Permalänk
Medlem

Är jag körd? Trojan

Så har ganska länge nu kört med Malwarebytes antivirus på min Macbook Air M1 och scannat lite då och då, varje dag åtminstone. Bestämde mig för att gå tillbaka till Avast bara för sakens skull då deras gratisversion hade ett betydligt större utbud av funktioner att utnyttja. Drog igenom en ''deep scan'' och fick då upp HTML:RedirBA-inf [Trj] som sedan lokaliserade inom Google Chrome's cache mapp och jag då som är livrädd för allt som heter virus sköt iväg hela skiten i papperskorgen och tog bort. Tog sedan bort cache genom Google Chromes ''Clear Browsing Data'' och sedan laddade jag ner ett program kallat Onyx och körde rent där med. Fått lära mig i efterhand att man kan ladda upp sådana virusfiler på någon hemsida där de kollar vad det är på gång så det kanske var en tabbe av mig. Är inte den som vanligtvis flummar runt på internets mörka hörn men jag måste medge att jag besökte inte för så länge sedan en Wordpressblogg som jag suttit och funderat på om den kan vara boven? Är annars försiktig av mig. Har ju fått höra att Apple har ''fantastiskt inbyggt skydd'' från start men man är ju pessimistisk därav Malwarebytes. Ganska vag information jag kommer med här, jag vet, men vill bara kolla. Mvh.

Permalänk
Medlem

Det kan tydligen vara lite allt möjligt. Ofta en false positive från antivirusprogram.
Vissa legit program blir flaggade med det. O ibland virus.
För det mesta verkar det inte vara nån fara.
Enligt en snabb google sökning. Jag antar att du inte kollat google alls eftersom du inte verkar ha en aning?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det kan tydligen vara lite allt möjligt. Ofta en false positive från antivirusprogram.
Vissa legit program blir flaggade med det. O ibland virus.
För det mesta verkar det inte vara nån fara.
Enligt en snabb google sökning. Jag antar att du inte kollat google alls eftersom du inte verkar ha en aning?

Det var det första jag gjorde efter jag såg att det plinga till i Avast, men det var inte mycket jag fick fram. Jag googla ju såklart HTML:RedirBA-inf [Trj] och inget annat :/ Det var främst efter jag i panik tog bort filen som jag insåg att det kunde varit hjälpsamt om jag behöll den i karantän så någon som kan det här iaf fått tagit en titt.

Permalänk
Medlem

Av det lilla jag läste om skiten, så riktar det sig mot Windows-system, så inget att oroa dig för.

Och eftersom du hittade det i webbläsarens cache-katalog, så är det bara en fil som webbläsaren laddat ner när du besökt någon hemsida, men inte exekverat.

Jag skulle inte vara ett dugg orolig

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Sötast

Virus och antivirus kan vara lite svårt.

Båda sidor vill ha dig som kund.
Virusmakarna vill ha dig som kund för att göra vinst på dig.
Antivirusmakarna vill ha dig som kund för att göra vinst på dig.

Antivirusmakarnas primärverktyg är att sälja skräck, rädsla ångest och såklart även ett skydd eller delvis skydd, eller ett ångestdämpande "skydd".

Virusmakarnas största vinst kan göras genom att infektera så många maskiner som möjligt.

Unix operativsystem använder, rekommenderar eller bryr sig generellt väldigt lite om antivirus på grund av hur operativsystemet är uppbyggt. Du kan knappt sätta i ett usb-minne, eller ändra skärmstyrka utan att behöva skriva in ditt lösenord.

Windows operativsystem lite mer som att använda ett häststängsel för att skydda emot mygg. (Det har blivit bättre i senare versioner av windows dock)

Såvida du inte aktivt väljer att köra ett virus, skriver in ditt lösenord, låter den utföra sitt arbete så är du skyddad emot virus på både mac och linux, osx etc.

I windows räcker det att du trycker på fel länk för att eventuellt vara infekterad.

Vad jag såg när jag googlade var att filen du fått ner var targeted emot windows-maskiner surprise surprise.

Baserat på vad du skrivet i ditt inlägg, hur ofta du scannar och hur du upplever det hela i panik så skulle jag säga att det farligaste viruset du har just nu, det är skräckviruset som blivit planterat i din hjärna av företag som mer än gärna vill ha dig som en prenumererande kund.

Som ett tillägg dock: Om du har din macbook i ett nätverk med andra maskiner, speciellt windows-maskiner så kan det vara av värde att ha ett antivirus på en mac. Den kan då radera eventuella virus/skräp som hamnar på din mac och minska risken att du laddar upp filerna på t.ex en nas och sprider det vidare till andra datorer.

Permalänk
Medlem

Du har ingenting att vara orolig för. Tvärtom så har Malwarebytes och nu mestadels Avast gjort dig jätteorolig helt i onödan!

Avinstallera båda snarast så du får lite lugn och ro.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Virus och antivirus kan vara lite svårt.

Båda sidor vill ha dig som kund.
Virusmakarna vill ha dig som kund för att göra vinst på dig.
Antivirusmakarna vill ha dig som kund för att göra vinst på dig.

Antivirusmakarnas primärverktyg är att sälja skräck, rädsla ångest och såklart även ett skydd eller delvis skydd, eller ett ångestdämpande "skydd".

Virusmakarnas största vinst kan göras genom att infektera så många maskiner som möjligt.

Unix operativsystem använder, rekommenderar eller bryr sig generellt väldigt lite om antivirus på grund av hur operativsystemet är uppbyggt. Du kan knappt sätta i ett usb-minne, eller ändra skärmstyrka utan att behöva skriva in ditt lösenord.

Windows operativsystem lite mer som att använda ett häststängsel för att skydda emot mygg. (Det har blivit bättre i senare versioner av windows dock)

Såvida du inte aktivt väljer att köra ett virus, skriver in ditt lösenord, låter den utföra sitt arbete så är du skyddad emot virus på både mac och linux, osx etc.

I windows räcker det att du trycker på fel länk för att eventuellt vara infekterad.

Vad jag såg när jag googlade var att filen du fått ner var targeted emot windows-maskiner surprise surprise.

Baserat på vad du skrivet i ditt inlägg, hur ofta du scannar och hur du upplever det hela i panik så skulle jag säga att det farligaste viruset du har just nu, det är skräckviruset som blivit planterat i din hjärna av företag som mer än gärna vill ha dig som en prenumererande kund.

Som ett tillägg dock: Om du har din macbook i ett nätverk med andra maskiner, speciellt windows-maskiner så kan det vara av värde att ha ett antivirus på en mac. Den kan då radera eventuella virus/skräp som hamnar på din mac och minska risken att du laddar upp filerna på t.ex en nas och sprider det vidare till andra datorer.

Jo du har nog rätt, är en orolig typ haha. Har iallafall VPN på jämnt men har också fått höra att de använder sig utav skrämseltaktik för att få folk att lägga en förmögenhet på deras prenumerationspriser. Vad jag minns så var alla filerna associerade med ''viruset'' blanka, ingen fil som verkade gå att öppna (klickade inte på någon). Är inte heller uppkopplad med datorn till någon windowsmaskin, bara routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mutatio:

Jo du har nog rätt, är en orolig typ haha. Har iallafall VPN på jämnt men har också fått höra att de använder sig utav skrämseltaktik för att få folk att lägga en förmögenhet på deras prenumerationspriser. Vad jag minns så var alla filerna associerade med ''viruset'' blanka, ingen fil som verkade gå att öppna (klickade inte på någon).

Avinstallera dina antivirus och annat skit, säg upp VPN-tjänsten och sluta noja Du har ett supersäkert system och har inget att vara orolig för.

Hade det varit så enkelt att bli infekterad, så skulle majoriteten av folks datorer vara utsatta, för den stora massan har noll koll och ännu mindre intresse.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Avinstallera dina antivirus och annat skit, säg upp VPN-tjänsten och sluta noja Du har ett supersäkert system och har inget att vara orolig för.

Hade det varit så enkelt att bli infekterad, så skulle majoriteten av folks datorer vara utsatta, för den stora massan har noll koll och ännu mindre intresse.

VPN är för jag modererar ett gamingforum där det finns en historia av DDOs och doxing så kommer nog behålla den. Men stor tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Virus och antivirus kan vara lite svårt.

Båda sidor vill ha dig som kund.
Virusmakarna vill ha dig som kund för att göra vinst på dig.
Antivirusmakarna vill ha dig som kund för att göra vinst på dig.

Antivirusmakarnas primärverktyg är att sälja skräck, rädsla ångest och såklart även ett skydd eller delvis skydd, eller ett ångestdämpande "skydd".

Virusmakarnas största vinst kan göras genom att infektera så många maskiner som möjligt.

Unix operativsystem använder, rekommenderar eller bryr sig generellt väldigt lite om antivirus på grund av hur operativsystemet är uppbyggt. Du kan knappt sätta i ett usb-minne, eller ändra skärmstyrka utan att behöva skriva in ditt lösenord.

Windows operativsystem lite mer som att använda ett häststängsel för att skydda emot mygg. (Det har blivit bättre i senare versioner av windows dock)

Såvida du inte aktivt väljer att köra ett virus, skriver in ditt lösenord, låter den utföra sitt arbete så är du skyddad emot virus på både mac och linux, osx etc.

I windows räcker det att du trycker på fel länk för att eventuellt vara infekterad.

Vad jag såg när jag googlade var att filen du fått ner var targeted emot windows-maskiner surprise surprise.

Baserat på vad du skrivet i ditt inlägg, hur ofta du scannar och hur du upplever det hela i panik så skulle jag säga att det farligaste viruset du har just nu, det är skräckviruset som blivit planterat i din hjärna av företag som mer än gärna vill ha dig som en prenumererande kund.

Som ett tillägg dock: Om du har din macbook i ett nätverk med andra maskiner, speciellt windows-maskiner så kan det vara av värde att ha ett antivirus på en mac. Den kan då radera eventuella virus/skräp som hamnar på din mac och minska risken att du laddar upp filerna på t.ex en nas och sprider det vidare till andra datorer.

Så är det verkligen..Att skapa virus för att sedan sälja skydd till viruset är ju för mig inte något som skulle kunna vara annat en marknadsföring men när man räknar per vinst och kollar resultat så tror jag ANTI sidan vinner med överlägsen stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

<klipp>
Unix operativsystem använder, rekommenderar eller bryr sig generellt väldigt lite om antivirus på grund av hur operativsystemet är uppbyggt. Du kan knappt sätta i ett usb-minne, eller ändra skärmstyrka utan att behöva skriva in ditt lösenord.

Windows operativsystem lite mer som att använda ett häststängsel för att skydda emot mygg. (Det har blivit bättre i senare versioner av windows dock)

Såvida du inte aktivt väljer att köra ett virus, skriver in ditt lösenord, låter den utföra sitt arbete så är du skyddad emot virus på både mac och linux, osx etc.
<klopp>

Jag tror TS kan sitta lugnt framför datorn, men vill bara inflika att folk glatt skriver in sina lösenord utan att blinka. Kanske inte om de går in på skummapirathemsidan.ru , men när man ska installera program som man tror är legit. Man kanske googlat efter en manual till TVn, pdf-en kräver en ny Adobe Reader, som lämpligen serveras åt en. Klassikerna är väl Adobe Reader och Flash Player, som hackarna utger sig för att installera, och sedan installeras någon skit istället efter att man gett lösen. Så, ja, ok, skyddad mot virus, men inte mot skadliga program pga handhavandefel.

Kör man MacOS med inställningen att endast tillåta appar från App Store, eller Windows 11 S som bara tillåter installation från Microsoft Store får man ju en förfiltrering på det som går att installera. Jag har sett att många datorer säljs med Windows 11 S förinstallerat, kanske är rätt tänkt, vem vet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Jag tror TS kan sitta lugnt framför datorn, men vill bara inflika att folk glatt skriver in sina lösenord utan att blinka. Kanske inte om de går in på skummapirathemsidan.ru , men när man ska installera program som man tror är legit. Man kanske googlat efter en manual till TVn, pdf-en kräver en ny Adobe Reader, som lämpligen serveras åt en. Klassikerna är väl Adobe Reader och Flash Player, som hackarna utger sig för att installera, och sedan installeras någon skit istället efter att man gett lösen. Så, ja, ok, skyddad mot virus, men inte mot skadliga program pga handhavandefel.

Kör man MacOS med inställningen att endast tillåta appar från App Store, eller Windows 11 S som bara tillåter installation från Microsoft Store får man ju en förfiltrering på det som går att installera. Jag har sett att många datorer säljs med Windows 11 S förinstallerat, kanske är rätt tänkt, vem vet.

Windows är ju rätt bra på att kräva extra steg för vad bedöms vara osäkra mjukvaror idag också. Försök köra en osignerad Java-app så blir det väldigt tydligt, men mycket blockas per default idag även om det förstås är lätt att ignorera för användaren. Till exempel filer som laddats ner från internet öppnas i bara läs-läge och så.