och 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielzx:

När jag försöker googla runt för Galaxy Active 4 eller 5 så hittar jag inget online, har de något annat namn? Är det en annan variant på Galaxy Watch 4 och 5?

Finns mig veterligen inget som heter active 4 eller 5 i Samsung serie. Klockorna Cove beskriver är Galaxy Watch 4 respektive 5. De motsvarar de klockor Samsung i tidigare versioner kallade active men från 4:an är Active den normala klockan och varianten med snurrande bezel kallas Classic. Därav namnförvirringen. Men bra sammanfattning bortsett från omkastningen av namnen.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Samsungs klockor har värdelös batteritid om du använder E-sim på den.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Värt att tänka på är att Samsungs klockor har värdelös batteritid om du använder E-sim på den.

Har tänkt på att köpa varianten utan LTE pga billigare + tror inte jag behöver mobilnät för något som kan bara lösas med att ha mobilen. Har den varianten bra batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielzx:

Har tänkt på att köpa varianten utan LTE pga billigare + tror inte jag behöver mobilnät för något som kan bara lösas med att ha mobilen. Har den varianten bra batteritid?

Då är den definitivt bättre. Vet inte exakt hur bra men med E-sim kan du räkna på 12 timmar på en bra dag dag kanske.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Samsung och Google kan du glömma,
Välj apple om du är rik eller garmin om du bara vill ha en pålitlig träningsklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Samsung och Google kan du glömma,
Välj apple om du är rik eller garmin om du bara vill ha en pålitlig träningsklocka.

Kollat in på Garmin men ser inte som de har alla funktionalitet som jag letar efter.

Apple Watch funkar väl inte så bra med android ändå lol?

Permalänk
Medlem

En Apple Watch med Android-telefon är inget vinnande koncept.

De här med batteritid är ju väldigt olika vad man tycker är lagom.

Som referens så har jag en galaxy Watch 5 44mm och behöver ladda varannan dag. Då har jag stängt av saker som wifi och konstant pulsmätning (förutom vid träning då den aktiveras automatiskt). Men har always on display på. Är med kanske nån timme träning och svara på lite meddelanden och så.

Jag måste ändå ladda telefonen oftare så tycker inte batteritiden är något problem för mig.

Men skulle man aktivera alla funktioner som LTE drar batteri användningen iväg snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcuz:

En Apple Watch med Android-telefon är inget vinnande koncept.

De här med batteritid är ju väldigt olika vad man tycker är lagom.

Som referens så har jag en galaxy Watch 5 44mm och behöver ladda varannan dag. Då har jag stängt av saker som wifi och konstant pulsmätning (förutom vid träning då den aktiveras automatiskt). Men har always on display på. Är med kanske nån timme träning och svara på lite meddelanden och så.

Jag måste ändå ladda telefonen oftare så tycker inte batteritiden är något problem för mig.

Men skulle man aktivera alla funktioner som LTE drar batteri användningen iväg snabbt.

Skulle du rekommendera den utifrån dina upplevelser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielzx:

Skulle du rekommendera den utifrån dina upplevelser?

Ja det skulle jag. Väldigt nöjd med den.

Köpte den inte primärt som träningsklocka utan mer för andra smartfunktioner som betalning, se/svara på meddelanden, använder den som sökare för kameran, inköpslistor, styra belysningen etc. De sagt så är jag nöjd med träningsbiten också, kul att få ut data, grafer, och rutter av den och det ger mig motivation att träna. Den är inte lika exakt som dedikerad utrustning när det gäller te.x. puls position. Men fullt tillräckligt för mig.

Finns en ganska in depth review på sensorbiten jag kan rekommendera:https://youtu.be/78A3rTdBHbk

Sammanfattningen är att jag tror sensorerna är absolut tillräckligt för de flesta användare. Vill man veta att pulsen stämmer 100% tror jag ändå inte det är en smartklocka man ska kolla på.

Är man orolig för batteribiten så är 5 pro så gott som exakt samma klocka men med större batteri men då också en påtagligt större klocka. Officiella måtten Samsung anger är tyvärr inte korrekta. Tjockleken är ca 11mm för 5 och ca 15mm för 5 pro vilket är en märkbar skillnad. Så rekommenderar att försöka få känna och klämma innan man köper. Båda är dock fortfarande "kompakta" om man jämför med Garmins värstingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcuz:

Ja det skulle jag. Väldigt nöjd med den.

Köpte den inte primärt som träningsklocka utan mer för andra smartfunktioner som betalning, se/svara på meddelanden, använder den som sökare för kameran, inköpslistor, styra belysningen etc. De sagt så är jag nöjd med träningsbiten också, kul att få ut data, grafer, och rutter av den och det ger mig motivation att träna. Den är inte lika exakt som dedikerad utrustning när det gäller te.x. puls position. Men fullt tillräckligt för mig.

Finns en ganska in depth review på sensorbiten jag kan rekommendera:https://youtu.be/78A3rTdBHbk

Sammanfattningen är att jag tror sensorerna är absolut tillräckligt för de flesta användare. Vill man veta att pulsen stämmer 100% tror jag ändå inte det är en smartklocka man ska kolla på.

Är man orolig för batteribiten så är 5 pro så gott som exakt samma klocka men med större batteri men då också en påtagligt större klocka. Officiella måtten Samsung anger är tyvärr inte korrekta. Tjockleken är ca 11mm för 5 och ca 15mm för 5 pro vilket är en märkbar skillnad. Så rekommenderar att försöka få känna och klämma innan man köper. Båda är dock fortfarande "kompakta" om man jämför med Garmins värstingar.

Såg att personen hade en Watch 5 Pro review också, så ska titta på den

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 44 mm Samsung Watch 5 utan esim. Min första smartwatch och är mycket nöjd med funktioner och dylikt. Jag har den kopplad till en S23U.
Det enda negativa jag kan komma på är batteritiden, jag laddar min varje dag. Den har snabbladdning så jag stör mig inte på att ladda den varje dag. Safirglas är stort plus för mig.

Permalänk
Medlem

Kommer tillbaks nu efter ett tag, undrar över om man behöver köpa något skydd till sin smartklocka (skärmskydd, skal)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielzx:

Kommer tillbaks nu efter ett tag, undrar över om man behöver köpa något skydd till sin smartklocka (skärmskydd, skal)?

Galaxy Watch 5 har safirglas så inget repskydd behövs.
Saknas safirglas så behövs skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Galaxy Watch 5 har safirglas så inget repskydd behövs.
Saknas safirglas så behövs skydd

Beror nog på vem som har klockan och i vilka miljöer. Jag har haft smart klockor sen Sony Smartwatch 3 (2014) nu ända upp till Galalxy watch 4. Ingen av mina klockor har repiga displayer (endast en har haft safir glas).

har normalt sett inte repiga telefoner heller (använder inte heller där displayskydd, endast case).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av danielzx:

Kommer tillbaks nu efter ett tag, undrar över om man behöver köpa något skydd till sin smartklocka (skärmskydd, skal)?

beror väl på vad du utsätter den för.

jag har min Amazfit T-rex pro på jobbet och är tacksam för att jag köpte till 5 skyddsglas till den har fördärvat 3 st på ett år.

men då jobbar jag som robotsvetsare i industri så händer att den blir utsatt både för div kemikalier slag/stötar olja, fett glödande svetsslagg u name it.

plastchassit ser nu mer ut som ytan på månen ungefär kratrar lite här och var i plasten där svetsslagget bränt fast i plasten men glaset är som nytt under skyddet.

men om du inte utsätter den för så extrem miljö som jag behöver du troligen inte ett fast skadar ju inte att vara proaktiv.

5 glas till min klocka kosta typ 90:- på amazon

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08YJKZX1F/ref=ppx_yo_d...

de har visst tagit ur ett glas nu i dem dock så endast 4 glas och du ska troligen ha 44mm om det är galaxy watch 4/5 du köpte men du får kolla upp det själv vad du ska ha.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows