Fiberoptik eller CAT 8.1 i väggarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag har lite blandat med rör. Jag köpte dels sån här kabel när jag beställde lite annat från Unifi: https://eu.store.ui.com/products/unifi-cable-cat6-cmr vilken sen är dragen i flexrör av typen: https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-installationsror.

En del är draget med sån här där kabeln redan ligger i röret https://www.elbutik.se/product.html/pm-flexror-16/2xutp-cat-6-lszh---100m (finns med både enkla och dubbla ledare, jag har med enkel ledare utan att kunna motivera varför).

För den förstnämnda varianten använde jag en dragfjäder från Jula. Jag såg till att inga böjar var alltför skarpa samt att när jag drog kabeln så fick sambon mata från andra hållet (underlättar mer än man tror).

För väggdosor körde jag med Schneider så det matchar med elinstallationens uttag och brytare. För RJ45-kontakterna beställde jag också från Unifi och crimpade själv. Som verktyg använde jag det här paketet: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/verktyg-koppar/verktygspaket-for-natverksamatorer/. Guld värt med kabeltestaren så att jag kunde verifiera allt, samt förvånansvärt smidiga verktyg trots att de är ”amatörkvalitet”.

För mina AP i taket så termineras de med RJ45 direkt och rakt in i AP så att AP täcker både hål och sladd. På väggarna (bara på två väggar) sitter schneider-uttag. I racket har jag en vanlig 19” Keystone med uttag från Direkttronik (Unifi sålde inte silver-matchade då )

Stort tack för ett riktigt bra svar i en annars medioker tråd. Du har gjort exakt vad jag funderat på. Synd att elbutiken verkar ha problem så inga länkar funkar... Upplevde du att var värt med fördragna kablar i flexrören? Vad säger du om 20mm istället för 16mm flexrör?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Stort tack för ett riktigt bra svar i en annars medioker tråd. Du har gjort exakt vad jag funderat på. Synd att elbutiken verkar ha problem så inga länkar funkar... Upplevde du att var värt med fördragna kablar i flexrören? Vad säger du om 20mm istället för 16mm flexrör?

Rören med idragen kabel är såklart fantastiskt bekvämt! Kabeln är av något sämre kvalitet än den jag köpte genom Unifi, men jag har inte upplevt några problem med den. Den uppfyller alla standarder, men är tunnare i ledare och sin utformning.

Vad gäller rör för att dra själv så har jag dragit i både 20mm (garaget, fick en bit av elektrikern) och 16mm (i huset), jag tycker inte att det gör någon nämnvärd skillnad så länge man drar en kabel. Ska man dra två kablar i samma rör så gäller minst 20mm, annars blir det riktigt styvt och jobbigt. Med 20mm upplevde jag en viss tröghet med Unifi-kabeln när jag drog två stycken i samma rör, men den kabeln är ganska grov i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Varför inte ens CAT6? CAT 5E är ju redan flaskhals idag.

läste du alla mina inlägg sa jag att köra CAT6A och inte CAT6.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Angående CAT6 vs CAT6A så såg jag själv ingen vinst i mitt hem. CAT6A är absolut certifierad för högre hastigheter över längre avstånd, men den är styvare och om den ska ge sina stora fördelar så börjar vi prata om S/FTP och liknande som ska termineras med jord och andra jobbigare saker. Mer pill, styvare kabel (även oskärmad), högre pris (om än kanske liten skillnad i det stora hela) för i princip ingen vinst i ett hem?

Jag förstår att vissa anse sig ha en del specialbehov eller drömmar, men i det stora hela så ser jag inte vinsten med extra tid och pengar på CAT6A jämfört med CAT6.

Kan tillägga att när jag drog nätverkskabel till garaget så la jag också CAT6 av utomhusvarianten. Den drog jag i en trädgårdsslang och grävde ned.

Permalänk
Medlem

Update:

Beställt CAT 8.1 S/FTP
Ska dras i 20mm flexrör till Schneider apparatdosor. Inte ännu bestämt vilka uttag i väggarna samt patchpanel och hur serverskåpet skall vara designat. Kanske uppdaterar här om någon är intresserad.

Mvh

Visa signatur

Båtbyggare med mera.