Permalänk
Medlem

12900k vs 13600k temp i spel

Hallå,
Jag satt igår och lirade och tyckte att det började bli varmt(naturligt). Kände inne i chassit och grafikkortet gick mäkta svalt även enligt HW-info.

Processorn gick varmare. Har en toppmonterad 360 Arctic Liquid Freezer till min 12900k.

Värme stiger och det lär förklara 70-100% av att toppen där AIOn sitter är varmare än allt annat.

Jag blir ändå sugen på att få det svalare. Byta processor verkar tveksamt när jag läser om just spelande. Undervolt?

Jag lirar på en G9 så 3,5k i upplösning - dvs inte mycket processor.

Permalänk

Vad var tempsen då?

Permalänk
Medlem

Går pumpen som den ska?

Permalänk
Medlem

Kolla i tex HW Info hur många W processorn drar, beroende vad du kommer upp i när du spelar kan en undervolt göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickebult:

Vad var tempsen då?

68 på grafikkortet med teoretisk hotspot 75. 78 på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

68 på grafikkortet med teoretisk hotspot 75. 78 på processorn.

För att förtydliga tycker du att temperaturen på processorn eller i rummet är problemet? Och vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Jag kör en 12900K med en tämligen urusel Cooler Master ML360, med "BIOS defaults" så resulterar detta i 100 grader redan efter 1 sekund vid full belastning.

Mitt tips är att om man mest spelar med burken så kan man inaktivera de värdelösa små parasiterande fästingarna. Utöver att inaktivera småkärnorna har jag ställt ringbussen (cache) på 4.7 GHz och de stora kärnorna till 5GHz med en "spännings-offset" på -0.15V för både ring och kärnor. Förbrukningen för enbart processorn gick från 300W++ vid max belastning till mindre än 200W (5 GHz ~1.2V). Vid spelande drar processorn nu kanske 20-30W och håller då i stort sett rumstemperatur.

Just mina inställningar fungerar så klart inte för alla 12900K men det bör inte vara allt för svårt att hitta inställningar som ger acceptabla temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Går pumpen som den ska?

Det tror jag, ska gå på Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

För att förtydliga tycker du att temperaturen på processorn eller i rummet är problemet? Och vad har du för grafikkort?

Processorn är den jag tänker att jag kan påverka - Därav denna tråd. Jag behöver ju inte mycket av den och den är stock.

Har ett 4080 Gaming Trio

Skrivet av jonaz_81a:

Jag kör en 12900K med en tämligen urusel Cooler Master ML360, med "BIOS defaults" så resulterar detta i 100 grader redan efter 1 sekund vid full belastning.

Mitt tips är att om man mest spelar med burken så kan man inaktivera de värdelösa små parasiterande fästingarna. Utöver att inaktivera småkärnorna har jag ställt ringbussen (cache) på 4.7 GHz och de stora kärnorna till 5GHz med en "spännings-offset" på -0.15V för både ring och kärnor. Förbrukningen för enbart processorn gick från 300W++ vid max belastning till mindre än 200W (5 GHz ~1.2V). Vid spelande drar processorn nu kanske 20-30W och håller då i stort sett rumstemperatur.

Just mina inställningar fungerar så klart inte för alla 12900K men det bör inte vara allt för svårt att hitta inställningar som ger acceptabla temperaturer.

Ja, slå av de små kärnorna. Det ska jag testa 🙏 Och en lätt undervolt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 78 grader låter bra för en 12900K.
Men visst om du inte behöver all kraft kan du ju "underklocka" den lite.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sätt ner tdp annars, för spel så krävs ytterst lite effekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Processorn är den jag tänker att jag kan påverka - Därav denna tråd. Jag behöver ju inte mycket av den och den är stock.

Har ett 4080 Gaming Trio

Ja, slå av de små kärnorna. Det ska jag testa 🙏 Och en lätt undervolt.

Har du inte problem med att att rummet blir varmt så tycker jag 78c låter helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har du inte problem med att att rummet blir varmt så tycker jag 78c låter helt okej.

Fast om processorn är 78 grader när han bara spelar så skulle jag nog tycka att det är lite väl varmt eftersom spelande vanligtvis inte kräver särskilt mycket effekt (från CPUn d.v.s) även om den kärna huvudtråden körs på så klart belastas hårt.

Är det bara den varmaste kärnan som når 78C ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Fast om processorn är 78 grader när han bara spelar så skulle jag nog tycka att det är lite väl varmt eftersom spelande vanligtvis inte kräver särskilt mycket effekt (från CPUn d.v.s) även om den kärna huvudtråden körs på så klart belastas hårt.

Är det bara den varmaste kärnan som når 78C ?

Beror så klart på spel men kanske är lite högt för spel, men var därför jag efterfrågade "power draw" för att veta om det är en rimlig temp eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror så klart på spel men kanske är lite högt för spel, men var därför jag efterfrågade "power draw" för att veta om det är en rimlig temp eller inte.

Ska kolla ikväll, eller i morgon kväll.

Hade varit trevligt med några grader ner och det är ju svårt att få bättre kylning än den AIOn som jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vet inte riktigt vart jag ser Power draw men hade Intel ETU igång och package TDP peakade runt 170w - Lite undervolt och avslagna e-cores.

Fick ned maxtempen till 73 och verkar ligga runt 66-70 grader vid spel. Det känner jag mig nöjd med.