Windows hänger sig efter amd drivrutin

Permalänk
Medlem

Windows hänger sig efter amd drivrutin

Hej har precis köpt en ny dator som jag byggt själv (komplett build). allting fungerade bra fram till installtionen av amd grafikkort drivrutin (7900 xt). Jag började med installationen av windows 11 därefter deras uppdateringar. När allt är klart med windows går jag vidare till amd drivers väljer drivrutin till 7900xt. Installtionen går rätt till och kräver omstart. Det är nu problemet uppstår vid inloggning hänger sig windows direkt eller efter några sekunder. Det jag har testat är ominstallation av windows 11 och windows 10. Alla alternativ vid amd installtionen dvs full och ta bort tidgare drivers (vilket inte finns då det är nytt). När jag går in i felsäkertläge blir det lite annorlunda, nu stannar installtionen halvvägs och anger kod 192 vilket betyder att operativsystem krånglar. Även testat att avinstallera nya windows uppdateringar. Amd själva ger 3 alternativ: 1. uppdatera windows 2. Ladda ner deras avvinstallation program av drivers, sedan att installera deras nya drivers. 3. Kommandotolken och låt windows använda deras repair tool för att hitta skadade filer och åtgärda. Som ni ser har jag testat en massa grejer. Jag blir inte klok om det är amd drivers som är felet eller windows. Hade blivit väldigt tacksam om någon aning vad detta rör sig om?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag kan gissa på att det är en konstig/fel Windowsinstallation som ligger på bakom, att åtgärda fel med ex nedan kan fungera men om inte så är ominstallation på plats, med nya installationersfiler på USB
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ny windows installation på usb har jag testat win11 och win 10, de kommandon du anger och även sfc /scannow.