Virus och antivirus kan vara lite svårt.
Båda sidor vill ha dig som kund.
Virusmakarna vill ha dig som kund för att göra vinst på dig.
Antivirusmakarna vill ha dig som kund för att göra vinst på dig.
Antivirusmakarnas primärverktyg är att sälja skräck, rädsla ångest och såklart även ett skydd eller delvis skydd, eller ett ångestdämpande "skydd".
Virusmakarnas största vinst kan göras genom att infektera så många maskiner som möjligt.
Unix operativsystem använder, rekommenderar eller bryr sig generellt väldigt lite om antivirus på grund av hur operativsystemet är uppbyggt. Du kan knappt sätta i ett usb-minne, eller ändra skärmstyrka utan att behöva skriva in ditt lösenord.
Windows operativsystem lite mer som att använda ett häststängsel för att skydda emot mygg. (Det har blivit bättre i senare versioner av windows dock)
Såvida du inte aktivt väljer att köra ett virus, skriver in ditt lösenord, låter den utföra sitt arbete så är du skyddad emot virus på både mac och linux, osx etc.
I windows räcker det att du trycker på fel länk för att eventuellt vara infekterad.
Vad jag såg när jag googlade var att filen du fått ner var targeted emot windows-maskiner surprise surprise.
Baserat på vad du skrivet i ditt inlägg, hur ofta du scannar och hur du upplever det hela i panik så skulle jag säga att det farligaste viruset du har just nu, det är skräckviruset som blivit planterat i din hjärna av företag som mer än gärna vill ha dig som en prenumererande kund.
Som ett tillägg dock: Om du har din macbook i ett nätverk med andra maskiner, speciellt windows-maskiner så kan det vara av värde att ha ett antivirus på en mac. Den kan då radera eventuella virus/skräp som hamnar på din mac och minska risken att du laddar upp filerna på t.ex en nas och sprider det vidare till andra datorer.