Krönika: Priserna på grafikkort dödar mitt intresse

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Priserna på grafikkort dödar mitt intresse

Höga priser på grafikkort slår en kil i en entusiasts brinnande intresse för datorer, men Jacob ser ändå ljust på framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suttit med min 1050ti alldeles för länge av ren princip men har nu bestämt mig att köpa ett kort till sommaren 2023, budget 5-7k så får se vad det blir till slut

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Grafikkortspriserna får följdeffekter.

Skulle handlat på steam ibland men skippar det sedan flera år. Har nu senast avstått kerbal space program 2 och sons of the forest men de blir svårdrivna i 4k och nytt grafikkort är otänkbart med nuvarande priser.

Eftersom det inte blir nytt grafikkort så sitter jag dessutom längre på samma processor, moderkort, minnen.

Funderar på att driva intresset åt ett annat håll än AAA gaming, retro-/indiespel på linux kanske.

Permalänk
Avstängd

Svinhöga priser på grafikkort japp.

Hade tur som fick mitt 4070Ti TUF OC för endast pangpriset på 10500 kr. Fortfarande 4000 kr för dyrt, men 2000 kr inte lika dyrt som vanligt pris för just den modellen.

Har lågt intresse för spel rent generellt nuförtiden, och det har väl till viss del påverkats av dagens priser som är här för att stanna tyvärr. Men är främst för att spel är mer som interaktiva filmer idag.

Permalänk
Medlem

Det ständiga prisgnället dödar mitt intresse för grafikkortsnyheter på Sweclockers. Jag har kommit att föredra Videocardz, Anandtech och andra som fokuserar på tekniken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Tror inte de kan sälja av lager på nuvarande eller ens förra generationen särskilt billigt. Om de gör det så kommer det ju ta stora delar av den försäljning som skulle bli för nästa generation. Nu när förbättringarna för varje generation blir mindre så kan de inte gör så längre.

5090 kommer nog inte kunna slå 4090 med hästlängder, det finns ingen så mycket bättre nod att byta till, om de inte går till 3nm och då pratar vi säkert 50000kr per kort

Fysikens lagar börjar väl säga sitt, vi kanske måste komma på andra sätt att rendera våra spel på?

Sen hjälper ju inte att kron(kon)kursen är som den är, men det lär inte ändras på länge

Permalänk
Administrativ avgift

Tycker vi lånar ut ett Intel arc till Jakob så han får skriva en till krönika om upplevelsen ❤️

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Själv har jag inte byggt ny dator sen gtx1080 var färskt, någon gång på vägen så slutade jag spela AAA spel så motivationen att bygga ny och dyr burk finns inte.
Tur att indie scenen frodas så man klarar sig med en äldre maskin.

Permalänk
Medlem

Allt har blivit dyrare inte bara grafikkort. Maten är orimligt dyr likaså elen mm. Man får hoppas att det vänder och att vi röstar för införande av euro.

Permalänk

Fick mitt 3070 rtx för runt 6000 kr vid release,,det tycker jag var ett helt okey pris. Sjukt att ett 4060 rtx kommer vara precis lika bra som ett 3070 rtx och kosta mer haha

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig betala ockerpriser för något fast jag har råd. Man ser helt klart att de har ändrat på prestanda och pris staplarna för att tjäna mer pengar och har inte så mycket med inflation och ekonomiska problemen att göra med. Det är bara en ren och sker lögn för att rättfärdiga sina sjuka priser.

Prestandan har ökat exakt lika mycket som priset så vi står helt still denna generationen och har inte fått någon utveckling alls jämnfört med förra.
Vad ska nästa kosta? 25k för en 5080? 35k för en 5090? 20k för en 5070? Hela pc spelmarknaden kommer dö och alla kommer gå över till konsol

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag köpte ett nytt prestandakort. Mitt intresse är fortsatt högt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

De flesta av mina vänner sitter kvar på GTX 1080 pga av priserna. Är nog bara jag som uppgraderat till 3000-serien ens.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Allt har blivit dyrare inte bara grafikkort. Maten är orimligt dyr likaså elen mm. Man får hoppas att det vänder och att vi röstar för införande av euro.

Euro är det sista sverige ska gå in i, kommer inte lösa ett smack i dessa osäkra tider..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fysikens lagar börjar väl säga sitt, vi kanske måste komma på andra sätt att rendera våra spel på?

Uppskalning (DLSS/FSR/XeSS) och Frame Generation (DLSS3) hälsar att de jobbar på det.

I övrigt så tror jag att prisnivåerna på just dedikerade grafikkort främst kan förklaras med att det inte längre är Nvidias och AMD:s främsta sätt att tjäna pengar. Priset de sätter mot andra aktörer för grafikkretsar ämnade för oss dödliga konsumenter (laptoptillverkare, konsolmakare osv) verkar inte ha stigit på samma sätt. Och AMD:s prissättning på CPU:er har inte heller stigit trots nyare noder. Grafikkortmarknaden är trasig just nu, och den aktör som bör göra något åt det, alltså AMD verkar inte vilja ha större marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Tycker vi lånar ut ett Intel arc till Jakob så han får skriva en till krönika om upplevelsen ❤️

https://www.sweclockers.com/test/35274-intel-arc-a770-och-arc...

Han skrev ju recensionen? Vad mer ska han skriva om sina upplevelser?

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam utan den känslan har dom flesta globalt .Bara titta på steam ca 0.4 procent har 4080 och 4070 ti tillsammans . Det innebär att en på 250 sitter på nya grafikkort resterande 249 sitter på billigare kort . Tror inte spelande på pc överlever det här på sikt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Igenkänningsfaktorn är stor. Det finns trots allt en anledning varför folk gnäller. Jag kan utan problem sitta lugnt i båten ett tag till, spelar inget mer krävande än esportspel och möjligen några indiespel, idag installerade jag dock "nya" dead space men klarar mig bra med DLSS påslaget även i det.

Man behöver inget 4070 ti för de flesta spel idag. Hade mitt nuvarande grafikkort gått sönder har jag garanti något år till. Men efter detta får vi se. Är betydligt mer sugen på mellansegmentet, gärna något kort med 3080-3090-prestanda som kostar runt 4000-5000 kr med högre energieffektivitet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet av Jacob Hugosson. Tack för det.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av medbor:

https://www.sweclockers.com/test/35274-intel-arc-a770-och-arc...

Han skrev ju recensionen? Vad mer ska han skriva om sina upplevelser?

Skillnad på att recensera och faktiskt uppleva kortet i vardaglig anda, ta en titt på Linus när han faktiskt blev en användare av kortet

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Det ständiga prisgnället dödar mitt intresse för grafikkortsnyheter på Sweclockers. Jag har kommit att föredra Videocardz, Anandtech och andra som fokuserar på tekniken.

Ok

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

hade 4080 kostat runt 8-9k så kanske det varit värt det, om jag hade sålt mitt 3080

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Sugu:

Suttit med min 1050ti alldeles för länge av ren princip men har nu bestämt mig att köpa ett kort till sommaren 2023, budget 5-7k så får se vad det blir till slut

Jag sitter också med ett 1050 Ti och det är plågsamt men jag kommer nog fortsätta hålla det en längre bit än så.

Men jag känner igen mycket i det Jakob skriver om. Inte bara mitt grafikkortsintresse har dödats utan allt när det gäller datorer. Men nu kanske jag överdriver lite, jag använder datorn varje dag och har full koll på varenda nya datorkomponent som kommer ut men det där suget att uppgradera har dramatiskt mattats av de senaste åren. Jag hade tänkt uppgradera 2020 men det blev inte av av förklarliga själ och jag inte är inte säker att jag vill uppgradera 2023 heller för att stöda de rövarpriser de tar ut.

Det är full duopol på grafikkortsmarknaden (för let's face it Intel har inte gjort något direkt avtryck på grafikkortsmarknaden, inte denna gång i a.f.) och jag vet inte om varken Nvidia eller AMD är medvetna att de tar död på sin egna marknad. Förr kunde flera generationer tillverkas på samma nod se 28nm men idag måste de hoppa till ny nod varenda ny generation och jag tror också det håller upp priserna på orimliga nivåer.

Just processorpriser och sjunkande ddr5-minnen är det enda ljuset i tunneln. Även moderkort och chassin har blivit orimligt dyra utöver grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Allt har blivit dyrare inte bara grafikkort. Maten är orimligt dyr likaså elen mm. Man får hoppas att det vänder och att vi röstar för införande av euro.

EMU och Euro är ingen bra lösning, dels har vi redan röstat nej till detta men det skulle få extremt negativa konsekvenser för en "liten nation" i Europas norra periferi.

Just nu är kronan svagare än på mycket länge (jmf 2000-2001), dock ser jag kronan stabilisera sig i förhållande till dollarna så vi åter kan åtnjuta 7-9 SEK/USD. Om vi istället skulle ha EURO som nationell valuta så är vi helt plötsligt beroende av ECB, kriser i andra länder kan leda till att vi som liten (exportberoende) nation förlorar konkurrenskraft då Euron är "dyr" i förhållande till ex. USD. Så länge vi har vår egen valuta finns möjligheten för specifik och nationellt anpassad penningpolitik, detta kommer tjäna oss väl över tid och så länge Sverige fortsätter vara en nation baserad på företagande och innovation så är "the sky the limit". Med det sagt så är det även upp till politiker att skapa de förutsättningar som krävs för att infria dessa löften: infrastruktur, skatter, stöd, utbildning, "Sverige i första hand", vård och hälsa etc..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

4600kr nyss för ett 6700xt på proshop.
Ett kort som kan driva alla dagens AAA spel i 60-90 fps på Ultra i 1440p. Sänker man till High (syns sällan skillnad) blir det istället 75-110 fps.

Tycker det känns som att många inte vill svälja stoltheten och köpa ett kort som uppfyller alla de kriterier de söker enbart för att det har "fel" produktnamn. Ja toppmodellerna är svindyra, men bara för du köpte en toppmodell 2015 betyder inte det att du behöver uppgradera till en toppmodell 2023.

Permalänk
Medlem

Det är magstarkt att en komponent till en dator som främst används för att spela ska kosta mer än den senaste generationen av TV-spelkonsoler, och då räknar jag inte med priset för de övriga komponenterna i datorn.

Jag sitter också i den sisten att jag skulle vilja bygga en ny stationär dator, men att jag avstår i väntan på att priserna går ner. Det leder till att jag oftast använder min Macbook i stället.

Permalänk
Medlem

Måste vara ärlig och säga att jag inte läst artikeln utan bara rubriken, men jag har väl läst tillräckligt om åsikterna kring att grafikkorten har blivit dyrare och att dessa kostar som en hel dator. Som jag nämnde i diskussionstråden för köptips där diskussionen kring det hela blev lite OT så delar jag verkligen inte den åsikten.

Jag tycker mig se att konsumenter idag vill ha ett 4080 eller ett 4090 i tron om att modellen 4080 på något sätt motsvarar det gamla 980, 1080 och tänker bara på modellnamnet på kortet och inte vilka det är riktade till. Jag har en jag spelar med som kör CS:GO på 1080p med ett 3080 till exempel.

Folk säger att grafikkorten bara blir dyrare, att de kostar som en hel gamingdator och så vidare, och jag själv?

Jag ser ett 4070ti som slår 3090ti på fingrarna när det kommer till gaming för en nästan tredjedel av priset.
Jag ser att du får en 1080p rigg idag för 10-15k som presterar mycket bättre än en 1080p rigg för 8 år sedan för samma pris.
Jag ser att du får en 1440p rigg idag för 15-20k som presterar mycket bättre än en 1440p rigg för 8 år sedan för samma pris.
Jag ser att du får en 1440p rigg idag för 20-22k med ett 4070ti som jag ser som en high end 2K rigg.

Vad jag tror? Jag tror 4K kommer bli billigare och följa samma utveckling, att en 2K dator kommer att bli standard och även den falla pris och jag tror prestandan per krona har blivit bättre och drar en generalisering i att dagens konsumenter helt enkelt inte är så medvetna som dom tror utan att dom som beskrivet ovan litar sig blint på modellbeteckningar och petar i ett värstingkort i en 1K rigg, jag tycker mig se den mentaliteten i majoriteten av trådarna bland alla köptips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

EMU och Euro är ingen bra lösning, dels har vi redan röstat nej till detta men det skulle få extremt negativa konsekvenser för en "liten nation" i Europas norra periferi.

Just nu är kronan svagare än på mycket länge (jmf 2000-2001), dock ser jag kronan stabilisera sig i förhållande till dollarna så vi åter kan åtnjuta 7-9 SEK/USD. Om vi istället skulle ha EURO som nationell valuta så är vi helt plötsligt beroende av ECB, kriser i andra länder kan leda till att vi som liten (exportberoende) nation förlorar konkurrenskraft då Euron är "dyr" i förhållande till ex. USD. Så länge vi har vår egen valuta finns möjligheten för specifik och nationellt anpassad penningpolitik, detta kommer tjäna oss väl över tid och så länge Sverige fortsätter vara en nation baserad på företagande och innovation så är "the sky the limit". Med det sagt så är det även upp till politiker att skapa de förutsättningar som krävs för att infria dessa löften: infrastruktur, skatter, stöd, utbildning, "Sverige i första hand", vård och hälsa etc..

Titta på pyttelandet Schweiz. Deras valuta var så stark att de kände sig tvungna att pegga mot Euro. Ta danskarna, så peggar sin krona mot Euro och jag har inte märkt att deras ekonomi skulle vara sämre än våran. Nä, det gamla tramset med egen svensk krona som kan flyta och störtdyka när världen blir orolig. Hur kan man ens vara nöjd över det. Det tjänar inte oss alls övertid med svag valuta? Just nu importerar vi inflation pga av den svaga kronan. Ge oss euro för Guds skull. Då kommer tvi tvingas göra de strukturella förändringarna för att bibehålla välståndet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av andra94:

Tycker vi lånar ut ett Intel arc till Jakob så han får skriva en till krönika om upplevelsen ❤️

"Allt är skit, jag lämnar åt andra att vara betatestare åt Intel."

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lätt värt att prioritera mängden pengar till mängden tid man spenderar. Jag känner mycket större glädje av ett grafikkort för 20000kr än att köpa nya fälgar till min bil t.ex.

Själv antar jag att kostnaden för utveckling av grafikkortskretsar och all teknik bakom detta ökat exponentiellt de senaste åren och det tycker jag rättfärdigar de ökade priserna. Det går ju till och med fysiskt se en enormt stor skillnad på ett RTX 4080 ($1100) och ett GTX 480 ($499). Transistorerna har ökat med minst 15 ggr under den här perioden.

Det som jag också är ganska säker på påverkat prisökningen är ju att man alltid kunnat få cachback om man vill använda det till GPU-mining. Alla grafikkort jag köpt sedan 2017 har jag fått mer pengar tillbaka på än jag lagt ut på kortet.